معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
47.2
87
2017
08
23
پیشبینی ظرفیت باربری جانبی شمعها در خاکهای رسی با استفاده از ماشین بردار پشتیبان
1
10
FA
علیرضا
اردکانی
عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی
a.ardakani@eng.ikiu.ac.ir
وحیدرضا
کوهستانی
دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران/مکانیک خاک و پی
vrkohestani@gmail.com
پیشبینی ظرفیت باربری شمعهای تحت بار جانبی یکی از مسائل اساسی در مهندسی ژئوتکنیک است و تاکنون روشهای متفاوتی برای ارزیابی آن ارائه شده است. ماشین بردار پشتیبان (SVM) یک روش نسبتاً جدید هوش مصنوعی است که در بسیاری از مسائل ژئوتکنیکی به طور موفقیتآمیزی مورد استفاده قرار گرفته است. این مقاله کاربرد مدل SVM برای پیشبینی ظرفیت باربری جانبی شمعها در خاکهای رسی را شرح میدهد. از نتایج مدلهای کوچک مقیاس آزمایشگاهی شمعهای صلب در خاکهای رسی با پارامترهای ورودی قطر شمع (D)، طول مدفون شمع (L)، خروج از مرکز بار (e) و مقاومت برشی زهکشینشده خاک (Su) برای توسعه و ارزیابی مدل استفاده شده است. ظرفیت باربری جانبی پیشبینیشده توسط مدل پیشنهادی با نتایج حاصل از مدل شبکه عصبی مصنوعی (ANN) و همچنین روشهای تحلیلی Broms و Hansen مقایسه شده است. نتایج نشان از کارایی بهتر مدل SVM نسبت به روشهای مذکور دارد. این مطالعه نشان میدهد که روش SVM یک ابزار جایگزین برای مهندسین ژئوتکنیک به منظور پیشبینی ظرفیت باربری جانبی شمعها ارائه میدهد.
ماشین بردار پشتیبان (SVM),ظرفیت باربری جانبی,شمع,مقاومت برشی زهکشی نشده (Su)
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6502.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6502_b0b1691b96b41e60bab9e869872f2f63.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
47.2
87
2017
08
23
بررسی رفتار تجربی گروه شمع بلند و کوتاه با هد گیردار تحت بار جانبی
11
20
FA
آیسان
پورجعفر
دانشکده فنی و مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
poorjafaraysan@gmail.com
هوشنگ
کاتبی
0000-0001-7347-6999
دانشکده فنی و مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
katebi@tabrizu.ac.ir
مسعود
حاجی علیلوی بناب
0000-0003-2865-2492
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
hajialilue@tabrizu.ac.ir
گروه شمع تحت بار جانبی اغلب یکی از مسائل مهم در بررسی پیها میباشد. در گروه شمع تحت بار جانبی، رفتار هر شمع از شمعهای مجاور تأثیر میپذیرد. پارامتر فاصله مرکز به مرکز شمعها در گروه شمع، اندرکنش شمع- خاک- شمع را تحت تأثیر قرار داده و تعیین کننده در مقاومت جانبی پیها میباشد. در تحقیق حاضر با استفاده از روش PIV(Particle Image Velocimetry)، شمعهای کوتاه و بلند با فواصل متغیر مرکز به مرکز شمعها مورد بررسی قرار گرفت. آزمایشها روی مدلی با مقیاس کوچک در آزمایشگاه انجام شد. در این مدل، گروه شمع 2x1 با فواصل 1 تا 4 برابر پهنای شمع درون خاک ماسهای خشک بد دانهبندی شده که در سستترین حالت قرار داشت، انجام گرفت. شمعهای مورد استفاده از نوع آلومینیومی بوده و اتصال هد شمعها به کلاهک به صورت گیردار بود. تحلیل و بررسی نتایج نشان میدهد که با افزایش فاصله شمعها در گروه از 1 تا 4 برابر پهنای شمع، ظرفیت باربری جانبی گروه شمع افزایش مییابد، همچنین اثر گروه برای شمع بلند مؤثرتر از شمع کوتاه است.
