معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791851.110220210522Numerical Investigation on Seismic Behavior of Novel Moment Connections with Heat-Treated Beam Sectionsبررسی عددی رفتار لرزهای اتصالات نوین خمشی با مقطع حرارت داده شده113909410.22034/jcee.2019.9094FAآرشاکبری حامددانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز0000-0003-0633-4805حسامبافنده نوبریدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهند، تبریزJournal Article20180922Morrison et al. (2015) proposed a controlled heating process for steel in which every property of steel remains constant except its strength (i.e. yielding strength). This novel idea is used for the weakening of beam sections as reduced beam section (RBS) moment connections do. Therefore, plastic hinges develop away from the column face. In this paper, in addition to study the near-fault effects on this type of moment connections, parametric analyses are performed. Moreover, the seismic performance of this new weakened connection is evaluated using nonlinear static analyses. With regards to the obtained results, the best region of beam for heating is determined and seismic performance factors are proposed.با توجه به عملکرد نامناسب اتصالات قابهای خمشی در زلزلههای نورثریج و کوبه، تحقیقات گستردهای برای بررسی علل خرابی و بهبود رفتار لرزهای اتصالات خمشی انجام شد. در حالت کلی با در نظر گرفتن ایده تشکیل مفاصل پلاستیک به دور از بر ستون، دو روش برای تقویت این اتصالات پیشنهاد شده است که عبارتنداز: 1) تقویت اتصال تیر به ستون با استفاده از ورق و 2) تضعیف تیر در ناحیهای به دور از بر ستون. روش رایج برای تضعیف تیر، برش و یا ایجاد سوراخ در بال و جان تیر است. در سالهای اخیر برای رفع کاستیهای روش مذکور، راهکار نوینی ارائه شده است. در این روش، مقطع تیر با رعایت یک پروتکل زمانی حرارتدهی در ناحیهای از آن حرارت داده شده و در نتیجه مقاومت تسلیم فولاد کاهش داده میشود. در این مقاله استفاده از این ایده نوین برای تیرهای I شکل با مقاطع مختلف تحت اثر بارگذاری شبهاستاتیکی چرخهای آییننامه AISC341 و نزدیک گسل توسط نرمافزار ABAQUS ارزیابی شد. همچنین با استفاده از تحلیل استاتیکی غیرخطی نرمافزار SAP2000، ضرایب عملکرد لرزهای قابهای خمشی دوبعدی 5، 10 و 15 طبقه که تیر آنها توسط حرارت تضعیف شده بود، بررسی شد. با توجه به نتایج بهدست آمده، مشاهده شد که این اتصالات علاوه بر متمرکز کردن رفتار غیرارتجاعی در محدوده حرارت دیده، تا تغییر مکان جانبی نسبی 6% بدون کمانش قابلملاحظه، رفتار چرخهای بدون باریک شدگی، جذب انرژی و سختی بالا داشتند. همچنین ضریب رفتار میانگین برای این سیستم برابر 2/6 حاصل شد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9094_9e60c1d1de66d2187e129f941f0637e3.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791851.110220210522Identification of Multiple Pollutant Sources in Rivers in One-Dimensional Domain under Real Conditionsشناسایی منابع آلاینده چندگانه در رودخانه در دامنه یکبعدی تحت شرایط واقعی15261126410.22034/jcee.2020.26099.1632FAسیامکامیریدانشکده کشاورزی، گروه سازههای آبی، دانشگاه تربیت مدرسمهدیمظاهریدانشکده کشاورزی، گروه سازههای آبی، دانشگاه تربیت مدرسجمالمحمد ولی سامانیدانشکده کشاورزی، گروه سازههای آبی، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20180225It is almost three decades that finding the release time and location of pollutant sources in rivers has attracted the researchers’ and pundits’ attention. In most of the current studies related to finding the release time and the location of pollutant sources, each of the researchers has considered their own specific circumstances in kind of hypotheses and problem solution methods. In a more general study, in previous studies researchers have used three approaches for solving the inverse problem of the pollutant transport equation. <br />The first approach (simulation-optimization methods) includes characteristics such as combining an optimization algorithm with other numerical methods of solving transport and hydrodynamic equations. The need to use computers with strong processors for solving inverse problem is a type of computational costs that can be counted as a weakness for this method (Mazaheri et al., 2015). <br />The second approach (probabilistic and geostatistical methods) focuses on using probabilistic and geostatistical distribution. Furthermore, using this method would assist to decrease computational volume for finding inverse problem answers, and finally would reduce number of simulations. So, that is an advantage for this method.