TY - JOUR ID - 11266 TI - بررسی عددی رفتار بتن تحت اثر حریق JO - نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز JA - CEEJ LA - fa SN - 2008-7918 AU - دهقانی, احسان AU - افخمی, وحیدرضا AD - دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 50.4 IS - 101 SP - 45 EP - 60 KW - قطعه‌ بتنی KW - انتقال حرارت KW - فشار حفره‌ای KW - تورق KW - فیبر پلی‌پروپیلن DO - 10.22034/jcee.2020.26438.1639 N2 - هنگامی­که یک قطعه بتنی تحت اثر افزایش دما و یا حریق قرار می­گیرد، چندین پدیده در بتن رخ می‌دهد که شامل انتقال حرارت، تبخیر آب موجود در حفرات، انتقال آب و بخار آب، دی‌هیدراته شدن سیمان و در نهایت انبساط حجمی ساختار جامد بتن می‌شود. همه‌ این فرایند‌ها منجر به شکل‌گیری فشارحفره‌ای و ایجاد تنش‌های حرارتی در قطعه بتنی شده که اگر این تنش‌ها و یا فشارحفره‌ای به اندازه کافی بزرگ باشد منجر به شکست در بتن و کاهش سطح مقطع بتن از لایه‌های در معرض حرارت می‌شود که این موضوع به عنوان تورق در بتن شناخته می‌شود. در تحقیق پیش­رو یک بررسی عددی در مورد توزیع دما، فشارحفره‌ای در بتن و تنش‌های حرارتی که منجر به پدیده تورق در بتن می‌شود، صورت می‌گیرد. در این مقاله سه نوع از بتن مورد بررسی قرار گرفته است: بتن با سنگ­دانه‌های کوارتزی، بتن با سنگ­دانه‌های آهکی و بتن با سنگ­دانه‌های بازالتی. همه‌ انواع این سنگ­دانه‌ها در کشور ما فراوان بوده و در ساختار بتن از آن استفاده می­شود. نتایج گویای این حقیقت است که احتمال تورق در قطعه‌ بتنی با سنگ­دانه‌های کوارتزی بیشتر از انواع دیگر بوده و این نوع بتن در معرض خطرات کاهش مقاومت بیشتری در برابر حریق می‌باشد که البته با افزایش ضخامت قطعه‌ بتنی و یا افزودن حداقل 75/1 کیلوگرم فیبر پلی‌پروپیلن در هر مترمکعب مخلوط بتنی، می‌توان منجر به کاهش این خطر شد. علاوه بر این، بررسی صورت گرفته مؤید افزایش سرعت تورق در قطعات بتنی تحت حریق هیدروکربنی نسبت به دیگر انواع حریق بوده است. UR - https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11266.html L1 - https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11266_663a9a99ae79a30164fdb53d6b481569.pdf ER -