@article { author = {Shooshpasha, Issa and Sharafkhah, Mehdi}, title = {Experimenta Lstudy of Behavior of Piled Raft Foundations under Vertical Loading in Sand}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {51.3}, number = {104}, pages = {87-101}, year = {2021}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {10.22034/jcee.2019.9256}, abstract = {Several numerical studies have been carried out to analyze the behavior of piled raft foundations, but very few experimental studies are reported in literatures. The conventional approach for the design of piled raft foundations ignores the raft load sharing and it has been assumed that the piles carry the whole of structural loads. This approach is unduly conservative and lead to an uneconomic design. Only when the piles cap is elevated from the ground level, this design method is valid. In a piled raft foundation, pile-soil-raft interaction is complicated. The available laboratory studies are mainly focused on steel piles. The present study aimed to evaluate the behavior of piled raft foundations in sand, using experimental physical models.}, keywords = {piled raft,Interaction,Physical Modeling,Cast-in-place Concrete piles,Sand fatigue,stress}, title_fa = {مطالعه آزمایشگاهی رفتار پی‌های گسترده بر روی شمع در ماسه تحت بارگذاری قائم}, abstract_fa = {برای تحلیل پی­ های گسترده بر روی شمع تحقیقات تئوری و عددی بسیاری انجام شده ولی مطالعات آزمایشگاهی در این خصوص بسیار اندک است. تحقیقات آزمایشگاهی موجود نیز عمدتاً بر روی شمع ­های فولادی انجام شده است. در این مقاله با کمک مدل­سازی فیزیکی در آزمایشگاه، رفتار پی­ های گسترده بر روی شمع در ماسه بررسی شده است. در آزمایش ­ها از شمع­ ها و پی بتنی درجا­ریز استفاده گردید. آزمایش­ ها بر روی شمع منفرد، شمع منفرد در بین شمع ­های دیگر، پی گسترده، پی گسترده بر روی شمع انجام شده است. اثر تعداد شمع، نحوه احداث شمع و همچنین اندرکنش میان اجزا مختلف بر روی نتایج مورد بررسی قرار گرفته شد. نتایج نشان داد که به ازای تعداد شمع برابر، ظرفیت باربری نهایی پی­ های گسترده بر روی شمع به مراتب بیشتر از پی گسترده بوده است. با قرارگیری شمع منفرد در بین شمع های دیگر، ظرفیت باربری و سختی شمع افزایش و با احداث شمع در زیر پی گسترده، ظرفیت باربری پی گسترده کاهش یافت. میزان افزایش ظرفیت باربری در شمع ­های گوشه، لبه و مرکزی واقع در پی گسترده بر روی شمع با آرایش 3×3 نسبت به شمع منفرد، 16%، 64% و 264% می­ باشد. با به­ کارگیری شمع در زیر پی گسترده، ظرفیت باربری پی گسترده به کم­تر از نصف ظرفیت باربری پی گسترده بدون شمع کاهش یافت. همچنین طراحی پی ­های گسترده بر روی شمع بدون در نظر گرفتن سهم باربری خاک، ظرفیت باربری مجاز را بیش از دو برابر دست ­پایین تخمین زد. با افزایش فاصله شمع ­ها این خطا بیشتر نیز شد.}, keywords_fa = {پی‌های گسترده بر روی شمع,شمع‌های بتنی درجا,روش احداث شمع,اندرکنش,ماسه}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9256.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_9256_a3885c3b19abdd4d27edbe76e67eb108.pdf} }