معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791850.410120210314Effectiveness Evaluation of Longitudinal Delineation in Reducing the Run-Off Crashes in Rural Multi-Lane Roadsاثرسنجی مسیرنمایی طولی در کاهش فراوانی تصادفات انحرافی در راههای چندخطه برونشهری19908810.22034/jcee.2019.9088FAمائدهبحیراییدانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوینحمیدرضابهنوددانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوینعلیعبدی کردانیدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوینحسینرییسیان زادهاداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضویJournal Article20180331Run-Off-the-Road crashes (including: overturning, outgoing or fixed object crashes) form a considerable part of all rural road crashes and delineation generally affects them. This study aims at evaluating longitudinal delineation using pavement markings and its combination with the road pavement raised markers in the reduction of rural road crashes. Thereafter, the crash modification factor (CMF) will be found applying the before-after study on several treatment sites. In order to, traffic and crash data and the other required data for evaluating with empirical Bayes method gathered in Khorasan Razavi province in year 2014 as the treatment year for delineation activities.تصادفات انحرافی بخش عمدهای از کل تصادفات جادهای برونشهری را تشکیل میدهد. هدف از انجام این پژوهش اثرسنجی مسیرنمایی طولی با استفاده از خطکشی طولی و تلفیق آن با بازتابهای چشمگربهای و در پی آن تفکیک اثر هرکدام از انواع تجهیزات بر فراوانی تصادفات جادههای برونشهری و ارائه ضریب اصلاح تصادف با توجه به مطالعه قبل و بعد از اقدامات اصلاحی میباشد. در این پژوهش با توجه به اقدامات مسیرنمایی انجام شده در سال 1393 در محورهای استان خراسان رضوی، دادههای ترافیکی و تصادفات انحرافی و سایر دادههای مورد نیاز برای اثرسنجی به روش بیز تجربی جمعآوری شد. در این مطالعه، مقدار اثربخشی نهایی برای خطکشی طولی و همچنین تلفیق آن با بازتابهای چشمگربهای در شب به ترتیب برابر با 36 و 5/43 درصد به دست آمد که معادل با ضرایب اصلاح تصادف 64/0 و 565/0 میباشد. نتایج این تحلیل نشاندهنده تأثیر معنادار تجهیزات مسیرنمایی بر تصادفات انحرافی در شب می-باشد. همچنین معناداری اثرات اقدامات ترکیبی این تجهیزات به مراتب بیشتر از استفاده صرف از هرکدام از آنها است. در نهایت، تاثیر معناداری برای کاهش تصادفات انحرافی در طول شبانهروز (شامل ساعات روشن روز) برای اقدام خطکشی طولی مشاهده نشد ولی خطکشی طولی در تلفیق با بازتاب چشم-گربهای تاثیری با معناداری بیشتر برای تصادفات انحرافی در طول روز داشته است.معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791850.410120210219Evaluation of Operations, Fuel Consumption, and Emission at Signalized Intersections Replaced by U-Turns along Six-Lane Highwaysمقایسه عملکرد ترافیکی، مصرف سوخت، و آلایندگی تقاطع دارای چراغ و دوربرگردان در بزرگراههای شش-خطه1123908410.22034/jcee.2019.9084FAعبدالاحدچوپانیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود0000-0003-1232-8380Journal Article20180328U-Turns are an important and unconventional tools for the improvement of highway operations. In some cities of Iran, signalized intersections were replaced by mid-block median u-turns which have different design from foreign counterparts. Recent studies on the performance of u-turns led to controversial results since they did not apply systematic approach for accurate evaluation, studies were not conducted for peak and nonpeak periods, and the resultant effects of eliminating delays at the intersection and spending more time for making a u-turn were not considered simultaneously. Therefore a research was conducted in which operations of signalized intersection were