بحث شناسایی و بازیابی تابع شدت منابع آلاینده ناشناخته، یکی از مهمترین مسائل و چالشهای زیستمحیطی در رودخانهها است. از اینرو لزوم بهرهگیری از روشهای مطمئن و دقیق جهت بازیابی اطلاعات مربوط به شدت زمانی و زمان رهاسازی آلودگی از منابع آلاینده در رودخانه اجتنابناپذیر است. در هرکدام از روشهای حل معکوس معادله جابهجایی- پراکندگی در رودخانه، محدودیتها و نقاط ضعفی وجود دارد، بنابراین روشی موردنیاز است که علاوه بر دقت و کاهش محدودیتها، پیچیدگیهای شرایط واقعی رودخانه را نیز از لحاظ شرایط جریان و منابع آلاینده مورد بررسی قرار دهد. بر همین اساس یک مدل عددی مبتنی بر رویکرد ریاضی ماتریس معکوس برپایه روش تنظیم تیخونف و نتایج حاصل از اصل برهمنهی ارائه شده است. این مدل به بازیابی توابع شدت زمانی منابع چندگانه آلاینده در حالت پیچیده پرداخته و با استفاده از دادههای واقعی رودخانه کارون در فاصله ایستگاه ملاثانی تا ایستگاه فارسیات در حالت یکبعدی و شرایط جریان غیرماندگار صحت سنجی شده است. در پایان علاوه بر ارائه چارچوب، نتایج محاسبات نشان میدهد که مدل معکوس مذکور بهخوبی قادر است با کمترین اطلاعات مشاهدات پاییندست و تنها با یک مرتبه اجرا تمامی توابع شدت منابع آلاینده در هر نقطه از رودخانه را بازسازی کند.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11264_361f8e103c6dc0704874e6566a5bd91c.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791851.110220210522Parametric Analysis of Out-of-Plane Behavior of Masonry Infilled RC Framesمطالعه عددی رفتار خارج از صفحه دیوارهای پرکننده بنایی در قابهای بتن مسلح27341126210.22034/jcee.2020.27828.1673FAفرهادآخوندیدانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز0000000337970644سیدجعفرهاشمیگروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اراکJournal Article20180611Masonry Infills are assumed as non-structural elements and are not considered in the design process of the infilled frames while their presence can affect the local or global behavior of infilled frames. In the present study, the out-of-plane behavior of masonry infilled frames was studied numerically in the finite element software of DIANA. To have an accurate numerical model, an experimental test was performed and the numerical model was validated based on the experimental results. The influence of different parameters such as the presence of central opening and Infill's mechanical and geometrical properties were thoroughly investigated. The results showed that the presence of a central opening can have a major influence on the out-of-plane response of the infilled frames. It is also concluded that infills with higher compressive strength and larger thickness present better out-of-plane response in terms of strength and stiffness. Finally, it is obtained that using infills with higher tensile strength does not increase their out-of-plane strength.بهمنظور شناخت رفتار لرزهای و ارزیابی آسیبپذیری قابهای بتن مسلح با در نظر گرفتن رفتار خارج از صفحه میانقابهای مصالح بنایی، تحقیق پیشرو انجام شد. بر این اساس ابتدا یک مدل اجزاء محدود غیرخطی به کمک نرمافزار DIANA 9.6 توسعه داده شد. پس از صحتسنجی مدل پیشنهادی با اطلاعات آزمایشگاهی موجود، اثر عواملی مانند وجود بازشوی مرکزی با ابعاد مختلف، مقاومت فشاری، مقاومت کششی مصالح بنایی و ضخامت میانقاب بررسی شد. نتایج نشان داد وجود بازشو، عملکرد خارج از صفحه میانقاب بنایی را تحت تأثیر قرار میدهد به گونهای که با افزایش ابعاد بازشو تا رسیدن به یک سطح بهینه، بیشینه مقاومت خارج از صفحه میانقاب در ابتدا افزایش مییابد. پس از آن با فراتر رفتن ابعاد بازشو، بیشینه مقاومت به شدت کاهش پیدا میکند. با افزایش مقاومت فشاری مصالح بنایی، بیشینه مقاومت خارج از صفحه میانقاب به میزان قابلتوجهی افزایش مییابد. همچنین مشخص گردید با افزایش مقاومت کششی مصالح بنایی، بیشینه مقاومت برون صفحه میانقاب تغییر چندانی نمیکند؛ این در حالی است که سختی مؤثر خارج از صفحه دیوار مصالح بنایی با افزایش مقاومت کششی آن، بهبود مییابد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11262_9b75bf3767c47ead4e6162e0e333d4f7.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791851.110220210522Field and Laboratory Study of the Effect of Type of Emulsion Bitumen and Chip Seal Aggregate Size Applied on Roller Concrete Pavementمطالعه میدانی و آزمایشگاهی اثر نوع قیر امولسیونی و دانهبندی چیپسیل اجرا شده روی روسازی بتن غلتکی35461078310.22034/jcee.2020.10783FAعلیبردیونسپردیس فنی و مهندسی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزدمحمدمهدیخبیریپردیس فنی و مهندسی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد0000-0003-3434-7603Journal Article20180713The pavement engineering approach in recent decades has been to develop the use of cement in pavements, including concrete pavement, in particular roller concrete pavement. Some problems with the implementation and application of this type of