معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791847.18620170522Compressibility of Cement Treated Soft Soilsتراکمپذیری خاکهای سست تثبیت شده با سیمان196273FAاحداوریادانشکده فنی مهندسی دانشگاه محقق اردبیلیتقیبهبودی مصممدانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20170702Cement treatment produces bonding strength between soils particles that makes their behavior different from the behavior of reconstructed soils without structure. Soft cemented soils show a great change in their void ratio after virgin yielding as the result of destruction of their cemented structure. In this paper the compressibility of soft cemented soils was investigated in the laboratory. In order to obtain highly compressible cemented soil specimens, an artificially soil was produced mixing clay, silt and sand with cement and polystyrene granules with water content more than liquid limit. All the tests carried out on oven dried specimens at similar conditions such as temperature, stress level and loading rate in oedometer apparatus. Based on the experimental results a pressure-void ratio relationship was proposed for cement treated soft soils. The proposed model employs a variable slope for compression curve in ln(e)-ln(p’) space. The performance of the proposed model was also verified for compression of naturally cemented soils using the data available in the literature.سیمان برای اصلاح خاکهای با مقاومت کم و تراکمپذیری بالا کاربرد دارد. افزودن سیمان باعث ایجاد نوعی ساختار شکننده در خاک میگردد. رفتار تنش- تغییر شکل و به تبع آن گسیختگی حجمی خاکهای سیمانی شده با خاک معمولی متفاوت میباشد. در این پژوهش رفتار تنش- تخلخل خاکهای سیمانه شده مصنوعی توسط سیمان مورد بررسی قرار گرفته است. تمرکز این تحقیق بیشتر بر روی تأثیر سیمان بر کیفیت رفتار تنش- تخلخل خاک بوده است. جهت ایجاد خاک سست سیمانه شده، خاک مورد مطالعه از ترکیب ماسه، سیلت و رس با ذرات پلی استایرن و درصدهای مختلف سیمان در رطوبتهایی بیشتر از حد روانی تا حدود دو برابر آن با درصدهای مشخصی تهیه شده است. با استفاده از دستگاه ادئومتر، نمودار تنش- تخلخل استخراج و با مقایسه آنها با نتایج به دست آمده روی نمونههای خرد شده، تأثیر اثر سیمانه شدن تعیین گشته است. بر اساس نتایج آزمایش، مدلی برای تقریبسازی رفتار خاکهای سست سیمانه شده ارائه شده است. این مدل بر اساس روابط لگاریتمی موجود و با توجه به تئوری مفهوم حالات به هم خوردگی پیشنهاد شده که تأثیر ساختار خاک با استفاده از 4 پارامتر جدید در آن معرفی شده است. نتایج مدل ارائه شده با نتایج آزمایشگاهی انجام شده در این تحقیق و همچنین با نتایج منتشر شده در منابع مختلف مقایسه شده است. مقایسه نتایج مدل ارائه شده با نتایج آزمایشگاهی نشان میدهد که این مدل میتواند رفتار خاکهای سیمانه مصنوعی و طبیعی را به خوبی بیان کند.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6273_6d02e5b69cbe03f4bc9ad52ca1a497e7.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791847.18620170522Comparison and Simulation of Flow Pattern in a 90 Degree Mild Bend Using CCHE2D and SRH-2D Modelsمقایسه و شبیهسازی الگوی جریان در قوس 90 درجه ملایم با استفاده از مدلهای CCHE2D و SRH-2D11196225FAعلیآرماناستادیار گروه مهندسی آب دانشگاه رازی کرمانشاهجوادظهیریعضو هیئت علمی دانشگاه رامین خوزستان0000-0001-9681-1606پریافتاحیدانشگاه رازی-پردیس کشاورزی و منابع طبیعی-دانشکده علوم و مهندسی کشاورزی-گروه مهندسی آبساراقنبریدانشگاه رازی-پردیس کشاورزی و منابع طبیعی-دانشکده علوم و مهندسی کشاورزی- گروه مهندسی آبJournal Article20170617Flow in river bends is three-dimensional, the combination of secondary flow and longitudinal flow in rivers leads