%0 Journal Article %T بررسی تأثیر چسبندگی- لغزش بر ترک‌خوردگی تیرهای بتن‌آرمه با استفاده از مدل‌های شبکه‌ای %J نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز %I معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز %Z 2008-7918 %A شجاعی فر, حمید %A فرزام, مسعود %D 2014 %\ 11/22/2014 %V 44.3 %N 76 %P 27-37 %! بررسی تأثیر چسبندگی- لغزش بر ترک‌خوردگی تیرهای بتن‌آرمه با استفاده از مدل‌های شبکه‌ای %K مدل شبکه‎ای %K مکانیک شکست %K گسترش ترک %K روابط چسبندگی- لغزش %R %X در ارزیابی ترک­خوردگی قطعات بتن­آرمه، مقاومت چسبندگی میلگرد به بتن به عنوان عامل تأثیرگذار در نظر گرفته می‎شود. به منظور بررسی اثر چسبندگی- لغزش بر فاصله ترک و نحوه انتشار ترک در تیرهای بتن­آرمه، چهار مدل چسبندگی- لغزش (CEB-FIP، Farra، Den و Bigaj و (  Haskett و همکاران) که بر مبنای نتایج مطالعات تجربی قبلی به دست آمده‎اند در تحلیل­های عددی به کار گرفته شده و مورد مقایسه قرار می­گیرند. در این مطالعه از مدل­های شبکه‎ای (Lattice)، که بر اساس معیار ترک­خوردگی توسعه یافته و با بهره­گیری از اصول مکانیک شکست بسط یافته‎اند، استفاده شده است. یک تیر بتن­آرمه با استفاده از عناصر شبکه­ای معادل، توسط نرم­افزار ABAQUS مدل­سازی شده و روند شروع و پخش ترک به صورت گسترش خرابی المان­های میله­ای بتن، نشان داده شده است. در این مدل، میلگردها به صورت المان­های میله‎ای که با فنرهای غیر خطی به المان­های بتن متصل می‎شوند مدل­سازی شده­اند. این نوع مدل شبکه­ای، علاوه بر افزایش سرعت تحلیل، به خوبی قادر است انواع گسیختگی­های ترد و یا شکل­پذیر را  نمایش دهد. نتایج تحلیل­ها نشان می‎دهند که مدل­های مختلف چسبندگی- لغزش، می‎توانند بر تعیین فاصله، عرض، نحوه انتشار ترک و موضعی شدن خرابی تأثیرگذار باشند. %U https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3100_c7af5d93a437512fa9b5025302598c69.pdf