procedure have led researchers to focus on the subject matter of this type of pavement. In this respect, one of the problems with the level of roller concrete, which, in technical terms, is “surface wear” Known as surface abrasion and surface cracks. Surface abrasion, in addition to reducing the thickness of the pavement layer and defective bearing capacity, in the amount of surface friction and creating a driver safety problem due to the dispersion and throwing of aggregates, it also has a negative effect on the surrounding and passing vehicles. Repair and maintenance is an optimal and economical solution in road pavement management. The use of Chip Seal as preventive maintenance is a two option maintenance for low-volume traffic in highway pavements (Vaitkus et al., 2018, Khabiri, 2005), In previous studies, micronutrient aggregate has been used more than usual, as an example of research on the effect of surface aggregates and bitumen on the performance of peeled aggregates in chip seal (Aktas et al., 2013). The main purpose of this research is to use a fine grading and emulsion bitumen with a rubber powder additive in roller compacted concrete pavement.در صنعت روسازی در دهه اخیر در کشور به توسعه کاربرد سیمان در روسازیها توجه بیشتری شده است، یکی از مشکلات سطح رویههای بتن غلتکی کندهشدن سنگدانههای سطحی و پوستهشدن سطح آن است، هدف از انجام این مطالعه تعیین دانهبندی مصالح سطحی و نوع قیر مناسب برای بهبود عملکرد رویههای بتنی غلتکی است. بنابراین میزان کندهشدن دو نوع سنگدانه ریز و درشتدانه از سطح رویه بتن غلتکی به عنوان متغیر کنترلی در این تحقیق انتخاب شد و در این راستا آزمایش جاروب برای کنترلکندهشدن سنگدانهها استفاده شد. یکی دیگر از عوامل مؤثر در کندهشدن سنگدانه میزان چسبندگی قیر است، از اینرو آزمایش بیرونکشیدگی سنگدانهها از دو نوع قیر امولسیون و قیرامولسیون اصلاحشده با پودر لاستیک نیز انجام شد. در این آزمایش میزان انرژی لازم برای کندهشدن سنگدانهها از سطح چیپسیل بهدست آمد. همچنین برای بررسی بافت درشت چیپسیل از آزمایش پخش ماسه استفاده شد، در مقیاس میدانی نیز نمونههای چیپسیل نیز بر روی بتن غلتکی اجرا شد و نتایج در بازه زمانی چهار ماهه بررسی گردید. نتایج نشان میدهد، با افزایش قیر مصرفی عمق بافت درشتدانه در چیپسیل به مقدار 2 درصد کاهش مییابد. استفاده از پودر لاستیک در قیر امولسیون در آزمایش بیرون کشیدگی باعث افزایش ایجاد کشسانی در قیر به میزان 5/2 برابرمیشود. با ریزتر شدن دانهبندی میزان کندهشدن سنگدانهها بهطور متوسط 14 درصد کاهش مییابد. در بررسی میدانی، بعد از پردازش تصویر مشخص شد که 70 درصد سطح بافت ریزدانه سالم باقیمانده ولی بافت درشتدانه تقریباً از بین رفته و تنها 40 درصد آن باقیمانده است.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_10783_f3a4e85351ca3b2bb47c870492137a76.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791851.110220210522Numerical evolution of Reinforced Concrete Beam-Column Subassemblages under Progressive Collapseمدلسازی عددی رفتار زیرمجموعههای تیر- ستون بتنآرمه تحت شرایط حذف ستون خارجی4758909710.22034/jcee.2019.9097FAعلیحدیدیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریزمرتضیکمالونددانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریزJournal Article20180103Progressive collapse of building structures typically occurs when an abnormal loading condition causes a sudden loss in the structural capacity of one or more critical members, which leads to a chain reaction of failure and ultimately catastrophic collapse (Tohihi et al, 2014). In this research, based on alternative load path (ALP) approach, with using three-dimension (3D) finite element (FE) method, numerical studies were conducted for investigation progressive collapse resistance of beam-column joints in reinforced concrete (RC) frame under loss of exterior ground column. The paper presents a simple and reliable FE model that predicted the nonlinear load-deflection response of tested RC joints conducted by other researchers. Experimental models including two set of interior and exterior subassemblages were analysis under monotonic loading to simulate gravity load on the damaged frame after a blast. In the numerical simulations, the nonlinear behavior of materials was modeled by appropriate constitutive laws. The comparisons between numerical and experimental responses highlighted the reliability of proposed FE model. In addition, a parametric study is conducted using the validated models to investigate effect of slab on the behavior of the subassemblages and the transverse reinforcement ratio and slab effects on performance of substructures that covering both the interior