معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791844.27520141023Optimization of Access Routes in Takht Coal Mine for Minimizing Environmental Damagesبهینهسازی راههای دسترسی در معدن زغالسنگ تخت با هدف کمینه نمودن آسیبهای زیستمحیطی192499FAسیدمحمداسماعیلجلالیدانشکده مهندسی معدن- نفت و ژئوفیزیک، دانشگاه صنعتی شاهرودعلیآزاددانشگاه صنعتی شاهرودمهدینوروزیمهندسی استخراج معدن، دانشگاه صنعتی شاهرودفرخفروهندهدانشکده ریاضی، دانشگاه صنعتی شاهرودمحمدرضاآزاددانشکده مهندسی معدن- نفت و ژئوفیزیک، دانشگاه صنعتی شاهرودJournal Article20130505امروزه جادهسازی بدون رعایت ملاحظات زیستمحیطی بنابر اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، از عوامل کاهش مساحت جنگلهای کشور معرفی شده است. معادن به دلایل مختلف به ویژه به دلیل نیاز به احداث جادههای دسترسی متعدد به نقاط مختلف یک معدن، یکی از عوامل جدی آسیب به منابع طبیعی و جنگلها محسوب میشود. به همین دلیل در طراحی معادن، بهینهسازی جادههای دسترسی در یک محدوده معدنی به طوری که کمترین آسیب در منابع طبیعی و جنگل بروز نماید، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله، هدف تعیین مسیر بهینه برای احداث جادههای دسترسی در معدن تخت با هدف کمینهسازی هزینه و کاهش آسیب به پوشش گیاهی و زمینهای کشاورزی منطقه معدن است. برای این منظور، شبکه احتمالی راهها به صورت یک گراف، مدلسازی شده است. الگوریتم کروسکال برای یافتن کوتاهترین و کم هزینهترین مسیرها بین نقاط کلیدی در شبکه معدن (گمانه اکتشافی، تونل استخراجی، محل اسکان پرسنل یا نقطهای خاص) تا نقاط معلوم دیگر استفاده شده است. با یافتن چنین مسیری و احداث جاده در راستای آن اولاً دسترسی به تمام نقاط شبکه میسر شده و ثانیاً کمترین آسیب زیستمحیطی به منطقه وارد خواهد شد. در این مقاله پس از حل گراف مدلسازی شده شبکه راهها توسط الگوریتم کراسکال، مسیر کلی بهینه به ارزش 331 به دست آمد. این مسیر کلی شامل 15 مسیر بین نقاط کلیدی است که 6 مسیر آن بر روی جاده احداث شده از قبل در منطقه قرار دارد و بنابراین عواقب زیستمحیطی ندارد، 4 مسیر، از منطقه با پوشش گیاهی خیلی متراکم، 3 مسیر، از منطقه با پوشش گیاهی خیلی ضعیف و 2 مسیر، از منطقه با پوشش گیاهی ضعیف عبور میکند.معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791844.27520140922Numerical Modeling of RCS Frames and Effect of Joint Behavior on the Overall Responseمدلسازی قابهای مختلط خمشی RCS و تأثیر رفتار اتصالات بر روی رفتار کلی این قابها11192500FAمحمدحسینحبشی زاده اصلدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهندمحمدرضاچناقلودانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهندکریمعابدیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهندحسنافشیندانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهندJournal Article20130223در این مقاله، مدلسازی قابهای خمشی مختلط ویژه RCS توصیف گردیده و تأثیر مدلسازی رفتار مدلسازی اتصالات بر روی رفتار کلی این قابها مورد بررسی قرار گرفته است. قابهای خمشی مختلط ویژه RCS نوع جدیدی از قابهای خمشی ویژه هستند که در آنها از ترکیب ستونهای بتنی و تیرهای فولادی استفاده میشود. در این سیستم سازهای، مزیتهای قابهای معمول بتنی و فولادی با هم ترکیب میشوند. در نوعی از قابهای RCS، تیر فولادی به صورت ممتد از درون ستون بتنی عبور میکند و تمرکز اصلی در طراحی قابهای RCS، روی اتصال بین تیر فولادی و ستون بتنی (اتصال RCS) میباشد که تحقیقات انجام یافته در مورد این سازهها بیشتر بر روی اتصالات مرکب آنها بوده که منجر به تدوین آییننامههایی برای طراحی این اتصالات شده است. در این تحقیق، نحوه مدلسازی قابهای RCS و همچنین تأثیر مدلسازی رفتار اتصال بین تیر فولادی و ستون بتنی، روی رفتار کلی این قابها به وسیله مقایسه با اتصال RCS، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج کلی این بررسی نشان میدهند که مدلسازی اتصال RCS، ظرفیت جانبی قاب را افزایش میدهد.معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791844.27520140922The Efficiency of Gene Expression Programming Method to Estimate the Scour Depth in Cohesive and Non-Cohesive Soil Beds at the Bridge Piersبررسی عملکرد و کارائی روش برنامهریزی بیان ژن در برآورد عمق آبشستگی پایههای پل در بسترهای با خاک چسبنده و غیر چسبنده21332501FAکیومرثروشنگردانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریزمحمدتقیاعلمیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز0000-0002-5845-9776شبنممیرحیدریاندانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریزJournal Article20121127 پیشبینی عمق آبشستگی پایه پل برای طراحی ایمن و اقتصادی پل ضروری است. در واقع، آبشستگی نوعی فرسایش در اطراف پایه میباشد، که در اثر جریانهای پیچیده گردابی رخ داده و به صورت کلی باعث ایجاد یک گودال در اطراف پایههای پل میشود. تاکنون، تحقیقات آزمایشگاهی و صحرایی در زمینه آبشستگی اطراف پایههای پل، منجر به ارائه روابط متعدد برای برآورد حداکثر عمق آبشستگی شده است. ولی به دلیل عدم قطعیت در عملکرد، نتایج حاصل از روابط موجود جامع و قابل قبول نمیباشد. روش برنامهریزی بیان ژن (GEP) روش تکاملی نوینی است که به دلیل بالا بودن سرعت همگرایی محاسبات و دقت شبیهسازی، در اکثر پدیدههای طبیعی میتواند مورد استفاده قرار گیرد. در این تحقیق، روش GEPبرای تخمین میزان آبشستگی پایههای پل در بسترهای با خاک چسبنده و غیر چسبنده مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاصل از شبیهسازی نشان دادند که برنامهریزی بیان ژن (GEP) در تخمین عمق آبشستگی پایههای پل در بسترهای با خاک چسبنده و غیر چسبنده، در مقایسه با معادلات غیر خطی موجود عملکرد مؤثر و کارائی بهتری دارد. همچنین بین معادلات موجود، معادلهCSU برای بسترهای با خاک چسبنده و غیر چسبنده و معادله Hancu برای دادههای بستر با خاک چسبنده منجر به نتایج بهتری شده است. بر اساس نتایج تحلیل حساسیت، عدد فرود پایه بیشترین تأثیر را بر میزان عمق آبشستگی برای بستر با غیر چسبنده در حالت بیبعد دارد، اما برای دادههای میدانی عمق جریان مؤثرتر است.معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791844.27520140922Evaluating the Setting Process of fresh Concrete Containing Rice Husk Ash using Ultrasonic Methodارزیابی مراحل گیرش بتن تازه حاوی خاکستر پوسته شلتوک برنج با استفاده از روش اولتراسونیک35452502FAرحمتمدندوستدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه گیلانسیده فاطمهشهابیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه گیلانJournal Article20130518گیرش از خواص مهم بتن تازه در سنین اولیه محسوب میشود که بر رفتار آن در دراز مدت اثر میگذارد. آزمایشهای استاندارد تعیین زمان گیرش، تنها بر روی خمیر سیمان و ملات قابل انجام هستند و مستقیماً روی بتن انجام نمیشوند. در این مطالعه از روش اولتراسونیک در ارزیابی مراحل گیرش بتنهای معمولی و همچنین بتنهای حاوی خاکستر پوسته شلتوک برنج (5-20 درصد) در نسبتهای مختلف آب به مواد سیمانی (4/0، 5/0 و 6/0) استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان دادهاند که روش اولتراسونیک برخلاف روشهای موجود تصویر کاملی از مراحل گیرش بتن ارائه میدهد. در طی مراحل گیرش بتن، منحنیهای سرعت امواج اولتراسونیک-زمان برای همه ترکیبات مشابه بوده و شامل سه مرحله کلی میباشند. در مرحله اول که دوره غیر فعال نامیده