معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791845.17820150522Investigation into Effect of Burial Depth of Offshore Pipelines in Tandem Position on Flow Separation Using the Experimental and Numerical Modelsبررسی تأثیر عمق دفنشدگی خطوط لوله فراساحلی در حالت تاندوم بر جدایش جریان با استفاده از مدلهای آزمایشگاهی و عددی1133677FAبهمنارشد شب خانهدانشگاه صنعتی سهندحبیبحکیم زادهدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهندJournal Article20150627وجود خطوط لوله در محیط بستر دریا سبب تغییر الگوی جریان در مجاورت آنها شده و نیز موجب به وجود آمدن گردابههایی در قسمت های جلو و پشت لوله گردیده که همراه با افزایش شدت آشفتگی است. این تغییرات میتوانند منجر به خستگی سازه و یا آبشستگی در اطراف آن گردند و نهایتاً پایداری سازه را تهدید نمایند. در این مقاله، به منظور بررسی کنش لوله روی جریان، تغییرات به وجود آمده در الگوی جریان اطراف خطوط لوله فراساحلی نیمه مدفون به صورت آزمایشگاهی و عددی در حالت جریان دائمی مورد بررسی قرار گرفتهاند. جهت مدلسازی تجربی، آزمایشهایی در آزمایشگاه تحقیقاتی هیدرولیک انجام شده است. آزمایشها در یک کانال آزمایشگاهی و با استفاده از یک لوله PVC برای نسبتهای متفاوت عمق دفنشدگی به قطر لوله انجام گرفته است. جهت مشاهده الگوی جریان از ذرات پلیاستایرن استفاده شده و نیز به منظور کمک به درک فیزیکی پدیده از کلیه مراحل انجام آزمایشها به وسیله دوربین دیجیتال، فیلمبرداری شده است. در بخش شبیهسازی عددی نیز از روش حجم محدود استفاده شده و میدان جریان با استفاده از نرمافزار دینامیک سیالات محاسباتی FLUENT تحلیل شده است. ایجاد هندسه و شبکهبندی مدل نیز به وسیله پیشپردازنده GAMBIT صورت گرفته است. سرانجام نتایج عددی به دست آمده با نتایج تجربی این پژوهش و سایر پژوهشگران مقایسه شدهاند که تطابق نسبتاً خوبی حاصل شده است. نتایج تجربی و عددی نشان دادند که با افزایش نسبت عمق دفنشدگی به قطر لوله، مقادیر طول نواحی جدایی در بالادست و پاییندست خطوط لوله در حالت منفرد و تاندوم کاهش مییابد. همچنین با افزایش عمق دفن شدگی، از مقدار سرعتهای بیشینه مثبت در بالای خط لوله و نیز از سرعتهای بیشینه منفی در محل تشکیل گردابهها کاسته میشود که نتیجه امر کاهش تنش برشی بستر را در پی خواهد داشت. بنابر این میتوان پیشبینی نمود که با افزایش عمق دفنشدگی مشکلات ناشی از فرسایش و آبشستگی کاهش خواهند یافت.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3677_40263d8b7eb1a74ed8670d103d7f61d7.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791845.17820150522Seismic Behavior of Anchored Quay Walls Embedded in Liquefiable Sitesرفتار لرزهای دیوارهای ساحلی سپری مدفون در لایه مستعد روانگرایی15283706FAاشرفذکریدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریزمحمدحسینامین فردانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریزعباسقلندرزادهدانشکده مهندسی عمران، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهرانمحمدعلیلطف اللهی یقیندانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریزJournal Article20150712رفتار لرزهای دیوار ساحلی سپری مهار شدهای که بخش مدفون آن در لایه مستعد روانگرایی قرار گرفته است به طور آزمایشگاهی و عددی بررسی شده است. مطالعه آزمایشگاهی با استفاده از مدل فیزیکی بر روی میز لرزه و مطالعه عددی با استفاده از