and exterior joints. خرابی پیشرونده سازه های ساختمانی به طور معمول هنگامی اتفاق میافتد که تحت شرایط بارگذاری غیرمعمول ناشی از کاهش ناگهانی ظرفیت باربری یک یا چند عضو حیاتی قرار میگیرند که این عامل منجر به خرابی زنجیروار و نهایتاً خرابی فاجعه بار میگردد. در این تحقیق، بر پایه رهیافت مسیر بار جایگزین (ALP)، با استفاده از روش تحلیل المان محدود (FEM)، مطالعه عددی به منظور بررسی رفتار اتصالات تیر- ستون در قاب های بتن آرمه تحت شرایط از دست رفتن ستون پیرامونی (خارجی) در طبقه همکف انجام میپذیرد. این پژوهش یک روش مدلسازی المان محدود ساده و در عین حال قابل اعتماد برای پیشبینی پاسخ غیرخطی بار- جابهجایی زیرمجموعههای بتن آرمه ای که توسط محققین قبلی به روش تجربی آزمایش شدهاند را ارائه میدهد. مدل های آزمایشگاهی مورد استفاده برای صحتسنجی شامل دو سری از زیرمجموعه های تیر- ستون داخلی و خارجی با جزئیات آرماتورگذاری متفاوت میباشند. در شبیه سازی عددی مورد نظر سعی شده است رفتار غیرخطی فولاد و بتن به وسیله داده های ساختاری مناسب و هماهنگ با المانها و مشبندی ساده، مدل شود. مقایسه داده های تجربی و نتایج حاصل شده عددی نمونه های مختلف شبیه سازی شده، نشان از دقت بالای این مدل پیشنهادی دارد. در ادامه تحقیق، بر اساس مدل عددی صحتسنجی شده، مطالعه موردی برای بررسی اثر دال به صورت تیر T شکل بر روی رفتار زیرمجموعه ها و همچنین رفتار زیرسازه های تشکیل شده از هر دو اتصال داخلی و خارجی انجام شده است.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9097_d0a9d1ea56a1d8e47c21d17725cb7fba.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791851.110220210522Seismic Evaluation of Railroad Tunnels with Stone Masonry Lining Based on Pseudo-Static Method: The case study of 68 tunnelارزیابی لرزهای تونلهای راهآهن با پوشش بنایی سنگی با استفاده از روش شبه-استاتیکی (مطالعه موردی: تونل 68 کشور)5971908910.22034/jcee.2019.9089FAمحمدرضازارعی فرددانشکده مهندسی عمران، مرکز آموزش عالی استهبانمسعودرنجبرنیاگروه مهندسی ژئوتکنیک، دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریزJournal Article20180414Iran is one of the most seismically active areas in the world. Railway tunnels are an integral part of the infrastructure of modern society. Railway tunnels built in areas subject to earthquake activity must withstand both seismic and static loading. In this manner, some railroad tunnels need retrofitting. They have been designed without considering the seismic loading and can damage in future earthquakes. Thus, these tunnels should be evaluated, seismically. This paper, presents a summary seismic analysis and evaluation of railroad tunnels with stone masonry lining. 68 railroad tunnel is investigated, in this manner, as a case study.بسیاری از تونلهای راهآهن کشور نیاز به مرمت دارند و در طرح اولیه آنها بارگذاری لرزهای در نظر گرفته نشده است. از سوی دیگر تغییر شکل برشی تونل ناشی از امواج برشی لرزهای عمودی یکی از مهمترین بارگذاریها در تونلهاست که باید در نظر گرفته شود. براین اساس در این مقاله یک تونل راهآهن (تونل 68 در استان لرستان) با مقطع نعل اسبی و سیستم نگهدار بنایی از لحاظ لرزه ارزیابی میشود. ابتدا شرایط استاتیکی تونل (عملکرد تونل تحت تنشهای برجا) بررسی میشود و در ادامه تحلیل لرزهای انجام شده و عملکرد تونل در شرایط بارگذاری لرزهای بررسی میشود. از روش تحلیل لرزهای شبهاستاتیکی برای ارزیابی تونل استفاده میشود. نتایج نشان میدهد که سیستم نگهدار بنایی با توجه به عدم یکپارچگی لازم در مقابل بار لرزهای در منطقه جوابگو نیست و نیاز به بهسازی لرزهای دارد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9089_7b38cabfee46d888fa0dd9e1a6efc015.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791851.110220210522A Model to Determine the Share Amount of Effective Factors
On Contractual Claims of Contractors Using Radial Basis Functionمدل بررسی میزان سهم عوامل مؤثر بر بروز ادعاهای قراردادی پیمانکاران با استفاده از شبکه عصبی شعاعی73841125510.22034/jcee.2020.16254.1402FAعلیقربانیدانشگاه سمنان و عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، تهرانمجیدقلهکیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان0000-0002-9904-8623علیخیرالدیندانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنانJournal Article20161001In the present paper, results of experimental and numerical investigations on the stress concentration factor (SCF) distribution in internally ring-stiffened tubular KT-joints of offshore structures are presented. In this research program, experimental study was followed by a set of parametric stress analyses for 118 steel ring-stiffened KT-joints subjected to axial loads. The analysis results were used to present the general remarks on the effect of geometrical parameters on the SCF distribution along the weld toe, and to establish a new set of SCF parametric equations.