TY - JOUR ID - 11259 TI - ارزیابی آزمایشگاهی ظرفیت باربری و نشست پی‌های باکت در خاک‌های روانگرا JO - نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز JA - CEEJ LA - fa SN - 2008-7918 AU - حداد, عبدالحسین AU - امینی آهی دشتی, رضا AD - دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 51.1 IS - 102 SP - 125 EP - 136 KW - پی باکت KW - نشست ناشی از روانگرایی KW - ظرفیت باربری KW - مدل‌سازی فیزیکی KW - تراوش رو به بالا DO - 10.22034/jcee.2020.25877.1627 N2 - افزایش تقاضا برای انرژی باد در نواحی فراساحلی و گسترش استفاده از توربین‌های بادی فراساحلی در مناطق لرزه‌خیز، نیاز به توجه ویژه‌ای در انتخاب پی مناسب و شناخت رفتار آن دارد. وقوع روانگرایی در خاک‌های ماسه‌ای در مناطق لرزه­خیز، موجب خسارت­های سازه‌ای متعددی همانند نشست‌های اضافی و گسیختگی ناشی از کاهش ظرفیت باربری می‌شود. پی‌های باکت نوعی پی صندوقه‌ای مکشی نوین می­باشند که در طی دو دهه گذشته به‌عنوان فونداسیون توربین‌های بادی فراساحلی مورد استفاده قرار گرفته­اند. در این پژوهش، رفتار پی‌های باکت تحت بار قائم در خاک‌های روانگرا، با روش مدل‌سازی فیزیکی در شرایط تراوش رو به بالا مطالعه گردید. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد در اثر افزایش فشار آب منفذی، ظرفیت باربری پی کاهش می‌یابد، اما حتی در شرایط روانگرایی کامل نیز پی‌ها دارای ظرفیت باربری قابل‌توجهی هستند. پی‌های باکت به دلیل لبه‌هایی که در اطراف دارند، تراکم خاک درون و زیر پی باکت را بهبود می‌بخشد. به همین علت، در شرایط روانگرایی پی‌های باکت در مقایسه با پی سطحی از افت ظرفیت باربری کم­تری برخوردارند. همچنین به دلیل وجود لبه‌ها در اطراف پی باکت، عملکرد پی در مقایسه با پی سطحی بهبود یافته و دامنه نشست کاهش می­یابد. UR - https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11259.html L1 - https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11259_8529da9c05d19953466b1b7f91bf6911.pdf ER -