simulated and operational models were deployed to obtain travel times and speeds at u-turns. At high and medium volumes, u-turns increase travel speed of vehicles by 20 (km/h) and decrease speed by 10 (km/h) at low volumes. As the volume ratio of turning vehicles to highway through vehicles rises, u-turns ability to improve highway mobility rises. At Bagheri-Golbarg and Bagheri-Resalt intersections (in Tehran), fuel consumption declines by 1,623 and 4,244 liters per day, although minor street vehicles daily consumption rises by 1,269 liters. The daily emission of CO and HC declines and NOX emission grows. In brief, u-turns have strong performance at high and medium volumes and poor performance at low volumes while it may have some negative impacts on minor street vehicles. There is high risk of collision with geometric elements of u-turns. This result is in concordance with studies that state total amount of crashes increase by 13.2 percent at u-turns.دوربرگردان، به عنوان ابزاری مهم و غیرمتعارف برای بهبود عملکرد بزرگراهها به کار میرود. در برخی شهرهای ایران، دوربرگردان با طرحی متفاوت از انواع مشابه خود، به منظور روانی تردد بزرگراهها، جایگزین چراغ راهنمایی شد. تحقیقات پیشین برای ارزیابی عملکرد دوربرگردان، نتایجی همسو نداشت چون تحلیلها روشمند نبوده، ارزیابی در دوره اوج و غیر اوج انجام نشده، برآیند دو اثر حذف چراغ و پیمودن مسافت اضافه برای دور زدن به صورت همزمان بررسی نشده است. بنابراین، پروژهای مطالعاتی برای ارزیابی عملکرد دوربرگردان تعریف شد. برای مقایسه، از شبیهسازی تقاطع چراغدار و مدلسازی ریاضی زمان و سرعت سفر حرکات دوربرگردان بهرهبرداری شد. نتایج تحقیق نشان داد برای کل تقاطع در دوره تردد سنگین و متوسط، دوربرگردان سرعت سفر خودروها را تقریبا (km/h)20 افزایش، ولی در دوره تردد سبک، سرعت را (km/h)10 کاهش میدهد. هر چه نسبت حجم گردشی به حجم مستقیم رو بزرگراه افزایش یابد، دور برگردان توان بیشتری در افزایش روانی تردد بزرگراه دارد. در تقاطع باقری-گلبرگ و باقری-رسالت (در تهران)، مصرف سوخت روزانه به ترتیب 1623 و 4244 لیتر کاهش مییابد. تقاطع دارای دوربرگردان، تولید روزانه آلایندههای CO و HC را کاهش و تولید NOX را افزایش میدهد. دوربرگردان، در دوره تردد سنگین و متوسط دارای عملکرد ترافیکی بهتر؛ ولی در دوره تردد سبک عملکرد آن منفی هست. ممکن است دوربرگردان اثرات منفی (نظیر افزایش مصرف سوخت) بر خوردوهای معبر فرعی داشته باشد. احتمال برخورد با اجزاء هندسی دوربرگردان بالاست. این تحلیل مطابق با مطالعات پیشین هست که بیان میدارد تعداد کل تصادفات در دوربرگردانها 2/13 درصد افزایش مییابد.معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791850.410120210219Effect of Solid Retention Time on Membrane Fouling In the Membrane Bioreactor Systems for Treating Synthetic Wastewaterتأثیر زمان ماند لجن بر روی کاهش گرفتگی غشایی در سامانههای بیوراکتور غشایی برای تصفیه فاضلاب سنتزی25321126010.22034/jcee.2020.24656.1598FAحسینحضرتیدانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی سهند، تبریزمحمدرستمی زادهدانشیار دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی سهند، تبریزمحمدآتش زردانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی سهند، تبریزJournal Article20171214 In current years, the application of membrane bioreactor (MBR) instead of the conventional activated sludge process (CASP) is becoming more common. MBR has many advantages over the CASP such as high removal efficiency and the flexibility of operations. However, the major obstacle for MBRs is membrane fouling. Previous works showed that membrane fouling is related to the operating parameters such as HRT (Hazrati et al., 2016), sludge retention time (SRT), and sludge specifications (e.g. floc size, extracellular polymeric substance (EPS), soluble