[1] Drysdale, D. M., "The Effectiveness of an Aerofoil Shaped Pier in Reducing Down Stream Vortices and Turbulence", University of Southern Queensland, 2008.
[2] Laursen, E. M., Toch, A., "Scour Around Bridge Piers and Abutments", Iowa Highway Research Board Bulletin, No. 4, Bureau of Public Roads, Iowa, 1956.
[3] Dey, S., Bose, S. K., Sastry, G. L. N., "Clear-Water Scour at Circular Piers: A Model", ASCE, Journal of Hydraulic Engineering, 1995, 121 (12), 869-876.
[4] Breusers, H. N. C., Nicollet, G., Shen, H. W., "Local Scour around Cylindrical Piers", Journal of Hydraulic Research, 1977, 15 (3), 211-252
[5] Melville, B. W., Coleman, S. E., "Bridge Scour", Water Resources Publication LLC, Highlands Ranch, Colorado, USA, 2000.
[6] Dargahi, B., "Controlling Mechanism of Local Scouring", ASCE, Journal of Hydraulic Engineering, 1990, 116 (10), 1197-1214.
]7[ محمدی، ر.، "بررسی پدیده آبشستگی موضعی در اطراف پایه های استوانهای شکل تحت جریانهای ماندگار با استفاده از مدل فیزیکی"، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، 1385.
[8] Chiew, Y. M., "Scour Protection at Bridge Piers", ASCE, Journal of Hydraulic Engineering, 1992, 118 (9), 1260-1269.
[9] Kumar, V., Rang Raju, K. G., Vittal, N., "Reduction of Local Scour around Bridge piers Using Slot and Collars", ACSE, Journal of Hydraulic Engineering, 1999, 125 (12), 1302-1305.
[10] El-Razek, M. A., El-Motaleb, M. A., Bayoumy, M., "Scour Reduction around Bridge Piers Using Internal Opening through the Pier", Journal of Alexandria Engineering, 2003, 42 (2), 241-248.
]11[ نادری بنی، م.، "کنترل و کاهش آبشستگی موضعی در پایه های پل با استفاده از شکاف"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان، 1380.
]12[ آقاخانی افشار، ح.، "بررسی اثر هندسه شکاف پایه پل و پایههای مجاور بر کاهش آبشستگی موضعی"، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه فردوسی مشهد، 1389.
]13[ حیدرپور، م.، افضلیمهر، ح.، خدارحمی، ز.، "حفاظت گروه پایههای استوانهای پل در برابر آبشستگی موضعی با استفاده از شکاف"، مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی، 1386، 4 (3)، 174-185.
[14] Christensen, Z. M., "Reduction of Local Scour around Bridge Piers: Combined System of Aerofoil and Slot", BS Thesis, Department of Engineering and Surveying, University of Southern Queensland, 2009.
[15] Grimaldi, C., Gaudio, R., Calomino, F., Cardoso, A., "Countermeasures Against Local Scouring at Bridge Piers: Slot and Combined System of Slot and Bed Sill", Journal of Hydraulic Engineering, 2009, 135 (5), 425-431.
[16] Haji Mashhadi, S., Musavi Jahromi, H., Sanei, M., Shafai Bajestan, M., "Evaluation of Rectangular Slot to Control of Time Development of Local Scour around Cylindrical Bridge Pier", Journal of Ecology, Environment and Conservation,2012, 18 (13), 489-496.
]17[ خدابخشی، ع.، صانعی، م.، کلاهچی، ع. ع.، "بررسی آزمایشگاهی تأثیر ارتفاع شکاف از سطح بستر رودخانه بر آبشستگی موضعی پایه پل"، یازدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران، ارومیه، 18-15 آبان ماه، 1391.
[18] Hassanzadeh, Y., Hakimzadeh, H., Kardan, N., Ayyari, Sh., "Comparing the Flow Pattern Around the Oval Shape Pier with and without Slot Using Fluent Software", 9th International Congress on Civil Engineering, Isfahan, Iran, 8-10 May, 2012.
[19] Ettema, R., "Scour at Bridge Piers", PhD Thesis, Auckland University, Auckland, New Zealand, 1980.
[20] Yang, Q., "Numerical Investigations of Scale Effects on Local Scour around a Bridge Pier", MSc Thesis, Department of Civil and Environmental Engineering University of Florida State, Florida, 2005.
]21[ بشارتی، ح.، "بررسی سهبعدی جریان اطراف پایه مخروطی با استفاده از مدل آشفتگی k-ε"، پایاننامه کارشناسی ارشد مهندسی دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهند، 1387.
]22[ پوراحمدی، م.، "بررسی تجربی و عددی پدیده آبشستگی موضعی در اطراف پایههای مخروطی و هرمی شکل"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهند، 1389.
]23[ عیاری. ش.، "بررسی اشکال پایه پل بر الگوی جریان اطراف آن با استفاده از نرمافزار فلوئنت"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، 1386.
]24[ نوریفر، م.، "بررسی اثر شکاف پایه پل بر کاهش عوامل آبشستگی موضعی به کمک نرمافزار Fluent"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، 1389.
[25]
Esmaeili, T.,
Dehghani, A. A.,
Pirestani, M. R.,
Sumi, T., "Numerical Simulation of Skewed Slot Effect on Local Scour Reduction", Journal of Water Science Research, 2011, 3, 201-213.
]27[ چناری، س. ع.، ملکی، ح.، "بررسی عددی اثر پایه پل شکافدار و بدون شکاف بر میزان تنشبرشی کف و توزیع سرعت جریان"، یازدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران، ارومیه، 18-15 آبان، 1391.
[27] Salaheldin, T. M., Imran, J., Chaudhry, H. "Numerical Modeling of Three-Dimensional Flow Field around Circular Piers", ASCE, Journal of Hydraulic Engineering, ACSE, 2004, 130 (2), 91-99.
[28] Anonymous, "FLUENT User’s Guide", Fluent Incorporated, USA, 2006.
[29] Launder, B. E., Spalding, D. B., "The Numerical Computation of Turbulent Flows", Journal of Computational Methods in Applied Mechanical Engineering, 1974, 3, 269-289.
[30] Melville, B. W., "Local Scour at Bridge Sites", Report No. 117, Department of Civil Engineering, School of Engrg., University of Auckland, Auckland, New Zealand, 1975.