معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791842.16620120521Estimating Fracture Eenergy of Concrete Using Artificial Neural Networksتخمین انرژی شکست بتن با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی183426FAحسنافشیندانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهندنقدعلیچوپانیدانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی سهندهادیفتحی پورآذردانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی سهندJournal Article20150426بتن یکی از رایجترین مصالح صنعتی و ساختمانی است که به دلیل اقتصادی بودن اهمیت روز افزونی پیدا میکند. در سالهای اخیر با بهرهگیری از روشهای مختلف آزمایشگاهی، پارامترهای شکست مواد سیمانی مانند بتن مورد بررسی قرار گرفته است؛ نقش این پارامترها در طراحی سازههای سطحی و زیرسطحی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مقاله مدل شکست بر اساس شبکه عصبی برای تخمین پارامترشکست بتن G<sub>F</sub>(انرژی مخصوص شکست که مساحت زیر منحنی تنش- بازشدگی نوک ترک است) در بارگذاری تحت خمش سه نقطهای (3PB) ارائه شده است. میتوان با استفاده از شبکه عصبی و آموزش صحیح شبکه و متعاقباً ایجاد رابطه منطقی بین متغیرهای ورودی و خروجی، مدل بهینهای برای هر سری از دادهها ایجاد کرد و سپس با ارزیابی دقت شبکه، از آنها به عنوان یک ابزار مؤثر برای تخمین انرژی شکست بتن استفاده کرد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3426_b6051f16dd0d21dc43f989c633106b1b.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791842.16620120521Study of Chaotic Nature of Daily Water Level Fluctuations in
Urmia Lakeبررسی ماهیت آشوبناکی نوسانات روزانه تراز آب دریاچه ارومیه9203427FAیوسفحسن زادهدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریزمحمدتقیاعلمیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریزسعیدفرزیندانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریزسیدرضیشیخ الاسلامیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی امیرکبیرالمیراحسن زادهدانشکده مهندسی عمران و زمین شناسی، دانشگاه ساسکاچوان، کاناداJournal Article20150426نظریه آشوب به مطالعه پدیدهها و سیستمهای دینامیکی غیرخطی و پیچیدهای میپردازد که رفتار آنها در نگاه اول تصادفی بهنظر میسد، اما در واقع همین سیستمها تحت حاکمیت قوانین مشخصی میباشند و با نگاهی عمیقتر، نوعی دوره تناوب و نظم در آنها مشهود میگردد. حساسیت به شرایط اولیه، ناپایداری، غیرپریودیک، قطعی و غیرخطی بودن، خصوصیات یک سیستم آشوبناک را تعریف میکنند. در سیستمهای هیدرولوژیکی آشوبناک نیز، میتوان از تحلیل سری زمانی بلند مدت، سری زمانی کوتاه مدت را استخراج کرد و همچنین اطلاعات و روابط سیستم را بدون نیاز به یافتن قوانین یا روابط دینامیکی حاکم، کشف کرد. از آنجا که نوسانات تراز آب دریاچهها ماهیتی دینامیکی و غیرخطی دارد، لذا نظریه آشوب میتواند نقش مهمی را در شناخت این پدیده ایفا نماید. با لحاظ اهمیت و موقعیت ملی - جهانی دریاچه ارومیه، هدف از این تحقیق، مطالعه نوسانات روزانه تراز آب دریاچه ارومیه در طول دوره آماری 44 ساله اخیر با استفاده از مفاهیم نظریه آشوب میباشد. اولین گام جهت مطالعه یک فرآیند با این نظریه، بررسی آشوبناکی آن است که روش بعد همبستگی از مرسومترین این روشها است. بدین منظور پس از محاسبه زمان تأخیر و بازسازی فضای حالت، بعد محاط با استفاده از توابع خود همبستگی و الگوریتم نزدیکترین همسایگی کاذب تعیین شده و سپس شیب نمودار بعد همبستگی محاسبه گردیده است. مقدار عددی غیر صحیح این شیب، مبین آشوبپذیری سیستم میباشد. نمای لیاپانوف و پهنای باند در توان طیفی فوریه نیز دیگر شاخصهای بررسی ماهیت آشوبناکی هستند که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتهاند و نتایج حاصله از آنها نیز حاکی از آشوبی بودن سیستم میباشد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3427_aa44a2aafa2617f31d35792fb6d39640.