microbial product (SMP) and sludge viscosity) (Hazrati and Shayegan, 2016). It is well known that SRT is one of the important factors, which can change the state of biomass in an activated sludge system. Considering the aspects mentioned above, SRTs have significant effects on biological activity and membrane performance in MBR systems. In this study, a system was operated with synthetic wastewater. The main purpose of this study was to investigate the effect of SRT on specific biological activity and membrane fouling in a membrane bioreactor.سامانه بیوراکتور غشایی یکی از سامانههای نوین در تصفیه فاضلاب است. یکی از محدودیتهای این سامانه گرفتگی غشا میباشد. ازآنجاییکه زمان ماند لجن (SRT) در این سامانهها مهم میباشد لذا در این مطالعه، تأثیر پارامتر SRT در گرفتگی غشا بررسی شد. برای رسیدن به این هدف یک بیوراکتور غشایی طراحی و ساخته شد و برای سه زمان ماند لجن 12، 24 و 36 روز مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج بهدست آمده نشان داد که با توجه به اینکه غلظت مخلوط جامد معلق (MLSS) با افزایش زمان ماند لجن افزایش یافت اما میزان فعالیت میکروبی کمی کاهش یافت. با این حال بازدهی حذف خواست اکسیژن شیمیایی (COD) تقریباً در تمامی زمان ماندها یکسان بود. تغییرات فشار مکشی نشان داد برای زمان ماند لجن 12 روز گرفتگی غشا بیشتر از 24 و 36 روز میباشد. همچنین نتایج نشان داد توزیع اندازه ذرات لجن برای زمان ماند لجن 36 روز بیشتر از حالتهای دیگر است. علاوه بر آن مشخص گردید میزان محصولات میکروبی محلول (SMP) و مواد پلیمری خارج سلولی (EPS) با افزایش زمان ماند کاهش مییابد. آنالیز شمارش ریزاندامها نیز نشان داد افزایش گرفتگی غشا مربوط به باکتریهای رشتهای و یا دیگر جمعیت میکروبی نمیباشد.معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791850.410120210314Investigation of Emission and Dispersion of PM2.5 Pollutant Emitted from BRT Buses in Tabriz Cityبررسی انتشار و پراکندگی آلاینده PM2.5 منتشره از اتوبوسهای BRT شهر تبریز3343909910.22034/jcee.2019.9099FAلیلاخازینیدانشکده مهندسی شیمی و نفت، دانشگاه تبریزمیناجمشیدی کلجاهیدانشکده مهندسی شیمی و نفت، دانشگاه تبریزخشایارقیامی گیاشیدانشکده مهندسی شیمی و نفت، دانشگاه تبریزخسرواشرفیدانشکده مهندسی محیط زیست، دانشگاه تهرانJournal Article20181018Air pollution and its adverse effects on the health, economic, and social issues of societies are so high that many countries in the world put it at the head of their economic and social development programs. Particulate matters, PM<sub>2.5</sub>, which mostly are emitted from gas oil fueled buses in urban environments, is one of the most important pollutants, which has significant effects on the health of individuals and the environment. About 72% of air pollution in Tabriz is due to mobile sources (Kahforooshan and Fatehifar, 2013). PM<sub>2.5 </sub>concentration in Tabriz was 18 μg/m<sup>3</sup> in 2015, while the standard concentration for this pollutant is 12 μg/m<sup>3</sup>. In this paper, the IVE emission model was used to determine the amount of PM<sub>2.5 </sub>pollutants emitted from BRT buses in Tabriz, 4 km distance from Shariati intersection to the university intersection as a case study and AERMOD dispersion model was used to determine the contribution of this fleet to the concentration of PM<sub>2.5</sub> pollutant which is measured at three air quality monitoring stations.