2024-03-29T05:42:12Z
https://ceej.tabrizu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1194
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1398
49.2
95
مطالعه هیدرولیک جریان در تبدیلهای تدریجی عریض شونده در کانالهای روباز
عادل
اثنی عشری
امیراحمد
دهقانی
علی اکبر
اختری
تبدیلها به طور معمول هم در کانالهای باز مهندسی و هم در کانالهای طبیعی کاربرد دارند. با افزایش ابعاد در راستای مقطع در تبدیل، از سرعت جریان کاسته میشود. تحت جریان زیربحرانی و در شرایط جریان دائمی، کاهش سرعت جریان منجر به افزایش فشار آب و همچنین گرادیان فشار معکوس میشود. که این موضوع، ناحیه جدایی جریان و حرکت گردابی آشفته را به وجود آورده و باعث تلفات انرژی در جریان میشود. در این مطالعه، هیدرولیک جریان در امتداد تبدیل تدریجی عریضشونده کانالهای مستطیلی به ذوزنقهای تحت جریان زیربحرانی به صورت آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. در کنار مطالعه آزمایشگاهی، شبیهسازی عددی سه بعدی الگوی جریان با استفاده از نرمافزار فلوئنت و مدل آشفتگی تنش رینولدز (RSM) انجام گرفته است. پروفیلهای سطح آب و سرعت جریان در مقاطع مختلف تبدیل به صورت آزمایشگاهی اندازهگیری شده و با نتایج عددی مقایسه شده است که مقایسه این نتایج مطابقت خوبی را بین آنها نشان میدهد. همچنین راندمان (بازدهی) تبدیل و ضریب تلفات انرژی در امتداد تبدیل به ازای اعداد فرود مختلف ورودی محاسبه شدند. نتایج نشان دادند که با افزایش عدد فرود جریان بالادست، راندمان تبدیل و ضریب تلفات انرژی به ترتیب کاهش و افزایش مییابند. پس از صحتسنجی مدل عددی، تأثیر عدد فرود ورودی بر نواحی جدایی جریان، جریانهای ثانویه ایجاد شده و تنش برشی بستر در امتداد تبدیل به صورت عددی مورد بررسی قرار گرفته است. از ابتدای تبدیل به سمت میانه تبدیل، تعداد نواحی چرخشی ناشی از جریانهای ثانویه افزایش یافته و با نزدیک شدن به انتهای تبدیل تعداد این نواحی کاهش مییابند. همچنین با افزایش عدد فرود ورودی، تنش برشی بستر در امتداد تبدیل افزایش یافت.
تبدیل مستطیلی به ذوزنقهای
هیدرولیک جریان
راندمان تبدیل
نواحی جدایی جریان
جریانهای ثانویه
2019
08
23
1
11
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9294_b4e21937e04846e57a618411197be447.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1398
49.2
95
مدلسازی انتشار BTEX از یک آشغالسوز صنعتی در شرایط ناپایدار با استفاده از روش عددی تفکیک معادلات
نثارک
اسلامی
اسماعیل
فاتحی فر
محمدعلی
کی نژاد
به دلیل محدودیتهای قانونی، پایش انتشار ترکیبات آلی فرار باید از مبدأ صورت پذیرد. از جمله ابزارهای توانمند و قابل اعتماد برای بررسی انتشار و غلظت آلایندهها، مدلهای پخش آلودگی هوا میباشند. همچنین از آنجایی که اندازهگیری غلظت آلایندهها در هر نقطه امکانپذیر نیست این مدلها میتوانند برای بررسی و استنتاج غلظت در آن نقاط مورد استفاده قرار گیرند. علیرغم تمایل زیاد برای استفاده از یک روش حل عددی بهینه برای مدلهای پخش آلودگی هوا، به دلیل تنوع فرآیندهای دخیل در پدیده انتقال آلایندهها، انجام این کار امری بسیار پیچیده است. به این منظور میتوان با استفاده از روش عددی تفکیک معادلات، معادلات دیفرانسیل جزیی توصیف کننده پدیده انتقال آلایندهها را به قسمتهای کوچکتری تقسیمبندی نمود. مزیت استفاده از این روش این است که در این حالت میتوان فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی مؤثر در هر یک از ابعاد را به طور جداگانه بررسی کرد و هر قسمت را با روشهای عددی مناسب حل نمود. در اغلب کارهای گذشته پیشبینی غلظت بر اساس انجام یک سری عملیات آماری بر روی دادههای اندازهگیری شده میباشد و یا برای ورودی مدل نیاز به دادههای زیادی هست که همیشه این داده ها در دسترس نیست. در این پژوهش از روش یاد شده با استفاده از موازنه جرم و دادههای هواشناسی برای به دست آوردن نحوه پخش BTEX از زبالهسوز پتروشیمی تبریز استفاده شده است. به راحتی میتوان پارامترهای مختلف از جمله شرایط آب و هوایی و مشخصات منابع انتشار را با استفاده از این مدلسازی تغییر داد و اثر آن را بر میزان انتشار بررسی نمود.