to the formation of helical flow which is the main cause of erosion in the outer bend and sedimentation in the inner bend. So far, many numerical models regarding flow patterns in rivers have been introduced and available to river engineering scholars. Moges et al. (2010) simulated the hydraulic and sediment flow in Meander Rivers using SRH-2D two-dimensional model and eventually determined the best equation for predicting the water surface profile and bed level changes in sediment situations. Naji Abhari et al. (2010) studied the flow pattern in a 90 degree bend. The results of their study results showed that from the beginning of the bend till the 30 degrees angle the maximum velocity is close to the inner wall and from the 30 degree angle till the end of the bend the maximum velocity is diverted to the outer bend. Maghrebi (2012) studied the turbulent flow pattern in a longitudinal range of Karoon river, containing two 180 degree steep bends using MIKE21FM and CCHE2D models, the results showed that that both models simulate the flow pattern accurately. The aim of the present study is simulation of the flow pattern in a 90 degree mild bend using CCHE2D and SRH2D models.پدیده فرسایش و رسوبگذاری در سواحل یکی از بالاترین خسارات وارده به رودخانهها میباشد. در قوس رودخانه، نیروهای هیدرودینامیکی جریانهای ثانویه را به وجود آورده و خطوط جریان سطحی را به سمت ساحل بیرونی و خطوط جریان نزدیک به بستر را به سمت ساحل داخلی منحرف میسازند. از این رو مطالعه جریان در کانالهای خمیده و قوسی شکل از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. در تحقیق حاضر با استفاده از مدلهای دو بعدی CCHE2D و SRH-2D و نیز با هدف مقایسه دو مدل مذکور، به شبیهسازی جریان در قوس 90 درجه پرداخته شده است. به منظور صحتسنجی، نتایج مدلهای عددی با نتایج آزمایشگاهی مقایسه گردید. نتایج حاصل از شبیه<strong><em></em></strong>سازی الگوی جریان با نتایج حاصل از مدلها،نشاندهنده قابلیت بالای هر دو مدل در شبیهسازی الگوی جریان در قوس میباشند. نتایج حاصل از شبیه<strong><em></em></strong>سازی نشان داد که سرعت<strong><em></em></strong>های محاسبه شده از مدلهای عددی CCHE2D و SRH-2D نسبت به مقادیر آزمایشگاهی برداشت شده، به ترتیب دارای خطای 77/6 و 42/7 درصدی میباشند. همچنین متوسط مقادیر پارامترهای آماری MAE، RMSE وR<sup>2</sup> در مدل CCHE2D به ترتیب برابر با 65/2، 22/3 و 93/0 و در نرمافزار SRH-2D برابر با 25/2، 90/2 و 95/0 میباشد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6225_fac22863df124ba1ce7d2eec41a779c8.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791847.18620170522Initial Assessment of Cloud and Aerosol Discrimination over the Eastern Regions of Iran Using CALIOP Satellite Dataارزیابی اولیه تمایز ابر و آئروسل با استفاده از دادههای سنجنده CALIPSO برای مناطق شرقی ایران21336227FAسینازاهدی اصلمهندسی عمران- سنجش از دور، دانشگاه فردوسی مشهدعلی رضافرید حسینیدانشگاه فردوسی مشهدیانگ سانگچوییگروه علوم و مهندسی محیط زیست، دانشگاه Ewha سئول - آزمایشگاه پیشرانه جت NASA، کالیفرنیاروزبهشادگروه مهندسی عمران، دانشگاه فردوسی مشهدسیدعلیرضاسیدینگروه مهندسی برق، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170617Clouds and aerosols discrimination and also its monitoring always is a big part of human concerns including the modeling of climate systems. Issues related to air pollution and aerosols are one of the major problems of the environment for the residents of the world and the Middle East in recent years. Specific geographical and political conditions which are prevailed in the Middle East, being