معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791846.28320160822Estimation of Bridge Pier Scour Using Statistical Methods and Intelligent Algorithmsتخمین عمق آبشستگی پایههای پل با استفاده از روشهای آماری و الگوریتمهای هوشمند1135185FAسیدمرتضیسیدیاناستادیار دانشکده کشاورزی، دانشگاه گنبد کاووسابوالحسنفتح آبادیاستادیار دانشکده کشاورزی، دانشگاه گنبد کاووسJournal Article20160918When a stream is partially obstructed by a bridge pier, the flow pattern around the pier is significantly changed. Changes in flow pattern are the cause scour around piers. Bridge pier scouring estimates, is an important parameter in the design of bridges because inattention to it may cause damage or reduce the life of the bridge [1-4]. The safe and economical design of bridge piers requires accurate prediction of the maximum scour depth around their foundations [5]. <br />Mathematical Principles of SVM is based Russian mathematician researches [6]. Ghazanfari Hashemi and Etemad Shahidi had predicted bridge pier scour using SVM method in a laboratory model. They showed that this method is more accurate than empirical relationship. Although extensive studies have been conducted on the pier scour, but a valid relationship does not exist that gives satisfactory results in different conditions [5]. <br />Bates and Granger is one of the first research works in the field of hybrid approach [7]. Shamseldin et al. was used combination methods such as simple average, weighted average and neural network to predict floods [8]. <br />Studying literature reveals that there is a lack of reliable formulas for prediction of the scour depth to cover different condition. The aim of this study is combination of the various pier scour relationships to predict the scour depth using conventional and intelligent (SVM) methods and combination of effective parameters of this phenomenon. <br /> تخمین دقیق عمق آبشستگی اطراف پایههای پل در کارهای مهندسی حائز اهمیت میباشد. به دلیل پیچیدگی این پدیده بسیاری از روابط موجود قادر نمیباشند عمق آبشستگی را با دقت قابل قبولی پیشبینی نمایند. در این تحقیق ابتدا 17 رابطه تخمین عمق آبشستگی با دادههای میدانی مقایسه شدند و رابطـه فروهلیچ 1991 به عنوان بهترین رابطه انتخاب گردید. سپس با استفاده از روشهای ترکیبی میانگین (C-SAM)، رگرسیــون خطــی (C-REG) و ماشین بردار پشتیبان (C-SVM) 5 رابطه تخمین عمق آبشستگی (شن، فروهلیچ، فروهلیچ اصلاح شده، بلنچ I و اینگلیس II) که دارای کمترین خطا بودند با یکدیگر ترکیب شدند. مقایسه در مرحله صحتسنجی نشان داد نتایج C-SAM به دلیل اینکه از میانگین روابط استفاده مینماید، تفاوتی با رابطه فروهلیچ ندارد؛ اما C-REG و به ویژه C-SVM توانستهاند نتایج را بهبود بخشند. C-SVM توانسته ضریب همبستگی و خطای RMSE رابطه فروهلیچ را به ترتیب از 59/0 به 85/0 و از 63/0 به 42/0 تغییر دهد. با استفاده از SVM عمق آبشستگی با استفاده از پارامترهای مؤثر بر آبشستگی (P-SVM) بررسی گردید. نتایج نشان دادند دقت P-SVM قابل قبول است. دقت P-SVM با ضریب همبستگی 77/0 و خطای RMSE 51/0 بین دو روش C-REG و C-SVM قرار دارد. در این تحقیق نشان داده شد ترکیب روابط تجربی با استفاده از تکنیک SVM دارای بیشترین دقت و ترکیب پارامترهای مؤثر بر آبشستگی در رتبه دوم قرار دارد. همچنین نتایج این تحقیق نشان دادند SVM با استفاده از هوش مصنوعی میتواند پدیده آبشستگی را با دقت بیشتری نسبت به روابط تجربی شبیهسازی نماید.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5185_3caf9c9616033ec73bd7065ec98fd82b.