معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
50.4
101
2021
03
14
اثرسنجی مسیرنمایی طولی در کاهش فراوانی تصادفات انحرافی در راههای چندخطه برونشهری
1
9
FA
مائده
بحیرایی
دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین
72maedeh@gmail.com
حمیدرضا
بهنود
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین
behnood@eng.ikiu.ac.ir
علی
عبدی کردانی
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین
aliabdi@eng.ikiu.ac.ir
حسین
رییسیان زاده
اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی
hraisian@yahoo.com
10.22034/jcee.2019.9088
تصادفات انحرافی بخش عمدهای از کل تصادفات جادهای برونشهری را تشکیل میدهد. هدف از انجام این پژوهش اثرسنجی مسیرنمایی طولی با استفاده از خطکشی طولی و تلفیق آن با بازتابهای چشمگربهای و در پی آن تفکیک اثر هرکدام از انواع تجهیزات بر فراوانی تصادفات جادههای برونشهری و ارائه ضریب اصلاح تصادف با توجه به مطالعه قبل و بعد از اقدامات اصلاحی میباشد. در این پژوهش با توجه به اقدامات مسیرنمایی انجام شده در سال 1393 در محورهای استان خراسان رضوی، دادههای ترافیکی و تصادفات انحرافی و سایر دادههای مورد نیاز برای اثرسنجی به روش بیز تجربی جمعآوری شد. در این مطالعه، مقدار اثربخشی نهایی برای خطکشی طولی و همچنین تلفیق آن با بازتابهای چشمگربهای در شب به ترتیب برابر با 36 و 5/43 درصد به دست آمد که معادل با ضرایب اصلاح تصادف 64/0 و 565/0 میباشد. نتایج این تحلیل نشاندهنده تأثیر معنادار تجهیزات مسیرنمایی بر تصادفات انحرافی در شب می-باشد. همچنین معناداری اثرات اقدامات ترکیبی این تجهیزات به مراتب بیشتر از استفاده صرف از هرکدام از آنها است. در نهایت، تاثیر معناداری برای کاهش تصادفات انحرافی در طول شبانهروز (شامل ساعات روشن روز) برای اقدام خطکشی طولی مشاهده نشد ولی خطکشی طولی در تلفیق با بازتاب چشم-گربهای تاثیری با معناداری بیشتر برای تصادفات انحرافی در طول روز داشته است.
مسیرنمایی طولی,اثرسنجی ایمنی,بیز تجربی,ضریب اصلاح تصادف
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9088.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9088_33df1fcc9bb005dca5ca444bddb31e7f.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
50.4
101
2021
02
19
مقایسه عملکرد ترافیکی، مصرف سوخت، و آلایندگی تقاطع دارای چراغ و دوربرگردان در بزرگراههای شش-خطه
11
23
FA
عبدالاحد
چوپانی
0000-0003-1232-8380
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود
ahadchoupani@shahroodut.ac.ir
10.22034/jcee.2019.9084
دوربرگردان، به عنوان ابزاری مهم و غیرمتعارف برای بهبود عملکرد بزرگراهها به کار میرود. در برخی شهرهای ایران، دوربرگردان با طرحی متفاوت از انواع مشابه خود، به منظور روانی تردد بزرگراهها، جایگزین چراغ راهنمایی شد. تحقیقات پیشین برای ارزیابی عملکرد دوربرگردان، نتایجی همسو نداشت چون تحلیلها روشمند نبوده، ارزیابی در دوره اوج و غیر اوج انجام نشده، برآیند دو اثر حذف چراغ و پیمودن مسافت اضافه برای دور زدن به صورت همزمان بررسی نشده است. بنابراین، پروژهای مطالعاتی برای ارزیابی