neighbored with dry and desert countries, also being located in the dust belt path (Liu, Vaughan et al. 2009), increases the necessity of monitoring and discrimination of clouds and aerosols for countries in this region, especially Iran. Aerosols are clearly and explicitly can have an impact on global emission rate and significantly limits the human’s understanding of climate systems and its potential for global climate change which is caused by the absorption, scattering and of course in the sunlight passes through the atmosphere features to the Earth's surface.نظارت بر کیفیت هوا با استفاده از دادههای ماهوارهای امری حیاتی بوده و استفاده از تکنیکهای فعال یک روش بسیار مناسب، برای مطالعه ذرات موجود در جو میباشد. از طرفی هم، پیچیدگی خواص فیزیکی و نوری ابرها و ذرات معلق در هوا منجر به عدم شناخت کافی از رفتار و ویژگیهای این ذرات در شرایط مختلف جوی شده است. این تحقیق، یک ارزیابی اولیه از لیدار CALIOP، به منظور تشخیص ابرها و ذرات معلق در هوا در مناطق شرقی ایران، برای دو تاریخ هشتم آگوست سال 2009 (روز) و بیست و هشتم جولای سال 2013 (شب) میباشد. بدین منظور دادههای سطح 2 CALIOP مربوط به زمانهای مختلف (روز و شب) به جهت آنالیز و تمایز ابرها و ذرات معلق در هوا (CAD) و همچنین بررسی ویژگیهای نوری ذرات انتخاب گردید. نتایج حاصل در مجموع نشان میدهند که میزان لایههای متعلق به عوارضی از جنس آئروسل برای هشتم آگوست سال 2009، بیش از بیست و هشتم جولای سال 2013 بوده است؛ که در واقع موید نتایج حاصل از پروفیلهای ضرایب انقراض، پروفیلهای عدم قطعیت آنها و مقایسه پروفیلهای مربوط به دما و رطوبت نسبی میباشد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6227_21b67c4f130e9bba749d9b1eca1cf54b.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791847.18620170522Static Alternate Path Analyses on Tensegrity Systems Considering Effects of Self-Stress Distributionsتحلیل مسیر جایگزین استاتیکی سازههای کشبستی با در نظر گرفتن اثر توزیعهای مختلف خودتنش35466229FAبهزادشکسته بنددانشگاه صنعتی ارومیهنویدپورمندگروه مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی ارومیهJournal Article20170617Tensegrity systems are innovative systems in the spatial structures field and refer to a special type of tensile structures that can offer an alternative to traditional space structures. These systems are defined as any given set of cables connected to a set of struts in which cables connectivity must be able to stabilize the configuration (Skeltton and Oliviera, 2009). The self- stresses contribute to the system’s rigidity and stability. In tensegrity systems, a number of members are critical, with the loss of any of them likely to produce serious strength reductions. In practice, members of a tensegrity system may be lost due to a poor member node connections or geometric imperfections, e.g. lack of fit. In fact, having one or more faulty connections in a structure, containing hundreds of connections, is a realistic possibility. In such a case, it can be argued that this member has in effect been lost.یک سیستم کشبستی، یک سیستم در حالت پایدار خودمتعادلی است که شامل مجموعهای از عناصر تحت فشار داخل محیط پیوستهای از عناصر تحت کشش میباشد. اساس پایداری این سازهها متکی بر خودتنیدگی اولیه اعضای آن میباشد. لذا مطالعه تأثیر توزیعهای مختلف خودتنیدگی بر روی رفتار ناپایداری استاتیکی این سازهها از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطالعه، رفتار خرابی این سازهها بر اثر از دست دادن اعضای کششی و فشاری بحرانی تحت توزیعهای مختلف خودتنش در بافتارهای تخت کشبستی با در نظر گرفتن اثرات غیر خطی هندسی و مصالح با استفاده از روش مسیر جایگزین مورد بررسی قرار گرفته است. ملاحظه شده است که طراحی الگوی خودتنش در این سازهها میتواند نقش مؤثر در ظرفیت باربری، سختی، آستانه شلشدگی کابلها، نوع مکانیزم خرابی و همچنین حساسیت این سازهها به حذف اعضای بحرانی داشته باشد. نتایج حاصل از این تحقیق، به ارائه برخی توصیههای طراحی در رابطه با انتخاب الگوی خودتنش به منظور دستیابی به رفتار بهتر در صورت حذف اعضای بحرانی منتهی میشود.