BTEX
مدلسازی
انتشار ناپایدار
تفکیک معادلات
2019
08
23
13
21
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9304_05b38c4d18e26b6b04393a2073813322.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1398
49.2
95
بررسی عددی رفتار لرزهای گروه ریزشمع با در نظر گرفتن اثرات اندرکنش سازه-خاک- ریزشمع
وحید
اصغری
رسول
جانی
ریزشمعها در چند دهه اخیر از سوی مهندسین مقبولیت زیادی پیدا کردهاند. مشاهدات تجربی نشان میدهد که رفتار ریزشمعها در برابر نیروهای زلزله به خاطر دارا بودن شکلپذیری بالا، رفتار بهتری دارند. در حالی که رفتار لرزهای ریزشمعها به جز موارد محدودی از مدلهای آزمایشی واقعی و مقیاس شده و تعداد محدودی مدلسازی عددی به طور کامل ارزیابی نگردیده است. در این تحقیق رفتار فونداسیونهای مستقر بر روی ریزشمع که تحت بارهای قائم و بارهای لرزهای تحت تأثیر فاصله ریزشمعها در گروه بررسی گردیده است. تحقیق حاضر با تمرکز بر روش المان محدود رفتار لرزهای ریزشمعها بررسی گردیده است. در این تحقیق مرزهای قائم جانبی خاک طوری مدلسازی شدهاند که بازتابش امواج رسیده به سمت داخل مدل از بین برود. بررسیهای پارامتریک بر روی متغییرهای مستقل مثل محتوای فرکانسی حرکت ورودی، مشخصات خاک، فاصله ریزشمعها صورت گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که با افزایش فاصله بین ریزشمعها عموماً پاسخ ریزشمعها افزایش مییابد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که نسبت S/D (نسبت فاصله ریزشمع به قطر ریزشمع) بر دامنه پاسخ دینامیکی و نیروهای داخلی در ریزشمعها تأثیر میگذارد. با توجه به نتایج میتوان گفت که، ماکزیمم جابهجائی در بالای ریزشمع از 61 سانتیمتر برای خاک رسی به 48 سانتیمتر برای خاک ماسهای در S/D=10 میرسد که نشاندهنده کاهش 28 درصدی با افزایش سختی خاک میباشد.