نرمافزار DIANA و مدل رفتاری توهاتا-یایی انجام گرفته است. بر این اساس، وجود لایه مستعد روانگرایی در اطراف ریشه دیوار، به علت روانگرایی خاک جلوی ریشه و فشار جانبی بزرگ از سوی خاک پشت ریشه، به گسیختگی بخش مدفون منجر میگردد. بیشترین تغییر شکلها در خاک سست حوالی ریشه دیوار متمرکز است. علاوه بر بالازدگی قابل توجه کف دریا، حرکت جانبی آن نیز باعث کاهش قابل توجه اثر تکیهگاهی این لایه برای بخش مدفون دیوار شده و به دوران بزرگ دیوار منجر میشود. به دنبال آن، گوه فعالی از قسمت مدفون تا پشت مهار تشکیل میگردد و به علت واقع شدن مهارها در این گوه و حرکت توأم با آن، مهارها نیز دچار دوران زیاد میشوند. جابهجایی تاج و پای دیوار با افزایش دامنه شتاب پایه، افزایش اما با بزرگتر شدن فرکانس حرکت ورودی کاهش مییابد. تراکم خاک در طرفین ریشه در طول مناسب باعث کاهش جابهجاییها شده و مانع پیش افتادن جابهجایی پای دیوار از جابهجایی تاج میشود.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3706_3f9e39008940f4e653aed8e0ea0100df.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791845.17820150522Stabilization and Solidification of Incinerator Bottom Ash using Portland Cement and Silica Fumeتثبیت و جامدسازی خاکستر حاصل از سوخت زباله با استفاده از سیمان پرتلند و دوده سیلیس29403736FAعلی اکبررمضانیانپوردانشکدة مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رئیس مرکز تحقیقات تکنولوژی و دوام بتنمرتضینیکرواندانشکدة مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیررضامکنوندانشکدة مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیرنویدناشر احکامیدانشکدة مهندسی عمران و محیط زیست و رئیس دفتر توسعه پایدار دانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20150727تثبیت و جامدسازی فرآیندی است که مواد زائد با همبندکنندههایی مانند سیمان پرتلند، پزولان، آهکو ژئوپلیمر ترکیب شده و بدین طریق مواد زائد تثبیت و محبوس میگردند. میزان انعطافپذیریِ زیاد برایِ ترکیباتِ مختلفِ آلایندهها، سهولت کاربرد و اقتصادی بودن برایِ حجمهای زیاد پسماند، باعث شده است که هماکنون محققان برای تصفیه پسماندهای مختلفی از این روش استفاده کنند. در این تحقیق، خاکستر حاصل از سوخت زباله یکی از واحدهای پتروشیمی به عنوان پسماند جهت انجام فرآیند تثبیت و جامدسازی انتخاب و از سیمان پرتلند، به همراه دوده سیلیس به عنوان همبندهکننده استفاده شده است. در قسمت اول این تحقیق، مشخصات فیزیکی و شیمیایی خاکستر تعیین و میزان نشت آلایندهها با استفاده از آزمایش TCLP (تراوش آلودگی) تعیین شد و سپس خاکستر با نسبت 15%، 30%، 45% و 60% جایگزین ماسه ریزدانه شده و با درصدهای مختلف دوده سیلیس ترکیب شده است. سپس مقاومت فشاری و آزمایش TCLP (تراوش آلودگی) بر روی نمونههای جامدسازی شده، صورت گرفته است. به علاوه، جهت مطالعه ریزساختار خمیر سیمان حاوی خاکستر نیز از آزمایشهای طیفسنجی تفرق اشعه ایکس (XRD) بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق حاکی از تثبیت مؤثر خاکستر با استفاده از دودهسیلیس داشتهاند. به علاوه نتایج آزمایش مقاومت فشاری و ارزیابی زیستمحیطی نشان میدهند، استفاده از این خاکستر به عنوان جایگزین ماسه ریزدانه به عنوان پرکننده در جداول، بستر پارکینگها و بتنهای غیرسازهای میتواند مورد توجه قرار گیرد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3736_a7a80f181c068d285eabcd721a650cb4.