ظرفیت باربری گروه شمع حفاری شده پس تزریق در مجاورت شیروانی ماسه ای

نوع مقاله : مقاله کامل پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی عمران ، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز

2 مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف اباد

10.22034/ceej.2025.65500.2413

چکیده

از گروه شمع به‌عنوان پی ساختمان‌‌ها، پل‌‌ها و برج‌های انتقال استفاده می‌گردد. در محیط‌های شهری به دلیل عدم امکان استفاده از شمع کوبشی معمولاً از شمع‌های حفاری‌شده که دارای ظرفیت باربری کمتری نسبت به شمع کوبشی هستند، استفاده می‌گردد. یکی از روش‌های متداول افزایش ظرفیت باربری شمع‌های حفاری‌شده استفاده از روش تزریق پرفشار دوغاب سیمان در نوک شمع می‌باشد. در خصوص رفتار گروه‌های شمع پس‌ تزریق شده در مجاورت شیروانی تاکنون تحقیقی صورت نگرفته است. در این تحقیق به کمک روش المان محدود و با استفاده از نرم‌افزار PLAXIS3D به بررسی اثر شیروانی ماسه‌ای بر روی ظرفیت باربری، ضریب راندمان و میزان چرخش سرشمع گروه‌های شمع پس تزریق‌شده پرداخته می‌شود. در این تحقیق از گروه شمع پس‌ تزریق‌شده 2×2، 1×2 و 1×3 و با قطر 1، 5/1و 2 متر و با نسبت طول مدفون به ارتفاع شیروانی 33/0، 67/0و 1 و فواصل شمع 3، 4 و 5 برابر قطر شمع، در مجاورت شیروانی ماسه‌ای به ارتفاع 30 متر و شیب 30 درجه به‌صورت سه‌بعدی مدل گردید و اثر عوامل مختلفی همانند قطر شمع، نسبت طول مدفون به ارتفاع شیروانی و فاصله شمع‌ها از یکدیگر بر روی ظرفیت باربری گروه شمع پس تزریق‌شده در نوک شمع مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، پروسه پس تزریق باعث کاهش چرخش سرشمع گردید. با افزایش فاصله شمع‌ها و افزایش قطر شمع‌ها، ضریب BCR افزایش یافت. اثر پروسه پس تزریق بر روی افزایش ظرفیت باربری و کاهش چرخش سرشمع گروه شمع خطی موازی راس شیروانی بیشتر از گروه شمع عمود بر راس شیروانی بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Bearing capacity of a Post Grouted Drilled Pile Group Adjacent to a Sandy Slope

نویسندگان [English]

  • Reza Mohammad Ali Nejad 1
  • Meysam Bayat 2
1 Department of Civil Engineering, Ahwaz Branch, Islamic Azad University, Ahwaz, Iran
2 Department of Civil Engineering, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad,Iran
چکیده [English]

Piles are used as foundations for buildings, bridges, and transmission towers. In urban environments, due to the inability to use conventional driven piles, drilled piles, which have a lower bearing capacity than driven piles, are usually used. One of the common methods of increasing the bearing capacity of drilled piles is the use of grout injection at the pile tip. No research has been conducted so far on the behavior of post-grouted pile groups near the slope. This research investigates the behavior of post-grouted pile groups near a sandy slope using the finite element method and PLAXIS3D software. The study modeled a 2x2, 1x2, and 1x3 post grouted pile group with diameters of 1, 1.5, and 2 meters, buried length to slope height ratios of 0.33, 0.67, and 1, and pile spacing of 3, 4, and 5 times the pile diameter. The results showed that the post grouted process reduced the tilting of the pile group, and by increasing the distance of the piles and the diameter of the piles, the BCR coefficient increased. The effect of the post grouted process on increasing bearing capacity and decreasing tilting of the parallel linear pile group of the crest of slope was more significant than that of the linear pile group perpendicular to the slope crest.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pile Group
  • Post Grout
  • Slope
  • Finite Element
  • Bearing Capacity