گروه ریزشمع
محتوای فرکانسی حرکت ورودی
بار جانبی لرزهای
شبیهسازی المان محدود
2019
08
23
23
34
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9295_6ab3cbdad0a0db58f658df0a4d4d60c6.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1398
49.2
95
تأثیر اثر هندسه مقطع بر روی میزان نشست زمین در اثر حفر تونل تک و دوقلو (مطالعه موردی: تونل مترو اصفهان)
محمد
امیری
سعید
رجبی
مهدیه
دارابی
امروزه افزایش جمعیت و توسعه شهرنشینی مدرن، منجر به توسعه زیرساختها و اجرای تونلهای شهری (مترو) شده است. انتخاب شکل دهانه و بررسی میزان نشست سطح زمین در حالت تونل تک و دوقلو از نکات بسیار مهم در احداث تونل متروها است. بر این اساس شکل دهانه باید به نحوی انتخاب شود که علاوه بر تأمین میزان نشست مجاز، مقاومت کافی در برابر تنشهای وارده داشته و تغییر مکان و کرنشهای برشی ایجاد شده در محدوده مجاز باشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر هندسه مقطع تونل بر میزان نشست سطح زمین در حالت تونل تک و دوقلو با نگرش ویژه به مترو شهر اصفهان است. با توجه به این که خاک، یک محیط ناپیوسته متشکل از ذرات با اندازههای مختلف است، در این مطالعه از نرمافزار تفاضل محدود FLAC2D جهت مدلسازی تونل استفاده شده است. در این راستا ابتدا تونل مترو شهر اصفهان با سه هندسه مختلف مدلشده و با توجه به پلان مسیر، فاصله تونلها در چهار حالت مورد بررسی قرار گرفته است. جهت اعتبار بخشی به نتایج نشست به دست آمده در این مطالعه، در سه نقطه تونل غربی میزان نشست با نتایج ابزار دقیق مقایسه شده است. نتایج نشان میدهد حداکثر و حداقل نشست به ترتیب در حالت تونل نعلی شکل و تونل دو قوسی اتفاق افتاده است. از سوی دیگر با افزایش فاصله دو تونل از یکدیگر میزان نشست حدود 5% کاهش مییابد. همچنین با افزایش فاصله مرکز به مرکز تونلها به بیش از سه برابر قطر تونلها (20 متر)، تغییرات میزان نشست تقریباً ثابت میشود.
هندسه مقطع
نشست
مترو اصفهان
تونل دوقلو
2019
08
23
35
46
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9296_ad222ad982e43d40ba2921afc2551c17.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1398
49.2
95
توسعه الگوریتم تولید رکوردهای تکیهگاهی غیریکنواخت با استفاده از روش المان مرزی سهبعدی در حوزه زمان
محسن
ایثاری
رضا
تاری نژاد
عبداله
سهرابی بیدار
برای پیشبینی و تولید شتاب در نقاط مختلف تکیهگاه سد، براساس رکوردهای ثبت شده یک یا چند شتاب سنج در ساختگاه سد، تلاشهای زیادی انجام گرفته است. در این پژوهش سعی شده است، با استفاده از روش المان مرزی سهبعدی در حوزه زمان، مدلسازی سهبعدی که از ساختگاه سد پاکویما انجام گرفته، تحت تحریک غیر یکنواخت تکیهگاهی بررسی شود. ساختگاه مدل شده، تحت امواج مهاجم قائم SV در فرکانسهای غالب و سرعتهای موج برشی مختلف، بررسی شد. برای نقاط در ارتفاعات مختلف در دو سمت دره، با استفاده از تابع خطی دیگر همبستگی، تأخیر زمانی نسبت به کف دره محاسبه شد. در نهایت با استفاده از نرمافزارهای آماری قدرتمند موجود، روابط آماری برای تأخیر زمانی در دو سوی دره بر مبنای ارتفاع نقاط، سرعت موج برشی و فرکانس غالب ارئه شده است. با جایگزینی توابع تأخیر زمانی به دست آمده در الگوریتم مورد بررسی، رکوردهای تکیهگاهی در نقاط مختلف تولید و با رکوردهای ثبت شده مقایسه شد. نتایج به دست آمده نشاندهنده دقت بالای توابع تأخیر زمانی ارائه شده میباشد. بنابراین میتوان از روش توسعه داده شده در این پژوهش برای تولید رکوردهای تکیه گاهی از روی یک رکورد در کف دره در صورت داشتن یک تابع بزرگنمایی متناسب با ساختگاه، به جای روش میانهیابی که در آن حداقل به سه رکورد واقعی نیاز هست، استفاده کرد.