آلودگی هوا و اثرات نامطلوب آن بر روی بهداشت، اقتصاد و مسائل اجتماعی جوامع به حدی است که بسیاری از کشورهای جهان آن را در رأس برنامههای توسعه اقتصادی و اجتماعی خود قرار دادهاند. ریزگردها، PM<sub>2.5</sub>، از مهمترین آلایندههای تولیدی از خودروها هستند که اثرات قابلتوجهی بر سلامت افراد و محیط زیست دارند. اتوبوسهای گازوئیلی شهری منبع اصلی انتشار این آلاینده میباشند. غلظت آلاینده PM<sub>2.5</sub> در شهر تبریز در سال 1394، μg/m<sup>3</sup> 18 گزارش شده است که میزان استاندارد آن μg/m<sup>3</sup> 12 در سطح جهان است. مدلسازی یک روش مؤثر و کمهزینه در تعیین میزان انتشار حاصل از خودروها و تدوین سیاستها و روشهای کاهش و کنترل این انتشارات است. در این مقاله از مدل IVE به منظور تعیین میزان آلایندههای PM<sub>2.5</sub> منتشره از اتوبوسهای BRT شهر تبریز، در فاصله 4 کیلومتری چهارراه شریعتی تا فلکه دانشگاه به عنوان مطالعه موردی و از مدل AERMOD به منظور تعیین سهم این ناوگان در میزان غلظت آلاینده PM<sub>2.5</sub> اندازهگیری شده در 3 ایستگاه پایش کیفیت هوا استفاده شد. انتشارات PM<sub>2.5</sub> در ساعات 9-8 و 16-13 بالاترین میزان را داشته و بیش از دو سوم انتشارات روزانه، مربوط به اتوبوسهای تک کابین میباشد. سهم تردد اتوبوسهای BRT بر غلظت PM<sub>2.5</sub> در ایستگاه آبرسان حدود 60% میباشد که در مورد ایستگاههای باغشمال و راسته کوچه (دورتر از دو ایستگاه دیگر) بهترتیب %50 و %5/0 است.معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791850.410120210219Numerical Evaluation of Concrete Behavior under Fire Conditionبررسی عددی رفتار بتن تحت اثر حریق45601126610.22034/jcee.2020.26438.1639FAاحساندهقانیدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم0000-0002-7030-5948وحیدرضاافخمیدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قمJournal Article20180313In the present paper, a numerical investigation aimed at determining the significance of temperature distribution, pore pressures, and thermally induced stresses for spalling of concrete under fire conditions is performed. In this paper three types of concrete are evaluated: concrete with quartz aggregate, concrete with limestone aggregate, concrete with basalt aggregate. All of these aggregates are abundant in our country and are used in concrete admixtures. Results show that spalling in Quartz-based concrete is higher than others and this concrete exposes to decreasing in strength under fire in comparison to others, and increasing concrete segment depth or adding the specified amount of polypropylene fiber in concrete mix can improve the fire performance of concrete pieces.هنگامیکه یک قطعه بتنی تحت اثر افزایش دما و یا حریق قرار میگیرد، چندین پدیده در بتن رخ میدهد که شامل انتقال حرارت، تبخیر آب موجود در حفرات، انتقال آب و بخار آب، دیهیدراته شدن سیمان و در نهایت انبساط حجمی ساختار جامد بتن میشود. همه این فرایندها منجر به شکلگیری فشارحفرهای و ایجاد تنشهای حرارتی در قطعه بتنی شده که اگر این تنشها و یا فشارحفرهای به اندازه کافی بزرگ باشد منجر به شکست در بتن و کاهش سطح مقطع بتن از لایههای در معرض حرارت میشود که این موضوع به عنوان تورق در بتن شناخته میشود. در تحقیق پیشرو یک بررسی عددی در مورد توزیع دما، فشارحفرهای در بتن و تنشهای حرارتی که منجر به پدیده تورق در بتن میشود، صورت میگیرد. در این مقاله سه نوع از بتن مورد بررسی قرار گرفته است: بتن با سنگدانههای کوارتزی، بتن با سنگدانههای آهکی و بتن با سنگدانههای بازالتی. همه انواع این سنگدانهها در کشور ما فراوان بوده و در ساختار بتن از آن استفاده میشود. نتایج گویای این حقیقت است که احتمال تورق در قطعه بتنی با سنگدانههای کوارتزی بیشتر از انواع دیگر بوده و این نوع بتن در معرض خطرات کاهش مقاومت بیشتری در برابر حریق میباشد که البته با افزایش ضخامت قطعه بتنی و یا افزودن حداقل 75/1 کیلوگرم فیبر پلیپروپیلن در هر مترمکعب مخلوط بتنی، میتوان منجر به کاهش این خطر شد. علاوه بر این، بررسی صورت گرفته مؤید افزایش سرعت تورق در قطعات بتنی تحت حریق هیدروکربنی نسبت به دیگر انواع حریق بوده است.معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791850.410120210219Experimental comparison of local scouring around single, dual submerged vanes, single bridge pier located at 180 degree sharp bend and without structureمقایسه آزمایشگاهی آبشستگی موضعی پیرامون صفحات مستغرق منفرد، دوتایی، تک پایه پل مستقر در رأس قوس 180 درجه تند با قوس بدون سازه6171908510.22034/jcee.2019.9085FAچنورعبدی چوپلوگروه مهندسی عمران، دانشگاه خلیج فارسمحمدواقفیگروه مهندسی عمران، دانشگاه خلیج فارسسید حامدمعراجیگروه مهندسی عمران، دانشگاه خلیج فارسJournal Article20171120Flow Study in Curved and bended channels in investigation of river morphology has very importance, because natural rivers rarely run in a direct flow and usually travel along an irregular pattern. On the other hand, the construction of any barrier, such as the bridge pier and submerged vanes in front of the current, would prevent local scouring around the barrier. Comparing this scouring to the scouring due to bend-free structure in flows that are near to critical speed can be appealing to river engineers. In this paper, the local scouring of sharp bend has been investigated in laboratory under the influence of individual bridge pier structures and single and double submerged vanes, also this local scouring has been compared with scouring due to bend without hydraulic structure. The results of the experiments showed that the use of two submerged vanes with center-to-center spacing equivalent to the diameter of the single bridge pier, in addition to reduce the scour depth by 30% relative to the single, has great influence in prevention of the sediments progression towards the channel downstream. The discussion about the results of this research is other parts of this article.از آنجا که رودخانههای طبیعی به ندرت در مسیری مستقیم جریان دارند و معمولاً در الگویی نامنظم مسیر خود را طی میکنند، لذا مطالعه جریان در کانال-های خمیده و قوسی شکل در بررسی ریختشناسی رودخانهها همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. از طرفی احداث هر گونه مانع مانند پایه پل و صفحات مستغرق در مقابل جریان باعث پدید آمدن آبشستگی موضعی در اطراف مانع میشود. مقایسه این آبشستگی نسبت به آبشستگی ناشی از قوس بدون سازه در جریانهای نزدیک به سرعت بحرانی میتواند برای مهندسان رودخانه جذاب باشد. در این مقاله به بررسی آزمایشگاهی آبشستگی موضعی قوس تند تحت تاثیر سازههای پایهی پل منفرد و صفحات مستغرق منفرد و دوتایی پرداخته شده و این آبشستگی موضعی با آبشستگی قوس بدون سازه هیدرولیکی مقایسه شده است. نتایج آزمایشات نشان داد که استفاده از دو عدد صفحه مستغرق با فاصلهی مرکز تا مرکز صفحات معادل قطر پایه پل منفرد، علاوه بر کاهش 30 درصدی عمق آبشستگی نسبت به تکپایه، تاثیر زیادی در جلوگیری از پیشروی رسوبات به سمت به پاییندست کانال دارد. بحث پیرامون نتایج بدست آمده از این تحقیق از قسمتهای دیگر این مقاله است.معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791850.410120210219Valid simulation of bond-slip behavior between concrete and reinforcementشبیهسازی معتبر چسبندگی- لغزش بین میلگرد و بتن73821126710.22034/jcee.2020.22447.1555FAمرتضیمهمیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایرانوحیدبروجردیانگروه سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران0000-0003-3454-4797Journal Article20170822The behavior of the reinforced concrete structures is influenced by the bond slip mechanism between concrete and rebar. The performance and strength of the structure are strongly affected by this mechanism. For this aim, it is indispensable to take bond slip effects into account when analyzing the reinforced concrete structures. In the current study bond slip models for plain as well as deformed bar have been investigated. To do this, the simulation of pull out test in finite element software, ABAQUS, is utilized. In this simulation in order to take bond slip effects into consideration, steel nodes are connected to that of adjacent concrete through non-linear springs. The behavior of these springs is defined based on a variety of bond slip models for plain and deformed bar with respect to short and long bonded length. Furthermore, a new bond slip model for deformed bar is proposed and the results of this model are compared with experimental results. Eventually, merits and demerits of the models have been explained.