%0 Journal Article %T مدل‌سازی عددی رفتار زیرمجموعه‌های تیر- ستون بتن‌آرمه تحت شرایط حذف ستون خارجی %J نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز %I معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز %Z 2008-7918 %A حدیدی, علی %A کمالوند, مرتضی %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 51.1 %N 102 %P 47-58 %! مدل‌سازی عددی رفتار زیرمجموعه‌های تیر- ستون بتن‌آرمه تحت شرایط حذف ستون خارجی %K تحلیل المان محدود غیرخطی %K خرابی پیش‌رونده %K زیرمجموعه‌های تیر- ستونی %K قاب بتن‌آرمه %R 10.22034/jcee.2019.9097 %X      خرابی پیش­رونده سازه ­های ساختمانی به ­طور معمول هنگامی اتفاق می­افتد که تحت شرایط بارگذاری غیرمعمول ناشی از کاهش ناگهانی ظرفیت باربری یک یا چند عضو حیاتی قرار می­گیرند که  این عامل منجر به خرابی زنجیروار و نهایتاً خرابی فاجعه ­بار می­گردد. در این تحقیق، بر پایه رهیافت مسیر بار جایگزین (ALP)، با استفاده از روش تحلیل المان محدود (FEM)، مطالعه عددی به منظور بررسی رفتار اتصالات تیر- ستون در قاب­ های بتن­ آرمه تحت شرایط از دست رفتن ستون پیرامونی (خارجی) در طبقه هم­کف انجام می­پذیرد. این پژوهش یک روش مدل­سازی المان محدود ساده و در عین حال قابل اعتماد برای پیش­بینی پاسخ غیرخطی بار- جابه­جایی زیرمجموعه­های بتن­ آرمه­ ای که توسط محققین قبلی به روش تجربی آزمایش شده­اند را ارائه می­دهد. مدل­ های آزمایشگاهی مورد استفاده برای صحت­سنجی شامل دو سری از زیرمجموعه­ های تیر- ستون داخلی و خارجی با جزئیات آرماتورگذاری متفاوت می­باشند. در شبیه ­سازی عددی مورد نظر سعی شده است رفتار غیرخطی فولاد و بتن به ­وسیله داده­ های ساختاری مناسب و هماهنگ با المان­­ها و مش­بندی ساده، مدل شود. مقایسه داده­ های تجربی و نتایج حاصل شده عددی نمونه­ های مختلف شبیه ­سازی شده، نشان از دقت بالای این مدل پیشنهادی دارد. در ادامه تحقیق، بر اساس مدل عددی صحت­سنجی شده، مطالعه موردی برای بررسی اثر دال به صورت تیر T شکل بر روی رفتار زیرمجموعه­ ها و همچنین رفتار زیرسازه ­های تشکیل شده از هر دو اتصال داخلی و خارجی انجام شده است. %U https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9097_d0a9d1ea56a1d8e47c21d17725cb7fba.pdf