2024-03-29T06:09:13Z
https://ceej.tabrizu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1457
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1400
51.1
102
بررسی عددی رفتار لرزهای اتصالات نوین خمشی با مقطع حرارت داده شده
آرش
اکبری حامد
حسام
بافنده نوبری
با توجه به عملکرد نامناسب اتصالات قابهای خمشی در زلزلههای نورثریج و کوبه، تحقیقات گستردهای برای بررسی علل خرابی و بهبود رفتار لرزهای اتصالات خمشی انجام شد. در حالت کلی با در نظر گرفتن ایده تشکیل مفاصل پلاستیک به دور از بر ستون، دو روش برای تقویت این اتصالات پیشنهاد شده است که عبارتنداز: 1) تقویت اتصال تیر به ستون با استفاده از ورق و 2) تضعیف تیر در ناحیهای به دور از بر ستون. روش رایج برای تضعیف تیر، برش و یا ایجاد سوراخ در بال و جان تیر است. در سالهای اخیر برای رفع کاستیهای روش مذکور، راهکار نوینی ارائه شده است. در این روش، مقطع تیر با رعایت یک پروتکل زمانی حرارتدهی در ناحیهای از آن حرارت داده شده و در نتیجه مقاومت تسلیم فولاد کاهش داده میشود. در این مقاله استفاده از این ایده نوین برای تیرهای I شکل با مقاطع مختلف تحت اثر بارگذاری شبهاستاتیکی چرخهای آییننامه AISC341 و نزدیک گسل توسط نرمافزار ABAQUS ارزیابی شد. همچنین با استفاده از تحلیل استاتیکی غیرخطی نرمافزار SAP2000، ضرایب عملکرد لرزهای قابهای خمشی دوبعدی 5، 10 و 15 طبقه که تیر آنها توسط حرارت تضعیف شده بود، بررسی شد. با توجه به نتایج بهدست آمده، مشاهده شد که این اتصالات علاوه بر متمرکز کردن رفتار غیرارتجاعی در محدوده حرارت دیده، تا تغییر مکان جانبی نسبی 6% بدون کمانش قابلملاحظه، رفتار چرخهای بدون باریک شدگی، جذب انرژی و سختی بالا داشتند. همچنین ضریب رفتار میانگین برای این سیستم برابر 2/6 حاصل شد.
اتصال خمشی
تیر با مقطع کاهشیافته
تیر با مقطع حرارت داده شده
عملکرد لرزهای
نزدیک گسل
2021
05
22
1
13
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9094_9e60c1d1de66d2187e129f941f0637e3.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1400
51.1
102
شناسایی منابع آلاینده چندگانه در رودخانه در دامنه یکبعدی تحت شرایط واقعی
سیامک
امیری
مهدی
مظاهری
جمال
محمد ولی سامانی
بحث شناسایی و بازیابی تابع شدت منابع آلاینده ناشناخته، یکی از مهمترین مسائل و چالشهای زیستمحیطی در رودخانهها است. از اینرو لزوم بهرهگیری از روشهای مطمئن و دقیق جهت بازیابی اطلاعات مربوط به شدت زمانی و زمان رهاسازی آلودگی از منابع آلاینده در رودخانه اجتنابناپذیر است. در هرکدام از روشهای حل معکوس معادله جابهجایی- پراکندگی در رودخانه، محدودیتها و نقاط ضعفی وجود دارد، بنابراین روشی موردنیاز است که علاوه بر دقت و کاهش محدودیتها، پیچیدگیهای شرایط واقعی رودخانه را نیز از لحاظ شرایط جریان و منابع آلاینده مورد بررسی قرار دهد. بر همین اساس یک مدل عددی مبتنی بر رویکرد ریاضی ماتریس معکوس برپایه روش تنظیم تیخونف و نتایج حاصل از اصل برهمنهی ارائه شده است. این مدل به بازیابی توابع شدت زمانی منابع چندگانه آلاینده در حالت پیچیده پرداخته و با استفاده از دادههای واقعی رودخانه کارون در فاصله ایستگاه ملاثانی تا ایستگاه فارسیات در حالت یکبعدی و شرایط جریان غیرماندگار صحت سنجی شده است. در پایان علاوه بر ارائه چارچوب، نتایج محاسبات نشان میدهد که مدل معکوس مذکور بهخوبی قادر است با کمترین اطلاعات مشاهدات پاییندست و تنها با یک مرتبه اجرا تمامی توابع شدت منابع آلاینده در هر نقطه از رودخانه را بازسازی کند.
