@article { author = {Shirmohammadi, Hamid and Hadadi, Farhad}, title = {Controlling and Optimizing Vehicular Emissions and Fuel Consumption in Urban Intersections by Fuzzy Intelligent Controller}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {50.3}, number = {100}, pages = {21-35}, year = {2020}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {10.22034/jcee.2020.26943.1654}, abstract = {Recently, Traffic phenomena is one of the most serious problems in most cities. It has had negative consequences on air quality and the quality of people’s life. By development of advanced technologies as intelligent control systems negative consequences have been significantly decreased. So, the aim of this study is to optimize and reduce vehicular emissions and fuel consumption of urban intersections in Boroujerd city by Fuzzy Logic (FL). For implementing this research, two softwares were used including Synchro 8 and Matlab software. The novelty of this research is to design optimized controller system for urban intersections. Additionally, this paper guides traffic engineers to control negative effects of traffic congestion over vehicular emissions and fuel consumption in a simple way. The results of comparisons between fuzzy logic and fixed time controllers for vehicular emissions, and fuel consumption are indicated.}, keywords = {Traffic phenomenon,urban intersections,vehicular emissions,fuel consumption,Fuzzy logic}, title_fa = {کنترل و بهینه‌سازی آلاینده‌ها و سوخت ناشی از وسایل نقلیه در تقاطع‌های شهری مبتنی‌بر سیستم کنترلگر هوشمند فازی}, abstract_fa = {امروزه پدیده ترافیک یکی از مشکلات جدی در اکثر شهرها به شمار می­رود. این پدیده بر روی کیفیت هوا، و زندگی مردم پیامدهای منفی ایجاد کرده است. با به­کارگیری روش­های نوین کنترل هوشمند می­توان اثرات منفی ترافیک ناشی از قبیل افزایش آلاینده­ها و سوخت مصرفی ناشی از وسایل نقلیه را کاهش داد. بنابراین هدف این مطالعه، کاهش و کنترل اثر پدیده ترافیک بر آلاینده­های ناشی از وسایل نقلیه و میزان سوخت مصرفی در تقاطع­های شهرستان بروجرد توسط سیستم کنترلگر هوشمند فازی است. نتایج حاصل از کنترل میزان آلاینده­ها و سوخت مصرفی در تقاطع­ها نشان می­دهد که پس از بهره­گیری از سیستم کنترلگر فازی میزان آلاینده­ها و سوخت مصرفی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. این کاهش میزان درآلاینده­های اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربنی، منوکسیدکربن به­ترتیب 64/27 درصد، 88/30 درصد و 50/21 درصد و برای میزان سوخت مصرفی در تقاطع­ها به 41/33 درصد رسیده است که کاهش قابل ملاحظه­ای را برای این میزان آلاینده­ها و سوخت مصرفی نسبت به کنترل زمان­بندی ثابت نشان می­دهد. نوآوری این مطالعه به گونه­ای است که نقش سیستم های هوشمند فازی در کنترل میزان آلاینده­ها و سوخت مصرفی توسط وسایل نقلیه مفید ارزیابی می­شود طوری که سیستم کنترلگر هوشمند فازی نسبت به کنترل زمان­بندی ثابت توانسته این میزان افزایش آلاینده­ها و مصرف سوخت را بهینه کند. در پایان به منظور درستی و نرمال بودن داده­ها در این پژوهش آزمون­های مختلف آماری نظیر چولگی،کولموگروف اسمیرنوف، همبستگی و t زوجی مستقل، بین متغیرهای قبل و بعد انجام شد. و نتایج نشان داد که این سیستم استنتاج فازی نقش مثبتی در کاهش آلاینده­ها، و سوخت مصرفی ناشی از وسایل نقلیه ایفا می­کند.}, keywords_fa = {پدیده ترافیک,تقاطع‌های شهری,آلاینده‌های وسایل نقلیه,سوخت مصرفی,منطق فازی}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11257.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_11257_874f20c2342cfb93bdcb0bece9f3a2a9.pdf} }