پروژههای عمرانی پیچیده، پویا و بیهمتا هستند و حجم بالای منابع درگیر در آنها در کنار متفاوت بودن ذات و طبیعت کاری عوامل دستاندر کار پروژه اعم از کارفرما، مشاور و پیمانکار سبب میگردد تا پتانسیل بروز اختلافات و دعاوی قراردادی بین ایشان زیاد گردد. در این تحقیق مدلی مبتنی بر شبکه عصبی شعاعی (RBF) به عنوان یکی از انواع شبکههای عصبی مصنوعی (ANN) ارائه گردید تا با توجه به لزوم شناسایی سهم هر یک از دست اندرکاران پروژه در بروز ادعا (claim)، قادر به شناسایی و پیشبینی آن باشد. در این راستا پس از تعریف ادعا و نیز شناسایی 140 ادعای عمده پروژههای عمرانی سه عاملی در کشور ایران و تفکیک و دستهبندی آن در 20 مقوله ادعای متداول، رتبهبندی آنها صورت گرفت و سپس با توجه به اهمیت ادعاهای قراردادی میزان سهم هر یک از دست اندرکاران پروژه (کارفرما، مشاور و پیمانکار) در بروز ادعاهای "نقص در اسناد مناقصه و قرارداد" مورد پرسش قرار گرفت. این پاسخها در کنار شش آیتم "متراژ پروژه، مبلغ پروژه، مدت پروژه، نوع قرارداد و درصد افزایش مدت و مبلغ پروژه"، به عنوان ورودی شبکههای عصبی شعاعی (RBF) لحاظ گردیدند. خروجی این شبکه نیز درصد سهم هر یک از کارفرما، مشاور و پیمانکار در بروز ادعای قراردادی قرار گرفت. پس از آموزش و آزمایش شبکه طراحی شده، نتایج حاکی از قابلیت 82 درصدی مدل در پیشبینی صحیح خروجیها میباشد. این مدل میتواند در قضاوت تخصصی و درون پروژهای عوامل اصلی بروز ادعا در پروژهها بهکار گرفته شود.<strong> <br /></strong>https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11255_13162a25e680b3206b9da59e20b5d4b5.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791851.110220210522Prioritizing of Factors Affecting Delays in Construction Projects in Iranاولویتبندی عوامل مؤثر بر تأخیر در پروژههای ساخت و ساز در ایران8598909610.22034/jcee.2019.9096FAعالیهکاظمیگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانمحمدحسینکاظمیگروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه خوارزمیعلیکاتبیگروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20170615Successful implementation of civil projects is one of the key factors for the economic development of each society. Every year, a major part of the country’s capital allocates to civil and infrastructure projects. Most of these projects are implemented with delay. Analyzing the factors affecting delays in these projects is essential with the aim of omitting the factors and timely implementation of the projects. <br />Over the years, professionals and researchers have investigated various aspects of delays. For example, causes of delay in large construction projects in Saudi Arabia were studied by Assaf and Al-Hejji (2006). Sweis et al. (2008) identified and classified causes of construction delays in residential projects in Jordan. Factors affecting delays in Indian construction projects were analyzed by Doloi et al. (2012). Aziz (2013) identified various factors causing delay in construction projects in Egypt. Delay causes of road construction projects in Egypt were explored by Aziz and Abdel-Hakam (2016). Arditi et al. (2017) studied the effect of organizational culture on delay in construction. <br />In this paper, after a revision of related researches and considering experts' opinions, different factors affecting projects delay in Iran are identified. Then the factors are prioritized by using the analytical hierarchy process (AHP).یکی از عوامل رشد و توسعه اقتصادی جوامع، موفقیت در اجرای پروژههای عمرانی است. همه ساله بخش عمدهای از سرمایه کشور به پروژههای عمرانی و زیربنایی اختصاص مییابد و تعداد زیادی از این پروژه ها با تأخیر اجرا میشوند. بررسی عوامل مؤثر بر تأخیر اجرای پروژه ها امری ضروری در راستای حذف این عوامل و اجرای به موقع پروژه های عمرانی است. در پژوهش حاضر پس از مرور جامع تحقیقات متعددی که به بررسی عوامل مؤثر بر تأخیر پروژه پرداخته اند، این عوامل در هفت گروه شامل کارفرما، مشاور، پیمانکار، مواد اولیه، نیروی کار، تجهیزات و سایر عوامل مورد بررسی قرار گرفته اند. سپس با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی، عوامل مؤثر بر تأخیر پروژههای ساخت و ساز اولویتبندی شدهاند. نتایج نشان داد مشکلات مالی و تأخیر در پرداخت توسط کارفرما با وزن 12/0، ضعف مدارک فنی ارائه شده توسط مشاور با وزن 18/0، مشکلات مالی پیمانکار با وزن 15/0، تغییر نوع و مشخصات مواد در طول ساخت با وزن 53/0، عدم احساس مسئولیت نیروی کار با وزن 27/0 و نوسانات قیمت با وزن 24/0، مهمترین عوامل مؤثر بر طولانی شدن زمان اجرای پروژههای ساختوساز در هر یک از هفت گروه مذکور میباشند.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9096_f3abbeb91e4505cdc0150e806010001e.