عملکرد دوربرگردان تعریف شد. برای مقایسه، از شبیهسازی تقاطع چراغدار و مدلسازی ریاضی زمان و سرعت سفر حرکات دوربرگردان بهرهبرداری شد. نتایج تحقیق نشان داد برای کل تقاطع در دوره تردد سنگین و متوسط، دوربرگردان سرعت سفر خودروها را تقریبا (km/h)20 افزایش، ولی در دوره تردد سبک، سرعت را (km/h)10 کاهش میدهد. هر چه نسبت حجم گردشی به حجم مستقیم رو بزرگراه افزایش یابد، دور برگردان توان بیشتری در افزایش روانی تردد بزرگراه دارد. در تقاطع باقری-گلبرگ و باقری-رسالت (در تهران)، مصرف سوخت روزانه به ترتیب 1623 و 4244 لیتر کاهش مییابد. تقاطع دارای دوربرگردان، تولید روزانه آلایندههای CO و HC را کاهش و تولید NOX را افزایش میدهد. دوربرگردان، در دوره تردد سنگین و متوسط دارای عملکرد ترافیکی بهتر؛ ولی در دوره تردد سبک عملکرد آن منفی هست. ممکن است دوربرگردان اثرات منفی (نظیر افزایش مصرف سوخت) بر خوردوهای معبر فرعی داشته باشد. احتمال برخورد با اجزاء هندسی دوربرگردان بالاست. این تحلیل مطابق با مطالعات پیشین هست که بیان میدارد تعداد کل تصادفات در دوربرگردانها 2/13 درصد افزایش مییابد.
تقاطع چراغدار,دوربرگردان,ارزیابی ترافیکی,مصرف سوخت,آلایندگی
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9084.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9084_e48c1553ca9c6c00f151ccecc41235fa.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
50.4
101
2021
02
19
تأثیر زمان ماند لجن بر روی کاهش گرفتگی غشایی در سامانههای بیوراکتور غشایی برای تصفیه فاضلاب سنتزی
25
32
FA
حسین
حضرتی
دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز
h.hazrati@sut.ac.ir
محمد
رستمی زاده
دانشیار دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز
rostamizadeh@sut.ac.ir
محمد
آتش زر
دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز
atashzar.mohammad76@gmail.com
10.22034/jcee.2020.24656.1598
سامانه بیوراکتور غشایی یکی از سامانههای نوین در تصفیه فاضلاب است. یکی از محدودیتهای این سامانه گرفتگی غشا میباشد. ازآنجاییکه زمان ماند لجن (SRT) در این سامانهها مهم میباشد لذا در این مطالعه، تأثیر پارامتر SRT در گرفتگی غشا بررسی شد. برای رسیدن به این هدف یک بیوراکتور غشایی طراحی و ساخته شد و برای سه زمان ماند لجن 12، 24 و 36 روز مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج بهدست آمده نشان داد که با توجه به اینکه غلظت مخلوط جامد معلق (MLSS) با افزایش زمان ماند لجن افزایش یافت اما میزان فعالیت میکروبی کمی کاهش یافت. با این حال بازدهی حذف خواست اکسیژن شیمیایی (COD) تقریباً در تمامی زمان ماندها یکسان بود. تغییرات فشار مکشی نشان داد برای زمان ماند لجن 12 روز گرفتگی غشا بیشتر از 24 و 36 روز میباشد. همچنین نتایج نشان داد توزیع اندازه ذرات لجن برای زمان ماند لجن 36 روز بیشتر از حالتهای دیگر است. علاوه بر آن مشخص گردید میزان محصولات میکروبی محلول (SMP) و مواد پلیمری خارج سلولی (EPS) با افزایش زمان ماند کاهش مییابد. آنالیز شمارش ریزاندامها نیز نشان داد افزایش گرفتگی غشا مربوط به باکتریهای رشتهای و یا دیگر جمعیت میکروبی نمیباشد.
