Application of Leopold Matrix and Coding Methods for Environmental Impacts Assessment of Shahid Sadr Expressway in Tehran

Authors

Faculty of Engineering, Civil Engineering Department, Kharazmi University

Abstract

Environmental Impact Assessment (EIA) is a tool for assisting environmental management and for contributing to sustainable development. EIA is very vital in large project that are conctructed in populated palaces. Environmental Assessment is now internationally accepted methodology for evaluating the effects of proposed major transport infrastructure projects on the environment [1]. EIA is a process of evaluating the likely environmental impacts of a proposed project or development, taking into account inter-related socio-economic, cultural and human-health impacts, both beneficial and adverse [2]. UNEP defines EIA as a tool used to identify the environmental, social and economic impacts of a project prior to decision-making. It aims to predict environmental impacts at an early stage in project planning and design, find ways and means to reduce adverse impacts, shape projects to suit the local environment and present the predictions and options to decision-makers. By using EIA both environmental and economic benefits can be achieved, such as reduced cost and time of project implementation and design, avoided treatment/clean-up costs and impacts of laws and regulations [3]. Sadr elevated expressway is one of the most important project in Iran that was constructed between 2011-2013. Sadr expressway is located at municipal districts  1, 3 and 4, and geographic coordinates of  51 °, 25 ', 19 " to 51 °, 29', 52" east longitude, and 35 °, 46 ', 30 "to 35 °, 47 '35 " north latitude. The expressway has been constructed as a huge bridge over the existing Sadr freeway, in the north it is also limited to regions 1, 7, 8 of Tehran municipal district 1 and in the south, it has common border with regions 2 and 3 of municipal district 3 and region 3 of municipal district 4. The high bridge is located between Imam Ali and Modares expressways. The length designed for the expressway, including entrance ramps is 11 km.

Keywords


[1]      Saeed, R., Sattar, A., Iqbal, Z., Imran, M., Nadeem, R., "Environmental impact assessment (EIA): An Overlooked Instrument for Sustainable Development in Pakistan", Environmental Monitoring and Assessment, 2012, 184 (4), 1909-1919.
]2[    کیوانی، ن.، "ضوابط استانداردهای زیست‌محیطی"T انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست، تهران، 1382.
]3[    منوری، م.، "راهنمایی ارزیابی اثرات زیست‌محیطی بزرگراه‌ها"، انتشارات سازمان حفاظت محیط ‌زیست و برنامه عمران ملل متحد، تهران، 1380.
]4[    شریعت، م.، منوری، م.، "مقدمه‌ای بر ارزیابی اثرات زیست‌محیطی"، سازمان حفاظت محیط‌ زیست، تهران، 1375.
[5]      Gafi, M. A., Abdelrazig, Y. A., Abdelhamid, T. S., "Environmental Impact Assessment for Transportation Projects: Case Study Using Remote-Sensing Technology, Geographic Information Systems, and Spatial Modeling", Journal of Urban Planning and Development, 2011, 137 (2), 153-158.
[6]      Forman, R., Deblinger, R., "The Ecological Road-Effect Zone of a Massachusetts (U.S.A.) Suburban Highway", Conservation Biology, 2001, 14 (1), 36-46.
]7[    نژادی، ا.، مخدوم، م.، منوری، م.، بالی، ع.، فراهانی راد، ح.، "ارزیابی آثار محیط‌زیستی بزرگراه تهران-پردیس بر تخریب اکوسیستم مناطق حفاظت ‌شده خجیر و سرخه‌حصار"، مجله محیط‌شناسی؛ 1387، 34 (45)، 97-106.
]8[    فلاحی، ف.، گنجی­دوست، ح.، آیتی، ب.، "بررسی اثرات زیست‌محیطی راه سیبستان-طالقان در فاز ساختمانی"، دومین همایش تخصصی مهندسی محیط‌زیست، دانشگاه تهران، تهران، 1387.
]9[    فلاحتکار، س.، صادقی، آ.، سفیانیان، ع.، "ارزیابی اثرات زیست‌محیطی احداث آزادراه قمیشلو با استفاده از روش ماتریس ICOLD و چک لیست"، مجله آمایش سرزمین، 1388، 2، 110-121.
]10[   قربانی، س.، باکری پهندری، ز.، "ارزیابی اثرات زیست‌محیطی EIA تقاطع غیر هم‌سطح مطالعه موردی میدان بهمن- تهران"، اولین همایش ملی حفاظت و برنامه‌ریزی محیط‌زیست، همدان، 1391.
]11[   رضایی کلج، س.، کریم­زادگان، س.، "بررسی اثرات زیست‌محیطی احداث راه‌آهن قزوین-رشت (مطالعه موردی منطقه منجیل)"، هفتمین همایش ملی و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط‌زیست، تهران، 1393.
]12[   سلطانی، م م.، کلهر، ک.، شیرانی، س.، "چالش‌ها و راهکارهای ارزیابی اثرات زیست‌محیطی در توسعه بزرگراه‌ها (مطالعه موردی: بزرگراه امام علی (ع) شهر تهران) "، اجلاس سراسری الکترونیکی محیط‌زیست و انرژی ایران، صفاشهر، 1393.
]13[   مافی، ع.، زارعی، ج.، بادامه، ا.، "ارزیابی اثرات زیست‌محیطی خط 2 قطار شهری مشهد با استفاده از روش ماتریس ارزیابی اثرات سری (RIAM)"، اولین همایش ملی معماری، عمران و محیط‌زیست شهری، همدان، 1393،
]14[   شرکت پویندگان محیط‌زیست، "مطالعه ارزیابی پی آمدهای زیست‌محیطی پروژه احداث پل صدر"، 1390.
]15[   مخدوم، م. "کتاب‌نامه درسی ارزیابی اثرات توسعه بر محیط ‌زیست"، دوره کارشناسی ارشد محیط ‌زیست دانشگاه تهران، 1379.
[16]    Liu, J., Chen, F., Geng, H., Qiu, X., "Range of Ecological Impact of Highway Construction in the Longitudinal Range-Gorge Region", China Frontiers of Environmental Science & Engineering in China, 2010, 4 (3), 349-360.
]17[   رمضانیانپور، ع. ا.، فراز، س.، رئیس­الواعظین، م.، وفا، ج.، "کاربرد بتن خودتراکم در معماری لابی برج میلاد"، کنگره ملی بتن خودمتراکم، کرمان، 1390.
]18[   فلاح، ج.، نجفی­اناری، م.، اللهیاری، م.، کرمی مقدم، م.، "کاربرد بتن خود تراکم در پروژه بزرگراه طبقاتی شهید صدر و بررسی روش­های کنترل کیفیت و دوام"، پنجمین کنفرانس ملی بتن ایران، تهران، 1392.
]19[   درب هنزی، ع.، "کاهش آلودگی محیط زیست با استفاده از بتن خودتراکم، اولین همایش ملی معماری"، اولین همایش ملی عمران و محیط زیست شهری، همدان، 1393.
[20]    ICF International, "Guidelines for Selection and Approval of Noise Barrier Products", National Cooperative Highway Research Program Project 25, Task 40, 2008.
]21[   شرکت پتروگاز خاورمیانه، "پروژه طراحی دیوارهای صوتی بزرگراه طبقاتی صدر"، 1391.