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791851.110220210522Experimental Investigation of Load- Displacement Behavior of Enlarged Base Piles under Oblique Tension Loadings in Sandy Soilبررسی آزمایشگاهی رفتار بار- تغییرمکان شمعهای پافیلی تحت بارهای کششی مایل در خاک ماسهای99109925310.22034/jcee.2019.9253FAمسعودمکارچیانگروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلیسیناعرفانمتینیگروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلیسیناسجادقلی پورگروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلیسینا0000-0002-2469-7952Journal Article20160608One of the most used deep foundations are piles. The piles are tall members that are used to transfer the foundation loads from the weak layers of the soil to the ground at a deeper and stronger layers. In some structures, the piles may be exposed to uplift forces, including those subjected to extreme overturning moment, such as power towers or docks. During numerical modeling in relation to vertical pile under axial load, it was observed that the axial load bearing capacity of the pile was reduced at the presence of lateral loading (Abdel-Rahman and Achmus, 2006). For the pile under load, the ultimate vertical load ratio (<em>p < sub>u</em>) to the lateral loading (<em>p < sub>L</em>) was greater than 1, with a maximum resistance to load times, when the load angle was 30 degrees. The ratio <em>p < sub>u/p < sub>L</em> was between 0.18 and 0.72, and for the angle of 60 degrees, <em>p < sub>u/p < sub>L</em> less than 0.18 ratio, the ratio value is maximized at 90 degrees (Chattopadhyay and Pise, 1986). Baki et al. (2013) reported that the optimal load bearing of the piles under tensile loading is achieved in rough piles in anchored sand. By changing the angle of application of the tensile loading from zero to 60 degrees relative to the vertical, the pile frictional resistance only turns to the side resistance with the lateral side of the earth, and both components contribute to the final capacity. The study of piles behavior under oblique tension loadings showed that tensile loads are depending on the buried length ratio (<em>L/d</em>), the ratio of the enlarged base diameter to the pile diameter (<em>B/d</em>), the loading angle (α) and the relative density of the soil around the pile (<em>D<sub>r</sub></em>). The ultimate resistance of pile increases with increasing the ratios of (<em>L/d</em>), (<em>B/d</em>) and soil density. The analysis of the results showed that the critical angle (<em>α<sub>cr</sub></em>) which the pile reaches its maximum tensile strength depends on the ratio (<em>L/d</em>), (<em>B/d</em>) and soil density (Mandal et al., 2002). The tensile load capacity of the buried enlarged base pile in the sand was studied using physical modeling tests. Analysis of the results showed that the uplift tensile capacity of pile increases significantly with increasing the ratio of buried length to pile diameter more than two and also, increasing the relative density of the sand. The results also showed that the increase in the pile diameter leads to tensile load of the pile (Nazir et al., 2015). A series of laboratory study and numerical analysis of finite element were performed to evaluate the efficiency of enlarged base piles with increasing cross-section at different levels of the pile length in order to improve its uplift capacity. The results of the study showed that with increasing the cross-section of the pile at different levels, the tensile capacity of piles increased, and the amount of sand deformation around the pile decreased (Moayedi and Mosallanezhad, 2017).پیهای عمیق عموماً برای تحمل بارهای فشاری سنگین و انتقال بار از سطوح ضعیف خاک به لایههای عمیق و مقاومتر زمین استفاده میشوند. باتوجه به افزایش ضرورت ساخت سازههایی نظیر برجهای انتقال نیرو و دودکشهای بزرگ که علاوه بر تحمل بارهای فشاری سنگینی، در معرض نیروهای بالارانش قائم و مایل بزرگی همچون بارهای باد و زلزله نیز قرار دارند، محققین بهدنبال بررسی راهحلهایی برای مقابله با این نیروها هستند. استفاده از شمعها بهعنوان مهار جهت مقابله با بارهای کششی مایل و قائم، باعث گسترش مطالعه رفتار کششی و بررسی عوامل مختلف مؤثر بر ظرفیت بالارانش شمعها، در سالیان گذشته شده است. در این پژوهش توسط دستگاه ساخته شده در دانشگاه بوعلیسینا، مطالعه آزمایشگاهی رفتار مدلهای شمع ساده و پافیلی واقع بر بستر خاک ماسهای با دانسیته نسبی 60%، تحت بارهای کششی انجام گرفته و اثر پارامترهای مختلف شامل زاویه اعمال بار و نسبت قطر پافیلی به قطر شمع بر رفتار بار- جابهجایی مطالعه شد. مدلهای شمع با زوایای صفر (قائم)، 30، 60 و 90 درجه (افقی)، نسبت به محور شمع تحت کشش قرار گرفته و سپس پاسخ بار- جابهجایی بهدست آمد. بر پایه نتایج تحقیق، مقادیر زوایای بحرانی بارهای کششی مایل تحت پارامترهای مختلف که بهازای آن حداکثر ظرفیت باربری شمع تحت بار کششی حاصل میشود، تعیین شد؛ زاویه بحرانی متناظر با حداکثر ظرفیت کششی، 60 درجه بهدست آمد. تحلیل نتایج مطالعه نشان داد که ظرفیت باربری قائم نهایی شمع پافیلی نسبت به شمع ساده و همچنین با افزایش قطر قسمت پافیلی شمع، بهطور قابلتوجهی افزایش مییابد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9253_fd0065d15eaa0dbce1cffdcad5ee3ef8.