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791845.17820150522Estimation of Scour Hole Dimensions Due to Vertical Circular Submerged Jetتخمین ابعاد حفره آبشستگی تحت اثر جت قائم دایرهای مستغرق41503678FAبابکلشکرآراگروه مهندسی عمران دانشگاه صنعتی جندیشاپورعلیلشکرآراشرکت مهندسین مشاور سامان آبراهمنوچهرفتحی مقدمدانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20150627جریان خروجی از سیستم های تخلیه سیلاب اغلب به صورت جت میباشد. بسته به عمق پایاب، جت میتواند به صورت آزاد یا مستغرق عمل نماید. هرگاه مقدار تراز پایاب از تراز جت بیشتر باشد، جت به صورت مستغرق عمل مینماید. ابعاد و مشخصات حفره آبشستگی متأثر از متغیرهای متعددی از قبیل پارامترهای جریان، مشخصات بستر آبرفتی، زمان و هندسه آبراهه و همچنین ارتفاع ریزش میباشد. در این تحقیق به بررسی ابعاد حفره آبشستگی تحت اثر جتهای قائم دایرهای مستغرق پرداخته شده است. در پژوهش حاضر از مصالح شن ریز یکنواخت با قطر متوسط 1/11 میلیمتر استفاده شده است. جهت انجام آزمایشها، سناریوهای مختلفی با تغییر در ارتفاع ریزش جت مستغرق نسبت به بستر اولیه رسوبات و همچنین تغییر در سرعت جریان خروجی از جت تدوین گردید. از بررسی روند تغییرات عمق و طول نسبی متعادل شده آبشستگی در مقابل عدد فرود جت در حوضچه استغراق ملاحظه میگردد که با افزایش عدد فرود جت، میزان عمق و طول نسبی متعادل شده حفره آبشستگی افزایش مییابد. از طرفی نتایج نشان میدهند که افزایش یک درصدی ارتفاع نصب جت منجر به کاهش 33/0درصدی تفاضل نسبی عمق آبشستگی دینامیکی و استاتیکی خواهد شد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3678_4f87e0a811689cb3b3ef5d628c4582ab.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791845.17820150522Stochastic Forecasting of Drought Probabilities (Case Study on Northwest of Iran)پیشبینی استوکستیکی احتمالات وقوع خشکسالی (مطالعه موردی: شمال غرب ایران)51633679FAمجیدمنتصریگروه مهندسی آب، دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیهبابکامیرعطاییدانشکده کشاورزی، دانشگاه ارومیهJournal Article20150627توابع توزیع عمومی (Generalized distribution functions) برای پیشبینی احتمالاتی خصوصیات مختلف خشکسالی در شمال غرب ایران با استفاده از روش شبیهسازی مونتکارلو، تئوری ران و شاخص بارش استاندارد (SPI) توسعه داده شدهاند. چنین هدفی صرفاً بر اساس دادههای تاریخی یا ثبت شده بارندگی کاملاً غیر ممکن به نظر میرسد، چرا که دادههای تاریخی، بدون در نظر گرفتن طول دوره آماری آنها، تنها یک سری یا نمونهای از هزاران سری ممکن جامعه آماری دادهها محسوب میشوند. بنابر این، یک روش استوکستیکی به طور وسیع برای تولید 1000 سری زمانی بارندگی در دوازده ایستگاه سینوپتیک در شمال غرب ایران استفاده شده است. دادههای مصنوعی تولید شده، به عنوان پایهای برای پایش خشکسالی جهت مشخص کردن مجموعهای از ویژگیهای خشکسالی ممکن از قبیل مدت، شدت، بزرگی و فواصل بین دو خشکسالی متوالی، به کار گرفته شده و توزیع احتمالی ویژگیهای مختلف خشکسالی بر اساس شاخص SPI و ماتریس احتمال انتقال رخدادهای خشکسالی توسعه یافته است. نتایج نشان داد که انتظار خشکسالیهایی با تداوم پنج سال یا بیشتر در منطقه مطالعاتی تقریباً نزدیک به صفر بوده است. همچنین بررسی همگرایی خشکی سالیانه با ماههای مختلف سال نشان داد که ماههای پر باران سال نقش اصلی در تعیین موقعیت خشکی سال ایفا نموده و بقیه ماههای سال که به عنوان ماههای کمباران مطرح هستند، تقریباً نقش بسیار ناچیزی دارند. همچنین نتایج مطالعه مؤید محدودیت اساسی دادههای تاریخی در مطالعات پایش خشکسالی و ضرورت به کارگیری روش مونتکارلو برای استنتاجهای دقیق و واقعی از پدیده خشکسالی هستند.