رفتار سازههای بتن مسلح متأثر از مکانیزم چسبندگیـ لغزش بین بتن و میلگرد است. به همین منظور لازم است اثرات چسبندگی- لغزش در تحلیل سازههای بتن مسلح لحاظ شود. در این تحقیق، رفتار تنش چسبندگی- لغزش بین میلگرد و بتن مورد بررسی قرار گرفت. برای این کار، از شبیهسازی آزمایشهای بیرونکشیدن میلگرد از داخل بتن در نرمافزار عناصر محدود آباکوس استفاده شد. دو نمونه آزمایشگاهی برای میلگرد ساده و سه نمونه آزمایشگاهی برای میلگرد آجدار با دو حالت طول مهاری کوتاه و بلند به وسیله این نرمافزار مدلسازی شد. برای لحاظ اثرات چسبندگی- لغزش، از یک روش جدید که مبتنی بر فنرهای غیرخطی است، استفاده شده است. در این شبیهسازی گرههای فولاد به گرههای بتن مجاور بهوسیله فنرهای غیرخطی متصل شدند. رفتار این فنرها براساس مدلهای مختلف چسبندگی- لغزش برای میلگرد ساده و آجدار در طولهای چسبندگی کم و زیاد تنظیم شد. در نمونههای با میلگرد ساده، از چهار مدل چسبندگی- لغزش معروف استفاده شد و نتایج بهدست آمده با منحنی آزمایشگاهی مقایسه شده که طی آن مدل توسعه یافته Melo و همکاران (2014) بهترین انطباق را با نتایج دقیق داشته است. در طرف دیگر از دو مدل چسبندگی- لغزش در نمونههای با میلگرد آجدار استفاده شد. براساس نتایج بهدست آمده مشخص شد که استفاده از مدلهای چسبندگی- لغزش که اثرات تسلیم میلگرد را هم لحاظ میکنند برای طول مهاری بلند ضروری است. درنهایت با مقایسه نتایج حاصل از این مدلها با نتایج آزمایشگاهی، از فرآیند شبیهسازی معتبر رفتار کامپوزیت حاوی لغزش اطمینان حاصل شد.معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791850.410120210219A critical analysis of the effect of earth pressure balance (EPB) on displacements of tunnel face by numerical modeling (Case study of Abuzar water transitional tunnel)تحلیل کلیدی تأثیر فشار متعادل کننده زمینِ سپرِ EPB در جابجاییهای سینه-کار تونل به روش عددی (مطالعه موردی تونل انتقال آب ابوذر تهران)83931126310.22034/jcee.2020.21903.1540FAمهدیاسدالهیدانشکده فنی، دانشگاه ارومیهحسنمومیوندگروه مهندسی معدن، دانشکده فنی، دانشگاه ارومیه0000-0002-6106-9779Journal Article20170721Overburden has different thickness along the Abuzar water transitional tunnel. For this reason, tunnel face support pressure has been estimated for four different sections having ratio of overburden thickness to diameter of 1.1, 1.33, 1.56 and 1.7 respectively by different empirical and analytical methods. Estimated tunnel face support pressure using each of empirical and analytical methods does not have a considerable variation with an increase of the overburden thickness. Effect of face support pressure using different empirical and analytical methods and the practical measured pressure on the values of face displacements of the tunnel have been investigated in four different sections of tunnel by numerical modeling using FLAC3d software. The results show that values of displacements from the tunnel face modeling using FLAC3d software have a considerably greater value for overburden having a thickness of greater than 6.8 m in comparison with the overburden thickness of smaller than 5.8 m. The empirical and analytical methods cannot estimate acceptable value of face support pressure of tunnel with an increase of the overburden thickness for a tunnel excavated by earth pressure balance (EPB).