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791851.110220210522Considerations in Design of Joints for Lattice Steel Cooling Towers of Power Plantsتعیین مشخصههای مقاومت و سختی پیونده شش- پر در برجهای خنککن فلزی نیروگاهی111124909210.22034/jcee.2019.9092FAمحمودهریسچیانگروه مهندسی عمران، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانهشیارنوشینگروه مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه ساری، گیلفورد، انگلستانپویانپوراکبرواحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانJournal Article20180707Understanding the ultimate and the working strength and stiffness of the connections is required for the design of spatial structures. Comparison of numerical modeling with the experimental results is the most useful method to investigate the structural behaviour of the joints. The geometry and proportions of a particular connection depend on various factors such as the magnitude of forces, the size of the structural members, the end-details of the elements, the method of construction and economic factors. This paper studies the structural behaviour of the joints of a steel lattice cooling tower. <br />A good number research on spatial structures is devoted to obtain the strength and stiffness of the nodes and/or assembly of nodes and structural members. For instance, Maalek (1999) presents the results of experimental and numerical works on Akam socket joints. In this work, Akam spherical socket nodes of diameter 250 mm of ST37 and ST52 are subjected to various biaxial combinations of tensile and compressive forces. Chenaghlou et. al. (2014) study the behaviour of a type of ball joint and propose a model for obtaining its rotational rigidity and strength under various loading conditions. Davoodi et. al. (2012), study the nonlinear behaviour of a ball joint used in spatial structures. Ahmadizadeh and Maalek (2014), investigate the effect of the flexibility of the socket joints in spatial structures.دانستن حد مقاومت و سختی پیوندهها برای طرح و ساخت سازههای فضاکار ضروری است و برای نیل به این هدف از دو روش انجام تحلیلهای عددی و یا کارهای آزمایشگاهی استفاده میشود. این مقاله ملاحظات و مطالعات مربوط به تعیین مقاومت و سختی، پیونده "شش- پر"(hexa-node) که در ساخت برجهای خنککن فلزی نیروگاهی میتواند به کار برود را ارائه میدهد. هندسه و ابعاد هر پیوندهای را عواملی از قبیل نوع و میزان نیروهای وارده، اندازه و نوع اعضای سازهای، نوع تاشه، جزئیات انتهایی اعضا، فنآوریهای در دسترس ساخت، روش اجرای سازه و پارامترهای اقتصادی تعیین میکند. با ملاحظه پارامترهای مختلف، پیونده شش- پر برای ساخت برجهای خنککن شبکهای دولایه طراحی گردید و برای تعیین ظرفیت نیرویی و تعیین میزان سختی آن، تحلیلهای عددی غیرخطی، نهایی با استفاده از نرمافزار اجزای محدود برای حالات محتمل نیرویی در زیر بارهای چندسویه برای دستیابی به نمودارهای نیرو- جابهجایی صورت گرفت.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9092_d9d6e31aefccce1bf8ced76b6d1236f0.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791851.110220210522Experimental Investigation on the Behavior of Bucket Foundations Rested on Liquefiable Soilsارزیابی آزمایشگاهی ظرفیت باربری و نشست پیهای باکت در خاکهای روانگرا1251361125910.22034/jcee.2020.25877.1627FAعبدالحسینحداددانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنانرضاامینی آهی دشتیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنانJournal Article20180212Wind turbines are installed in windy coastal and offshore regions to extract the wind energy with high efficiency (Barari et al. 2017). The construction cost of the foundation of offshore wind turbines is about 30% of the cost of all superstructure and foundations. Therefore, the economic design of the foundation is critically important and many researchers have focused on it. Offshore wind turbines are usually constructed on gravity-based or monopiles. Bucket foundations or skirted foundations are widely used in offshore regions, oil and gas industries. The use of bucket