شناسایی منابع آلاینده
مدل معکوس
روش تنظیم تیخونف
اصل برهمنهی
معادله جابهجایی- پراکندگی
رودخانه کارون
2021
05
22
15
26
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11264_361f8e103c6dc0704874e6566a5bd91c.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1400
51.1
102
مطالعه عددی رفتار خارج از صفحه دیوارهای پرکننده بنایی در قابهای بتن مسلح
فرهاد
آخوندی
سیدجعفر
هاشمی
بهمنظور شناخت رفتار لرزهای و ارزیابی آسیبپذیری قابهای بتن مسلح با در نظر گرفتن رفتار خارج از صفحه میانقابهای مصالح بنایی، تحقیق پیشرو انجام شد. بر این اساس ابتدا یک مدل اجزاء محدود غیرخطی به کمک نرمافزار DIANA 9.6 توسعه داده شد. پس از صحتسنجی مدل پیشنهادی با اطلاعات آزمایشگاهی موجود، اثر عواملی مانند وجود بازشوی مرکزی با ابعاد مختلف، مقاومت فشاری، مقاومت کششی مصالح بنایی و ضخامت میانقاب بررسی شد. نتایج نشان داد وجود بازشو، عملکرد خارج از صفحه میانقاب بنایی را تحت تأثیر قرار میدهد به گونهای که با افزایش ابعاد بازشو تا رسیدن به یک سطح بهینه، بیشینه مقاومت خارج از صفحه میانقاب در ابتدا افزایش مییابد. پس از آن با فراتر رفتن ابعاد بازشو، بیشینه مقاومت به شدت کاهش پیدا میکند. با افزایش مقاومت فشاری مصالح بنایی، بیشینه مقاومت خارج از صفحه میانقاب به میزان قابلتوجهی افزایش مییابد. همچنین مشخص گردید با افزایش مقاومت کششی مصالح بنایی، بیشینه مقاومت برون صفحه میانقاب تغییر چندانی نمیکند؛ این در حالی است که سختی مؤثر خارج از صفحه دیوار مصالح بنایی با افزایش مقاومت کششی آن، بهبود مییابد.
رفتار خارج از صفحه
میانقاب مصالح بنایی
قاب بتن مسلح
روش اجزاء محدود غیرخطی
2021
05
22
27
34
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11262_9b75bf3767c47ead4e6162e0e333d4f7.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1400
51.1
102
مطالعه میدانی و آزمایشگاهی اثر نوع قیر امولسیونی و دانهبندی چیپسیل اجرا شده روی روسازی بتن غلتکی
علی
بردیونس
محمدمهدی
خبیری
در صنعت روسازی در دهه اخیر در کشور به توسعه کاربرد سیمان در روسازیها توجه بیشتری شده است، یکی از مشکلات سطح رویههای بتن غلتکی کندهشدن سنگدانههای سطحی و پوستهشدن سطح آن است، هدف از انجام این مطالعه تعیین دانهبندی مصالح سطحی و نوع قیر مناسب برای بهبود عملکرد رویههای بتنی غلتکی است. بنابراین میزان کندهشدن دو نوع سنگدانه ریز و درشتدانه از سطح رویه بتن غلتکی به عنوان متغیر کنترلی در این تحقیق انتخاب شد و در این راستا آزمایش جاروب برای کنترلکندهشدن سنگدانهها استفاده شد. یکی دیگر از عوامل مؤثر در کندهشدن سنگدانه میزان چسبندگی قیر است، از اینرو آزمایش بیرونکشیدگی سنگدانهها از دو نوع قیر امولسیون و قیرامولسیون اصلاحشده با پودر لاستیک نیز انجام شد. در این آزمایش میزان انرژی لازم برای کندهشدن سنگدانهها از سطح چیپسیل بهدست آمد. همچنین برای بررسی بافت درشت چیپسیل از آزمایش پخش ماسه استفاده شد، در مقیاس میدانی نیز نمونههای چیپسیل نیز بر روی بتن غلتکی اجرا شد و نتایج در بازه زمانی چهار ماهه بررسی گردید. نتایج نشان میدهد، با افزایش قیر مصرفی عمق بافت درشتدانه در چیپسیل به مقدار 2 درصد کاهش مییابد. استفاده از پودر لاستیک در قیر امولسیون در آزمایش بیرون کشیدگی باعث افزایش ایجاد کشسانی در قیر به میزان 5/2 برابرمیشود. با ریزتر شدن دانهبندی میزان کندهشدن سنگدانهها بهطور متوسط 14 درصد کاهش مییابد. در بررسی میدانی، بعد از پردازش تصویر مشخص شد که 70 درصد سطح بافت ریزدانه سالم باقیمانده ولی بافت درشتدانه تقریباً از بین رفته و تنها 40 درصد آن باقیمانده است.