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3679_96baa04d09e9ddf57fd26f81b47856ce.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791845.17820150522Finite Element Model Updating of Damaged Concrete Beams Reinforced with GFRP Bars Using Modal Test Dataتخمین سختی تیرهای مسلح شده با میلگردهای GFRP پس از خسارت با استفاده از دادههای آزمایش مودال65773680FAسیدروح اللهموسویگروه عمران، دانشگاه سیستان و بلوچستانمحمدرضااصفهانیگروه عمران، دانشگاه فردوسی مشهدمهرالهرخشانی مهرگروه عمران، دانشگاه الزهرا تهرانسیدحجت اللهموسویگروه مهندسی عمران، دانشگاه زابلبنیامینقربان زادهدانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20150627 خسارت در سازه موجب کاهش سختی آن میشود. در تیرهای مسلح شده با میلگردهای GFRP به دلیل مدول الاستیسیته کم این میلگردها، کاهش سختی پس از ترک خوردگی شدیدتر خواهد بود. برای ارزیابی وضعیت سازههای موجود پس از ایجاد خسارت باید مدل اجزای محدود آنها به هنگام شود. از تحلیل مدل به هنگام شده بر اساس پارامترهای ارتعاشی، مقاومت سازه خسارت دیده در مقابل بارهای موجود بررسی و نقاط ضعف آن برای تقویت مشخص میشوند. در این مقاله، یک روش عملی شناسایی خسارت معرفی میشود. با استفاده از الگوریتم ژنتیک، توزیع سختی تیر به گونهای تخمین زده میشود که فرکانسها و شکلهای مود به دست آمده از مدل تحلیلی کمترین خطا را در مقایسه با مقادیر آزمایشگاهی به دست آمده از آزمایش مودال داشته باشد. برای این منظور 10 نمونه آزمایشگاهی از تیرهای مسلح شده با میلگردهای GFRP ساخته شده است. نمونههای مذکور شامل دو گروه با وصله و بدون وصله میباشند که در آنها میلگرد عرضی در طول وصله، مقاومت بتن و نسبت میلگرد طولی به عنوان متغیر در نظر گرفته شدهاند. آزمایش استاتیکی، با هدف ایجاد خسارت صورت میگیرد. در بین هر گام بارگذاری استاتیکی، آزمایش مودال انجام میگیرد. با استفاده از این آزمایش تغییرات پارامترهای ارتعاشی در گامهای مختلف خسارت ارزیابی میشود. همچنین، مقادیر تجربی فرکانسها و شکلهای مود برای استفاده در تابع هدف بهینهسازی و به هنگامسازی سختی تیر خسارت خورده برداشت میشوند. نتایج نشان میدهند که مقادیر ممان اینرسی تخمین زده شده با وضعیت ترک خوردگی نمونههای آزمایشگاهی در همان سطح بارگذاری همخوانی دارند.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3680_3ed6673ef579ef83c44f6a010ee6ea81.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791845.17820150522Optimization of the Geometry of Triangular Labyrinth Spillways, Using Fuzzy-Neural System and Differential Evolution Algorithmبهینهیابی هندسه سرریز کنگرهای مثلثی با استفاده از مدل فازی-عصبی و الگوریتم تکامل تفاضلی (DE) (مطالعه موردی: سد UTE در ایالات متحده آمریکا)81913707FAخسروحسینیدانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنانمهناتاج نساییدانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمناناحسانجعفری ندوشندانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنانJournal Article20150712سرریزهای کنگرهای گزینهای مناسب برای ساختگاههایی هستند که در آنها جانمایی انواع دیگر سرریزها منجر به افزایش بار آبی قابل توجهی در سد برای عبور سیلاب طراحی میباشد .