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791842.16620120521Study on Lifted-up Length of Rail in Modified Winkler Modelمطالعه طول بلندشدگی ریل راه آهن در مدل وینکلر اصلاح شده21283428FAجبارعلیذاکریدانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم وصنعت ایرانمحمدعمادمطیعیان نجاردانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم وصنعت ایرانمرادشادفردشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20150426تاکنون مدلسازیهای متنوعی در تحلیل و طراحی خطوط ریلی صورت گرفته است. در برخی از مدلها فنرهای زیر ریل به صورت فشاری و کششی میباشند، که از آن جمله میتوان به مدل تیر بر روی بستر ارتجاعی (مدل وینکلر) اشاره کرد. از آنجایی که بستر زیر ریل دارای مقاومت کششی نمیباشد، فنرهای به کشش افتاده در مدل وینکلر نبایستی هیچگونه سختی از خود نشان دهند تا یک مدل واقعی حاصل شود. با توجه به سادگی و کاربرد وسیع تئوری وینکلر در حوزه مهندسی و دارا بودن محدودیتها و اشکالات وارده بر آن، سعی شده برخی از این محدودیتها رفع شوند. در این مقاله با در نظر گرفتن وزن مرده ریل و تراورس با کمک مدل سای-وستمن با حذف فنرهای کششی به اصلاح مدل وینکلر پرداخته میشود. با فرموله کردن و تشکیل معادلات دیفرانسیل تغییر شکل تیر با شرایط مذکور، حل ریاضی آنها به شکل بسته صورت گرفته است. همچنین تلاش شده با استخراج نمودارهای بدون بعد، حساسیتسنجی سختی بستر و نوع پروفیل ریل و بار چرخ وسائط نقلیه ریلی در مقابل طول بلند شدگی خط صورت گیرد. با توجه به شرایط خطوط ریلی کشور و بار محوری عبوری، یک مطالعه موردی و در نهایت مقایسه طول ناحیه کششی (غیر تماسی) و فشاری مدل وینکلر، سای- وستمن ارائه شده است. با حل معادلات و رسم نمودار خیز ریل در حالت اصلاح شده مشاهده میشود که طول ناحیه غیر تماسی و ارتفاع بلندشدگی خط ناشی از یک بار متمرکز بیش از مدل وینکلر میباشد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3428_4cd58fc73f8f448e2694b151f4b6f706.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791842.16620120521Effect of Horizontal Drains on Upstream Slope Stability During Rapid Drawdown Conditionتأثیر زهکشهای افقی بر پایداری شیروانی بالا دست سدهای خاکی در حین تخلیه سریع مخزن29343429FAسیدمحمد علیزمردیاندانشکده مهندسی آب، دانشگاه شیرازسیدمهدیعبداللهزادهدانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبانJournal Article20150426حالت تخلیه مخزن یکی از حالات بارگذاری سدهای خاکی است که در طراحی شیروانی بالا دست سدهای خاکی نقش عمدهای ایفا میکند. در این حالت شیروانی بالا دست در شرایط بحرانی قرار گرفته و ممکن است ناپایداریهایی در آن رخ دهد. علت این امر آن است که در حین تخلیه مخزن، افت تراز آب داخل پوسته همزمان با پایین رفتن تراز آب مخزن صورت نمیگیرد. فشار آب حفرهای محبوس در پوسته بالا دست باعث کاهش تنشهای مؤثر میگردد و از این رو احتمال وقوع لغزش و ناپایداری در شیروانی بالا دست وجود دارد. یکی از راههای کم کردن فشار آب حفرهای پوسته بالا دست در حین تخلیه مخزن، تعبیه زهکش در این شیروانیها است. هدف اصلی این تحقیق آن است که مشخص گردد با لحاظ نمودن و تعبیه زهکش در شیروانی بالا دست سدهای خاکی، فشار آب حفرهای تا چه میزان زائل گردیده و ضریب اطمینان و پایداری تا چه حد بهبود مییابد.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3429_c7bdb3cc14de4b5873f3583e42f054bc.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791842.16620120521Effects of Nano-Silica on Mechanical Properties and Durability of Concreteتأثیر نانوسیلیس بر خصوصیات مکانیکی و دوام بتن35453430FAشبنمفیروزمکانمهندسی عمران-محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیرعلی اکبررمضانیانپوردانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رئیس مرکز تحقیقات تکنولوژی و دوام بتنتقیعبادیدانشکدة مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیرحامدبهرامیمهندسی عمران-مدیریت ساخت، دانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20150426در هزاره جدید افق فعلی علم را نانوفناوری ترسیم کرده است. نانوفناوری به معنای توسعه، ساخت، طراحی و استفاده از محصولاتی است که اندازه آنها بین یک تا صد نانومتر قرار دارند. استفاده از نانوسیلیس خصوصیات مکانیکی و دوام بتن را بهبود بخشیده و با افزایش عمر مفید سازه، آلودگیهای زیستمحیطی همچون تولید گاز گلخانهای دیاکسید کربن را کاهش داده و دستیابی به توسعه پایدار را تسهیل مینماید. هدف از این تحقیق بررسی اثر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن میباشد. . به این منظور از آزمایشهایی چون مقاومت فشاری، نفوذپذیری و جذب مویینگی آب، نفوذ تسریع شده یون کلراید و مقاومت الکتریکی بهره گرفته شده است. علاوه بر این جهت بررسی دقیقتر اثرات نانوسیلیس بر ریزساختار بتن از آزمایش میکروسکوپ الکترونی روبشی بر روی نمونههای خمیر سیمان نیز استفاده شده است. جهت ساخت نمونههای بتنی از مقادیر مختلف نانو سیلیس با جایگزینی 0%، 5/2%، 5/4%، 5/6% و 5/8% وزنی سیمان استفاده گردید. تمامی نمونهها با نسبت آب به مواد سیمانی ثابت و برابر با 45/0 و عیار سیمان kg/m<sup>3</sup> 400 ساخته شدند. بطور کلی نتایج، بهبود خواص و میکروساختار بتن را با افزایش میزان نانوسیلیس نشان میدهد .https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3430_4c2786bff63fa6c177572690f519ac8e.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791842.16620120521An Investigation on the Seismic Stability of Persian Brick Archesبررسی پایداری لرزهای قوسهای آجری ایرانی49553431FAمجیدپورامینیاندانشگاه آزاد اسلامی، واحد رامسرارژنگصادقیدانشکده فنی، گروه مهندسی عمران، دانشگاه شهید مدنی آذربایجانسمیهپوربخشیاندانشگاه آزاد اسلامی، واحد رامسرJournal Article20150426سابقه استفاده از فرم سازهای قوس در ایران به هزاران سال میرسد. قوس از اجزای بنیادین در معماری ایران است. دیگر سیستمهای سازهای نظیر طاق و گنبد از قوسها بدست آمده است. قوسها، طاقها و گنبدهای مصالح بنایی توجه و حیرت بسیاری از محققان را در طول قرنها برانگیخته و امروزه مطالعات ویژهای در این زمینه در حال انجام است. این فرمها در بناهای تاریخی و خطوط ریلی و جادهای بسیاری از کشورهای دنیا قابل مشاهده است. در این تحقیق، پایداری انواع قوسهای ایرانی تحت وزن، سربار و زلزله ارزیابی شده است. پرکاربردترین قوسهای ایرانی پس از مدلسازی هندسی در نرمافزار AutoCAD، برای مدلسازی اجزای محدود به محیط نرمافزارANSYS انتقال یافت. تحلیل استاتیکی، ارتعاش آزاد و دینامیکی خطی و غیرخطی بر روی مدل اجزای محدود انجام شده است. برای تحلیل دینامیکی از 3 شتاب نگاشت تکان قوی استفاده شده است. پس از مقایسه نتایج تحلیلهای گفته شده، مشخص شده است که قوسهای سهمی باربری مناسبی نسبت به دیگر قوسها دارند همچنین زمان و نحوه فروپاشی قوسها و محل ترکهای اولیه بدست آمده است.https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3431_b7266f50e837d75e21cd91fcc7c01504.pdfمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزنشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز2008-791842.16620120521Study of Corrosion in Reinforced Concretes with Different Water to Cement Ratios at Splash zoneبررسی خوردگی در آزمونههای بتنی مسلح با نسبت آب به سیمان مختلف واقع در شرایط رویارویی پاشش در منطقه خلیج فارس57633432FAمحمدشکرچی زادهدانشکده مهندسی عمران و سرپرست انستیتو مصالح ساختمانی، دانشکده فنی، دانشگاه تهرانمهدیولی پورانستیتو مصالح ساختمانی، دانشکده فنی، دانشگاه تهرانفرهادپرگردانشگاه Delft هلندJournal Article20150426امروزه پدیده خوردگی در سازههای بتنی اجرا شده در مناطق جنوبی کشور یکی از معضلات مهم جامعه مهندسی کشور میباشد. پدیده خوردگی هر ساله هزینههای هنگفت مالی بر کشور تحمیل میکند. با این وجود، میتوان با شناخت بهتر عوامل و دلایل آن در منطقه خلیج فارس، گامهای مؤثرتری در راستای پیشگیری از خسارتهای احتمالی و بهبود وضعیت موجود برداشت. در این تحقیق، با توجه به اینکه شرایط رویارویی پاشش یکی از مناطق حساس برای خوردگی آرماتور و در نتیجه تخریب بتن در محیطهای دریایی میباشد، با ساخت آزمونههای بتنی مسلح با نسبتهای آب به سیمان مختلف (35/0، 40/0، 45/0 و 5/0) واقع در این شرایط رویارویی در منطقه خلیج فارس (جزیره قشم)، وضعیت خوردگی آرماتور با استفاده از روشهای مختلفی از جمله جریان ماکروپیل، پتانسیل نیم پیل و نرخ خوردگی آرماتور در طول 18 ماه بررسی شده است. بر اساس نتایج حاصله، کاهش نسبت آب به سیمان اثرات قابلملاحظهای بر کنترل خوردگی و تعویق زمان شروع خوردگی خواهد داشت. همچنین مقایسه روشهای مورد استفاده برای بررسی خوردگی نشان از دقت مناسب آنها برای تخمین شروع احتمالی خوردگی داردhttps://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3432_98d3a397b17cefe11898ffb90a7a9a8f.pdf