بتن غلتکی
پودر لاستیک
چیپسیل
عملکرد سطحی
آزمایش بیرون کشیدگی سنگدانه
ارزیابی میدانی
2021
05
22
35
46
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_10783_f3a4e85351ca3b2bb47c870492137a76.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1400
51.1
102
مدلسازی عددی رفتار زیرمجموعههای تیر- ستون بتنآرمه تحت شرایط حذف ستون خارجی
علی
حدیدی
مرتضی
کمالوند
خرابی پیشرونده سازه های ساختمانی به طور معمول هنگامی اتفاق میافتد که تحت شرایط بارگذاری غیرمعمول ناشی از کاهش ناگهانی ظرفیت باربری یک یا چند عضو حیاتی قرار میگیرند که این عامل منجر به خرابی زنجیروار و نهایتاً خرابی فاجعه بار میگردد. در این تحقیق، بر پایه رهیافت مسیر بار جایگزین (ALP)، با استفاده از روش تحلیل المان محدود (FEM)، مطالعه عددی به منظور بررسی رفتار اتصالات تیر- ستون در قاب های بتن آرمه تحت شرایط از دست رفتن ستون پیرامونی (خارجی) در طبقه همکف انجام میپذیرد. این پژوهش یک روش مدلسازی المان محدود ساده و در عین حال قابل اعتماد برای پیشبینی پاسخ غیرخطی بار- جابهجایی زیرمجموعههای بتن آرمه ای که توسط محققین قبلی به روش تجربی آزمایش شدهاند را ارائه میدهد. مدل های آزمایشگاهی مورد استفاده برای صحتسنجی شامل دو سری از زیرمجموعه های تیر- ستون داخلی و خارجی با جزئیات آرماتورگذاری متفاوت میباشند. در شبیه سازی عددی مورد نظر سعی شده است رفتار غیرخطی فولاد و بتن به وسیله داده های ساختاری مناسب و هماهنگ با المانها و مشبندی ساده، مدل شود. مقایسه داده های تجربی و نتایج حاصل شده عددی نمونه های مختلف شبیه سازی شده، نشان از دقت بالای این مدل پیشنهادی دارد. در ادامه تحقیق، بر اساس مدل عددی صحتسنجی شده، مطالعه موردی برای بررسی اثر دال به صورت تیر T شکل بر روی رفتار زیرمجموعه ها و همچنین رفتار زیرسازه های تشکیل شده از هر دو اتصال داخلی و خارجی انجام شده است.
تحلیل المان محدود غیرخطی
خرابی پیشرونده
زیرمجموعههای تیر- ستونی
قاب بتنآرمه
2021
05
22
47
58
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9097_d0a9d1ea56a1d8e47c21d17725cb7fba.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1400
51.1
102
ارزیابی لرزهای تونلهای راهآهن با پوشش بنایی سنگی با استفاده از روش شبه-استاتیکی (مطالعه موردی: تونل 68 کشور)
محمدرضا
زارعی فرد
مسعود
رنجبرنیا
بسیاری از تونلهای راهآهن کشور نیاز به مرمت دارند و در طرح اولیه آنها بارگذاری لرزهای در نظر گرفته نشده است. از سوی دیگر تغییر شکل برشی تونل ناشی از امواج برشی لرزهای عمودی یکی از مهمترین بارگذاریها در تونلهاست که باید در نظر گرفته شود. براین اساس در این مقاله یک تونل راهآهن (تونل 68 در استان لرستان) با مقطع نعل اسبی و سیستم نگهدار بنایی از لحاظ لرزه ارزیابی میشود. ابتدا شرایط استاتیکی تونل (عملکرد تونل تحت تنشهای برجا) بررسی میشود و در ادامه تحلیل لرزهای انجام شده و عملکرد تونل در شرایط بارگذاری لرزهای بررسی میشود. از روش تحلیل لرزهای شبهاستاتیکی برای ارزیابی تونل استفاده میشود. نتایج نشان میدهد که سیستم نگهدار بنایی با توجه به عدم یکپارچگی لازم در مقابل بار لرزهای در منطقه جوابگو نیست و نیاز به بهسازی لرزهای دارد.
