معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
46.2
83
2016
08
22
تخمین عمق آبشستگی پایههای پل با استفاده از روشهای آماری و الگوریتمهای هوشمند
1
13
FA
سیدمرتضی
سیدیان
استادیار دانشکده کشاورزی، دانشگاه گنبد کاووس
s.m.seyedian@gmail.com
ابوالحسن
فتح آبادی
استادیار دانشکده کشاورزی، دانشگاه گنبد کاووس
ahfathabadi@yahoo.com
تخمین دقیق عمق آبشستگی اطراف پایههای پل در کارهای مهندسی حائز اهمیت میباشد. به دلیل پیچیدگی این پدیده بسیاری از روابط موجود قادر نمیباشند عمق آبشستگی را با دقت قابل قبولی پیشبینی نمایند. در این تحقیق ابتدا 17 رابطه تخمین عمق آبشستگی با دادههای میدانی مقایسه شدند و رابطـه فروهلیچ 1991 به عنوان بهترین رابطه انتخاب گردید. سپس با استفاده از روشهای ترکیبی میانگین (C-SAM)، رگرسیــون خطــی (C-REG) و ماشین بردار پشتیبان (C-SVM) 5 رابطه تخمین عمق آبشستگی (شن، فروهلیچ، فروهلیچ اصلاح شده، بلنچ I و اینگلیس II) که دارای کمترین خطا بودند با یکدیگر ترکیب شدند. مقایسه در مرحله صحتسنجی نشان داد نتایج C-SAM به دلیل اینکه از میانگین روابط استفاده مینماید، تفاوتی با رابطه فروهلیچ ندارد؛ اما C-REG و به ویژه C-SVM توانستهاند نتایج را بهبود بخشند. C-SVM توانسته ضریب همبستگی و خطای RMSE رابطه فروهلیچ را به ترتیب از 59/0 به 85/0 و از 63/0 به 42/0 تغییر دهد. با استفاده از SVM عمق آبشستگی با استفاده از پارامترهای مؤثر بر آبشستگی (P-SVM) بررسی گردید. نتایج نشان دادند دقت P-SVM قابل قبول است. دقت P-SVM با ضریب همبستگی 77/0 و خطای RMSE 51/0 بین دو روش C-REG و C-SVM قرار دارد. در این تحقیق نشان داده شد ترکیب روابط تجربی با استفاده از تکنیک SVM دارای بیشترین دقت و ترکیب پارامترهای مؤثر بر آبشستگی در رتبه دوم قرار دارد. همچنین نتایج این تحقیق نشان دادند SVM با استفاده از هوش مصنوعی میتواند پدیده آبشستگی را با دقت بیشتری نسبت به روابط تجربی شبیهسازی نماید.
پایه پل,روش ترکیبی,عمق آبشستگی,SVM
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5185.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5185_3caf9c9616033ec73bd7065ec98fd82b.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
46.2
83
2016
08
22
مطالعه عددی اثر عرض سیلابدشتهای کانال مرکب منشوری بر روی میدان جریان و اندرکنش بین جریان در کانال اصلی و سیلابدشتها
15
24
FA
علیرضا
صفارزاده
گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا
alirezasafarzade313@gmail.com
بهرام
رضایی
0000-0001-6095-0890
گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا
b.rezaei@basu.ac.ir
پیشبینی مشخصات جریان در کانالهای مرکب به علت ماهیت سه بعدی جریان برای مهندسین هیدرولیک امری دشوار تلقی میشود. مشخصه اصلی جریان در کانالهای مرکب منشوری شامل اثر اندرکنش بین جریان سریع در کانال اصلی و جریان کندتر در سیلابدشتها میشود. این اختلاف سرعت سبب ایجاد یک لایه برشی در فصل مشترک بین کانال اصلی و سیلابدشت شده که در نتیجه این امر بین کانال اصلی و سیلابدشتها تبادل اندازه حرکت صورت میپذیرد. نتیجه این امر کاهش ظرفیت انتقال جریان در کانال اصلی و افزایش آن در سیلابدشتها میباشد. در این تحقیق تلاش گردیده است که میدان جریان در کانالهای مرکب منشوری شامل توزیع عرضی سرعت متوسط در عمق و تنش برشی به صورت عددی با استفاده از نرمافزار ANSYS-CFX شبیهسازی گردد. مقایسه نتایج حاصل از شبیهسازی عددی که از حل معادلات ناویر- استوکس متوسطگیری شده رینولدزی با استفاده از مدل آشفتگی <em>k-e</em> به دست آمده، با دادههای آزمایشگاهی نشان میدهد که کم و بیش انطباق خوبی بین آنها وجود دارد. همچنین با استفاده از شبیهسازی عددی به مطالعه تأثیر دبی و هندسه کانال مرکب بر روی اندرکنش جریان بین کانال اصلی و سیلابدشتها پرداخته شده است.