گروه شمع,GeoPIV,اتصال گیردار هد به کلاهک,بار جانبی
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6503.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6503_3fe1c74c9f086361ad854230f7d88218.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
47.2
87
2017
08
23
بررسی اثرات تغییر مکان ناشی از گودبرداری بر سازه مجاور در مناطق شهری (مطالعه موردی شهر ایلام)
21
27
FA
سجاد
توکلی
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
sajadtavakoli@tabrizu.ac.ir
محمدحسین
امین فر
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
aaminfar@tabrizu.ac.ir
محمود
عدالتی
دانشکده فنی، دانشگاه ایلام
edalati.mahmoud@yahoo.com
امروزه با توجه به کمبود فضا و گسترش فرهنگ آپارتمان نشینی در مناطق شهری، برای دسترسی به فضای کافی و نیز بستر مناسب در بیشتر پروژهها گودبرداری امری اجتناب ناپذیر است. طراحی نادرست و عدم رعایت اصول ایمنی در حفاظت از گود و ساختمانهای مجاور آن منجر به ایجاد خسارت جبران ناپذیری خواهد شد. در این تحقیق اهمیت در نظر گیری تغییرشکلها در محیط اطراف محل گودبرداری و میزان تأثیر این تغییر مکانها بر روی سازههای اطراف مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. برای این هدف اثر سختی سازه مجاور بر حرکت زمین حاصل از گودبرداری لحاظ شده است. برای این منظور از تقابل دو برنامه اجزاء محدود Etabs و Plaxis و مدل رفتاری خاک سخت شونده برای مصالح زمین استفاده شده است. برای لحاظ نمودن تأثیر سختی سازه مجاور از یک ساختمان بتنی با سیستم مهاربندی قاب خمشی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که سختی سازه مجاور تأثیر قابل توجهی در کنترل تغییر مکان زمین به علت گودبرداری دارد.<br /> <strong> </strong>
تحلیل عددی,گودبرداری,اندرکنش گودبرداری-سازه مجاور,سازه مجاور,نشست زمین
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6505.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6505_ae491878df96bcf12611c2e859ee7f02.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
47.2
87
2017
08
23
بررسی گزینههای دفع پسماند شهری با رویکرد ارزیابی چرخه حیات (مطالعه موردی: شهر توریستی رامسر)
29
38
FA
مریم
شاه نظری
مهندسی منابع طبیعی- آلایندههای محیط زیست، پژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتی
m_ahnazaree@yahoo.com
مهدی
جلیلی قاضی زاده
گروه آلایندههای محیط زیست، پژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتی
ma_jalili@sbu.ac.ir
افسانه
شهبازی
گروه آلایندههای محیط زیست، پژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتی
a.shahbazy@gmail.com
پسماند از تولیدات غیر قابل اجتناب هر جامعه و مدیریت پسماند یکی از نیازهای اصلی آن جامعه است. از این رو استقرار سامانه مدیریت پسماند ضروری است. یکی از بخشهایی که اصلاح آن میتواند نقشی مهمی در ارتقاء سسیستم مدیریت پسماند شهری داشته باشد، انتخاب روش دفع نهایی پسماند است. انتخاب گزینه مناسب دفع پسماند یک مسأله چند معیاره و پیچیده است که باید از لحاظ محیط زیستی، اجتماعی، فنی و اقتصادی به آن توجه شود. هدف از این مطالعه مقایسه سناریوهای مختلف انواع گزینههای دفع مواد زائد جامد در شهر رامسر و انتخاب سناریو برتر با رویکرد ارزیابی چرخه حیات میباشد. بدین منظور 15 سناریو در نظر گرفته شده و فهرستنویسی چرخه حیات در هر سناریو به کمک مدل مدیریت یکپارچه پسماند (IWM) صورت پذیرفت. نتایج به دست آمده از فهرست نویسی به 5 طبقه اثر شامل مصرف انرژی، گازهای گلخانهای، گازهای اسیدی، مه دود فتوشیمیایی و خروجیهای سمی تخصیص داده شد. مقادیر فهرست شده در فاکتورهای ویژگیسازی ضرب گردید و شاخص اکولوژیکی برای هر یک از سناریوها به دست آمد و در نهایت برآورد اقتصادی هر یک از سناریوها انجام شد. با مقایسه سناریوها از نظر زیستمحیطی و اقتصادی، سناریو 60% دفن بهداشتی و 40% کمپوست به عنوان گزینه برتر دفع پسماند شهری، شهر رامسر انتخاب گردید.
