معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
45.2
79
2015
08
23
تعیین مشخصه بار لغزش میراگرهای اصطکاکی در طبقات مختلف قابهای ساختمانی بر اساس شکلپذیری هدف
1
11
FA
سامان
باقری
دانشکده فنی و مهندسی عمران - دانشگاه تبریز
s_bagheri@tabrizu.ac.ir
علی
حدیدی
دانشکده فنی و مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
a_hadidi@tabrizu.ac.ir
نسرین
بسطامی
دانشکده فنی و مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
n_bastami@yahoo.com
میراگرهای اصطکاکی یکی از پرکاربردترین ابزار جاذب انرژی برای کنترل ارتعاشات و کاهش پاسخ سازه در برابر بارهای دینامیکی هستند. مهمترین مشخصه در طراحی این میراگرها بار لغزش آنهاست که انتخاب مناسب آن تأثیر فراوانی بر رفتار لرزهای سازههای مجهز به این نوع میراگرها دارد. در این مقاله روشی برای توزیع یکنواخت تقاضای شکلپذیری در ارتفاع ساختمانهای قاب خمشی مجهز به میراگر اصطکاکی ارائه میشود تا با استفاده از آن بار لغزش میراگرهای طبقات مختلف به دست آید. نتایج حاصل از روش پیشنهادی با روش معمول طیف طرح بار لغزش مقایسه میشود. با تعیین مشخصه بار لغزش میراگرهای طبقات مختلف بر اساس الگوریتم پیشنهادی در مدلهای قاب خمشی فولادی 3، 5 و 10 طبقه مجهز به میراگر اصطکاکی، مشاهده شد که رفتار هیسترزیس میراگرها بهبود یافته و میراگرهای تمامی طبقات به طور مؤثری در اتلاف انرژی زلزله مشارکت میکنند. همچنین با یکنواخت شدن توزیع نیاز شکلپذیری در سازه، احتمال تشکیل طبقه نرم کاهش یافته و شاخص خرابی سازه به طور چشمگیری کاهش مییابد.
میراگر اصطکاکی,بار لغزش,شکلپذیری,زلزله,تحلیل غیر خطی
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3836.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3836_c93614c83894620adc11679668891b99.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
45.2
79
2015
08
23
ارزیابی آزمایشگاهی خصوصیات ژئوتکنیکی و ژئوزیست محیطی ترکیبات ماسه-بنتونیت جهت استفاده در آستر کف مدفنهای زباله
13
23
FA
کاظم
بدو
0000-0001-8397-5783
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ارومیه
k.badv@urmia.ac.ir
هادی
علیاشرفی
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ارومیه
hadi_aliashrafi68@yahoo.com
در مدفنهای مواد زائد جامد، اغلب از آسترهای متراکم رسی (CCLs) به دلیل نفوذپذیری پایین، تراکمپذیری و مقاومت کافی، به عنوان سیستم مانع انتقال آلودگی استفاده میشود؛ لیکن ترکهای انقباضی ممکن است در آسترهای رسی ایجاد شده و منجر به نشت شیرابه گردند و کارآیی آستر را در طول عمر خود کاهش دهند. ترکیبات ماسه-بنتونیت (BES) با داشتن نفوذپذیری پایین و عدم آسیبپذیری ناشی از ترکهای انقباضی، میتوانند جایگزین مناسبی برای آسترهای رسی در مدفنهای مهندسی باشند. در این تحقیق، برخی از مهمترین خصوصیات ژئوتکنیکی و ژئوزیستمحیطی چهار ترکیب ماسه-بنتونیت با درصدهای بنتونیت 10، 20، 30 و 40 بررسی گردید. این آزمایشها شامل آزمایش نفوذپذیری سه محوری با جداره انعطافپذیر، آزمایش انتشار مولکولی خالص، آزمایش برش مستقیم و آزمایش فشاری نامحصور بود. نتایج آزمایشهای نفوذپذیری سه محوری و انتشار مولکولی خالص نشان دادند که با افزایش درصد بنتونیت در ترکیبات، ضرایب نفوذپذیری و انتشار مولکولی به طور محسوس کاهش مییابند. از آزمایشهای برش مستقیم و فشاری نامحصور مشخص شد که ترکیبات ماسه-بنتونیت دارای مقاومت برشی و تکمحوری قابل قبولی برای استفاده در آستر مدفن میباشند. با توجه به نتایج به دست آمده از آزمایشها، میتوان گفت که ترکیبات ماسه-بنتونیت عملکرد مناسبی به عنوان آستر مدفن مهندسی دارند و از میان چهار ترکیب ماسه-بنتونیت، ترکیب 20 درصد بنتونیت و 80 درصد ماسه، بهینهترین ترکیب به عنوان جایگزین آستر رسی در کف مدفن زباله میباشد.