تأخیر زمانی
المان مرزی
تفرق امواج
رکورد غیر یکنواخت
2019
08
23
47
57
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9297_78e30cbcc1cf9fa9248f33d44ec566a1.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1398
49.2
95
بهینهیابی طول شمع در پایدارسازی شیبهای خاکی
محمد
حاجی عزیزی
علی رضا
مرادی
مسعود
نصیری
احمدرضا
مظاهری
حسن
شرفی
پایدارسازی شیبهای خاکی و پیشنهاد راهکارهای گوناگون، یکی از مسائلِ مطرح و به روز در دانش مهندسی ژئوتکنیک میباشد. استفاده از روشهای عددی و تحلیلی در پایدارسازیِ شیبهای خاکی به کمکِ شمع، از روشهای متداولی است که توسط محققین مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. بهینه یابی طولِ شمع در پایدارسازی شیبهای خاکی از جمله مواردی است که تحقیقات جدید را میطلبد. از این جهت، در این پژوهش به عنوان کاری جدید سعی شده است تا با استفاده از تحلیلهای عددی و مدلسازیهای آزمایشگاهی معادلهای برای بهینهیابی طولِ شمع ارائه شود. در این مقاله با استفاده از دو نرمافزار اجزاء محدودِ پلاکسیس و ژئواستودیو تحلیلهای عددی انجام شده است و برخی از خروجیهای به دست آمده با نتایجِ مطالعات آزمایشگاهی مقایسه و صحتسنجی شدهاند. تحلیلهای عددی برای به دست آوردن معادله مذکور، بر روی شیب ماسهای مسلح با شمع در میانه شیب (به عنوان موقعیتِ بهینه قرارگیری) انجام شده است. در این پژوهش، علاوه بر پیشنهاد رابطهای جدید برای طول بهینه شمع، بهینهیابی قطرِ شمع نیز بررسی شده است. تحلیلهای عددی و مدلسازیهای آزمایشگاهی نتایج خوب و قابل قبولی ارائه میدهند که میتوانند برای کارهای عملی مناسب باشند.
شیروانی خاکی
شمع
طول بهینه
پایدارسازی
2019
08
23
59
69
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9298_8a3055e34adb77ef3b4e093cbcd6937c.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1398
49.2
95
بررسی اثربخشی سناریوهای مختلف احیای دریاچه ارومیه با استفاده از مدل هیدرودینامیکی دوبعدی
حسن
حمیدی رزی
مهدی
مظاهری
جمال
محمد ولی سامانی
مارکوس
کارواجالینو فرناندز
به دلیل ضرورت و اهمیت ارائه یک بستر علمی برای گزینههای احیا و مدیریت سطح دریاچه ارومیه، در این تحقیق به بررسی اثربخشی سناریوهای مطرح با استفاده از مدل هیدرودینامیک دوبعدی MOHID پرداخته شده است. سناریوهای در نظر گرفته شده عبارتند از: S1) سناریوی ادامه وضع موجود،S2 ) سناریوی بستن گذرگاه شهید کلانتری وS3 ) سناریوی عدم یکپارچهسازی دریاچه و تقسیم آن به دو بخش از محل جزیرهها. دادههای دوره آماری 8 ساله 2000 تا 2008 به دلیل در بر گرفتن افت شدید تراز آب دریاچه و همچنین وجود نوسانات زیاد، برای شبیهسازی سناریوها انتخاب شدند. پس از گردآوری دادهها و ورودیهای مورد نیاز، واسنجی مدل انجام شد و در ادامه مدل برای هر یک از سناریوها اجرا گردید. نتایج نشان داد بخش جنوبی دریاچه در سناریوی S2 در مواقعی با رسیدن به تراز اکولوژیک دریاچه (1/1274 متر از سطح دریا)، در کل شرایط بهینه و بهبود یافتهای از نظر تراز آب، سطح دریاچه، حجم آب و همچنین حجم تلفات تبخیر نسبت به سناریوی S1 پیدا میکند. در سناریوی S3، علیرغم کاهش تلفات تبخیر در بخش جنوبی دریاچه، تراز اکولوژیک دریاچه در هیچ دورهای حفظ نمیشود و در نهایت هم تراز دریاچه به 4/1271 متر میرسد. بخش شمالی دریاچه نیز با تراز آب 03/1271 متر و تلفات تبخیر بالا، در انتهای دوره مدلسازی وضعیت خوبی را تجربه نخواهد کرد.