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791846.28320160822Numerical Study on the Effects of the Floodplain Width on Flow Field and Interaction between the Main Channel and Floodplains in Prismatic Compound Channelsمطالعه عددی اثر عرض سیلابدشتهای کانال مرکب منشوری بر روی میدان جریان و اندرکنش بین جریان در کانال اصلی و سیلابدشتها15245186FAعلیرضاصفارزادهگروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینابهرامرضاییگروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا0000-0001-6095-0890Journal Article20160918Prediction of flow field in compound channel is an important task for hydraulic researches because of the three dimensional nature of the flow. In compound channels with prismatic floodplains, the main feature consists of the interaction effect between the fast moving flow in the main channel and the slow moving flow on the floodplains. This difference creates a high shear layer at the interface between the main channel and floodplains, leading to the generation of the large scale vortices with vertical axes, as well as the helical secondary with longitudinal axes, as shown by Sellin [1], Tominaga and Nezu [2], Ikeda [3], Bousmar [4] and Rezaei [5]. <br /> پیشبینی مشخصات جریان در کانالهای مرکب به علت ماهیت سه بعدی جریان برای مهندسین هیدرولیک امری دشوار تلقی میشود. مشخصه اصلی جریان در کانالهای مرکب منشوری شامل اثر اندرکنش بین جریان سریع در کانال اصلی و جریان کندتر در سیلابدشتها میشود. این اختلاف سرعت سبب ایجاد یک لایه برشی در فصل مشترک بین کانال اصلی و سیلابدشت شده که در نتیجه این امر بین کانال اصلی و سیلابدشتها تبادل اندازه حرکت صورت میپذیرد. نتیجه این امر کاهش ظرفیت انتقال جریان در کانال اصلی و افزایش آن در سیلابدشتها میباشد. در این تحقیق تلاش گردیده است که میدان جریان در کانالهای مرکب منشوری شامل توزیع عرضی سرعت متوسط در عمق و تنش برشی به صورت عددی با استفاده از نرمافزار ANSYS-CFX شبیهسازی گردد. مقایسه نتایج حاصل از شبیهسازی عددی که از حل معادلات ناویر- استوکس متوسطگیری شده رینولدزی با استفاده از مدل آشفتگی <em>k-e</em> به دست آمده، با دادههای آزمایشگاهی نشان میدهد که کم و بیش انطباق خوبی بین آنها وجود دارد. همچنین با استفاده از شبیهسازی عددی به مطالعه تأثیر دبی و هندسه کانال مرکب بر روی اندرکنش جریان بین کانال اصلی و سیلابدشتها پرداخته شده است.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5186_c05ff8b89d5fa6860f6d4b1e1c26723e.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791846.28320160822Utilizing Pretension SMAs with Memory Effect Characteristics in Concrete Structureبررسی رفتار دیوارهای بتنی مجهز به آلیاژهای حافظه شکلی مارتنزایتی25335187FAمهدیقاسمیهدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهرانمریمصابردل سادهمهندسی زلزله، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهرانمهنازمصطفی زادهدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهرانJournal Article20160918Shape Memory Alloys (SMA) are smart and novel materials that exhibit variable stiffness and strength associated with their different polycrystalline phases. The Shape Memory Effect (SME) and Superelastic Effect (SE) are two distinct properties that make SMA a smart material. Shape memory effect (free recovery effect) means that a large (pseudo-) plastic deformation can be reversed by heating. If the going back is prevented by, e.g., concrete, a stress in the SMA results (constrained recovery effect) [1]. A Superelastic SMA can restore its initial shape spontaneously even from its inelastic range upon unloading. <br />The specific objective of this study is to investigate the effect of ordinary and pretension SMAs with memory effect behavior in concrete shear walls separately. For this purpose, we analyzed concrete shear walls with different percent of SMAs and steels under monotonic loading in ABAQUS Finite element. Two different concrete shear walls, one reinforced with ordinary SMA together with steel rebars and the other with pretension SMA with steel rebars, have been analyzed. The seismic behavior of the two concrete structure models has been compared in terms of their load against displacement.