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6229_72594a65e766d8f1cb3e5637239572a4.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791847.18620170522Evaluation of Mechanical Properties and Durability indices of Concrete containing Wollastonite and Silica-Fumeبررسی خواص مکانیکی و برخی شاخصهای دوام بتن حاوی ریزالیاف ولاستونیت و پوزولان میکروسیلیس47576231FAامیرطریقتاستادیار و عضو هیدت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهراناویسافضلی ننیزدانشجوی کارشناسی ارشد- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهرانJournal Article20170617 Currently, concrete based on Portland cement (PC) is the most used construction material. However, Portland cement is not without problems. Manufacturing of Portland cement consumes 10-11 EJ of energy annually, approximately 2-3% of global primary energy use. Furthermore, Portland cement production results in approximately 0.87 of carbon dioxide for every tons of cement produced (roy, 1999; Damtoft et al., 2008). Recent researches on construction industry show an increasing interest in partial replacement of cement by pozzolans and minerals. Production and use of these materials can be accompanied by economic, environmental and technical advantages such as saving energy, reducing heat of hydration, environmental protection or improvement of the durability against chemical attacks (Kargol et al., 2013; Madlool et al., 2013). Wollastonite is a natural mineral that has been recently proposed as an alternative part of cement in concrete (Ransinchung and Kumar, 2010). There is little information about the effect of this material on mechanical properties and durability of concrete. In this study the effect of different replacement percentages of wollastonite and silica fume with cement on concrete properties was evaluated.تحقیقات اخیر در صنعت ساخت و ساز جایگزینی کلی یا جزئی سیمان توسط پوزولانها و مواد معدنی را موجه میسازد. تولید و استفاده از این مواد میتواند با مزیتهای اقتصادی، زیست محیطی و فنی مانند ذخیره انرژی، کاهش حرارت هیدراسیون، حفاظت از محیط زیست و یا بهبود دوام در مقابل حملات شیمیایی مختلف همراه شود. ولاستونیت مادهای معدنی است که اخیراً به عنوان جایگزین مناسب قسمتی از سیمان در بتن مطرح شده است. با این که وجود منابع عظیمی از این ماده در ایران به ثبت رسیده، ولی تاکنون در کشور ما تحقیقی در خصوص جایگزینی این ماده در بتن انجام نشده و اطلاعات کمی از تأثیر این ماده بر خصوصیات مکانیکی و دوام بتن در دسترس است. از این رو در این تحقیق آزمایشگاهی به منظور بررسی اثر جایگزینی مقادیر مختلف ماده معدنی ولاستونیت بر برخی از خواص مکانیکی و دوام بتن، 27 طرح مخلوط در سه نسبت آب به مواد سیمانی مختلف ساخته شد. در برخی طرحها از پوزولان میکروسیلیس نیز به دلیل ضعف ولاستونیت در مقاومت کوتاه مدت استفاده شد. ولاستونیت به صورت درصد وزنی به میزان 5% و 20% و میکروسیلیس نیز در درصدهای 7% و 10% جایگزین سیمان شده است. به منظور تعیین خواص مکانیکی و شاخصهای دوام آزمایشهای مربوطه در سنین 7، 28 و 90 روز برروی نمونههای بتنی انجام شد. نتایج به دست آمده نشان میدهند طرحهایی که در آنها 5 درصد ولاستونیت به همراه میکروسیلیس با سیمان جایگزین شده است، بهترین عملکرد را در آزمایشهای مکانیکی و دوام داشتهاند.