تونل
سیستم نگهدار بنایی
ارزیابی لرزهای
تحلیل شبه استاتیکی
2021
05
22
59
71
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9089_7b38cabfee46d888fa0dd9e1a6efc015.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1400
51.1
102
مدل بررسی میزان سهم عوامل مؤثر بر بروز ادعاهای قراردادی پیمانکاران با استفاده از شبکه عصبی شعاعی
علی
قربانی
مجید
قلهکی
علی
خیرالدین
پروژههای عمرانی پیچیده، پویا و بیهمتا هستند و حجم بالای منابع درگیر در آنها در کنار متفاوت بودن ذات و طبیعت کاری عوامل دستاندر کار پروژه اعم از کارفرما، مشاور و پیمانکار سبب میگردد تا پتانسیل بروز اختلافات و دعاوی قراردادی بین ایشان زیاد گردد. در این تحقیق مدلی مبتنی بر شبکه عصبی شعاعی (RBF) به عنوان یکی از انواع شبکههای عصبی مصنوعی (ANN) ارائه گردید تا با توجه به لزوم شناسایی سهم هر یک از دست اندرکاران پروژه در بروز ادعا (claim)، قادر به شناسایی و پیشبینی آن باشد. در این راستا پس از تعریف ادعا و نیز شناسایی 140 ادعای عمده پروژههای عمرانی سه عاملی در کشور ایران و تفکیک و دستهبندی آن در 20 مقوله ادعای متداول، رتبهبندی آنها صورت گرفت و سپس با توجه به اهمیت ادعاهای قراردادی میزان سهم هر یک از دست اندرکاران پروژه (کارفرما، مشاور و پیمانکار) در بروز ادعاهای "نقص در اسناد مناقصه و قرارداد" مورد پرسش قرار گرفت. این پاسخها در کنار شش آیتم "متراژ پروژه، مبلغ پروژه، مدت پروژه، نوع قرارداد و درصد افزایش مدت و مبلغ پروژه"، به عنوان ورودی شبکههای عصبی شعاعی (RBF) لحاظ گردیدند. خروجی این شبکه نیز درصد سهم هر یک از کارفرما، مشاور و پیمانکار در بروز ادعای قراردادی قرار گرفت. پس از آموزش و آزمایش شبکه طراحی شده، نتایج حاکی از قابلیت 82 درصدی مدل در پیشبینی صحیح خروجیها میباشد. این مدل میتواند در قضاوت تخصصی و درون پروژهای عوامل اصلی بروز ادعا در پروژهها بهکار گرفته شود.
شبکه عصبی شعاعی (RBF)
ادعای پیمانکار
قرارداد
اختلاف
شبکه عصبی مصنوعی (ANN)
کارفرما
مشاور
پیمانکار
2021
05
22
73
84
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11255_13162a25e680b3206b9da59e20b5d4b5.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1400
51.1
102
اولویتبندی عوامل مؤثر بر تأخیر در پروژههای ساخت و ساز در ایران
عالیه
کاظمی
محمدحسین
کاظمی
علی
کاتبی
یکی از عوامل رشد و توسعه اقتصادی جوامع، موفقیت در اجرای پروژههای عمرانی است. همه ساله بخش عمدهای از سرمایه کشور به پروژههای عمرانی و زیربنایی اختصاص مییابد و تعداد زیادی از این پروژه ها با تأخیر اجرا میشوند. بررسی عوامل مؤثر بر تأخیر اجرای پروژه ها امری ضروری در راستای حذف این عوامل و اجرای به موقع پروژه های عمرانی است. در پژوهش حاضر پس از مرور جامع تحقیقات متعددی که به بررسی عوامل مؤثر بر تأخیر پروژه پرداخته اند، این عوامل در هفت گروه شامل کارفرما، مشاور، پیمانکار، مواد اولیه، نیروی کار، تجهیزات و سایر عوامل مورد بررسی قرار گرفته اند. سپس با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی، عوامل مؤثر بر تأخیر پروژههای ساخت و ساز اولویتبندی شدهاند. نتایج نشان داد مشکلات مالی و تأخیر در پرداخت توسط کارفرما با وزن 12/0، ضعف مدارک فنی ارائه شده توسط مشاور با وزن 18/0، مشکلات مالی پیمانکار با وزن 15/0، تغییر نوع و مشخصات مواد در طول ساخت با وزن 53/0، عدم احساس مسئولیت نیروی کار با وزن 27/0 و نوسانات قیمت با وزن 24/0، مهمترین عوامل مؤثر بر طولانی شدن زمان اجرای پروژههای ساختوساز در هر یک از هفت گروه مذکور میباشند.