دریاچه ارومیه
احیای بخشی
تراز اکولوژیکی
تلفات تبخیر
مدل هیدرودینامیکی MOHID
2019
08
23
71
81
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9299_941a929a4b3258c30d96fb3211f269ce.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1398
49.2
95
پیشبینی بارندگی توسط مدل تلفیقی ARMA-ARCH برای غرب حوضه آبریز دریاچه ارومیه
حسین
رضایی
مهدی
خوشبخت تیزخراب
در مطالعات مهندسی منابع آب پیشبینی هرچه بهتر پـدیدههای هیدرولوژیکی از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این زمینه همواره مدلهای خانواده ARMA دارای ضعفهایی بودهانـد که تلفیق مدلهای خطی سری زمانی با مدلهای غیر خطی به مانند ARCHمیتواند در برطرف کردن این ضعفها مفید واقع شود. در این تحقیق بعد از بررسی اولیه دادههای سالانه بارندگی در سه ایستگاه مورد مطالعه در غرب حوضه آبریز دریاچه ارومیه، این دادهها با مدلهای خطی سری زمانی موردبررسیقرار گرفتند و بهترین مدلARMA با استفاده از کمترین مقدار معیار آکائیکه از بین مدلهای این خانواده برای ایستگاههای مورد مطالعه انتخاب گردید. سپس در هر یک از ایستگاهها، سری زمانی باقیمانده مدل منتخبARMA با استفاده از مدلهای غیر خطی ARCH (1) برازش داده شده و مدل تلفیقی ARMA-ARCHبه دست آمد. مقایسه نتایج حاصله از آزمونهای MAE، RMSE، EF و CRM برای هر دو مدل، نشان دهنده افزایش دقت و همچنین کاهش میزان خطا درمدل تلفیقی نسبت به مدلARMA در شبیهسازی دادههای بارندگی میباشد.
پیشبینی
سری زمانی
مدل خطیARMA
مدلهای غیرخطی ARCH
مدل تلفیقی ARMA-ARCH
2019
08
23
85
94
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9300_8382745c03ac6223944b6d08446435d5.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1398
49.2
95
تحلیل عدم قطعیت جریان تراوش از پی خاکی سد کوتاه بتنی
احمد
شرافتی
سید بهنام
میرفخرائی
ساختار پیچیده خاک، منجر به تغییرپذیری فضایی هدایت هیدرولیکی خاک در لایههای مختلف میشود. لذا فرض ثابت بودن ضریب نفوذپذیری در تحلیل تراوش از پیهای خاکی با عدم قطعیت زیادی همراه است. در این تحقیق تحلیل تراوش از پی خاکی لایهای در یک سد کوتاه با در نظر گرفتن عدم قطعیت ضریب نفوذپذیری انجام شده است. برای این منظور سعی شده است با استفاده از شبیهسازی مونتکارلو، عدم قطعیت و تغییر فضایی هدایت هیدرولیکی را در یک محیط دو لایه در زیر یک سد بتنی نفوذناپذیر کمی گردد. متغیرهای تصادفی بر اساس روش تجزیه چولسکی با در نظر گرفتن توابع توزیع مشخص و همچنین توابع خودهمبستگی برای هر لایه تولید شده است. نتایج نشان داد که در ارزیابی تراوش در خاکهای لایهای، با در نظر گرفتن تغییرپذیری فضایی ضریب نفوذپذیری، دبی و گرادیان هیدرولیکی نوسانات زیادی را نشان میدهند، اما فشار برکنش وارد بر سازه تا حدود زیادی مستقل از متغیرهای تصادفی بود. در واقع نتایج نشان داد که در 60% کل تحلیلهای احتمالاتی دبی خروجی بیشتر از تحلیلهای قطعی است و حداکثر دبی خروجی احتمالاتی 2 برابر دبی قطعی است. همچنین افزایش طول همبستگی قائم در لایه بالا تا 12 متر، مقدار دبی احتمالاتی به دبی قطعی را برای لایه بالا تا 10% افزایش و برای لایه پایین تا 10% کاهش میدهد، ولی مقدار نسبت نیروی برکنش ثابت میماند. اما افزایش طول همبستگی قائم در لایه پایین تا 12 متر، مقدار دبی احتمالاتی به دبی قطعی را برای هر دو لایه تا 13% افزایش داد. در این مورد هم نسبت نیروی برکنش احتمالاتی به قطعی همواره برابر عدد 1 بود.
