%0 Journal Article %T مطالعه طول بلند‏شدگی ریل راه آهن در مدل وینکلر اصلاح شده %J نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز %I معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز %Z 2008-7918 %A ذاکری, جبارعلی %A مطیعیان نجار, محمدعماد %A شادفر, مراد %D 2012 %\ 05/21/2012 %V 42.1 %N 66 %P 21-28 %! مطالعه طول بلند‏شدگی ریل راه آهن در مدل وینکلر اصلاح شده %K سختی بستر %K تیر بر روی بستر ارتجاعی %K تئوری وینکلر %K مدل‏سای- وستمن %K خیز خطوط ریلی %R %X تاکنون مدل‏سازی‏های متنوعی در تحلیل و طراحی خطوط ریلی صورت گرفته است. در برخی از مدل‏ها فنرهای زیر ریل به صورت فشاری و کششی می‏باشند، که از آن جمله می‏توان به مدل تیر بر روی بستر ارتجاعی (مدل وینکلر) اشاره کرد. از آنجایی که بستر زیر ریل دارای مقاومت کششی نمی‏باشد، فنرهای به کشش افتاده در مدل وینکلر نبایستی هیچ‏گونه سختی از خود نشان دهند تا یک مدل واقعی حاصل شود. با توجه به سادگی و کاربرد وسیع تئوری وینکلر در حوزه مهندسی و دارا بودن محدودیت‏ها و اشکالات وارده بر آن، سعی شده برخی از این محدودیت‏ها رفع شوند. در این مقاله با در نظر گرفتن وزن مرده ریل و تراورس با کمک مدل سای-وستمن با حذف فنرهای کششی به اصلاح مدل وینکلر پرداخته می‏شود. با فرموله کردن و تشکیل معادلات دیفرانسیل تغییر شکل تیر با شرایط مذکور، حل ریاضی آن‏ها به شکل بسته صورت گرفته است. همچنین تلاش شده با استخراج نمودارهای بدون بعد، حساسیت‏سنجی سختی بستر و نوع پروفیل ریل و بار چرخ وسائط نقلیه ریلی در مقابل طول بلند شدگی خط صورت گیرد. با توجه به شرایط خطوط ریلی کشور و بار محوری عبوری، یک مطالعه موردی و در نهایت مقایسه طول ناحیه کششی (غیر تماسی) و فشاری مدل وینکلر، سای- وستمن ارائه شده است. با حل معادلات و رسم نمودار خیز ریل در حالت اصلاح شده مشاهده می‏شود که طول ناحیه غیر تماسی و ارتفاع بلندشدگی خط ناشی از یک بار متمرکز بیش از مدل وینکلر می‏باشد. %U https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3428_4cd58fc73f8f448e2694b151f4b6f706.pdf