آستر مدفن زباله,ترکیب ماسه- بنتونیت,نفوذپذیری,انتشار مولکولی,مقاومت
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3837.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3837_3a47aa590ec1388dfee2209739898e8a.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
45.2
79
2015
08
23
استفاده از روش الکتروکینتیک در پاکسازی یک خاک رسی آلوده به MTBE
25
33
FA
علی
تابع بردبار
گروه مهندسی آبیاری و آبادانی، دانشگاه تهران
alitabe@ut.ac.ir
علی
رئیسیاستبرق
گروه مهندسی آبیاری و آبادانی، دانشگاه تهران
raeesi@ut.ac.ir
فاطمه
غازیانی
گروه علوم دامی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران
ghaziani@ut.ac.ir
MTBE (متیل ترشیو بوتیل اتر) یک ماده آلی اکسیژندار است که امروزه به صورت گسترده در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان جایگزین سرب در سوخت اتومبیلها جهت کاهش آلودگی ناشی از وجود سرب استفاده میشود. اما علیرغم مزایای استفاده از این ماده، با توجه به استفاده بیش از حد MTBE و همچنین جذب خیلی سریع این ماده توسط آب و خاک، این آلاینده تبدیل به یکی از آلودهکنندهترین مواد در خاکها و منابع آب زیرزمینی شده است. یکی از تکنیکهای مؤثر در حذف آلایندهها، روش الکتروکینتیک میباشد که ضمن داشتن هزینه کم و راندمان پاکسازی قابل توجه، از نظر زمانی نیز مقرون به صرفه است. در تحقیق حاضر، پاکسازی یک نمونه خاک رسی آلوده به MTBE، به روش الکتروکینتیک مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور نمونههای خاک آلوده به MTBE تهیه شدند و در یک سلول ساخته شده قرار گرفتند و در آن از آب مقطر و محلول کمپلکسساز EDTA (که تا کنون بیشتر برای حذف فلزات سنگین و آلاینده آلی قطبی استفاده شده است)، به عنوان الکترولیت استفاده گردید. آزمایشات تحت اختلاف پتانسیل الکتریکی و مدت زمانهای مختلف انجام شد. نتایج نشان دادند که راندمان پاکسازی خاک تابعی از نوع الکترولیت، گرادیان پتانسیل الکتریکی و مدت زمان آزمایش میباشد. همچنین در نهایت مشخص گردید که استفاده از EDTA به عنوان الکترولیت به منظور حذف MTBE (به عنوان نماینده آلاینده آلی غیر قطبی) از خاک رس کائولینیت، علیرغم ارتقاء بازده پاکسازی نسبت به استفاده از آب مقطر، گزینه ایدهآلی نمیباشد و تحقیقات بیشتری به منظور ارتقاء بازده پاکسازی خاک آلوده به MTBE با استفاده از شویندهها و الکترولیتهای مناسب نیاز میباشد.
