بررسی اثر جهت گیری تراشه لاستیک بر مقاومت برشی مخلوط ماسه- تراشه لاستیک

نوع مقاله : مقاله کامل پژوهشی

نویسندگان

دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان

چکیده

استفاده از تراشه لاستیک به ­عنوان افزودنی به خاک یکی از گزینه‌های به­ کارگیری لاستیک‌های فرسوده است. تراشه به­ دلیل شکل پولکی هنگام اختلاط با خاک به ­صورت افقی قرار می‌گیرد و ازاین­ رو معمولاً در پژوهش‌ها اثر زاویه‌داری تراشه لحاظ نشده است. در این پژوهش مطالعات آزمایشگاهی بر روی ماسه مسلح شده با تراشه‌های لاستیکی انجام شده است. بررسی اثر زاویه‌داری تراشه‌های لاستیکی و درصد حجمی تراشه بخش‌های اصلی این پژوهش را تشکیل می‌دهد. برای تأمین زاویه‌داری از یک قالب ابتکاری استفاده شده است. جهت مسلح­ سازی خاک از تراشه با درصدهای حجمی 0، 20، 40، 60 و 100 درصد استفاده گردیده و تراشه‌های لاستیک در زوایای 0، 25 و 50 درجه نسبت به افق در نمونه قرار گرفتند. نمونه‌ها به­ وسیله آزمایش برش مستقیم بزرگ مقیاس با ابعاد 30×30 سانتی‌متر تحت سه سربار 30، 80 و 160 کیلوپاسکال مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که با افزایش تنش عمودی و همچنین افزایش زاویه‌داری، مقاومت برشی مخلوط ماسه- تراشه لاستیک افزایش می‌یابد. نتایج نشان می‌دهد که نمونه با 60% تراشه لاستیک بالاترین مقاومت را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigation of the Effect of Chips Orientation on the Shear Strength of Sand-Rubber Chips Mixture

نویسندگان [English]

  • Moslem Alikhani
  • Mohsen Asadi
Faculty of Civil Engineering, University of Sirjan, Sirjan, Iran
چکیده [English]

