@article { author = {Pourgholi, Mehran and Tarinejad, Reza and Zarghami, Mahdi}, title = {Shape Optimization of Intz Tank Using Genetic Algorithm and Sequential Quadratic Programming}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {44.3}, number = {76}, pages = {63-73}, year = {2014}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Shape optimization,Intz tank,genetic algorithm,Sequential quadratic programming,finite element method}, title_fa = {بهینه‌سازی شکل مخزن اینتز به روش‌های الگوریتم ژنتیک و برنامه‌ریزی متوالی درجه دوم}, abstract_fa = {امروزه با پیشرفت علوم کامپیوتری، روش­های بهینه­سازی خطی و غیر خطی پیشرفت چشم­گیری داشته­اند. اما به کار بردن این روش­ها برای بهینه­سازی سازه­های بزرگ مشکل و گاهی غیر ممکن است. برای حل این مشکل، روش­های تکامل تدریجی می­توانند یک راه حل مناسب باشند که در این میان روش ژنتیک از قابلیت همگرائی بالائی برخوردار است. برای بررسی قابلیت­های روش­های فوق، مخزن هوائی ذخیره آب نوع اینتز که باتوجه به حجم زیاد از نظر اقتصادی بهینه­سازی در آن مهم است، انتخاب شده است. برای این منظور، ابتداً مخزن هوائی اینتز با ظرفیت850 متر مکعب با توصیه­های آئین­نامه IS:3370 هندوستان طرح و سپس با دو روش الگوریتم ژنتیک و روش تقریب غیر خطی متوالی (SQP) بهینه شده و نتایج آن­ها با هم مقایسه می­شوند. در مسئله بهینه­سازی، تابع هزینه شامل حجم بتن­ریزی و سطح قالب­بندی و قیود بهینه­سازی شامل قیود پایداری هندسی و تنش­هـای اعضـا مـی­باشد. بهینه­سازی با الگوریتم ژنتیک حدود 22 درصد و روش تقریب غیر خطی متوالی حدود 30 درصد کاهش هزینه را نشان می­دهد. مطالعه پارامتریک به منظور تعیین پارامترهای مهم تأثیرگذار و وزن آن­ها انجام شد. در نهایت بهینه­سازی برای حجم­های مختلف با روش SQP انجام و با نسبت­های پیشنهادی طراحی قبلی مقایسه شده و روابط و نسبت­های پارامترهای طراحی هندسی بهینه این نوع مخازن پیشنهاد خواهد شد.}, keywords_fa = {مخازن آب,مخزن اینتز,بهینه‌سازی,الگوریتم ژنتیک,برنامه‌ریزی غیر خطی متوالی درجه دوم}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3117.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3117_90e7f875c08ce982311d40bfe7042941.pdf} }