MTBE,رس کائولینیت,الکتروکینتیک,اختلاف پتانسیل الکتریکی,.EDTA
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3841.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3841_73b06a7d2a3ed9e82c5fd0ea573aa6a4.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
45.2
79
2015
08
23
بررسی رفتار چلیکهای دو لایه در مقابل اثر مؤلفههای افقی و توأم افقی- قائم زلزله
35
45
FA
ارژنگ
صادقی
گروه عمران، دانشکده فنی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
a.sadeghi@azaruniv.ac.ir
سازههای فضاکار و بالاخص چلیکهای دو لایه در پوشش فضاهای بزرگ کاربرد بسیار وسیعی یافتهاند. در مورد رفتارهای مختلف استاتیکی و دینامیکی این سازهها تحقیقات قابل توجهی انجام یافته است. اما در زمینه بررسی رفتار این سازهها تحت اثر توأم مؤلفههای عمودی و افقی زلزله کار چندانی صورت نگرفته است. هدف از این تحقیق بررسی اثر توأم دو مؤلفه قائم و افقی زلزله بر روی چلیکهای دو لایه میباشد. برای این کار چلیکهایی با نسبت خیز به دهانه 1/0، 2/0، 3/0، 4/0 و 5/0 با نرمافزار SAP2000 طراحی شده و بعد از طراحی چلیکها برای بارهای مرده و زنده، با استفاده از نرمافزار ANSYS این چلیکها تحلیل مقادیر ویژه و تحلیل غیر خطی دینامیکی شدهاند. در کلیه تحلیلهای غیر خطی شرایط غیر خطی هندسی و مصالح منظور شدهاند. برای منظور کردن اثر زلزله شتابنگاشت زلزلههای قوی نورث ریج آمریکا، چی چی تایوان و نهانی کانادا در نظر گرفته شدهاند. از مشخصات بارز این شتابنگاشتها دارا بودن PGA بیش از 0.5g در جهت عمودی و نیز افقی میباشد. نمودارهای تغییر مکان گرهی و کمانشی دینامیکی سازه تحت نیروی زلزلههای مذکور ابتدا جداگانه برای مؤلفههای افقی و عمودی رسم و بررسی شده است. و در آخر رفتار چلیکهای دو لایه در مقابل مؤلفههای عمودی و افقی توأم زلزله ارزیابی شده است.
چلیکهای دو لایه,مؤلفه قائم و افقی زلزله,رفتار غیر خطی,شتابنگاشت
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3838.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3838_494a19f1c6149bd4c2327eedf3e5fdf1.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
45.2
79
2015
08
23
بررسی اثرات تغییر دبی و تغییر عرض ناحیه سیلابدشت بر جریان عرضی در کانالهای مرکب مستطیلی منشوری
47
58
FA
مجید
فضلی
گروه عمران دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا همدان
mfazli@basu.ac.ir
محمدعلی
کاویانی
دانشگاه علم و صنعت ایران
رفتار هیدرولیکی کانالهای مرکب به دلیل اندرکنش بین کانال اصلی و سیلابروها نسبت به کانالهای ساده پیچیدهتر میباشد. با توجه به تفاوت عمق جریان و تفاوت جنس در کانال اصلی و سیلابرو، تفاوت قابل ملاحظهای در سرعت در راستای اصلی جریان بین آنها وجود دارد. این اختلاف سرعت سبب تبادل ممنتوم و تشکیل جریان عرضی در کانال مرکب میگردد. از آنجا که عرض سیلابدشت در کانال مرکب میتواند بر ابعاد و گسترش ناحیه کم سرعت اثرگذار باشد، بنابر این تغییرات عرض میتواند بر الگوی جریان در کانال مرکب تأثیر گذارد. جریان عرضی برخی از پارامترهای مؤثر بر الگوی جریان در این کانالها را تغییر میدهد که میتوان به معیارهایی همچون قدرت جریان عرضی و قدرت گردابههای ایجاد شده در اثر جریان عرضی اشاره نمود. در این تحقیق ابتدا الگوی جریان در کانالهای مرکب منشوری شبیهسازی عددی گردیده و ضمن مقایسه نتایج شبیهسازی عددی با نتایج آزمایشگاهی بهترین شرایط شبیهسازی و نیز مدل آشفتگی مناسب پیشنهاد میگردد. در ادامه با تغییر عرض ناحیه سیلابدشت الگوی جریان در کانال مرکب پپیشبینی گردیده و تغییرات قدرت جریان عرضی و قدرت گردابههای ناشی از جریان عرضی در ناحیه اتصال کانال اصلی به سیلابدشت نسبت به تغییر عرض ناحیه سیلابدشت بررسی میگردد. همچنین با ثابت نگه داشتن ابعاد هندسی کانال مرکب و تغییر در دبی جریان، به بررسی اثر تغییرات دبی بر این پارامترهای الگوی جریان پرداخته خواهد شد.