کانال مرکب,میدان جریان,شبیهسازی عددی,مدل آشفتگی ,اندرکنش بین جریان در کانال اصلی و سیلابدشتها
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5186.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5186_c05ff8b89d5fa6860f6d4b1e1c26723e.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
46.2
83
2016
08
22
بررسی رفتار دیوارهای بتنی مجهز به آلیاژهای حافظه شکلی مارتنزایتی
25
33
FA
مهدی
قاسمیه
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران
m.ghassemieh@ut.ac.ir
مریم
صابردل ساده
مهندسی زلزله، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران
saberdel@ut.ac.ir
مهناز
مصطفی زاده
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران
mahnaz.mostafazadeh@mavs.uta.edu
توجه به راهکارهایی که بتوان پس از بارگذاری شاهد کرنشهای پسماند کمتری در دیوارهای برشی بتنی بود همواره مورد توجه پژوهشگران مختلف بوده است. رفتار حافظهشکلی آلیاژهای حافظهدار شکلی این امکان را برای آنها به وجود میآورد که پس از باربرداری با اعمال تنش و یا دما کرنشهای پسماند خود را حذف کنند. از این خاصیت میتوان جهت پیش فشرده کردن دیوارها استفاده نمود. هدف از این مقاله بررسی اثر استفاده از خاصیت حافظه شکلی مواد حافظهدار شکلی در دیوارهای برشی با درصدهای مختلف کاربرد میلگرد آلیاژ حافظهدار شکلی میباشد. همچنین اثر استفاده از خاصیت حافظه شکلی مواد قبل از بارگذاری و اثر پیشفشردگی بتن توسط این خاصیت مورد بررسی قرار میگیرد. به این منظور، با استفاده از نرمافزار اجزای محدود ABAQUS رفتار مدلهای مختلف مورد ارزیابی قرار میگیرند. نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر کاهش کرنشهای پسماند در صورت استفاده از میلگردهای آلیاژ حافظه شکلی مارتنزایتی میباشد که البته پیشکشیدگی قبل از بارگذاری بر اساس رفتار حافظه شکلی ضمن افزایش این اثر موجب افزایش مقاومت نیز میگردد.
آلیاژهای حافظهدار شکلی,دیوار برشی بتنی,رفتار حافظهشکلی,کرنش پسماند
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5187.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5187_fb886702aacaf63658923f97c572f3e4.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
46.2
83
2016
08
22
ارزیابی مقاومت بتن خودتراکم پلیمری درتیرهای بتن آرمه
35
46
FA
رحمت
مدندوست
دانشکده فنی، دانشگاه گیلان
rmadandoust@guilan.ac.ir
اصغر
وطنی اسکوئی
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی
vatani@srttu.edu
میلاد
رجبی جورشری
دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد تاکستان
milad.rajabi84@yahoo.com
در این مطالعه ارزیابی مقاومت بتن خود تراکم حاوی ذرات خرد شده ضایعات لوله<sub></sub>های PVC در تیرهای بتن آرمه با ابعاد 35/0×5/0×1/2 متر با استفاده از روش<sub></sub>های مغزه<sub></sub>گیری و اولتراسونیک مورد توجه می<sub></sub>باشد. دو نسبت آب به مواد پودری 39/0 و 47/0 استفاده شده که میکروسیلیس و پودر سنگ آهک به عنوان پرکننده به کار رفته است. همچنین در صدهای مختلف ذرات خرد شده ضایعات لوله<sub></sub>های PVC به میزان 5% و 10% با رعایت محدودیت<sub></sub>های آزمایشات بتن تازه به صورت حجمی جایگزین بخشی از ماسه شده است. نتایج نشان می<sub></sub>دهند که روند تغییرات مقاومت بتن در ارتفاع تیرها با استفاده از دو روش یاد شده تقریباً مشابه هم میباشد. با افزایش درصد ذرات PVC تغییرات بیشتر در مقاومت بتن در ارتفاع تیر مشاهده شده است. این افزایش تغییرات برای طرح با نسبت آب به پودر 47/0 حاوی میکروسیلیس مشهودتر بوده که حداکثر تا 11% تغییر بیشتر از بتن کنترل را نشان می<sub></sub>دهد.
