بررسی رفتار شمع منفرد و گروه شمع مستقر بر رأس شیروانی ماسه‌ای تحت بارگذاری کششی

نوع مقاله : مقاله کامل پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی عمران ، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز

2 گروه مهندسی عمران، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد

10.22034/ceej.2024.61105.2343

چکیده

گروه شمع به‌عنوان پی سازه‌هایی مانند دکل‌های انتقال، پایه‌های پل استفاده می‌گردد. این سازه‌ها اغلب در کنار و یا روی شیروانی مستقر می‌گردند و تحت اثر بارهای کششی قرار می‌گیرند. در خصوص ظرفیت باربری کششی شمع منفرد و گروه شمع مجاور شیروانی تحقیقاتی صورت نپذیرفته است، لذا بررسی رفتار گروه شمع مجاور شیروانی تحت بارگذاری کششی از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از این تحقیق بررسی ظرفیت باربری و ضریب راندمان گروه شمع قائم تحت بارگذاری کششی واقع در رأس شیروانی ماسه‌ای به کمک آزمایش‌های مدل فیزیکی می‌باشد. به این منظور یک سری آزمایش‌های مدل فیزیکی تحت بارگذاری کششی بر روی شمع منفرد و گروه‌های شمع 2×2 ،1×2، 1×3 و 3×3 واقع در رأس شیروانی ماسه‌ای خشک انجام‌گرفت و اثر عوامل مختلفی، همانند تراکم خاک، طول مدفون شمع‌ها ، جهت قرارگیری گروه شمع خطی نسبت به رأس شیروانی و فاصله گروه شمع از راس شیروانی بر روی ظرفیت باربری و ضریب راندمان کششی گروه شمع مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمایش‌های مدل فیزیکی نشان داد، ظرفیت باربری و ضریب راندمان کششی گروه شمع به عواملی همانند فاصله شمع‌ها از راس شیروانی، تعداد شمع‌ها و جهت قرارگیری گروه شمع خطی نسبت به رأس شیروانی بستگی دارد. نتایج آزمایش‌ها نشان داد که ضریب راندمان گروه شمع در تراکم‌ها و طول‌های مدفون مختلف شمع، با افزایش تعداد شمع‌ها کاهش می‌یابد. با افزایش طول مدفون شمع و تراکم نسبی خاک، اثر جهت قرارگیری گروه خطی نسبت به راس شیروانی بر روی ظرفیت باربری کششی و ضریب راندمان گروه شمع کاهش یافت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Behavior of Single Pile and Adjacent Pile Group of Sandy Slope under Uplift Loading

نویسندگان [English]

  • Reza Mohammad Alinejad 1
  • Meysam Bayat 2
1 Department of Civil Engineering, Ahwaz Branch, Islamic Azad University, Ahwaz, Iran
2 Department of Civil Engineering, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
چکیده [English]

The pile group is used as the foundation of structures such as transmission towers and bridge foundations. These structures are often located next to or on the slope and are subjected to tensile loads. No research has been done on the tensile load capacity of single piles and pile group adjacent to the slope, so investigating the behavior of the pile group adjacent to the slope under tensile loading is of particular importance. The purpose of this research is to investigate theuplift bearing capacity and uplift efficiency coefficient of the vertical pile group under uplift loading located at the crest of dry sandy slope by using of physical model tests.

for this purpose , series of physical model tests with uplift loading on single pile and pile group of 2x2, 1x2, 1x3 and 3x3 located in crest of slope and the effect of various factors such as the effect of relative density of soil, the embedded length of the piles, the direction of the linear pile group to the slope crest on the uplift bearing capacity and efficiency coefficient of the pile group were investigated. The results show that the efficiency coefficient of pile group in different relative density of the soil and embedded lengths decreases with the increase in the number of piles. By increasing embedded length of pile and relative density of the soil, the effect of the direction of linear group relative to the slope crest on the uplift bearing capacity and efficiency coefficient decreases.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sand
  • Uplift Capacity
  • Slope
  • Efficiency Coefficient