بیوراکتور غشایی,تصفیه فاضلاب,گرفتگی غشا,زمان ماند لجن,باکتری رشتهای
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11260.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11260_5898a84134663dcb977b432d9951e01b.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
50.4
101
2021
03
14
بررسی انتشار و پراکندگی آلاینده PM2.5 منتشره از اتوبوسهای BRT شهر تبریز
33
43
FA
لیلا
خازینی
دانشکده مهندسی شیمی و نفت، دانشگاه تبریز
khazini@tabrizu.ac.ir
مینا
جمشیدی کلجاهی
دانشکده مهندسی شیمی و نفت، دانشگاه تبریز
mina.jamshidi.kalejahi@gmail.com
خشایار
قیامی گیاشی
دانشکده مهندسی شیمی و نفت، دانشگاه تبریز
khashayar_qiami@yahoo.com
خسرو
اشرفی
دانشکده مهندسی محیط زیست، دانشگاه تهران
khashrafi@ut.ac.ir
10.22034/jcee.2019.9099
آلودگی هوا و اثرات نامطلوب آن بر روی بهداشت، اقتصاد و مسائل اجتماعی جوامع به حدی است که بسیاری از کشورهای جهان آن را در رأس برنامههای توسعه اقتصادی و اجتماعی خود قرار دادهاند. ریزگردها، PM<sub>2.5</sub>، از مهمترین آلایندههای تولیدی از خودروها هستند که اثرات قابلتوجهی بر سلامت افراد و محیط زیست دارند. اتوبوسهای گازوئیلی شهری منبع اصلی انتشار این آلاینده میباشند. غلظت آلاینده PM<sub>2.5</sub> در شهر تبریز در سال 1394، μg/m<sup>3</sup> 18 گزارش شده است که میزان استاندارد آن μg/m<sup>3</sup> 12 در سطح جهان است. مدلسازی یک روش مؤثر و کمهزینه در تعیین میزان انتشار حاصل از خودروها و تدوین سیاستها و روشهای کاهش و کنترل این انتشارات است. در این مقاله از مدل IVE به منظور تعیین میزان آلایندههای PM<sub>2.5</sub> منتشره از اتوبوسهای BRT شهر تبریز، در فاصله 4 کیلومتری چهارراه شریعتی تا فلکه دانشگاه به عنوان مطالعه موردی و از مدل AERMOD به منظور تعیین سهم این ناوگان در میزان غلظت آلاینده PM<sub>2.5</sub> اندازهگیری شده در 3 ایستگاه پایش کیفیت هوا استفاده شد. انتشارات PM<sub>2.5</sub> در ساعات 9-8 و 16-13 بالاترین میزان را داشته و بیش از دو سوم انتشارات روزانه، مربوط به اتوبوسهای تک کابین میباشد. سهم تردد اتوبوسهای BRT بر غلظت PM<sub>2.5</sub> در ایستگاه آبرسان حدود 60% میباشد که در مورد ایستگاههای باغشمال و راسته کوچه (دورتر از دو ایستگاه دیگر) بهترتیب %50 و %5/0 است.