کانال مرکب,مدل آشفتگی,میدان جریان,جریان عرضی,گردابه
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3847.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3847_6902c76e9db7b6e0b226b09ecd5cdfdb.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
45.2
79
2015
08
23
ارزیابی عملکرد بهرهبرداری از مخزن سد علویان در شرایط تغییر اقلیم آتی
59
72
FA
محمدعلی
قربانی
گروه مهندسی آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز
ghorbani@tabrizu.ac.ir
سیدحسن
حسینی
گروه مهندسی آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز
مهسا
حسنپور کاشانی
گروه مهندسی آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز
حبیبه
عباسی
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
در سالهای اخیر تغییر اقلیم، یکی از مهمترین چالشها و بررسی اثرات آن بر منابع آبی یکی از اصلیترین زمینههای تحقیقاتی در سرتاسر جهان محسوب میشود. تغییر در رژیم جریان ورودی و میزان تبخیر از سطح مخازن سدها، به عنوان یکی از اصلیترین منابع آب مناطق نیمه خشک، در کنار افزایش تقاضای آب، عملکرد آن را دچار چالش خواهد نمود. در این تحقیق، عملکرد مخزن سد علویان واقع بر رودخانه صوفیچای، تحت شرایط اقلیمی دو دوره 2030-2011 و 2065-2046 به وسیله معیار قابلیت اطمینان کمیسازی گردید. برای پیشبینی جریان از دو مدل IHACRES و برنامهریزی ژنتیک، و به منظور شبیهسازی ذخیره مخزن از ابزار پویایی سیستم استفاده شد. با فرض عدم افزایش میزان تقاضا، وقوع تغییر اقلیم تحت سناریو انتشار B1 و A2 در دوره اول باعث پایین آمدن قابلیت اطمینان متوسط نیازهای مختلف به جز نیاز شرب میشود. با این حال، با توجه عدم تغییر مقادیر میانه تغییرات، به نظر میرسد تغییر اقلیم اثرات بسیار شدیدی را بر قابلیت اطمینان نیازهای مختلف برای این دوره نخواهد داشت. برای دوره دوم، با افزایش نیاز شرب به میزان پیشبینی شده در افق طرح و رساندن نیاز زیستمحیطی به حد قابل قبول مونتانا، مقادیر میانه تغییرات نیز در برخی ماهها پایینتر از حدود قابل قبول قرار میگیرد. در مجموع میتوان گفت حتی تحت سناریو انتشار B1 که کاهش جریان کمتری را برای اواسط قرن پیشبینی میکند، مخزن توانایی لازم برای تأمین نیاز پر اهمیت شرب را بر اساس مبانی طراحی مخزن در برخی ماهها نخواهد داشت.