میشود، سرعت بسیار ناچیز و تقریباً ثابت است. در مرحله دوم با افزایش محصولات هیدراتاسیون و افزایش حجم مواد جامد، سرعت به طور ناگهانی افزایش مییابد و پس از چند ساعت با آغاز مرحله سوم و با پیدایش شبکه جامد به هم پیوسته، روند افزایش سرعت کاهش مییابد. افزایش نسبت آب به سیمان و خاکستر پوسته شلتوک برنج روند فرایند هیدراتاسیون و تشکیل ریزساختار بتن را با تأخیر همراه<br />میسازد. همچنین با بررسی نتایج آزمایش مقاومت نفوذ انجام شده بر روی نمونهها به نظر میرسد که میتوان ارتباط مناسبی بین نتایج آزمایش اولتراسونیک و مقاومت نفوذ در تعیین زمان گیرش بتن پیدا نمود.معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791844.27520140922Assessment of Resistance and Behavior of Link Beam in Eccentric Braced Frames by Finite Element Methodبررسی مقاومت و رفتار تیر پیوند به ستون در مهاربندهای واگرا به روش اجزای محدود47552503FAموسیمظلومدانشکده عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییعلی سیناصالح پوردانشکده عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییJournal Article20130515در سیستم قابهای مهاربندی شده برون محور (واگرا یا EBF (Eccentric Braced Frame))، شکلپذیری مورد نیاز قاب، و نیز بخش عمدهای از جذب و استهلاک انرژی تحمیل شده به سیستم، توسط تیر پیوند (Link) تأمین میگردد، که مقدار آن بستگی به مشخصات و جزئیات هندسی این تیر دارد. بهترین حالت جهت تأمین سختی و شکلپذیری مطلوب، هنگامی ایجاد میشود که تیر پیوند در برش عمل نماید. در این حالت، نقش ضخامت بال، جان و سخت کنندههای (Stiffener) تیر اهمیت زیادی پیدا میکند. در این مقاله، به بررسی رفتار اتصال تیر پیوند به ستون به روش اجزای محدود در نرمافزار Abaqus پرداخته شده است. پارامتر متغیر در این مطالعه، ضخامت صفحات تشکیل دهنده تیر پیوند میباشد. در نهایت، با مقایسه نتایج تأثیر ضخامت هر یک از اجزای تیر پیوند بر روی رفتار نهایی آن، بررسیهای مقتضی انجام گردید که نشان میدهد با وجودی که افزایش ضخامت جان نقش تعیین کنندهای در قدرت باربری تیر پیوند دارد، اما مقدار آن باید به حداکثر نصف ضخامت بال محدود گردد تا شکلپذیری مورد انتظار از تیر پیوند تأمین گردد. همچنین برای رسیدن به یک عملکرد بهینه در مکانیسم گسیختگی در تیر پیوند، باید از سخت کنندههایی با ضخامت بیشتر از ضخامت جان استفاده کرد.معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791844.27520140922Assessment of Stability and Settlement of the Urmia Lake Causeway Embankmentارزیابی پایداری و نشست خاکریز میانگذر دریاچه ارومیه59682504FAکاطمبدوگروه مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه ارومیه0000-0001-8397-5783بهرنگدیلمقانیگروه مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه ارومیهJournal Article20130523در این مقاله پایداری خاکریز میانگذر دریاچه ارومیه در دو مقطع عرضی واقع در کیلومتر 500+10 و کیلومتر 000+4 در وضع موجود، شکلهای اصلاحی و شکل نهایی مورد بررسی قرار گرفته است. محاسبات با ترازهای مختلف ارتفاع آب دریاچه، در حالتهای استاتیکی و دینامیکی و همچنین با در نظر گرفتن اثرات بارهای بهرهبرداری با استفاده از نرمافزار SLOPE/W و به دو روش اجزای محدود (FEM) و تعادل حدی (LEM) انجام شده است. نتایج مطالعات پایداری انجام گرفته نشان میدهند که در صورت اعمال بارهای زلزله، خاکریز عموماً ناپایدار بوده و این ناپایداری اکثراً از نوع محلی و در ناحیه پاشنه شیروانی خاکریز رخ داده و گسیختگیهای کلی در خاکریز صورت نخواهد گرفت. نتایج دو روش اجزای محدود و تعادل حدی تطابق خوبی با همدیگر داشته و گسیختگیهایی از نوع موضعی را بیشتر تأیید میکنند. همچنین نشست خاکریز در دو مقطع فوقالذکر و در یک دوره زمانی صد ساله پس از احداث، با نرمافزار SIGMA/W بررسی شده و نتایج نشان دادند که فشار آب حفرهای افزوده شده ناشی از اجرای خاکریز در دو مقطع مورد بحث به ترتیب حدود kPa 206 و kPa 385 میباشد. بر اساس این ارزیابی، مقدار نشست خاکریز در پایان صد سال در کیلومترهای 000+4 و 500+10 به ترتیب 15/2 متر و 2/3 متر به دست آمده و فشار آب حفرهای اضافی در پایان صد سال به طور کامل زائل نشده و تحکیم به طور کامل صورت نخواهد گرفت.معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791844.27520140922The Effect of Length and Width Density on Traffic Air Pollution Using GISتأثیر تراکم طولی و عرضی در آلودگی ناشی از ترافیک در محیط GIS (مطالعه موردی: شهر مشهد)69792505FAمحمدشکوهیانگروه مهندسی عمران (مهندسی محیط زیست)، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهدروزبهشادگروه مهندسی عمران (مهندسی GIS)، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهدمحمدقاضی نژاددانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20130801در ایران به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه، رشد سریع شهرها، افزایش روز افزون تعداد وسائط نقلیه و نیاز به تردد برای رفع نیازهای روزمره، باعث آلودگی شهرهای بزرگ و متوسط شده و در نتیجه یکی از دلایل اصلی به مخاطره افتادن سلامت شهروندان میباشد. اکسیدهای نیتروژن، منواکسید کربن، دیاکسید کربن، ترکیبات آلی فرار، ذرات معلق و ازون از جمله آلایندههای اصلی با منشأ ترافیکی هستند که اثرات زیانبار آنها در زندگی شهروندان هزینههای زیادی را بر جامعه تحمیل میکند. در این مقاله با هدف ارزیابی آلودگی ترافیکی و کاهش اثرات سوء آن در جامعه، سعی بر آن است که نقش شکل هندسی شبکه معابر مناطق چهاردهگانه شهر مشهد در دو بعد طولی و عرضی در محیط سامانه اطلاعات جغرافیایی مدلسازی شده و بر این اساس سهم هر منطقه شهری در میزان انتشار آلودگی ترافیکی تخمین زده شود. بدین منظور، ابتدا با بررسیهای آماری و میدانی عواملی مانند نوع وسیله نقلیه، سفرهای درون شهری و برون شهری، زیرساختهای موجود و حجم آلایندهها، ظرفیت معابر محاسبه و مطابق آن طرحی جامع و مکانمند به منظور سهمبندی تراکم هندسی مشخص میگردد. نتایج نهایی نشان دهنده آن هستند که نواحی 1، 11 و 10 دارای بیشترین سهم بوده و نواحی 13 و 3 کمترین سهم را از نظر توزیع هندسی شبکه به خود اختصاص دادهاند که بدین ترتیب در هر منطقه شهری محلها و مشخصات قابل ساماندهی تراکم طولی و عرضی، به منظور بهبود وضعیت آلایندهها توسط برنامهریزان قابل شناسایی خواهد بود.معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791844.27520140922A Pilot Study for Application of Tube Settler as a Secondary Clarifier for Wastewater Treatmentمطالعه پایلوتی امکان استفاده از تهنشین کننده لولهای به عنوان حوض تهنشینی ثانویه در تصفیه فاضلاب81932506FAافسانهفرجیدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی تهرانغلامرضااسدالله فردیگروه محیط زیست، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی تهرانعباسشویدیگروه مهندسی آب، دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور تهرانJournal Article20130515حوضهای تهنشینی ثانویه، که از اجزای فرآیند لجن فعال در تصفیه فاضلاب به شمار میروند، فضای زیادی را اشغال میکنند و نمیتوانند ذرات ریز را به خوبی حذف کنند. در این مطالعه امکان استفاده از تهنشین کنندههای لولهای به عنوان حوض تهنشینی ثانویه در تصفیه فاضلاب بررسی شد. نتایج مطالعات پایلوتی صورت گرفته نشان دادند راندمان حذف ذرات معلق و کدورت از زمان ماند 20 دقیقه به بعد در لولهها کاهش قابل توجهی ندارد. تهنشین کننده لولهای در زمانِ ماندِ بسیار کوتاه نسبت به حوض تهنشینی تصفیهخانه مورد مطالعه، میتواند خروجی در محدوده استاندارد محیطزیست ایران برای تخلیه به آبهای سطحی را ایجاد کند. میانگین درصد حذف ذرات معلق برای واحد تهنشین کننده لولهای در مقدار MLSS (mg/l) 5/1402 برابر با 6/97 درصد و برای حوض تهنشینی تصفیهخانه 2/98 درصد گزارش شده است. در طول آزمایشها، تجمع جامدات و گرفتگی ناشی از آن در لولهها مشاهده نگردید.معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791844.27520140922A Simple Method to Calculate Seepage from the Foundation of Earth Dam with Combination of Cut off Wall and Blanketروشی ساده برای محاسبه مقدار نشت از پی سدهای خاکی با وجود بلانکت و دیوار آببند87932507FAعلیقنبریگروه مهندسی عمران، دانشگاه خوارزمیسجادزریابیگروه مهندسی عمران، دانشگاه خوارزمیJournal Article20130628 با توجه به محدودیتهای اجرایی و آییننامهای جهت آببندی پی سدهای خاکی، استفاده از ترکیب سیستمهای آببندی، راهکاری مناسب برای کنترل نشت محسوب میشود. با این حال در آییننامهها و مراجع معتبر برای طراحی ترکیب سیستمهای آببندی، منحنیهای طراحی و یا تجربی ارائه نشده است. بر این اساس طراح باید الزاماً از نرمافزارهای تحلیل نشت استفاده کرده و یا بر اساس قضاوت مهندسی تراوش از پی را تخمین بزند. در این مقاله یک رابطه ساده برای محاسبه کاهش نشت از پی سدهای خاکی که در آن آببندی بر اساس ترکیب بلانکت و دیوار آببند است، ارائه شده است. به منظور یافتن این رابطه از نتایج تعداد 540 تحلیل عددی حاصل از برنامه Seep/w استفاده شده است. در همین راستا تأثیر مشخصات فیزیکی و هندسی بلانکت و دیوار آببند مانند نفوذپذیری، ضخامت دیوار آببند، طول و ضخامت بلانکت مورد بررسی قرار گرفته است. سپس با توجه به تأثیر پارامترهای ذکر شده نتایج تحلیلهای عددی با نرمافزار SPSS 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از رابطه پیشنهادی با دادههای نرمافزاری مقایسه شدهاند. مقایسه مذکور نشان میدهد که اختلاف نتایج رابطه پیشنهادی با تحلیلهای عددی ناچیز است.معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791844.27520140922Environmental Impact Assessment of Hadishahr Industrial Town
(A Case Study)ارزیابی اثرات زیستمحیطی شهرک صنعتی هادیشهر (مطالعه موردی)951032508FAمحمدمسافریمرکز کشوری مدیریت سلامت (NPMC)، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی تبریزorcid.org/0000-0001-اکبرغلام پوربخش محیط زیست شرکت شهرکهای صنعتی استان آذربایجان شرقیپرویزنوروزدانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی تبریزرضاروشنمهندسین مشاور پیچاب کاووشJournal Article20120807احداث شهرکهای صنعتی جزء ملزومات توسعه اقتصادی در هر شهری بوده با این حال اثرات زیستمحیطی و آلودگیهای ناشی از این شهرکها میتواند به محیط زیست آسیب برساند. در این میان ارزیابی اثرات زیست محیطی برای شناسایی اثرات احتمالی بر روی محیط زیست و ارائه برنامه مدیریت زیستمحیطی در کاهش مشکلات مربوطه نقش مهمی دارد. ارزیابی زیستمحیطی شهرک صنعتی هادیشهر در شمالغرب ایران در این راستا در سه گزینه عدم اجر و اجرای طرح با و بدون رعایت ملاحظات زیستمحیطی به تفکیک فاز ساخت و ساز و فاز بهرهبرداری انجام گردید. اطلاعات مورد نیاز جمعآوری و برای تجزیه و تحلیل ماتریس لئوپولد همراه با چکلیست لوهانی و تان استفاده شد. بر اساس نتایج ارزیابی، امتیاز گزینه اجرای طرح با رعایت ملاحظات زیستمحیطی، بدون رعایت ملاحظات زیستمحیطی و عدم اجرا به ترتیب 283+، 173 - و 200 - بود. مشخص گردید که هر دو فاز طرح حتی با رعایت ملاحظات زیستمحیطی دارای اثرات ناسازگار و اجتنابناپذیر میباشند که البته از طریق اعمال سامانه مدیریت زیستمحیطی قابل کنترل و به حداقل رساندن میباشند.