آلودگی هوا,ریزگرد,PM2.5,اتوبوس BRT,مدل انتشار IVE,مدل پراکندگی AERMOD
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9099.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9099_7b92c7e412d866016e6d84e1f7293314.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
50.4
101
2021
02
19
بررسی عددی رفتار بتن تحت اثر حریق
45
60
FA
احسان
دهقانی
0000-0002-7030-5948
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم
dehghani@qom.ac.ir
وحیدرضا
افخمی
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم
varafkhami@gmail.com
10.22034/jcee.2020.26438.1639
هنگامیکه یک قطعه بتنی تحت اثر افزایش دما و یا حریق قرار میگیرد، چندین پدیده در بتن رخ میدهد که شامل انتقال حرارت، تبخیر آب موجود در حفرات، انتقال آب و بخار آب، دیهیدراته شدن سیمان و در نهایت انبساط حجمی ساختار جامد بتن میشود. همه این فرایندها منجر به شکلگیری فشارحفرهای و ایجاد تنشهای حرارتی در قطعه بتنی شده که اگر این تنشها و یا فشارحفرهای به اندازه کافی بزرگ باشد منجر به شکست در بتن و کاهش سطح مقطع بتن از لایههای در معرض حرارت میشود که این موضوع به عنوان تورق در بتن شناخته میشود. در تحقیق پیشرو یک بررسی عددی در مورد توزیع دما، فشارحفرهای در بتن و تنشهای حرارتی که منجر به پدیده تورق در بتن میشود، صورت میگیرد. در این مقاله سه نوع از بتن مورد بررسی قرار گرفته است: بتن با سنگدانههای کوارتزی، بتن با سنگدانههای آهکی و بتن با سنگدانههای بازالتی. همه انواع این سنگدانهها در کشور ما فراوان بوده و در ساختار بتن از آن استفاده میشود. نتایج گویای این حقیقت است که احتمال تورق در قطعه بتنی با سنگدانههای کوارتزی بیشتر از انواع دیگر بوده و این نوع بتن در معرض خطرات کاهش مقاومت بیشتری در برابر حریق میباشد که البته با افزایش ضخامت قطعه بتنی و یا افزودن حداقل 75/1 کیلوگرم فیبر پلیپروپیلن در هر مترمکعب مخلوط بتنی، میتوان منجر به کاهش این خطر شد. علاوه بر این، بررسی صورت گرفته مؤید افزایش سرعت تورق در قطعات بتنی تحت حریق هیدروکربنی نسبت به دیگر انواع حریق بوده است.
قطعه بتنی,انتقال حرارت,فشار حفرهای,تورق,فیبر پلیپروپیلن
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11266.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11266_663a9a99ae79a30164fdb53d6b481569.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
50.4
101
2021
02
19
مقایسه آزمایشگاهی آبشستگی موضعی پیرامون صفحات مستغرق منفرد، دوتایی، تک پایه پل مستقر در رأس قوس 180 درجه تند با قوس بدون سازه
61
71
FA
چنور
عبدی چوپلو
گروه مهندسی عمران، دانشگاه خلیج فارس
chonoorabdi@yahoo.com
محمد
واقفی
گروه مهندسی عمران، دانشگاه خلیج فارس
vaghefi@pgu.ac.ir
سید حامد
معراجی
گروه مهندسی عمران، دانشگاه خلیج فارس
h.meraji@pgu.ac.ir
10.22034/jcee.2019.9085
از آنجا که رودخانههای طبیعی به ندرت در مسیری مستقیم جریان دارند و معمولاً در الگویی نامنظم مسیر خود را طی میکنند، لذا مطالعه جریان در کانال-های خمیده و قوسی شکل در بررسی ریختشناسی رودخانهها همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. از طرفی احداث هر گونه مانع مانند پایه پل و صفحات مستغرق در مقابل جریان باعث پدید آمدن آبشستگی موضعی در اطراف مانع میشود. مقایسه این آبشستگی نسبت به آبشستگی ناشی از قوس بدون سازه در جریانهای نزدیک به سرعت بحرانی میتواند برای مهندسان رودخانه جذاب باشد. در این مقاله به بررسی آزمایشگاهی آبشستگی موضعی قوس تند تحت تاثیر سازههای پایهی پل منفرد و صفحات مستغرق منفرد و دوتایی پرداخته شده و این آبشستگی موضعی با آبشستگی قوس بدون سازه هیدرولیکی مقایسه شده است. نتایج آزمایشات نشان داد که استفاده از دو عدد صفحه مستغرق با فاصلهی مرکز تا مرکز صفحات معادل قطر پایه پل منفرد، علاوه بر کاهش 30 درصدی عمق آبشستگی نسبت به تکپایه، تاثیر زیادی در جلوگیری از پیشروی رسوبات به سمت به پاییندست کانال دارد. بحث پیرامون نتایج بدست آمده از این تحقیق از قسمتهای دیگر این مقاله است.