پویایی سیستم,تغییر اقلیم,سد علویان,قابلیت اطمینان,نمودار جعبهای
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3839.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3839_06b68c389715650d9a7a2d19cc06a2bd.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
45.2
79
2015
08
23
تخمین نیاز لرزهای قابهای خمشی فولادی ویژه در حوزه نزدیک گسل
73
86
FA
محسن
گرامی
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان
mgerami@semnan.ac.ir
داود
عبدالله زاده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس، تهران
davood.abdollahzadeh@gmail.com
در حوزه نزدیک گسل، اثرات جهتپذیری پیشرونده باعث ایجاد نگاشتهای پالسی شکل پریود بلند با مدت زمان مؤثر کوتاه و دامنه بزرگ در تاریخچه زمانی سرعت حرکت زمین میشود که این مسئله باعث افزایش نیاز شکلپذیری برای سازهها میشود. به دلیل رواج استفاده از روشهای خطی برای تحلیل و طراحی سازهها به جهت تخمین و کنترل تغییر شکلهای سازه توسط مهندسین و با توجه به قرارگیری تعدادی از شهرهای ایران در محدوده نزدیک گسل، در این مطالعه نیاز برش پایه و تغییر مکان نسبی طبقات قابهای خمشی فولادی تحت اثرات جهتپذیری پیشرونده در حوزه نزدیک گسل با تغییرات ارتفاع مورد بررسی قرار گرفته است؛ به طوری که با استفاده از روشهای استاتیکی خطی، دینامیکی خطی و دینامیکی غیر خطی، نیاز لرزهای 5 مدل قاب خمشی فولادی 3، 5، 7، 10 و 15 طبقه تحت 20 نگاشت زلزله حاوی اثرات جهتپذیری پیشرونده و جهتپذیری خنثی بررسی شد. مقایسه نتایج روشهای خطی با نتایج حاصل از 100 تحلیل دینامیکی غیر خطی نشان داد نسبت برش پایه حوزه نزدیک به دور از گسل با افزایش پریود تجربی سازه با شیب 40% افزایش مییابد. همچنین روشهای خطی دقت کافی برای تخمین نیاز تغییر مکان قابهای خمشی را ندارند. چنان که به طور میانگین 14% و حداکثر 50% تخمین غیر محافظهکارانهای در حوزه نزدیک گسل ارائه میدهند. در پایان، روابط تجربی برای تخمین تقریبی نیازهای لرزهای قابهای خمشی و اصلاح جابجایی نسبی طبقات در حوزه نزدیک گسل ارائه شده است.
جهتپذیری پیشرونده,جهتپذیری خنثی,حوزه دور از گسل,برش پایه,تغییر مکان نسبی طبقه,تحلیل استاتیکی,تحلیل دینامیکی
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3884.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3884_d40f7fe68ae9b77cd51c20b9c1f26365.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
45.2
79
2015
08
23
بررسی تأثیر نانوسیلیس بر مقاومت فشاری بتن حاوی الیاف شیشهای در برابر سیکلهای انجماد و ذوب
87
95
FA
یعقوب
محمدی
0000-0002-0299-3195
گروه عمران، دانشکده فنی، دانشگاه محقق اردبیلی
yaghoubm@uma.ac.ir
میراسلام
نوریسادات
گروه عمران، دانشکده فنی، دانشگاه محقق اردبیلی
یکی از دلایل اصلی تخریب بتن در نواحی سردسیر ایران به خصوص در مناطق غربی و شمال غربی، سیکلهای انجماد و ذوب میباشد. بدین منظور در تحقیق حاضر برای بالا بردن مقاومت فشاری بتن، چهار درصد مختلف نانوسیلیس جایگزین سیمان (0، 1، 2، 3 درصد) و چهار درصد مختلف الیاف شیشهای (GFRC)، (0، 2/0، 4/0، 6/0 درصد) جایگزین سیمان در دو حالت نمونههای شاهد و سیکلدار مورد بررسی قرار گرفت. در مجموع 288 نمونه تهیه گردید که 144 عدد از این نمونهها تحت آزمایش انجماد و ذوب بر اساس استاندارد ASTM C666 B بعد از 45، 100 و 150 سیکل قرار گرفتند. 144 نمونه دیگر به عنوان نمونه شاهد در سنین 28، 56 و 74 روزه (همزمان با اتمام سیکلهای 45، 100 و 150) استفاده شدند. در بررسی اثر اختلاط نانوسیلیس با الیاف (GFRC) بالاترین مقاومت فشاری به ازای 1 درصد نانوسیلیس و 6/0درصد (GFRC) حاصل شد.