بتن خودتراکم,ضایعات لولههای PVC,آزمایشات درجا,اولتراسونیک,مغزهگیری
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5188.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5188_9f3cb6d35af0f8ee5a0b3b3098d67ef1.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
46.2
83
2016
08
22
تأثیر محصورشدگی فعال و عناصر برشگیر در رفتار خمشی تیر های لولهای فولادی پرشده با بتن
47
60
FA
مرتضی
نقی پور
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
m-naghi@nit.ac.ir
مرضیه
نعمتی
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
marziehnemati1362@gmail.com
جواد
جلالی
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
javad.jalali@nit.ac.ir
مهدی
نعمت زاده
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مازندران
m.nematzadeh@umz.ac.ir
در این تحقیق رفتار خمشی تیرهای مرکب فولادی پرشده با بتن به صورت آزمایشگاهی بررسی شده است. هدف اصلی از این تحقیق، بررسی اثر لغزش بین لوله فولادی با هسته بتنی در رفتار خمشی تیرها بوده است. به منظور بهبود رفتار تیرهای مرکب فولادی پرشده با بتن، از دو روش نصب برشگیر در سطح داخلی لوله و محصورشدگی فعال هسته بتنی استفاده شده است. چهار تیر مرکب در این مطالعه آزمایش شدند. تعبیه برشگیرها و نوع محصورشدگی دو پارامتر اصلی متغیر در این تحقیق بودند. در نهایت، مقاومت خمشی نهایی، انعطافپذیری، مود شکست، وضعیت ترک خوردگی مقطع در لحظه شکست و تغییرات سختی در مرحله الاستیک و پلاستیک تیرهای مرکب، پارامترهایی بودند که بررسی شدند. نتایج حاصله نشان میدهد که تعبیه برشگیر و محصورشدگی فعال، بر روی افزایش ظرفیت خمشی تیر مرکب اثر چشمگیری داشته است. همچنین، نصب برشگیر سبب افزایش بیشتری در ظرفیت خمشی نسبت به محصورشدگی فعال میگردد. به علاوه، تعبیه برشگیر و تغییر نوع محصورشدگی، منجر به رفتار تردتر نمونهها شده است. ضمن این که، نمونهای که در آن برشگیر نصب شده است دارای رفتار بسیار تردتری نسبت به نمونه با محصورشدگی فعال میباشد. به علاوه، در اثر تعبیه برشگیر در نمونه، میزان جذب انرژی نمونه حدود 40 درصد کاهش مییابد. در حالی که، تغییرات میزان انرژی جذب شده با تغییر در نوع محصورشدگی، قابل چشم پوشی میباشد.