صفحات مستغرق,پایهی پل منفرد,قوس تند,الگوی آبشستگی
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9085.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9085_a69f532d5a1a19335bccf5ba4778fee3.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
50.4
101
2021
02
19
شبیهسازی معتبر چسبندگی- لغزش بین میلگرد و بتن
73
82
FA
مرتضی
مهمی
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
m.mohemmy@yahoo.com
وحید
بروجردیان
0000-0003-3454-4797
گروه سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
broujerdian@iust.ac.ir
10.22034/jcee.2020.22447.1555
رفتار سازههای بتن مسلح متأثر از مکانیزم چسبندگیـ لغزش بین بتن و میلگرد است. به همین منظور لازم است اثرات چسبندگی- لغزش در تحلیل سازههای بتن مسلح لحاظ شود. در این تحقیق، رفتار تنش چسبندگی- لغزش بین میلگرد و بتن مورد بررسی قرار گرفت. برای این کار، از شبیهسازی آزمایشهای بیرونکشیدن میلگرد از داخل بتن در نرمافزار عناصر محدود آباکوس استفاده شد. دو نمونه آزمایشگاهی برای میلگرد ساده و سه نمونه آزمایشگاهی برای میلگرد آجدار با دو حالت طول مهاری کوتاه و بلند به وسیله این نرمافزار مدلسازی شد. برای لحاظ اثرات چسبندگی- لغزش، از یک روش جدید که مبتنی بر فنرهای غیرخطی است، استفاده شده است. در این شبیهسازی گرههای فولاد به گرههای بتن مجاور بهوسیله فنرهای غیرخطی متصل شدند. رفتار این فنرها براساس مدلهای مختلف چسبندگی- لغزش برای میلگرد ساده و آجدار در طولهای چسبندگی کم و زیاد تنظیم شد. در نمونههای با میلگرد ساده، از چهار مدل چسبندگی- لغزش معروف استفاده شد و نتایج بهدست آمده با منحنی آزمایشگاهی مقایسه شده که طی آن مدل توسعه یافته Melo و همکاران (2014) بهترین انطباق را با نتایج دقیق داشته است. در طرف دیگر از دو مدل چسبندگی- لغزش در نمونههای با میلگرد آجدار استفاده شد. براساس نتایج بهدست آمده مشخص شد که استفاده از مدلهای چسبندگی- لغزش که اثرات تسلیم میلگرد را هم لحاظ میکنند برای طول مهاری بلند ضروری است. درنهایت با مقایسه نتایج حاصل از این مدلها با نتایج آزمایشگاهی، از فرآیند شبیهسازی معتبر رفتار کامپوزیت حاوی لغزش اطمینان حاصل شد.
بتن مسلح,چسبندگی لغزش,طول مهاری,المان Bond-link,آباکوس
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11267.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11267_3f807e4089b6f7cf01d21e872a0da5c5.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
50.4
101
2021
02
19
تحلیل کلیدی تأثیر فشار متعادل کننده زمینِ سپرِ EPB در جابجاییهای سینه-کار تونل به روش عددی (مطالعه موردی تونل انتقال آب ابوذر تهران)
83
93
FA
مهدی
اسدالهی
دانشکده فنی، دانشگاه ارومیه
mahdi7690@gmail.com
حسن
مومیوند
0000-0002-6106-9779
گروه مهندسی معدن، دانشکده فنی، دانشگاه ارومیه
h.moomivand@urmia.ac.ir
10.22034/jcee.2020.21903.1540