ارزیابی چرخه حیات,مدیریت یکپارچه مواد زائد,دفع,شهر رامسر,مدل IWM
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6511.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6511_584955ca92eb2c25bf24bfcb7f0bbf7e.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
47.2
87
2017
08
23
ارزیابی مدل هیدرولوژیکی بزرگ مقیاس VIC-3L برای شبیهسازی دبی رودخانه و تحلیل حساسیت آن در مقیاسهای زمانی مختلف (مطالعه موردی: حوضه آبریز چالوس)
39
52
FA
اصغر
عزیزیان
گروه مهندسی آب، دانشکده فنی- مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
azizian@eng.ikiu.ac.ir
علیرضا
شکوهی
گروه مهندسی آب، دانشکده فنی- مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
shokoohi@eng.ikiu.ac.ir
مدلهای هیدرولوژیکی بزرگ مقیاس به علت دارا بودن اساس فیزیکی و در نظر گرفتن عمده فرآیندهای تأثیرگذار در بیلان انرژی و آب حوضه، از قابلیت مناسبی جهت برآورد توزیع مکانی رطوبت و دمای خاک، میزان تبخیر و تعرق و جریان رودخانهای برخوردار میباشند. یکی از پرکاربردترین مدلهایی که در دهههای اخیر مورد توجه بسیاری از محققین قرار گرفته گرفته است، مدل نیمه توزیعی VIC-3L میباشد. هدف از تحقیق حاضر ارزیابی و تحلیل حساسیت مدل هیدرولوژیکی بزرگ مقیاس VIC-3L برای شبیهسازی دبی رودخانه چالوس در مقیاسهای زمانی مختلف میباشد. بررسی شاخص کارائی (نش- ساتکلیف) به دست آمده در مراحل واسنجی (84/0) و صحتسنجی (74/0) حاکی از آن است که مدل مذکور از توانائی مناسبی جهت شبیهسازی هیدروگراف جریان خروجی از حوضه آبریز رودخانه چالوس برخوردار میباشد. همچنین تحلیل حساسیت مدل نسبت به پارامترهای ورودی نشان میدهد که در مقیاسهای زمانی مختلف (روزانه، ماهانه و سالانه)، ترتیب پارامترهای تأثیرگذار متفاوت میباشد. اما در یک نتیجهگیری کلی میتوان چنین عنوان نمود که مهمترین پارامترهای تأثیرگذار بر عملکرد مدل VIC-3L، پارامترهای d2 (عمق لایه دوم خاک)، Ws (کسری از حداکثر رطوبت موجود در خاک) و Ds (کسری از حداکثر جریان زیرسطحی) میباشند و پارامترهای دیگر از تأثیر کمتری برخوردار بوده و از آنها میتوان در طول فرآیند واسنجی صرف نظر نمود.
تحلیل حساسیت,شاخص کارائی نش- ساتکلیف,مدلهای هیدرولوژیکی بزرگ مقیاس,مدل VIC-3L
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6512.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6512_dbdc281993fe30ad21a74270388e994d.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
47.2
87
2017
08
23
کاربرد روش اندازهگیری گرهی فشار در شناسایی نشت
53
62
FA
محمد
عطاری
گروه عمران دانشگاه فردوسی
mohhamad.attari@yahoo.com
محمود
فغفور مغربی
0000-0002-0082-0020
مدیر گروه عمران دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد
maghrebi@um.ac.ir
علی رضا
منوریان
دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی
a.monavarian@yahoo.com
در حال حاضر هدر رفت آب به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است. از طرفی تقاضا برای آب در حال افزایش است. این مسأله مدیریت تقاضا و اصلاح الگو مصرف را ضروری ساخته است. از مهمترین روشهای مدیریت مصرف، کاهش آب به حساب نیامده میباشد. در این مقاله یک ایده جدید جهت تعیین موقعیت و مقدار نشت در شبکههای توزیع آب با استفاده از تحلیل اختلاف فشارهای گرهی در حالت نشت دار و بدون نشت معرفی میشود. نتایج نشان میدهد که این روش میتواند با حداقل برداشت اطلاعات هیدرولیکی از نوع فشارها، علاوه بر تعیین موقعیت نشتهای موجود گرهی، گرهی که نشت بیشتر را دارد و همچنین مقدار دقیق نشت را شناسایی کند.