تراوش
پی خاکی
مونتکارلو
عدم قطعیت
2019
08
23
95
105
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9301_18f59f1ba81e6746e8a27811f86679cf.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1398
49.2
95
بررسی عملکرد لرزهای دیوار برشی کوتاه شکافدار
مسعود
فرزام
محمد
غنی زاده
عبدالرضا
سروقدمقدم
همان طور که نیاز به طراحی لرزهای سازههای مقاوم در برابر زلزله روز به روز افزایش مییابد، مطالعات آزمایشگاهی و عددی فراوانی نیز برای تخمین وبر آورد پاسخ غیرخطی این نوع سازهها انجام میپذیرد. دیوارهای برشی بتنی با توجه به نسبت ارتفاع به عرض به دو دسته دیوارهای برشی بلند و کوتاه تقسیم میشوند. دیوارهای برشی بلند با نسبت ابعادی بزرگتر از 2، رفتار عمدتاً خمشی و دیوارهای برشی کوتاه با نسبت ابعادی کوچکتر از 2، رفتار عمدتاً برشی دارند. در این مقاله رفتار دیوارهای برشی کوتاه بتن آرمه، به کمک برنامه المان محدود غیرخطی ATENA 3D مورد بررسی قرار گرفته و ضمن ارزیابی نوع گسیختگی و مقاومت برشی نهایی و پسماند، تأثیر پارامتر شکاف در دیوار، بر روی رفتار دیوارهای برشی کوتاه مطالعه میشود. نشان داده میشود با نزدیکی شکاف به سمت گوشه دیوار، شکلپذیری مدل به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا میکند.
دیوار برشی کوتاه
المان محدود
دیوار شکافدار
مقاومت برشی
2019
08
23
107
116
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9302_e0910c4b3befaf34206aedeb25dd6a62.pdf
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست
2008-7918
2008-7918
1398
49.2
95
بررسی عددی اثر ستونهای سنگی بر کاهش پتانسیل روانگرایی
هاله
مشگین قلم
مسعود
حاجی علیلوی بناب
سید کاظم
رضوی
در تحقیق حاضر در مرحله نخست پتانسیل روانگرایی بستر ماسهای با نرمافزار FLAC3D بررسی شده و نتایج آن با نتایج پروژه بینالمللی VELACS اعتبار سنجی گردیده است. در مرحله بعدی با انتخاب چینش مثلثی، اثر گروه ستون بر کاهش اضافه فشار آب حفرهای و نشست مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به مشخصات هندسی ستونها در تحقیق حاضر، نتایج به دست آمده نشان میدهد که با افزایش فاصله مرکز تا مرکز ستونها، از اثر گروه در کاهش اضافه فشار آب حفرهای کاسته میشود. در یک تعداد معین ستون با کمتر شدن فاصله بین ستونها، تورم خاک نیز بیشتر میشود. برای فاصله مرکز تا مرکز ستونها برابر 5/2 تا 5/3 برابر قطر ستون، گروه ستون در کاهش نشست بهتر عمل میکند. با اعمال سربار در مدل با گروه ستون در یک محدوده دایرهای شکل به شعاع تقریبی برابر با فاصله مرکز تا مرکز ستونها نشست نسبت به حالت بدون ستون کاهش چشمگیری پیدا میکند.
روانگرایی
اصلاح خاک
ستونهای سنگی
FLAC3D
2019
08
23
119
129
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9303_aa8a187f169e1e31768d9ee591be6234.pdf