مدیریت پروژه
پروژههای ساختوساز
تأخیر
فرایند تحلیل سلسله مراتبی
2021
05
22
85
98
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9096_f3abbeb91e4505cdc0150e806010001e.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1400
51.1
102
بررسی آزمایشگاهی رفتار بار- تغییرمکان شمعهای پافیلی تحت بارهای کششی مایل در خاک ماسهای
مسعود
مکارچیان
عرفان
متینی
سجاد
قلی پور
پیهای عمیق عموماً برای تحمل بارهای فشاری سنگین و انتقال بار از سطوح ضعیف خاک به لایههای عمیق و مقاومتر زمین استفاده میشوند. باتوجه به افزایش ضرورت ساخت سازههایی نظیر برجهای انتقال نیرو و دودکشهای بزرگ که علاوه بر تحمل بارهای فشاری سنگینی، در معرض نیروهای بالارانش قائم و مایل بزرگی همچون بارهای باد و زلزله نیز قرار دارند، محققین بهدنبال بررسی راهحلهایی برای مقابله با این نیروها هستند. استفاده از شمعها بهعنوان مهار جهت مقابله با بارهای کششی مایل و قائم، باعث گسترش مطالعه رفتار کششی و بررسی عوامل مختلف مؤثر بر ظرفیت بالارانش شمعها، در سالیان گذشته شده است. در این پژوهش توسط دستگاه ساخته شده در دانشگاه بوعلیسینا، مطالعه آزمایشگاهی رفتار مدلهای شمع ساده و پافیلی واقع بر بستر خاک ماسهای با دانسیته نسبی 60%، تحت بارهای کششی انجام گرفته و اثر پارامترهای مختلف شامل زاویه اعمال بار و نسبت قطر پافیلی به قطر شمع بر رفتار بار- جابهجایی مطالعه شد. مدلهای شمع با زوایای صفر (قائم)، 30، 60 و 90 درجه (افقی)، نسبت به محور شمع تحت کشش قرار گرفته و سپس پاسخ بار- جابهجایی بهدست آمد. بر پایه نتایج تحقیق، مقادیر زوایای بحرانی بارهای کششی مایل تحت پارامترهای مختلف که بهازای آن حداکثر ظرفیت باربری شمع تحت بار کششی حاصل میشود، تعیین شد؛ زاویه بحرانی متناظر با حداکثر ظرفیت کششی، 60 درجه بهدست آمد. تحلیل نتایج مطالعه نشان داد که ظرفیت باربری قائم نهایی شمع پافیلی نسبت به شمع ساده و همچنین با افزایش قطر قسمت پافیلی شمع، بهطور قابلتوجهی افزایش مییابد.
مدل آزمایشگاهی
شمع پافیلی
بار مایل
ظرفیت باربری شمع
زاویه بحرانی
2021
05
22
99
109
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9253_fd0065d15eaa0dbce1cffdcad5ee3ef8.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1400
51.1
102
تعیین مشخصههای مقاومت و سختی پیونده شش- پر در برجهای خنککن فلزی نیروگاهی
محمود
هریسچیان
هشیار
نوشین
پویان
پوراکبر
دانستن حد مقاومت و سختی پیوندهها برای طرح و ساخت سازههای فضاکار ضروری است و برای نیل به این هدف از دو روش انجام تحلیلهای عددی و یا کارهای آزمایشگاهی استفاده میشود. این مقاله ملاحظات و مطالعات مربوط به تعیین مقاومت و سختی، پیونده "شش- پر"(hexa-node) که در ساخت برجهای خنککن فلزی نیروگاهی میتواند به کار برود را ارائه میدهد. هندسه و ابعاد هر پیوندهای را عواملی از قبیل نوع و میزان نیروهای وارده، اندازه و نوع اعضای سازهای، نوع تاشه، جزئیات انتهایی اعضا، فنآوریهای در دسترس ساخت، روش اجرای سازه و پارامترهای اقتصادی تعیین میکند. با ملاحظه پارامترهای مختلف، پیونده شش- پر برای ساخت برجهای خنککن شبکهای دولایه طراحی گردید و برای تعیین ظرفیت نیرویی و تعیین میزان سختی آن، تحلیلهای عددی غیرخطی، نهایی با استفاده از نرمافزار اجزای محدود برای حالات محتمل نیرویی در زیر بارهای چندسویه برای دستیابی به نمودارهای نیرو- جابهجایی صورت گرفت.