تونل ابوذر در طول مسیر دارای روبارههای با ضخامتهای مختلفی است. به این منظور در چهار مقطع در طول مسیر در فواصل 500، 750 ، 950، و 1200 متر از دهانه تونل که نسبت ضخامت روباره به قطر تونل به ترتیب 10/1، 33/1، 56/1 و 70/1 است، فشار نگهداری سینهکار تونل با استفاده از روشهای مختلف تجربی و تحلیلی برآورد شده است. به علت پدیده قوس فشار در بالای سینهکار تونل مقدار فشار نگهداری سینهکار برآورد شده از هر یک از روشهای تجربی و تحلیلی با افزایش ضخامت روباره تغییر چندانی ندارد. تأثیر فشار نگهداری اعمال شده بر سینهکار تونل حاصل از روشهای مختلف تجربی، تحلیلی و عملیاتی در میزان جابجاییها به روش عددی با استفاده از نرمافزار سه بعدی FLAC3D در مقاطع مختلف تونل مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان می-دهد با افزایش ضخامت روباره یا نسبت ضخامت روباره به قطر تونل، با اعمال فشار نگهداری سینهکار به روشهای تجربی و تحلیلی، میزان جابجاییهای حاصل از مدل سازی سینهکار تونل با نرمافزار سه بعدی FLAC3D برای نسبت ضخامت روباره به قطر تونل بیشتر از 56/1، خیلی بیشتر از نسبت ضخامت روباره به قطر برابر 33/1 است. نتایج نشان میدهد که روشهای تجربی و تحلیلی بر اساس پدیده قوس فشار، برآورد مناسبی از فشار نگهداری سینهکار با افزایش ضخامت روباره برای حفر تونل به روش سپر متعادل کننده فشار زمین حاصل نمینمایند.معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791850.410120210219Probabilistic analysis of the influence of earthquake nature and content on possibility of structural failureتحلیل احتمالاتی تأثیر ماهیت زلزله بر احتمال خرابی سازهها951061126510.22034/jcee.2020.20199.1502FAسیامکگل نرگسیدانشکده عمران و محیط زیست، مؤسسه آموزش عالی خاوران، مشهدعلینظریمؤسسه آموزش عالی خاوران، مشهدفرزادشهابیان مقدمدانشکده مهندسی، گروه عمران، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170501By studying structural analyses in the space of uncertainty, it is apparent that there has been a little research on the effects of the type of earthquake on probabilistic analysis of the structure with various random distributions and coefficients of variation. Therefore, this research attends to this shortcoming. In order to do so, a one-story steel frame has been used. Structural properties such as density, elastic modulus and beam and column dimensions are considered as uncertain parameters with each having three uniform, normal and log-normal types of density function and three coefficients of variation of 5%, 10% and 15%. This structure excited by two far-field earthquakes (El Centro and Hachinohe), and two near-field ground accelerations (Northridge and Kobe). By applying Monte Carlo simulation method in this research, desired random variables are generated and applied in probabilistic analysis.به سبب وجود عدم قطعیتهای فراوان در خصوصیات سازه و بارگذاری، استفاده از تحلیلهای معمول با خطا همراه است. در این پژوهش برای رفع کاستی یادشده از تحلیل احتمالاتی استفاده شد. برای این کار، جهت بررسی احتمال خرابی، یک قاب بتنی مورد استفاده قرار گرفت و این سازه تحت اثر چهار زلزله میدان- دور السنترو، هاچینوهه، کرنکانتی و چیچی و چهار زلزله میدان- نزدیک کوبه، نورثریج، کایوتلیک و کوآلینگا تحلیل گردید. کمیتهای غیرقطعی سازه از قبیل جرم حجمی، ضریب کشسانی و ابعاد هندسی مقطع با سه نوع توزیع یکنواخت، نرمال و لوگ نرمال و در ضرایب پراکندگی مختلف 5% ، 10% و 15% تولید و احتمال خرابی در هر حالت محاسبه شد. با بررسی نتایج بهدست آمده میتوان دریافت که احتمال خرابی سازه، مستقل از نوع توزیع احتمالاتی متغیرهای تصادفی بوده و وابسته به مقدار ضریب پراکندگی، ماهیت زلزله از نقطه نظر میدان دور و میدان نزدیک و حداکثر شتاب زلزله میباشد. به عبارت دیگر، نتایج حاصل از تحلیل احتمالاندیشانه نشان داد که احتمال خرابی سازه در زلزلههای میدان- نزدیک با ضریب پراکندگی بالاتر، بیشتر از حالت مشابه در زلزلههای میدان- دور است.