محصورشدگی فعال,برشگیر,رفتار خمشی,لوله فولادی پرشده با بتن,بتن تازه,ظرفیت خمشی نهایی
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5194.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5194_73da2e17d8913b33166eac562f611b47.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
46.2
83
2016
08
22
مطالعه آزمایشگاهی پارامترهای آبشستگی بالادست اریفیس مربعی تحت هد ثابت
61
71
FA
حسن
وثوقی
دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
h_hajikandi@iauctb.ac.ir
هومن
حاجی کندی
دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
qalan_vosoughi@yahoo.com
عوامل متعددی در رسوبشویی بالادست اریفیس نقش دارند که یکی از مهمترین آنها شکل اریفیس میباشد. بررسیهای متعددی در زمینه آبشستگی تحت شرایط هدهای کاهشی در پشت اریفیسها صورت گرفته است؛ ولی در مورد شرایط هدهای ثابت، اطلاعات زیادی در دسترس نیست. در این مقاله، مکانیزم آبشستگی و پارامترهای حفره آبشستگی بالادست اریفیس مربعی تحت شرایط هد ثابت، برای ارتفاع های مختلف آب و اندازه رسوبات ریزدانه و درشتدانه مورد مطالعه قرار گرفت. از نتایج آزمایشات مشخص شد که گردابههای ایجاد شده در محدوده حفره آبشستگی عامل اصلی انتقال رسوبات و ایجاد حفره بودهاند. با انجام آزمایشات بستر ثابت، محدوده تنش برشی بستر مورد مطالعه قرار گرفت. پروفیلهای بدون بعد عمق حفره آبشستگی در طول محور مرکزی اریفیس و پروفیلهای بدون بعد عمق حفره آبشستگی در مسیر عرض حفره آبشستگی در مکانهای مختلف بالادست اریفیس به دست آمده و معادلات مربوط به هرکدام محاسبه گردید که با اختلاف ناچیزی شبیه به هم به دست آمدند. الگوی جریان و مؤلفههای سرعت در بالادست اریفیس در هر دو نوع بستر ثابت و متحرک با استفاده از دستگاه سرعتسنج صوتی سهبعدی (ADV) مورد بررسی قرار گرفت. هرگاه ویژگیهای جریان در نزدیکی اریفیس به اریفیس آزاد تمایل پیدا میکرد، آبشستگی به سمت شرایط تعادل پیش میرفت.
اریفیس مربعی,حفره آبشستگی,سرعتسنج سهبعدی,مکانیسم انتقال رسوب,فعالیت گردابه
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5190.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5190_85bb8a3556f86a4dfa1d8c897488ed5f.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
46.2
83
2016
08
22
پیشبینی خسارت لرزهای سازههای خمشی فولادی به کمک شبکه عصبی
75
86
FA
حمید
محرمی
دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس تهران
hamid.moharrami@gmail.com
سیدحسن
مدنی
دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس تهران
hassan.madani@gmail.com
تاکنون روابط مختلفی جهت محاسبه خسارت لرزهای سازهها از جمله شاخصهای خسارت بر اساس شکلپذیری، استهلاک انرژی و ترکیب شکلپذیری و استهلاک انرژی ارائه شده است. برای ارزیابی خسارت یک سازه در مقابل زلزلهای که تجربه میکند، نیاز به انجام تحلیل دینامیکی غیر خطی میباشد و چون این روش زمان طولانی برای به دست آوردن پاسخ سازه در مقابل بار لرزهای نیاز دارد، در این مقاله ضمن ارائۀ شاخص جدیدی که شاخص خسارت بر اساس کاهش سختی نامیده شده است، یک شبکه عصبی تربیت و معرفی شده است که به کمک آن با صرف زمان بسیار کم، وضعیت خسارت سازه را برای انواع شاخصهای خسارت در مقابل بار لرزهای پیشبینی میکند؛ به طوری که با نتایج تحلیل دقیق آن مطابقت نسبی دارد. غلبه بر پیچیدگیهای مرتبط با مشخصات زلزله و تنظیم شبکه برای کارکرد مناسب برای انواع سازه ها از نقاط قوت این شبکه است. شبکۀ پیشنهادی میتواند توسط نرم افزارهای تحلیل و طراحی برای پیشبینی خسارت سازه به کار رود.