استفاده از شکل هندسی مناسب برای سرریز به صورتی که بیشترین گذردهی جریان را تحت شرایط خاص هیدرولیکی همراه با کاهش هزینه ساخت داشته باشد، امری ضروری است. در این تحقیق، از قابلیت سیستم استنتاج فازی و الگوریتم تکامل تفاضلی جهت بهینه کردن هندسه سرریز و ارضای شرایط هیدرولیکی مناسب استفاده گردیده است. از سیستم استنتاج فازی-عصبی ANFIS برای آموزش و ارزیابی مدل تهیه شده مبتنی بر دادههای آزمایشگاهی به منظور تعیین ضریب آبگذری سرریز بهره گرفته شده است. از الگوریتم تکامل تفاضلی (DE) برای بهینهیابی هندسه سرریز با تعریف تابع هدف کمینهسازی حجم بتنریزی با ارضای شرایط هیدرولیکی مناسب، استفاده شده است. نتایج به دست آمده از مدل نشان دهنده کاهش 2/19 درصدی در هزینههای بتن نسبت به طرح اجرا شده موجود میباشند.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3707_8659d93030987e23fc2b914f6754eda9.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791845.17820150522Numerical Examination of the Relative Effect of the Channel Width in the Intakes on the Velocity Distribution Curves in the Flow Deviation Locationبررسی عددی اثر نسبی عرض کانال در آبگیرهای جانبی بر منحنیهای توزیع سرعت در محل انحراف جریان931023681FAسهرابکریمیدانشگاه رازی کرمانشاهحسینبنکداریگروه مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی دانشگاه رازی کرمانشاهامیرحسینزاجیدانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20150627آبگیرهای جانبی برای انحراف و انتقال جریان در سیستمهای هیدرولیکی استفاده میشوند. نصب فلومترها یکی از رایجترین روشهای اندازهگیری سرعت و یا دبی در کانالهای روباز میباشد. فلومترها به کمک اندازهگیری سرعت متوسط در حجم محدودی از جریان با استفاده از یک ضریب کالیبراسیون، سرعت متوسط مقطع را محاسبه میکنند. در نزدیکی محل آبگیر به دلیل ماهیت سهبعدی و پیچیده جریان و وجود جریانهای ثانویه قوی در مقطع عرضی، سرعت اندازهگیری شده توسط فلومتر در ناحیه محدود مورد اندازهگیری توسط سنسور، با سرعت متوسط واقعی کانال اختلاف دارد. اما با وجود این اختلاف، میانگین سرعتهای اندازهگیری شده توسط فلومتر مطابقت نسبتاً خوبی با سرعت متوسط واقعی کانال دارد. سرعت جریانهای عبوری و ابعاد هندسی کانالهای فرعی و اصلی بر روی اختلاف بین سرعت اندازهگیری شده توسط فلومتر و سرعت متوسط واقعی جریان مؤثر هستند. در این مطالعه، مدل آزمایشگاهی آبگیر جانبی به صورت سهبعدی با استفاده از نرمافزارANSYS-CFX ، شبیهسازی شده است. بعد از صحتسنجی با استفاده از مدل عددی و نتایج مدل آزمایشگاهی، دقت اندازهگیری فلومتر در نسبت عرضهای مختلف کانال اصلی به کانال فرعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهند که با افزایش نسبت عرض کانال فرعی به کانال اصلی از 6/0 تا 1، حداکثر خطای اندازهگیری فلومتر از 18 درصد تا 139 درصد افزایش مییابد. با افزایش بیشتر عرض در کانال فرعی به دلیل کاهش سرعت، میزان خطای فلومتر کاهش مییابد، به طوری که در نسبت عرضی 4/1 این خطا به 47 درصد میرسد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3681_c53914e94b3208216656e37feb4de973.