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6231_3b9eb269ddef9e57545bee7fedca3a81.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791847.18620170522Identifying Stop and Go Traffic in Trajectory of Vehicle Platoon Based on Asymmetric Theoryتحلیل ترافیک حرکت- توقف در زنجیره وسایل نقلیه عبوری مبتنی بر تئـوری نامتقارنی59716233FAعلیعبدیعضو هیات علمیارسلانصالحی کلامدانشجوی کارشناسی ارشدمحمودصفارزادهعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرسغلامرضامهدی زادهعمران- راه و ترابری، دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20170617Analyzing stop and go traffic that observes unexpected reasons on freeways is important for modeling generation and growth oscillation and estimate congestion effects on traffic flow. Numerous theories on traffic have been developed as traffic congestion gains to model congestion traffic, many traffic theorists have adopted theories from other fields such as fluid mechanics and thermodynamics. However, these theories cannot explain the complicated driving behavior patterns from the fluid mechanics’ perspective. In these paper, because stop and go traffic identify at a microscopic level and based on asymmetric theory and trajectory data of NGSIM, traffic flow state can be classified into five phases according to speed and movement of the vehicle: Free flow, acceleration, deceleration, stationary and coasting phases and also, traffic flow departs between boundaries of acceleration and deceleration phases. Based on asymmetric theory can analyze driver’s behavior responses: maneuvering errors and anticipation, and also life cycle of stop-and-go Traffic can demonstrate three cases: Generation, Growth, Dissipation.آنالیز ترافیک حرکت- توقف که به سبب دلایل غیر قابل پیشبینی مکرراً در آزادراهها مشاهده میگردد به منظور مدلسازی شکل و انتشار آشفتگی و تخمین اثرات ازدحام در جریان ترافیک مهم میباشد. تئوریهای بسیار زیادی در علم ترافیک به منظور شناسایی ازدحام ترافیکی مبتنی بر قوانین علم فیزیک مانند ترمودینامیک و سیالات ارائه گردیده است؛ اما این تئوری ها تا کنون نتوانستند پیچیدگی پاسخهای مختلف رانندگی در وضعیتهای مختلف ترافیکی را به ویژه در ازدحام ترافیکی، توضیح بدهند. در این مقاله، به منظور شناسایی نمودن ترافیک حرکت- توقف در سطح جزیینگر، مبتنی بر تئوری نامتقارنی و دادههای عبوری NGSIM، جریان ترافیک به پنج فاز: جریان آزاد، فاز افزایش و کاهش شتاب، کرانهای، پایدار تقسیمبندی میگردد که جریان ترافیک در محدوده بین دو منحنی فاز افزایش و کاهش شتاب در تعادل ترافیکی میباشد. مبتنی بر تئوری نامتقارنی، ویژگیهای پاسخ رفتاری متداول رانندگی، خطاهای عملکردی، پیشبینی و همچنین آنالیز و توصیف دقیقی از تحلیل و انتقال حلقه ترافیک حرکت- توقف به سه مورد ایجاد، رشد و ناپدید شدن امواج حرکت- توقف ارائه میگردد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6233_d6df0dbb592975f83191afd4c91be449.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791847.18620170522The Effect of the Type of Spur Dike on Bed Topography in a 90 Degree Bend under Submerged Conditionبررسی اثر نوع آبشکن بر تغییرات توپوگرافی بستر در قوس 90 درجه ملایم در شرایط مستغرق73806259FAپریساکوچکدانشکده مهندسی علوم آب- دانشگاه شهید چمران اهوازسیدمحمودکاشفی پوردانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهوازمهدیقمشیدانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهوازاحمدفتحیدانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20170624Spur dikes are one of the best and most economical methods for bank protection in river