توجه به راهکارهایی که بتوان پس از بارگذاری شاهد کرنشهای پسماند کمتری در دیوارهای برشی بتنی بود همواره مورد توجه پژوهشگران مختلف بوده است. رفتار حافظهشکلی آلیاژهای حافظهدار شکلی این امکان را برای آنها به وجود میآورد که پس از باربرداری با اعمال تنش و یا دما کرنشهای پسماند خود را حذف کنند. از این خاصیت میتوان جهت پیش فشرده کردن دیوارها استفاده نمود. هدف از این مقاله بررسی اثر استفاده از خاصیت حافظه شکلی مواد حافظهدار شکلی در دیوارهای برشی با درصدهای مختلف کاربرد میلگرد آلیاژ حافظهدار شکلی میباشد. همچنین اثر استفاده از خاصیت حافظه شکلی مواد قبل از بارگذاری و اثر پیشفشردگی بتن توسط این خاصیت مورد بررسی قرار میگیرد. به این منظور، با استفاده از نرمافزار اجزای محدود ABAQUS رفتار مدلهای مختلف مورد ارزیابی قرار میگیرند. نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر کاهش کرنشهای پسماند در صورت استفاده از میلگردهای آلیاژ حافظه شکلی مارتنزایتی میباشد که البته پیشکشیدگی قبل از بارگذاری بر اساس رفتار حافظه شکلی ضمن افزایش این اثر موجب افزایش مقاومت نیز میگردد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5187_fb886702aacaf63658923f97c572f3e4.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791846.28320160822The In Situ Strength Assessment of Polymer Self Compacting Concrete in Rc Beamsارزیابی مقاومت بتن خودتراکم پلیمری درتیرهای بتن آرمه35465188FAرحمتمدندوستدانشکده فنی، دانشگاه گیلاناصغروطنی اسکوئیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائیمیلادرجبی جورشریدانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد تاکستانJournal Article20160918Wide attempts have been performed to quantitative and qualitative control on concrete strength in structures and different methods have been innovated to estimate the in situ concrete compressive strength. On the basis of these methods, it can be divided into two groups consisting non-destructive and semi-destructive methods. To provide a suitable compaction, decrease on segregation and bleeding and facilitating on placement of concrete especially in sections with massive reinforcement, self-compacting concrete has been developed. In the research by Zhu et al. [1] in 2001, self-compacting concrete strength along length of beams and height of columns was investigated using core, pull out and Schmitt hammer tests and the results on uniformity showed similar pattern on variations. Also the results indicated that concrete strength variations along height of columns and length of beams for self-compacting concrete are slightly lower than normal concrete.در این مطالعه ارزیابی مقاومت بتن خود تراکم حاوی ذرات خرد شده ضایعات لوله<sub></sub>های PVC در تیرهای بتن آرمه با ابعاد 35/0×5/0×1/2 متر با استفاده از روش<sub></sub>های مغزه<sub></sub>گیری و اولتراسونیک مورد توجه می<sub></sub>باشد. دو نسبت آب به مواد پودری 39/0 و 47/0 استفاده شده که میکروسیلیس و پودر سنگ آهک به عنوان پرکننده به کار رفته است. همچنین در صدهای مختلف ذرات خرد شده ضایعات لوله<sub></sub>های PVC به میزان 5% و 10% با رعایت محدودیت<sub></sub>های آزمایشات بتن تازه به صورت حجمی جایگزین بخشی از ماسه شده است. نتایج نشان می<sub></sub>دهند که روند تغییرات مقاومت بتن در ارتفاع تیرها با استفاده از دو روش یاد شده تقریباً مشابه هم میباشد. با افزایش درصد ذرات PVC تغییرات بیشتر در مقاومت بتن در ارتفاع تیر مشاهده شده است. این افزایش تغییرات برای طرح با نسبت آب به پودر 47/0 حاوی میکروسیلیس مشهودتر بوده که حداکثر تا 11% تغییر بیشتر از بتن کنترل را نشان می<sub></sub>دهد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5188_9f3cb6d35af0f8ee5a0b3b3098d67ef1.