%0 Journal Article %T ارزیابی خطر لرزه ای برای گسل شمال تبریز با تحلیل تمایل لغزش براساس تنش منطقه ای مستخرج از سازوکار ژرفی زمین لرزه ها و مشاهدات GPS %J نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز %I معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز %Z 2008-7918 %A راست بود, اصغر %A شاهنده, بابک %A محمدزاده, مهدی %D 2023 %\ 01/21/2023 %V 52.4 %N 109 %P 111-126 %! ارزیابی خطر لرزه ای برای گسل شمال تبریز با تحلیل تمایل لغزش براساس تنش منطقه ای مستخرج از سازوکار ژرفی زمین لرزه ها و مشاهدات GPS %K تمایل لغزش %K میدان تنش منطقه ای %K سازوکار ژرفی %K GPS %K گسل شمال تبریز %R 10.22034/jcee.2021.44091.1993 %X تحلیل تمایل لغزش، ابزار با ارزشی جهت ارزیابی فعال شدن مجدد یک گسل و برآورد خطر لرزه­ای است. انجام این تحلیل ابزار مفیدی را جهت کمی ­سازی پتانسیل لغزش روی یک گسل فراهم می ­آورد. گسل و میدان تنش تحت بررسی می­تواند معلوم یا فرضی باشد. با استفاده از جهت لغزش احتمالی می­توان سازوکار ژرفی را نیز تعیین نمود که با استفاده از آن امکان بررسی سازگاری مابین سازوکارهای ژرفی با ساختارهای زمین ­شناسی وجود دارد. انجام این آنالیز هم در مورد یک گسل و هم در مجموعه­ ای از گسل­ ها امکان­پذیر است. پتانسیل لغزش به میدان تنش منطقه­ ای، جهت صفحه گسل و ضریب اصطکاک بستگی دارد. باتوجه به واقع‌شدن کلان­شهر تبریز در مجاورت گسل شمال تبریز، مطالعه پتانسیل لرزه­ای در این گسل از اهمیت ویژه­ای جهت تحلیل خطر لرزه­ای برای این شهر برخوردار است. در این تحقیق اطلاعات هندسی گسل از منابع مختلف استخراج و ثابت فرض شد. در ادامه تنش منطقه ­ای از منابع مختلف گردآوری شد. همچنین با استفاده از مشاهدات GPS تنش منطقه ­ای که بهترین انطباق را به منطقه موردمطالعه داشته باشد برآورد گردید. سپس تنش با استفاده از قانون کاوچی (Cauchy’s law) در راستای بخش­ های مختلف گسل و عمود بر آن­ها تجزیه و پتانسیل لغزش برای آن­ها با در نظرگرفتن درصد نسبت تنش برشی به نرمال محاسبه گردید. حالت­های مختلف تنش نتایج متفاوتی را برای تحلیل در پی داشتند. نکته قابل‌توجه در نتایج، تمایل لغزش بالای 50 درصد برای شاخه گسل گذرنده از شمال کلان­شهر تبریز می­باشد که پتانسیل رخداد زمین ­لرزه را در این بخش نشان می­دهد. %U https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_12963_3747f9e10eb2d3ff34b6d1da62dfb3ee.pdf