Mixing the tire shred and tire chips, derived from scrape tires, to sand is an option to use scrape tires. Based on the ASTM (2017) there is no environmental risk for embankments made from tire derived aggregates. In the past three decades several experimental investigation have been reported on the sand-rubber chips mixture behavior (Edil et al., 1990; Zornberg et al., 2004; Neaz Sheikh et al., 2012). Since the ration of area to thickness of chips is large, they tend to become horizontal when being mixed with the sand and subsequently would not be parallel to the probable failure surface of a foundation or a trench. This point has been investigated limitedly in the literature (Foose et al., 1996; Gotteland et al., 2005). In the present paper, an innovative mold is used to compact the sand-rubber chips mixture where the chips are inclined. The experimental program was carried out to investigate the effect of rubber chips orientation in the sand-rubber chips mixture.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rubber chip
  • Large-scale direct shear machine
  • Chip angle
  • Friction angle
عامل­ سخی م، "بهینه‌سازی ابعاد تراشه‌های لاستیک فرسوده به ­منظور افزایش مقاومت ماسه‌ها"، (پایان‌نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه صنعتی اصفهان، 1380.
Ahmed I, “Laboratory study on properties of rubber soils”, Report No. FHWA/IN/JHRP-93/4, Purdue University, West Lafayette, Indianapolis, Retrieved from.
Akbarimehr D, Eslami A, Aflaki E, “Geotechnical behaviour of clay soil mixed with rubber waste”, Journal of Cleaner Production, 2020, 271. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.122632
ASTM D638. ASTM D638-14, Standard Test Method for Tensile Properties of Plastics: ASTM International, 2015.
ASTM D3080. “Standard test method for direct shear test of soils under consolidated drained conditions”, West Conshohocken, PA: ASTM International, 2011.
ASTM D6270. ASTM D6270-17. “Standard Practice for Use of Scrap Tires in Civil Engineering Applications”, West Conshohocken, PA, ASTM International, 2017.
Bali Reddy, S., Pradeep Kumar, D., & Murali Krishna, A. “Evaluation of the optimum mixing ratio of a sand-tire chips mixture for geoengineering applications”, Journal of Materials in Civil Engineering, 2016, 28 (2). https://doi.org/10.1061/(ASCE)MT.1943-5533.0001335
Edil T, Pincus HJ, Bosscher PJ, “Engineering properties of tire chips and soil mixtures”, Geotechnical Testing Journal, 1994, 17, 453-464. doi:10.1520/GTJ10306J
Foose GJ, Benson CH, Bosscher PJ, “Sand reinforced with shredded waste tires”, Journal of Geotechnical Engineering, 1996, 122 (9), 760-767. https://doi.org/10.1061/(asce)0733-9410(1996)122:9(760)
Gao M, Jin X, Zhao T, Li H, Zhou L, “Study on the strength mechanism of red clay improved by waste tire rubber powder”, Case Studies in Construction Materials, 2022, 17, e01416. https://doi.org/10.1016/j.cscm.2022.e01416
Ghazavi M, Sakhi MA, “Nfluence of optimized tire shreds on shear strength parameters of sand”, International Jornal of Geomechanics, 2005, 5 (1), 58-65.
Gotteland P, Lambert S, Balachowski L, “Strength characteristics of tire chips sand mixtures”, Research Gate, 2005, 27 (1-2), 56-66.
Gotteland P, Lambert S, Salot C, “Investigating the strength characteristics of tyre chips-Sand mixtures for geo-cellular structure engineering”, Research Gate, 2008, 351-361.
Humphrey DN, Sandford TC, Cribbs MM, Manion WP, “Shear strength and compressibility of tire chips for use as retaining wall backfill”, Transportation Research Record (1422), 1993.
Lee J, Dodds J, Santamarina J, “Behavior of Rigid-Soft Particle Mixtures”, Journal of Materials in Civil Engineering, 2007, 19 (2), 179-184. https://doi.org/10.1061/(ASCE)0899-1561(2007)19:2(179)
Machado SL, Karimpour-Fard M, “A study on the effects of MSW fiber content and solid particles compressibility on its shear strength using a triaxial apparatus”, Soils and Rocks, 2011, 34 (2), 115-127.
Madhusudhan BR, Boominathan A, Banerjee S, “Factors Affecting Strength and Stiffness of Dry Sand-Rubber Tire Shred Mixtures”, Geotechnical and Geological Engineering, 2019, 37 (4), 2763-2780. https://doi.org/10.1007/s10706-018-00792-y
Neaz Sheikh M, Mashiri MS, Vinod JS, Tsang HH, “Shear and compressibility behavior of sand-tire crumb mixtures”, Journal of Materials in Civil Engineering, 2013, 25 (10), 1366-1374. https://doi.org/10.1061/(asce)mt.1943-5533.0000696
Neeraja VS, Geetha Manjari K, Sivakumar Babu GL, “Numerical analysis of effect of orientation of fibers on stress-strain response of fiber reinforced soil”, International Journal of Geotechnical Engineering, 2014, 8 (3), 328-334. https://doi.org/10.1179/1939787913y.0000000023
Saberian M, Mehrinejad Khotbehsara M, Jahandari S, Vali R, Li J, “Experimental and phenomenological study of the effects of adding shredded tire chips on geotechnical properties of peat”, International Journal of Geotechnical Engineering, 2017, 12 (4), 347-356. https://doi.org/10.1080/19386362.2016.1277829
Shariatmadari N, Zeinali SM, Mirzaeifar H, Keramati M, “Evaluating the effect of using shredded waste tire in the stone columns as an improvement technique”, Construction and Building Materials, 2018, 176, 700-709. https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2018.05.090
Yang S, Lohnes RA, Kjartanson BH, “Mechanical properties of shredded tires”, Geotechnical Testing Journal, 2002, 25(1), 44-52. Zekkos D, Athanasopoulos GA, Bray JD, Grizi A, Theodoratos A, “Large-scale direct shear testing of municipal solid waste”, Waste Manag, 2010, 30 (8-9), 1544-1555. https://doi.org/10.1016/j.wasman.2010.01.024
Zhang T, Cai G, Duan W, “Strength and microstructure characteristics of the recycled rubber tire-sand mixtures as lightweight backfill”, Environmental Science and Pollution Research, 2018, 25 (4), 3872-3883. https://doi.org/10.1007/s11356-017-0742-3
Zornberg JG, Cabral AR, Viratjandr C, “Behaviour of tire shred-sand mixtures”, Canadian Geotechnical Journal, 2004, 41 (2), 227-241. https://doi.org/10.1139/t03-086