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791846.28320160822The Effect of Active Confinement and shear key Elements on the Flexural Behavior of Concrete Filled Steel Tube (CFST)تأثیر محصورشدگی فعال و عناصر برشگیر در رفتار خمشی تیر های لولهای فولادی پرشده با بتن47605194FAمرتضینقی پوردانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلمرضیهنعمتیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلجوادجلالیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلمهدینعمت زادهدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مازندرانJournal Article20160919In recent years, extensive research has been carried out on concrete filled steel tubes (CFST). The subsequent results indicate the superiority of concrete filled steel tubes in relation to reinforced concrete or steel members.This section type offers multiple structural advantages such as increasing the loading capacity, higher value of absorbed energy, ductile deformation, seismic resistance, and sufficient damping. <br />Applying the initial pressure on the fresh concrete and removing the excess water increased the compressive strength and Elastic modulus of concrete [1-3]. The effective factors on the flexural behavior of CFST beams was investigated and was concluded that the active confinement has no effect on the sample's failure mode [4]. However, active confinement leads to reduction in the extent and intensity of concrete crushing in the compressive zone as well as reduction in the extent of the cracked region and crack depth in the sample's tensile zone. Furthermore, the results showed that the best performance for active confinement of the concrete core is obtained for a section with D/t=30 and low compressive strength of the concrete core. In this section, the value of absorbed energy and the flexural strength increase simultaneously.در این تحقیق رفتار خمشی تیرهای مرکب فولادی پرشده با بتن به صورت آزمایشگاهی بررسی شده است. هدف اصلی از این تحقیق، بررسی اثر لغزش بین لوله فولادی با هسته بتنی در رفتار خمشی تیرها بوده است. به منظور بهبود رفتار تیرهای مرکب فولادی پرشده با بتن، از دو روش نصب برشگیر در سطح داخلی لوله و محصورشدگی فعال هسته بتنی استفاده شده است. چهار تیر مرکب در این مطالعه آزمایش شدند. تعبیه برشگیرها و نوع محصورشدگی دو پارامتر اصلی متغیر در این تحقیق بودند. در نهایت، مقاومت خمشی نهایی، انعطافپذیری، مود شکست، وضعیت ترک خوردگی مقطع در لحظه شکست و تغییرات سختی در مرحله الاستیک و پلاستیک تیرهای مرکب، پارامترهایی بودند که بررسی شدند. نتایج حاصله نشان میدهد که تعبیه برشگیر و محصورشدگی فعال، بر روی افزایش ظرفیت خمشی تیر مرکب اثر چشمگیری داشته است. همچنین، نصب برشگیر سبب افزایش بیشتری در ظرفیت خمشی نسبت به محصورشدگی فعال میگردد. به علاوه، تعبیه برشگیر و تغییر نوع محصورشدگی، منجر به رفتار تردتر نمونهها شده است. ضمن این که، نمونهای که در آن برشگیر نصب شده است دارای رفتار بسیار تردتری نسبت به نمونه با محصورشدگی فعال میباشد. به علاوه، در اثر تعبیه برشگیر در نمونه، میزان جذب انرژی نمونه حدود 40 درصد کاهش مییابد. در حالی که، تغییرات میزان انرژی جذب شده با تغییر در نوع محصورشدگی، قابل چشم پوشی میباشد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5194_73da2e17d8913b33166eac562f611b47.