سازههای فضاکار
شبکههای فضاکار
اتصالات
پیونده
سازههای فولادی
برجهای خنککن
2021
05
22
111
124
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9092_d9d6e31aefccce1bf8ced76b6d1236f0.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1400
51.1
102
ارزیابی آزمایشگاهی ظرفیت باربری و نشست پیهای باکت در خاکهای روانگرا
عبدالحسین
حداد
رضا
امینی آهی دشتی
افزایش تقاضا برای انرژی باد در نواحی فراساحلی و گسترش استفاده از توربینهای بادی فراساحلی در مناطق لرزهخیز، نیاز به توجه ویژهای در انتخاب پی مناسب و شناخت رفتار آن دارد. وقوع روانگرایی در خاکهای ماسهای در مناطق لرزهخیز، موجب خسارتهای سازهای متعددی همانند نشستهای اضافی و گسیختگی ناشی از کاهش ظرفیت باربری میشود. پیهای باکت نوعی پی صندوقهای مکشی نوین میباشند که در طی دو دهه گذشته بهعنوان فونداسیون توربینهای بادی فراساحلی مورد استفاده قرار گرفتهاند. در این پژوهش، رفتار پیهای باکت تحت بار قائم در خاکهای روانگرا، با روش مدلسازی فیزیکی در شرایط تراوش رو به بالا مطالعه گردید. نتایج این تحقیق نشان میدهد در اثر افزایش فشار آب منفذی، ظرفیت باربری پی کاهش مییابد، اما حتی در شرایط روانگرایی کامل نیز پیها دارای ظرفیت باربری قابلتوجهی هستند. پیهای باکت به دلیل لبههایی که در اطراف دارند، تراکم خاک درون و زیر پی باکت را بهبود میبخشد. به همین علت، در شرایط روانگرایی پیهای باکت در مقایسه با پی سطحی از افت ظرفیت باربری کمتری برخوردارند. همچنین به دلیل وجود لبهها در اطراف پی باکت، عملکرد پی در مقایسه با پی سطحی بهبود یافته و دامنه نشست کاهش مییابد.
پی باکت
نشست ناشی از روانگرایی
ظرفیت باربری
مدلسازی فیزیکی
تراوش رو به بالا
2021
05
22
125
136
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11259_8529da9c05d19953466b1b7f91bf6911.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1400
51.1
102
تأثیر فرایند تثبیت ترکیب آهک و نانوسیلیس بر مقاومت فشاری و وارفتگی خاکهای مارنی در حالت اشباع
عادل
عساکره
محمد
امیری
حلیمه
زارعی
خاک های مارنی در حالت خشک دارای مقاومت نسبتاً خوبی هستند اما این خصوصیات در تماس با آب دچار افت زیادی میشود. عدم شناخت رفتار خاک های ریزدانه رسی و به خصوص مارن ها میتواند سازه ها و بناهای ساخته شده بر روی چنین خاک هایی را دچار چالش اساسی نماید. براین اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی مشخصات ژئوتکنیکی خاک های مارن و ارائه راهکار جهت بهبود رفتار وارفتگی و خصوصیات مهندسی این خاک ها در حالت اشباع است. در این راستا برای دست یافتن به اهداف این پژوهش، به بررسی تأثیر افزودن آهک و ترکیب آهک و نانوسیلیس بر ویژگی های ژئوتکنیکی خاک (حدود اتربرگ، مقاومت فشاری، رسوب و وارفتگی) با توجه به زمان عمل آوری نمونه ها پرداخته شده است. براساس نتایج مقاله حاضر افزودن آهک و نانوسیلیس به خاک مارن منجر به کاهش شاخص پلاستیسیته خاک مارن شده است. با توجه به نتایج آزمایش وارفتگی، افزودن بیش از 7/0% نانوسیلیس به خاک مارن حاوی 2% آهک، مانع فروپاشی و گسیختگی نمونه در آب شده است. همچنین نتایج آزمایش های مقاومت فشاری محدود نشده نشان میدهد، حضور 6 درصد آهک با 7/0 درصد نانوسیلیس در زمان عملآوری 28 روزه، مقاومت فشاری نمونه را به kg/cm22/14 رسانده است که نسبت به خاک طبیعی حدود 90% افزایش یافته است.
مارن
آهک
نانوسیلیس
وارفتگی
مقاومت فشاری محدود نشده
2021
05
22
137
146
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_10765_10a9da30e5543ca48130aaa5de020614.pdf