TY - JOUR ID - 2503 TI - بررسی مقاومت و رفتار تیر پیوند به ستون در مهاربندهای واگرا به روش اجزای محدود JO - نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز JA - CEEJ LA - fa SN - 2008-7918 AU - مظلوم, موسی AU - صالح پور, علی سینا AD - دانشکده عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 44.2 IS - 75 SP - 47 EP - 55 KW - تیر پیوند KW - بادبند EBF KW - اجزای محدود KW - بارگذاری چرخه‌ای DO - N2 - در سیستم قاب­های مهاربندی شده برون محور (واگرا یا EBF (Eccentric Braced Frame))، شکل­پذیری مورد نیاز قاب، و نیز بخش عمده­ای از جذب و استهلاک انرژی تحمیل شده به سیستم، توسط تیر پیوند (Link) تأمین می­گردد، که مقدار آن بستگی به مشخصات و جزئیات هندسی این تیر دارد. بهترین حالت جهت تأمین سختی و شکل­پذیری مطلوب، هنگامی ایجاد می­شود که تیر پیوند در برش عمل نماید. در این حالت، نقش ضخامت بال، جان و سخت کننده­های (Stiffener) تیر اهمیت زیادی پیدا می­کند. در این مقاله، به بررسی رفتار اتصال تیر پیوند به ستون به روش اجزای محدود در نرم­افزار Abaqus پرداخته شده است. پارامتر متغیر در این مطالعه، ضخامت صفحات تشکیل دهنده تیر پیوند می­باشد. در نهایت، با مقایسه نتایج تأثیر ضخامت هر یک از اجزای تیر پیوند بر روی رفتار نهایی آن، بررسی­های مقتضی انجام گردید که نشان می­دهد با وجودی که افزایش ضخامت جان نقش تعیین کننده­ای در قدرت باربری تیر پیوند دارد، اما مقدار آن باید به حداکثر نصف ضخامت بال محدود گردد تا شکل­پذیری مورد انتظار از تیر پیوند تأمین گردد. همچنین برای رسیدن به یک عملکرد بهینه در مکانیسم گسیختگی در تیر پیوند، باید از سخت کننده­هایی با ضخامت بیشتر از ضخامت جان استفاده کرد. UR - https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_2503.html L1 - https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_2503_967de677f3cb97f26994f3a687c9a6dc.pdf ER -