foundations has been increased in offshore regions especially for foundations of wind turbines over the past two decades (Byrne and Houlsby 2004; Eid, 2013). The behavior of tripod and pile foundations in liquefied soils was investigated. But there are limited reports and studies on the behavior of bucket foundation in liquefied soils (Yu et al., 2015). Conducted some centrifuge tests on wind turbine models with suction caisson foundations to study the behavior of bucket foundations in liquefied soils. It was found that increasing the foundation diameter and length of the skirt had the highest impact on the reduction of pore pressure. Moreover, an increase in the skirt length had the highest impact on the reduction of settlement.افزایش تقاضا برای انرژی باد در نواحی فراساحلی و گسترش استفاده از توربینهای بادی فراساحلی در مناطق لرزهخیز، نیاز به توجه ویژهای در انتخاب پی مناسب و شناخت رفتار آن دارد. وقوع روانگرایی در خاکهای ماسهای در مناطق لرزهخیز، موجب خسارتهای سازهای متعددی همانند نشستهای اضافی و گسیختگی ناشی از کاهش ظرفیت باربری میشود. پیهای باکت نوعی پی صندوقهای مکشی نوین میباشند که در طی دو دهه گذشته بهعنوان فونداسیون توربینهای بادی فراساحلی مورد استفاده قرار گرفتهاند. در این پژوهش، رفتار پیهای باکت تحت بار قائم در خاکهای روانگرا، با روش مدلسازی فیزیکی در شرایط تراوش رو به بالا مطالعه گردید. نتایج این تحقیق نشان میدهد در اثر افزایش فشار آب منفذی، ظرفیت باربری پی کاهش مییابد، اما حتی در شرایط روانگرایی کامل نیز پیها دارای ظرفیت باربری قابلتوجهی هستند. پیهای باکت به دلیل لبههایی که در اطراف دارند، تراکم خاک درون و زیر پی باکت را بهبود میبخشد. به همین علت، در شرایط روانگرایی پیهای باکت در مقایسه با پی سطحی از افت ظرفیت باربری کمتری برخوردارند. همچنین به دلیل وجود لبهها در اطراف پی باکت، عملکرد پی در مقایسه با پی سطحی بهبود یافته و دامنه نشست کاهش مییابد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11259_8529da9c05d19953466b1b7f91bf6911.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791851.110220210522The Effect of Lime and Nanosilica Stabilization Process on Compressive Strength and Slake of Marly Soils in Saturated Stateتأثیر فرایند تثبیت ترکیب آهک و نانوسیلیس بر مقاومت فشاری و وارفتگی خاکهای مارنی در حالت اشباع1371461076510.22034/jcee.2020.10765FAعادلعساکرهگروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه هرمزگانمحمدامیریگروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه هرمزگانحلیمهزارعیگروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه هرمزگانJournal Article20190325Marly soils have a relatively good resistance in the dry state, but these characteristics tend to significant degradation in contact with water (Ouhadi & Yong, 2003, Hosseini et al. 2012). The Failure to identify the behavior of clayey fine-grained soils, and especially marls, can challenge the structures constructed on such soils. Because of the extent and distribution of this type of soil in many regions of Iran, especially in southern Iran, and the high potential for the construction of hydraulic structures in these areas, it is necessary to study the behavior of these soils. Accordingly, the purpose of this study is to investigate the geotechnical characteristics of marl soils and provide a solution for improving the engineering properties of these soils.خاک های مارنی در حالت خشک دارای مقاومت نسبتاً خوبی هستند اما این خصوصیات در تماس با آب دچار افت زیادی میشود. عدم شناخت رفتار خاک های ریزدانه رسی و به خصوص مارن ها میتواند سازه ها و بناهای ساخته شده بر روی چنین خاک هایی را دچار چالش اساسی نماید. براین اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی مشخصات ژئوتکنیکی خاک های مارن و ارائه راهکار جهت بهبود رفتار وارفتگی و خصوصیات مهندسی این خاک ها در حالت اشباع است. در این راستا برای دست یافتن به اهداف این پژوهش، به بررسی تأثیر افزودن آهک و ترکیب آهک و نانوسیلیس بر ویژگی های ژئوتکنیکی خاک (حدود اتربرگ، مقاومت فشاری، رسوب و وارفتگی) با توجه به زمان عمل آوری نمونه ها پرداخته شده است. براساس نتایج مقاله حاضر افزودن آهک و نانوسیلیس به خاک مارن منجر به کاهش شاخص پلاستیسیته خاک مارن شده است. با توجه به نتایج آزمایش وارفتگی، افزودن بیش از 7/0% نانوسیلیس به خاک مارن حاوی 2% آهک، مانع فروپاشی و گسیختگی نمونه در آب شده است. همچنین نتایج آزمایش های مقاومت فشاری محدود نشده نشان میدهد، حضور 6 درصد آهک با 7/0 درصد نانوسیلیس در زمان عملآوری 28 روزه، مقاومت فشاری نمونه را به kg/cm<sup>2</sup>2/14 رسانده است که نسبت به خاک طبیعی حدود 90% افزایش یافته است.<strong> <br /></strong>https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_10765_10a9da30e5543ca48130aaa5de020614.pdf