bends and they are used in most parts of the world. The scour around the spur dike may lead to the destruction of the spur dike. Therefore Most of the previous investigators have published experimental data on the various aspects of the local scour around impermeable spur dikes. Less attention has been paid to permeable groins which can be used to minimize the occurrence of deeper erosion around the groins and reduce the flow velocity near the bank adjusting the permeability of the structure and consequently reducing the bank erosion. Bandal-like structure is a low cost alternative. It is usually used to maintain the navigation conditions in alluvial rivers at Indian Sub-Continents. The bandal-like structure is a combination of a permeable and impermeable groin. The effects of the bandal-like structures on river morphology have been verified through few studies including field investigations and laboratory experiments. Such as Rahman et al. (2004, 2005), Zhang et al. (2010) and Teraguchi et al. (5010, 2011) the results of these investigations showed that bandal-like structures have less erosion around the structure compared to impermeable groins and have more deposition near the bank and form a deeper main channel compared to permeable groins. All of the previous investigations on bandal-like structures were in straight channels and there have been very few investigations regarding bandal-like structures in submerged conditions therefore in this study the effect of three different types of spur dikes (permeable, impermeable and bandal-like) on the bed topography in a 90 degree bend, under four different Froude numbers (0.21, 0.23, 0.26, 0.29) and in submerged condition is examined and compared.تغییرات بستر و سواحل در قوس رودخانهها امر بسیار مهمی از نقطه نظر ریختشناسی و مهندسی رودخانه محسوب میشود و تحقیقات زیادی را به خود اختصاص داده است. یکی از راههای تثبیت دیواره در قوس خارجی استفاده از سازه آبشکن میباشد. آبشکنها میتوانند به صورت نفوذپذیر و یا نفوذناپذیر ساخته شوند. آبشکن بانداللایک ترکیبی از آبشکن نفوذپذیر و نفوذناپذیر است که میتواند به عنوان جایگزینی برای آبشکنهای سنتی به کار برده شود. در این تحقیق اثر سه آبشکن نفوذپذیر، نفوذناپذیر و بانداللایک با ارتفاع 5/8 سانتیمتر و در شرایط هیدرولیکی متفاوت (اعداد فرود 21/0، 23/0، 26/0 و 29/0)، بر توپوگرافی بستر در فلوم قوسی 90 درجه ملایم و در شرایط مستغرق مورد آزمایش قرار گرفته است و نتایج با یکدیگر مقایسه شدهاند. نتایج این مطالعه نشان دادند که عمق فرسایش در اطراف آبشکن بانداللایک به مراتب کمتر از آبشکن نفوذناپذیر است. به عنوان مثال در عدد فرود 29/0 حداکثر عمق آبشستگی در اطراف سازه بانداللایک 64% کمتر از حداکثر عمق آبشستگی در اطراف آبشکن نفوذناپذیر میباشد. همچنین سازه بانداللایک در مقایسه با آبشکن نفوذپذیر سبب شکلگیری کانال عمیقتر برای ناوبری میشود.<br /> <strong> </strong>https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6259_8f3448f1619310005480054ba178cf62.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791847.18620170522Scaled Charged System Search Algorithm for Optimum Design of Steel Framesالگوریتم سیستم ذرات باردار مقیاس شده برای طراحی بهینه قابهای فولادی81906236FAحسینمعزدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریزناصرتقی زادیهگروه مهندسی سازه دانشکده مهندسی عمران دتنشگاه تبریزعلیکاوهدانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20170617With increasing demand for large scale and complex structural models, optimum design has become a challenging and important issue in structural