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791846.28320160822Experimental Investigation of Scour Upstream of a Square Orifice under Constant Headمطالعه آزمایشگاهی پارامترهای آبشستگی بالادست اریفیس مربعی تحت هد ثابت61715190FAحسنوثوقیدانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیهومنحاجی کندیدانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20160918Orifices are historically used in different hydraulic structures for flow regulation and removal of sediments from reservoirs. The performance of orifices in drawdown flushing to increase the lifetime of dams is vital. Anayiotos et al. [1] performed extensive measurements of the velocity contours upstream of an orifice. They have reported that the shape of the velocity contours at the vicinity of the orifice becomes elliptical. Chanson et al. [2] studied the characteristics of the flow in an orifice under unsteady flow condition. Their measurement were done by means of ADV technique. Bryant et al. [3] conducted experiments to study the flow upstream of a small orifice, a large orifice, an orifice near the free surface, and multiple orifices [3]. Physical and numerical studies were conducted to quantify the scour or sediment removal upstream of orifices under a falling head [4]. One of the most important parameters affecting scour characteristics upstream of the orifices is the shape of the orifices. This paper reports the results of experiments carrie out on the mechanism of scour upstream of square orifices. Velocity profiles before and after the scour process are compared to understand the flow behavior associated with the equilibrium scour conditions.عوامل متعددی در رسوبشویی بالادست اریفیس نقش دارند که یکی از مهمترین آنها شکل اریفیس میباشد. بررسیهای متعددی در زمینه آبشستگی تحت شرایط هدهای کاهشی در پشت اریفیسها صورت گرفته است؛ ولی در مورد شرایط هدهای ثابت، اطلاعات زیادی در دسترس نیست. در این مقاله، مکانیزم آبشستگی و پارامترهای حفره آبشستگی بالادست اریفیس مربعی تحت شرایط هد ثابت، برای ارتفاع های مختلف آب و اندازه رسوبات ریزدانه و درشتدانه مورد مطالعه قرار گرفت. از نتایج آزمایشات مشخص شد که گردابههای ایجاد شده در محدوده حفره آبشستگی عامل اصلی انتقال رسوبات و ایجاد حفره بودهاند. با انجام آزمایشات بستر ثابت، محدوده تنش برشی بستر مورد مطالعه قرار گرفت. پروفیلهای بدون بعد عمق حفره آبشستگی در طول محور مرکزی اریفیس و پروفیلهای بدون بعد عمق حفره آبشستگی در مسیر عرض حفره آبشستگی در مکانهای مختلف بالادست اریفیس به دست آمده و معادلات مربوط به هرکدام محاسبه گردید که با اختلاف ناچیزی شبیه به هم به دست آمدند. الگوی جریان و مؤلفههای سرعت در بالادست اریفیس در هر دو نوع بستر ثابت و متحرک با استفاده از دستگاه سرعتسنج صوتی سهبعدی (ADV) مورد بررسی قرار گرفت. هرگاه ویژگیهای جریان در نزدیکی اریفیس به اریفیس آزاد تمایل پیدا میکرد، آبشستگی به سمت شرایط تعادل پیش میرفت.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5190_85bb8a3556f86a4dfa1d8c897488ed5f.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791846.28320160822Seismic Damage Forecasting for Steel Moment Frames using Neural Networksپیشبینی خسارت لرزهای سازههای خمشی فولادی به کمک شبکه عصبی75865191FAحمیدمحرمیدانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس تهرانسیدحسنمدنیدانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس تهرانJournal Article20160918In this research a neural network algorithm is used to process information of numerous nonlinear dynamic analyses data so that the damage induced by an earthquake (similar to earthquakes of this study) in a structure can be obtained in an acceptable range of accuracy by spending much less time than the computation time for actual nonlinear analysis of the structure [1]. To this end, about 800 nonlinear dynamic analyses of steel moment frames under Tabas, Chichi and Kobe earthquakes has been conducted spending a very long computation time. Then the damage of structures with five different damage indices