شاخص خسارت,قاب خمشی فولادی,شبکه عصبی,تحلیل دینامیکی غیر خطی
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5191.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5191_d9f6079fb92e1ffdc10f41c6e9ee5654.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
46.2
83
2016
08
22
پیشبینی غلظت آلایندههای گازی در هوای شهر تبریز با استفاده از شبکه عصبی
87
94
FA
ناهیده
محمدی
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
mohammadinahideh@yahoo.com
خالد
ظروفچی بنیس
دانشکده مهندسی شیمی، مرکز تحقیقات مهندسی محیط زیست، دانشگاه صنعتی سهند
kh.zoroufchi.b@gmail.com
محمد
شاکر خطیبی
گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
shakerkhatibim@tbzmed.ac.ir
اسماعیل
فاتحی فر
دانشکده مهندسی شیمی، مرکز تحقیقات مهندسی محیط زیست، دانشگاه صنعتی سهند
fatehifar@gmail.com
علیرضا
بهروز سرند
گروه مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی ارومیه
alireza.behroozsarand@gmail.com
امیر
محمودیان
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
amirmahmoudian1990@gmail.com
فرید
شیخ الاسلامی
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
f.sheikholeslami@yahoo.com
آلودگی هوا به عنوان یک چالش مهم در شهرهای بزرگ مطرح میباشد که در نتیجه صنعتی شدن، گسترش شهرنشینی، رشد سریع ترافیک و افزایش فعالیتهای انسان تشدید شده است. آلایندههای هوا باعث بروز اثرات منفی بر سلامت انسان و تخریب محیط زیست شده لذا آگاهی از غلظت آلایندهها میتواند به عنوان اطلاعات کلیدی در برنامههای کنترل آلودگی مورد استفاده قرار گیرد. روشهای متعددی برای پیشبینی غلظت آلایندههای هوا وجود دارد و در این میان، در سالهای اخیر پیشرفت قابل توجهی در توسعه مدلهای شبکه عصبی برای پیشبینی غلظت آلاینده های هوا صورت گرفته است. در این مطالعه، از شبکههای عصبی مصنوعی به منظور پیشبینی غلظت آلایندههایCO، SO<sub>2</sub> و NO<sub>X</sub>در هوای شهر تبریز استفاده شده است. دادههای غلظت آلایندهها از ایستگاه سنجش ثابت مستقر در میدان نماز و دادههای هواشناسی شامل سرعت و جهت باد، دما و رطوبت هوا از اداره کل هواشناسی جمعآوری شده و پس از نرمالسازی به عنوان متغیرهای ورودی شبکه عصبی مورد استفاده قرار گرفت. تعداد 5-3 لایه مخفی و 25-8 نرون در هر لایه مخفی نتایج قابل قبولی داشته است. از تابع تانژانت سیگموئید به عنوان تابع انتقال و الگوریتم لونبرگ مارکوآت برای بهینهسازی وزنها و بایاسهای شبکه استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده، شبکه عصبی مصنوعی روشی قابل اعتماد برای پیشبینی غلظت ساعتی آلایندههای هوا بوده به طوری که، ضریب همبستگی بالای 90/0 بین غلظت آلایندههای پیشبینی شده و غلظت واقعی آلایندههای CO، SO<sub>2</sub> و NO<sub>X</sub> به دست آمد.
آلودگی هوا,شبکه عصبی مصنوعی,مدلهای پیشبینی
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5192.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5192_d538da6a41bb48b1b634f4d927cdc03b.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
46.2
83
2016
08
22
مطالعه رفتار ورقهای اتصال میانی در مهاربندهای 8 هم محور
95
106
FA
موسی
مظلوم
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
mazloom@sru.ac.ir
وحید
صالحی
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
vahid_structure@yahoo.com
در این تحقیق رفتار هیسترزیس ورقهای اتصال میانی 14 نمونه مهاربند 8 هممحور مدلسازی شدند. این مدلها در نرمافزار ABAQUS ساخته شدند و تحلیل استفاده شده، از نوع استاتیکی غیر خطی بود. نحوه بارگذاری به صورت چرخهای انجام گرفت که در ابتدا به صورت اعمال بار و سپس شامل اعمال تغییر مکان به سازه شد. ورقهای اتصال با ضخامت مشخص ولی با ابعاد و شکلهای متفاوت به کار رفت. با استفاده از نتایج تحلیلهای انجام شده، رفتار هیسترزیس ورقهای اتصال به دست آمد و این رفتار با نتایج آزمایشگاهی مقایسه گردید و صحت انجام تحقیق توسط نرمافزار آباکوس اثبات شد. سپس تعداد 14 نمونه ورق اتصال که از نظر شکلپذیری و مقاومت دارای اهمیت بیشتری بودند، با هم مقایسه گردیدند. نتیجه نهایی این است که اگر چه وجود سخت کننده در ورق اتصال سبب افزایش مقاومت اتصال میشود، ولی شکلپذیری آن را کم میکند؛ بنابر این افزودن سختکنندههای متعدد و بیرویه در ورق اتصال توصیه نمیشود.
ورق اتصال,منحنی هیسترزیس,ABAQUS
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5193.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5193_e0f34b08b97eb6a44d375c32138090a5.pdf