نانوسیلیس,الیاف شیشهای (GFRC),سیکلهای انجماد و ذوب,مقاومت فشاری
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3840.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3840_e202f3d58ef2bc08d6c8243a5d1872f1.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
45.2
79
2015
08
23
بررسی قابلیت روش اولتراسونیک در کاهش جرم و حجم لجن تصفیهخانههای فاضلاب
99
105
FA
سمانه
پاشا زانوسی
دانشکده مهندسی عمران- محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
samanehzanoos@yahoo.com
بیتا
آیتی
دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
ayati_bi@modares.ac.ir
حسین
گنجیدوست
دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
h-ganji@modares.ac.ir
در تصفیهخانههای فاضلاب حجم زیادی لجن مازاد بیولوژیکی تولید میشود که هزینه فرایند تصفیه و دفع آن تقریباً نیمی از کل هزینه بهرهبرداری را شامل میشود. در این تحقیق، سعی بر آن بود تا به کمک امواج اولتراسونیک میزان حجم و جرم لجن کاهش داده شود. در بخش اول، سه مجموعه لجن با درصد جامدات کل 5/0، 1 و 2 در معرض امواج اولتراسونیک تحت فرکانس 20 کیلوهرتز و دامنههای 6، 8 و10 میکرومتر در زمانهای 0، 120، 180، 240 و 300 ثانیه قرار گرفت. در شرایط بهینه <em>TS</em> معادل 2 درصد و دامنه 8 میکرومتر کاهش حجم لجن معادل 45 درصد پس از 3 دقیقه به دست آمد. در بخش دوم، با راهاندازی پنج سیستم SBR (یکی شاهد)، 10، 20، 30 و 40 درصد از کل لجن تولید شده در هر سیستم، تحت شرایط بهینه به دست آمده از بخش اول آزمایشها قرار گرفت. طبق نتایج حاصل، حداکثر 13 درصد کاهش تولید لجن به دست آمد که بیانگر قابلیت روش اولتراسونیک در کاهش جرم و حجم لجن میباشد.
جامدات کل,گسیختگی,sCOD,SBR
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3846.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3846_4482605b5ef322a6f2aac9709d256107.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
45.2
79
2015
08
23
بررسی عددی تأثیر شانههای تقویت شده با بتن آسفالتی با هدف افزایش مقاومت جانبی خط بالاستی
107
112
FA
جبارعلی
ذاکری
دانشکده راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران
zakeri@iust.ac.ir
مرتضی
اسماعیلی
دانشکده راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران
احمد
کسرائی
دانشکده راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران
کمانش خط آهن و تغییر هندسه آن پدیدهای است که پایداری جانبی خط آهن را تهدید میکند و مقاومت جانبی خط آهن عاملی است که در مقابل این تغییرات، پایداری خط را حفظ میکند. در خطوط بالاستی، مناطقی که نیروی جانبی به دلایلی چون تغییرات زیاد دما یا وجود قوسهای با شعاع کم، زیاد میباشد، پایداری جانبی خط با محدود کردن سرعت سیر تأمین میگردد. این راهکار باعث کاهش ظرفیت جابهجائی بار و مسافر میگردد. راهکارهای متعدد دیگری برای تأمین سختی جانبی وجود دارد. در این مقاله، یک روش ابتکاری با استفاده از بتن آسفالتی در مقطع شانه بالاست ارائه شده است که با این کار پایداری جانبی خط آهن در برابر نیروهای جانبی اعمالی تأمین خواهد شد. همچنین در این مقاله خط آهن بالاستی با نرمافزار اجزای محدود ABAQUS به صورت سه بعدی مدل شده و سپس خط بالاستی و خط تقویت شده توسط بتن آسفالتی در سه منطقه: 1) قسمت شانه بالاست، 2) قسمت مثلثی شیب شیروانی، و 3) مجموع قسمتهای 1 و 2 بررسی شده است. با توجه به این که بتن آسفالتی نسبت به دما حساس میباشد اثر بتن آسفالتی در دماهای 0، 15 و 30 درجه سلسیوس مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج بررسیها نشان میدهند که خط آهن تقویت شده مقاومت جانبی بیشتری نسبت به حالت معمول خط بالاستی از خود نشان داده است.
مقاومت جانبی خط بالاستی,بتن آسفالتی,روش اجزای محدود,بالاست تقویت شده
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3865.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3865_44b0c741c86ea7fb17468670d8afdbb5.pdf