has been calculated. To design a neural network 70% of responses were randomly chosen for training data and the remaining 30% were used for the test and verification of the neural network software. The designed neural network is a multiple layer Perceptron network that has a hidden layer and is trained by Error Back-Propagation algorithm. With the aid of this neural network software if a structure (similar in characteristics to the frames of this study) is excited by an earthquake similar to the abovementioned earthquakes, its damage indices with five definitions will be calculated in a few seconds with an acceptable accuracy. In the paper the five damage indices including the damage index that is suggested by the authors are briefly introduced. Finally, the accuracy of the results of neural networks software for the five different damage indices are compared to each other.تاکنون روابط مختلفی جهت محاسبه خسارت لرزهای سازهها از جمله شاخصهای خسارت بر اساس شکلپذیری، استهلاک انرژی و ترکیب شکلپذیری و استهلاک انرژی ارائه شده است. برای ارزیابی خسارت یک سازه در مقابل زلزلهای که تجربه میکند، نیاز به انجام تحلیل دینامیکی غیر خطی میباشد و چون این روش زمان طولانی برای به دست آوردن پاسخ سازه در مقابل بار لرزهای نیاز دارد، در این مقاله ضمن ارائۀ شاخص جدیدی که شاخص خسارت بر اساس کاهش سختی نامیده شده است، یک شبکه عصبی تربیت و معرفی شده است که به کمک آن با صرف زمان بسیار کم، وضعیت خسارت سازه را برای انواع شاخصهای خسارت در مقابل بار لرزهای پیشبینی میکند؛ به طوری که با نتایج تحلیل دقیق آن مطابقت نسبی دارد. غلبه بر پیچیدگیهای مرتبط با مشخصات زلزله و تنظیم شبکه برای کارکرد مناسب برای انواع سازه ها از نقاط قوت این شبکه است. شبکۀ پیشنهادی میتواند توسط نرم افزارهای تحلیل و طراحی برای پیشبینی خسارت سازه به کار رود.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5191_d9f6079fb92e1ffdc10f41c6e9ee5654.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791846.28320160822Forecasting Concentrations of Gaseous Air Pollutants Using Artificial Neural Networks in Tabrizپیشبینی غلظت آلایندههای گازی در هوای شهر تبریز با استفاده از شبکه عصبی87945192FAناهیدهمحمدیکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریزخالدظروفچی بنیسدانشکده مهندسی شیمی، مرکز تحقیقات مهندسی محیط زیست، دانشگاه صنعتی سهندمحمدشاکر خطیبیگروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریزاسماعیلفاتحی فردانشکده مهندسی شیمی، مرکز تحقیقات مهندسی محیط زیست، دانشگاه صنعتی سهندعلیرضابهروز سرندگروه مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی ارومیهامیرمحمودیانکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریزفریدشیخ الاسلامیکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریزJournal Article20160918Today, air pollution is considered as an important and challenging problem in the megacities all over the world. It is usually caused due to industrialization, urbanization, rapid development in traffic and increasing amounts of anthropogenic emissions. Urban air pollution in developing countries has been represented as a growing problem for communities. Reliable forecasting of air pollution would allow taking more efficient countermeasures to prevent air pollution crisis and protect public health. The artificial Neural Network (ANN) has emerged out to be more flexible, less assumption dependent and adaptive methodology to obtain reliable prediction values of air pollutants. ANNs have been shown to be quite powerful in capturing the complex and usually nonlinear relationships between meteorological variables and air pollutant concentrations [1-3]. <br /> آلودگی هوا به عنوان یک چالش مهم در شهرهای بزرگ مطرح میباشد