engineering and meta-heuristic algorithms have become powerful tools for optimal design of structures. Charged System Search (CSS) is one of the meta-heuristics, inspired by the governing laws of electrical physics and the Newtonian mechanics, Kaveh and Talatahari (2010). CSS based optimum design of structures needs adjustments for variable based and problem based constraints. The first adjustment guarantees to select from predefined cross sections and as a result, all specifications of sections will be ready to run the analysis and the second one helps to find the optimum design in fewer steps.در این مقاله طراحی بهینه قابهای فولادی مورد بررسی قرارگرفته است. بدین منظور با اضافه نمودن دو مفهوم مقیاس کردن و متناسب نمودن به الگوریتم سیستم ذرات باردار (CSS)، الگوریتم سیستم ذرات باردار مقیاس شده (SCSS) به دست آمده است. الگوریتم جدید دارای جوابهای قابل اعتمادی است. صحت و قدرت این الگوریتم به کمک یک مثال مبنای سازهای و یک مثال کاربردی شناخته شده ارزیابی شده است. با بررسی نتایج حاصل از بهینهسازی مثالها میتوان نتیجه گرفت که الگوریتم تغییر یافته توانایی یافتن جوابهای نزدیک به هم در اجراهای مختلف را دارد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6236_32ae8435e3570626a3aa26102b992bba.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791847.18620170522Numerical Analysis of Dynamic Response of Concrete Gravity Dam under Blast Loading in the Reservoirتحلیل عددی رفتار دینامیکی سد بتنی وزنی تحت بار انفجاری داخل مخزن911046257FAفردیننوروزیدانشگاه تبریزفرهودکلاتهدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز0000-0001-5192-9408محمد علیلطف الهی یقیندانشکده مهندسی عمران، دنشگاه تبریزJournal Article20170624Studies about effects of blast in the reservoir on dynamic behavior of concrete dams is accelerated with began of Second World War and the necessity of finding the persevering ways of this structures against of blast loading (Cole, 1948). In the present paper the effect of explosion in the reservoir on dynamic response of concrete gravity dam is study using ABAQUS commercial software. In the present research two different gravity dam model are considered and the effect of geometrical and material properties on dynamic response of gravity dam are studied. In the first model the linear behavior of material and in the second model the linear and nonlinear behavior of material are considered in the analysis (Sprague and Geers, 2006).بررسیها و تحقیقات در مورد رخداد انفجار در داخل مخزن سدها و تأثیر آن بر رفتار دینامیکی چنین سازههایی، با شروع جنگ جهانی دوم و پیدایش نیازهای اساسی برای تحقیق در این حوزه، ضرورت تحقیق در زمینه پدافند غیر عامل را گسترش داد. در مقاله حاضر پدیده انفجار داخل مخزن سد بتنی وزنی با استفاده از نرمافزار اجزای محدود Abaqus بررسی گردید. در این بررسی دو مدل متفاوت از نظر هندسه و مشخصات مصالح برای سازه سد بتنی وزنی مد نظر قرار گرفته است، به طوری که مدل اول با لحاظ رفتار خطی مصالح و مدل دوم با لحاظ رفتار خطی و غیر خطی مصالح بتنی بدنه سد میباشد. ابتدا صحت مدلسازی سیستم سد- مخزن در مقایسه با تحقیقات تحلیلی صورت گرفته بررسی گردید، نتایج به دست آمده حاکی از انطباق کامل نتایج میباشند. سپس تحلیل سیستم سد- مخزن- فونداسیون طی سناریوهای مختلف در نرمافزار با تحلیل دینامیکی صریح انجام گردید. نتایج نشان دادند که جابجاییهای نقاط مختلف از بدنه سد در جهت افقی بیشتر از حالت قائم میباشد و در نظر گرفتن رفتار غیر خطی جابجاییها را افزایش میدهد. علاوه بر آن مقایسه تغییر موقعیت ارتفاعی بار انفجاری نشان داد که قرار گرفتن بار انفجاری در قسمت میانه از مخزن، میزان شتاب بیشتری ایجاد میکند. توزیع موج تنش در بدنه سد با شروع انفجار از مقابل محل قرارگیری بار انفجاری در بدنه سد آغاز میشود که این تنشها در پوسته بیرونی وجه پاییندست سد بیشتر از وجه بالادست و نزدیک نقطه انفجار میباشد. همچنین در نظر گرفتن رفتار غیر خطی در مقایسه با رفتار خطی تغییر محسوسی را در توزیع تنش سبب نمیشود.