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791845.17820150522Sensitivity Analysis of Stress and Maximum Ballast Vertical Displacement Based on Iran Railway Ballasted Track System Characteristicsتحلیل حساسیت تنش و بیشینه تغییر مکان قائم سطح بالاست بر اساس مشخصات سیستم خطوط بالاستی راهآهن ایران1031143708FAسعیدمحمدزادهدانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایرانجبارعلیذاکریSchool of Railway Engineering, Iran University of Science and Technologyمحمد وریاخوردهبیناندانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندجJournal Article20150712 اندرکنش تراورس و لایه بالاست نقش مهمی در زوال خط راهآهن دارد. لایه بالاست با ایجاد یک سطح باربر محکم، یکنواخت و هموار برای تراورسها و انتقال بار وارد از خط در حدی از تنش فشاری که قابل تحمل برای بستر باشد، از به هم خوردن هندسه خط و نشستهای غیر مجاز در راستای قائم جلوگیری میکند. مطالعات نشان میدهند که تحلیل تنش تماسی زیر تراورس با توجه به سیستم بستر ریل و نوع بارگذاری خط تاکنون کمتر مورد توجه محققین بوده است. در این تحقیق برای تحلیل تنش و تغییر مکان قائم سطح لایه بالاست با توجه به افزایش بار محوری و سرعت عبوری از یک سو و تغییر ضخامت لایه بالاست و نوع بستر خطوط راهآهن از سوی دیگر از روش اجزای محدود استفاده میگردد. برای رسیدن به این هدف سیستم راهآهن در دو قسمت تست میدانی و تحلیل عددی مورد بررسی قرار میگیرد. ابتدا خطوط بالاستی راهآهن در محدوده مشخصات هندسی و فنی مدلسازی میگردد. سپس برای کنترل صحت مدلسازی به کمک تست میدانی مدل کالیبره میشود و بر اساس طبقهبندی اجزای سیستم خطوط ریلی، تحت پارامترهای مختلف بارگذاری و ضخامت لایه بالاست مدل خط تحلیل میگردد. در پایان، نتایج به دست آمده تحلیل میشوند و نمودارها و جدولهای مختلف جهت تخمین میزان تنش فشاری و نشست بیشینه سطح لایه بالاست تحت پارامترهای رایج خطوط ریلی ایران ارائه میگردد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3708_70c906b015f6ac41a9a973e03fab1f13.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791845.17820150522Genetic Programming to Predict Scour Depth at Coastal Structuresتخمین عمق آبشستگی در پای سازههای ساحلی با استفاده از برنامهریزی ژنتیک1151223682FAعباسیگانه بختیاریدانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایرانعلیپورزنگباردانشگاه علم و صنعت ایرانفاطمهحاجیولیئیمهندسی سواحل، مؤسسه ملّی اقیانوسشناسیJournal Article20150627 آبشستگی در پای سازههای ساحلی یکی از عوامل اصلی آسیب یا خرابی این سازهها میباشد. بنابر این، تخمین دقیق عمق بیشینه آبشستگی در پای سازههای ساحلی از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطالعه، از روش روش برنامهریزی ژنتیک برای تخمین عمق بیشینه آبشستگی استفاده شده است. برای آموزش و آزمایش مدلهای ایجاد شده به وسیله شبکه عصبی و برنامهریزی ژنتیک از 45 مجموعه داده که از مقالات منتشر شده استخراج شدهاند استفاده شده است. برای مقایسه عملکرد مدلهای ایجاد شده و روابط موجود از شاخصهای آماری مانند ضریب همبستگی، جذر میانگین مربعات خطا و ضریب پراکندگی استفاده شده است. نتایج نشان میدهند که روش برنامهریزی ژنتیک مدلهای به مراتب دقیقتری نسبت به روابط تجربی ارائه میدهد. علاوه بر این، از آنجائی که برنامهریزی ژنتیک رابطهای صریح بین متغیرها ارائه میکند میتواند به عنوان یک معیار برای تخمین عمق آبشستگی استفاده شود.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3682_c584db91dce16512d72d3f8ff09275ff.pdf