که در نتیجه صنعتی شدن، گسترش شهرنشینی، رشد سریع ترافیک و افزایش فعالیتهای انسان تشدید شده است. آلایندههای هوا باعث بروز اثرات منفی بر سلامت انسان و تخریب محیط زیست شده لذا آگاهی از غلظت آلایندهها میتواند به عنوان اطلاعات کلیدی در برنامههای کنترل آلودگی مورد استفاده قرار گیرد. روشهای متعددی برای پیشبینی غلظت آلایندههای هوا وجود دارد و در این میان، در سالهای اخیر پیشرفت قابل توجهی در توسعه مدلهای شبکه عصبی برای پیشبینی غلظت آلاینده های هوا صورت گرفته است. در این مطالعه، از شبکههای عصبی مصنوعی به منظور پیشبینی غلظت آلایندههایCO، SO<sub>2</sub> و NO<sub>X</sub>در هوای شهر تبریز استفاده شده است. دادههای غلظت آلایندهها از ایستگاه سنجش ثابت مستقر در میدان نماز و دادههای هواشناسی شامل سرعت و جهت باد، دما و رطوبت هوا از اداره کل هواشناسی جمعآوری شده و پس از نرمالسازی به عنوان متغیرهای ورودی شبکه عصبی مورد استفاده قرار گرفت. تعداد 5-3 لایه مخفی و 25-8 نرون در هر لایه مخفی نتایج قابل قبولی داشته است. از تابع تانژانت سیگموئید به عنوان تابع انتقال و الگوریتم لونبرگ مارکوآت برای بهینهسازی وزنها و بایاسهای شبکه استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده، شبکه عصبی مصنوعی روشی قابل اعتماد برای پیشبینی غلظت ساعتی آلایندههای هوا بوده به طوری که، ضریب همبستگی بالای 90/0 بین غلظت آلایندههای پیشبینی شده و غلظت واقعی آلایندههای CO، SO<sub>2</sub> و NO<sub>X</sub> به دست آمد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5192_d538da6a41bb48b1b634f4d927cdc03b.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791846.28320160822Studying the Behavior of Central Gusset Plate Connections on Inverted V-Bracesمطالعه رفتار ورقهای اتصال میانی در مهاربندهای 8 هم محور951065193FAموسیمظلومدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییوحیدصالحیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییJournal Article20160918In this research, the hysteretic behavior of 14 inverted-V braces and their gusset plate connections subjected to inelastic cyclic loading is examined through analytical simulations. It was modeled in ABAQUS software and the analysis type was static nonlinear analysis. Gusset plates with a constant thickness but with different sizes and shapes were used. To verify the correctness of the analysis, hysteretic behavior of gusset plates obtained from analysis was compared with experimental results. This comparison showed the exactness of the modeling. Then 14 samples of more important gusset plates in terms of ductility and strength were compared. The final result is that although stiffener in the gusset plates increase the strength of connections, they reduce ductility; so, numerous and indiscriminate addition of stiffeners in gusset plates are not recommended.در این تحقیق رفتار هیسترزیس ورقهای اتصال میانی 14 نمونه مهاربند 8 هممحور مدلسازی شدند. این مدلها در نرمافزار ABAQUS ساخته شدند و تحلیل استفاده شده، از نوع استاتیکی غیر خطی بود. نحوه بارگذاری به صورت چرخهای انجام گرفت که در ابتدا به صورت اعمال بار و سپس شامل اعمال تغییر مکان به سازه شد. ورقهای اتصال با ضخامت مشخص ولی با ابعاد و شکلهای متفاوت به کار رفت. با استفاده از نتایج تحلیلهای انجام شده، رفتار هیسترزیس ورقهای اتصال به دست آمد و این رفتار با نتایج آزمایشگاهی مقایسه گردید و صحت انجام تحقیق توسط نرمافزار آباکوس اثبات شد. سپس تعداد 14 نمونه ورق اتصال که از نظر شکلپذیری و مقاومت دارای اهمیت بیشتری بودند، با هم مقایسه گردیدند. نتیجه نهایی این است که اگر چه وجود سخت کننده در ورق اتصال سبب افزایش مقاومت اتصال میشود، ولی شکلپذیری آن را کم میکند؛ بنابر این افزودن سختکنندههای متعدد و بیرویه در ورق اتصال توصیه نمیشود.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_5193_e0f34b08b97eb6a44d375c32138090a5.pdf