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6257_d0e195663b24133c9d34db1e160aaa03.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791847.18620170522Associations between Surface Ozone and Nitrogen Oxides of Ambient Air in Tabrizتحلیل ارتباط بین ازن سطحی و اکسیدهای نیتروژن در هوای شهر تبریز1071146238FAناهیدهمحمدیدانشگاه علوم پزشکی تبریزخالدظروفچی بنیسدانشکده مهندسی شیمی، مرکز تحقیقات مهندسی محیط زیست، دانشگاه صنعتی سهندمسعودشاکریمهندسی شیمی، اداره کل محیط زیست استان آذربایجانشرقیمحمدشاکرخطیبیگروه مهندسی بهداشت محیط، مرکز تحقیقات سلامت و محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی تبریزاسماعیلفاتحی فردانشگاه صنعتی سهندامیرمحمودیانکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریزJournal Article20170617Nowadays, air pollution is one of the most concerning environmental problems in major cities all over the world. Surface ozone (O<sub>3</sub>) as one of the most important pollutants in troposphere is one of the major components of smog and is formed through a series of photochemical reactions in the presence of volatile organic compounds (VOCs) and nitrogen oxides (NOx). High oxidizing potential of ozone can lead to respiratory problems. Breathing ground-level ozone can trigger variety of health problems such as chest pain, throat and eye irritation, asthma attacks, bronchitis, emphysema and headaches. Also, high ozone concentrations deeply affect plants and cells, and impact worldwide crop and forest. In the last decade, a number of studies have been done in the case of O<sub>3</sub> concentration in urban areas. These studies indicate that O<sub>3</sub> concentration has increasing trend in major cities (Mohammadi et al., 2016; USEPA, 2013; Im et al., 2013).ازن سطحی از اجزاء اصلی تشکیل اسماگ فتوشیمیایی در حضور اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار به شمار میرود. این مطالعه با هدف تحلیل تغییرات غلظت ازن سطحی و ارتباط آن با تغییرات غلظت NO<sub>X</sub> در شهر تبریز با استفاده از دادههای روزانه غلظت ازن و NO<sub>X</sub> در سه ایستگاه راهآهن، میدان نماز و آبرسان انجام شده است. بر اساس نتایج، تغییرات روزانه ازن و NO<sub>X</sub> تحت تأثیر شدید تغییرات فصلی و موقعیت ایستگاه بوده و در تمامی فصول، بالاترین غلظتهای ازن و NO<sub>X</sub> بهترتیب در ساعات 12 تا 19 (ppb 6/49) و در ساعات 18 تا 22 (ppb 4/221) و پایینترین غلظتهای ازن و NO<sub>X</sub> بهترتیب در ساعات 7 تا 9 (ppb 5/4) و در ساعات 2 تا 6 (ppb 5/5) رخ داده و در هر سه ایستگاه، بالاترین مقادیر غلظت ازن و NO<sub>X</sub> بهترتیب در فصول تابستان و پاییز و پایینترین مقادیر غلظت ازن و NO<sub>X</sub> بهترتیب در فصول زمستان و تابستان ثبت شده است. بررسی ارتباط بین ازن سطحی و NOx در شهر تبریز که مطابقت خوبی با مطالعات صورت گرفته در شهرهای مختلف دارد، نشان داد که غلظت NOx با افزایش فعالیتهای انسانی و حجم ترافیک به بیشترین مقدار خود میرسد و بیشترین نسبت اختلاط ازن نیز در کمترین مقدار NOx رخ میدهد. با شروع روز و افزایش شدت تابش خورشید، اکسیداسیون NOx نیز افزایش مییابد. در طول روز الگوی تغییرات غلظت NOx برعکس ازن میباشد، به طوری که در طول صبح بیشترین و در هنگام ظهر و بعد از ظهر کمترین مقدار را دارد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6238_d99473660f84c66dc7f221628f01900c.pdf