تونل ابوذر در طول مسیر دارای روبارههای با ضخامتهای مختلفی است. به این منظور در چهار مقطع در طول مسیر در فواصل 500، 750 ، 950، و 1200 متر از دهانه تونل که نسبت ضخامت روباره به قطر تونل به ترتیب 10/1، 33/1، 56/1 و 70/1 است، فشار نگهداری سینهکار تونل با استفاده از روشهای مختلف تجربی و تحلیلی برآورد شده است. به علت پدیده قوس فشار در بالای سینهکار تونل مقدار فشار نگهداری سینهکار برآورد شده از هر یک از روشهای تجربی و تحلیلی با افزایش ضخامت روباره تغییر چندانی ندارد. تأثیر فشار نگهداری اعمال شده بر سینهکار تونل حاصل از روشهای مختلف تجربی، تحلیلی و عملیاتی در میزان جابجاییها به روش عددی با استفاده از نرمافزار سه بعدی FLAC3D در مقاطع مختلف تونل مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان می-دهد با افزایش ضخامت روباره یا نسبت ضخامت روباره به قطر تونل، با اعمال فشار نگهداری سینهکار به روشهای تجربی و تحلیلی، میزان جابجاییهای حاصل از مدل سازی سینهکار تونل با نرمافزار سه بعدی FLAC3D برای نسبت ضخامت روباره به قطر تونل بیشتر از 56/1، خیلی بیشتر از نسبت ضخامت روباره به قطر برابر 33/1 است. نتایج نشان میدهد که روشهای تجربی و تحلیلی بر اساس پدیده قوس فشار، برآورد مناسبی از فشار نگهداری سینهکار با افزایش ضخامت روباره برای حفر تونل به روش سپر متعادل کننده فشار زمین حاصل نمینمایند.
"سپر تعادلی فشار زمین"," سینه کار"," روش عددی:
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11263.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11263_830400c0670c1ea5334151293f734474.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
50.4
101
2021
02
19
تحلیل احتمالاتی تأثیر ماهیت زلزله بر احتمال خرابی سازهها
95
106
FA
سیامک
گل نرگسی
دانشکده عمران و محیط زیست، مؤسسه آموزش عالی خاوران، مشهد
s.golnargesi@profs.khi.ac.ir
علی
نظری
مؤسسه آموزش عالی خاوران، مشهد
nazari_al@yahoo.com
فرزاد
شهابیان مقدم
دانشکده مهندسی، گروه عمران، دانشگاه فردوسی مشهد
fshahabianm@yahoo.com
10.22034/jcee.2020.20199.1502
به سبب وجود عدم قطعیتهای فراوان در خصوصیات سازه و بارگذاری، استفاده از تحلیلهای معمول با خطا همراه است. در این پژوهش برای رفع کاستی یادشده از تحلیل احتمالاتی استفاده شد. برای این کار، جهت بررسی احتمال خرابی، یک قاب بتنی مورد استفاده قرار گرفت و این سازه تحت اثر چهار زلزله میدان- دور السنترو، هاچینوهه، کرنکانتی و چیچی و چهار زلزله میدان- نزدیک کوبه، نورثریج، کایوتلیک و کوآلینگا تحلیل گردید. کمیتهای غیرقطعی سازه از قبیل جرم حجمی، ضریب کشسانی و ابعاد هندسی مقطع با سه نوع توزیع یکنواخت، نرمال و لوگ نرمال و در ضرایب پراکندگی مختلف 5% ، 10% و 15% تولید و احتمال خرابی در هر حالت محاسبه شد. با بررسی نتایج بهدست آمده میتوان دریافت که احتمال خرابی سازه، مستقل از نوع توزیع احتمالاتی متغیرهای تصادفی بوده و وابسته به مقدار ضریب پراکندگی، ماهیت زلزله از نقطه نظر میدان دور و میدان نزدیک و حداکثر شتاب زلزله میباشد. به عبارت دیگر، نتایج حاصل از تحلیل احتمالاندیشانه نشان داد که احتمال خرابی سازه در زلزلههای میدان- نزدیک با ضریب پراکندگی بالاتر، بیشتر از حالت مشابه در زلزلههای میدان- دور است.
تحلیل احتمالاتی,زلزله,احتمال خرابی,مونتکارلو
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11265.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11265_e304e0e1d51322dace408f016aa38351.pdf