نشت یابی,فشارسنجی,فشارگرهی,شبکه توزیع آب
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6518.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6518_ba594bc4beeb591176f30230828ea9de.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
47.2
87
2017
08
23
تعیین ضرایب سنتیک تصفیهخانه فاضلاب شهری شیراز با استفاده از راکتور منقطع
63
73
FA
مسعود
نوشادی
دانشیار بخش مهندسی آب دانشگاه شیراز
noshadi@shirazu.ac.ir
علیرضا
احدی
شرکت آب و فاضلاب شیراز
ahadi.ali.r@gmail.com
در تصفیهخانههای فاضلاب شهری لجن فعال ضرایب سنتیک امکان مدل کردن فرآیند تصفیه و پیشبینی کیفیت پساب خروجی بر اساس دادههای ورودی را امکانپذیر مینماید و در نتیجه امکان طراحی مدولهای جدید، ارزیابی عملکرد در زمان بهرهبرداری و بهبود روش بهرهبرداری را میسر میسازد. بنابر این هدف از این پژوهش تعیین ضرایب سنتیک تصفیهخانه فاضلاب شهری شماره یک شیراز با فرآیند لجن فعال میباشد. به منظور تعیین ضرایب، روش منقطع با نمونهای با حجم 5/12 لیتر از فاضلاب خروجی حوض تهنشینی اولیه برای هر دور راهاندازی راکتور پایلوت با حجم 2/46 لیتر مورد استفاده قرار گرفت. پس از تزریق فاضلاب و هوادهی در زمانهای متفاوت و انجام واکنش، 5/10 لیتر پساب و2 لیتر لجن برای مدت تهنشینی 7/0 ساعت تولید گردید. آزمایشات غلظت اکسیژنخواهی شیمیائی فاضلاب ورودی و خروجی و جامدات فرار مایع مخلوط شده، حین هوادهی و پس از تهنشینی بر اساس استاندارد متد برای 31 بار راهاندازی پایلوت در31 روز صورت پذیرفت. در این پژوهش ضریب فروپاشی درونی و ضریب بازدهی رشد بهترتیب معادل d<sup>-1</sup> 1264/0 و gCOD/gvss 6579/0 و حداکثر نرخ ویژه مصرف ماده غذایی و ثابت نیمه اشباع ماده غذایی به ترتیب gvss.d/gCOD 3467/3 و m<sup>3</sup>/gCOD 25/305 تعیین گردید.
ضرایب سنتیک,راکتور منقطع,تصفیه خانه فاضلاب شیراز و فرآیند لجن فعال
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6519.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6519_eb12ea2bc9d9819b04deab9b1eebd829.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
47.2
87
2017
08
23
ارزیابی اثرات محیط زیستی محل دفن پسماندهای جامد شهری تبریز با استفاده از ماتریسهای RIAM و LEOPLD
77
87
FA
محمد
طاهری
کارشناس ارشد محیط زیست، گروه محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تربیت مدرس
m.taheri677@yahoo.com
مهدی
غلامعلی فرد
گروه محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تربیت مدرس
m.ghholamalifard@modares.ac.ir
مهدی
جلیلی قاضی زاده
گروه آلایندههای محیط زیست، پژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتی
jalili@sbu.ac.ir
مهدی
ثاقییان
دانشجوی دکتری، مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
smsaghebian@yahoo.com
افزایش تولید پسماندها ناشی از رشد جمعیت، صنایع و تمایل به مصرفگرایی از مهمترین مسائلی است که مشکلات متعددی در جوامع شهری به بار آورده است. ارزیابی اثرات محیط زیستی از ابزارهایی میباشد که جهت پیشبینی و کاهش اثرات سوء پروژههای عمرانی مورد استقبال قرار گرفته است. هدف مطالعه حاضر، به کارگیری این ابزار جهت شناسایی اثرات منفی محل دفن پسماندهای جامد شهری تبریز و ارائه راهکارها و جایگزینهای مناسب میباشد. ارزیابی بر اساس آمار و اطلاعات به دست آمده از بازدیدهای میدانی انجام شده در سال 1392 و به کمک روش ماتریسها (ماتریس ارزیابی اثرات سریع و ماتریس لئوپولد) صورت پذیرفت و ضمن بررسی ادامه روش فعلی (دفن غیر بهداشتی)، سه گزینه پیشنهادی دیگر شامل دفن بهداشتی، بازیافت و تولید کمپوست به همراه دفن باقیمانده نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند. دفن غیر بهداشتی بر اساس نتایج ماتریس ارزیابی اثرات سریع، امتیاز 627- و بر اساس نتایج ماتریس لئوپولد امتیاز 3900- را به خود اختصاص داد که بر مبنای هر دو روش به کار گرفته شده الویت نهایی را برای اجرا دارا بود. همچنین تولید کمپوست به همراه دفن باقیمانده نیز باتوجه به نتایج هر دو ماتریس، بالاترین الویت را نسبت به سایر گزینهها جهت برخورد با پسماندهای تولیدی دارا بود. با امعان نظر به نتایج حاصل، ادامه روش فعلی به دلیل برخورد ناصحیح با پسماندهای تولیدی و دفن کنترل نشده و بدون برنامه از اثرات منفی بسیار بالایی برخوردار میباشد. تولید کمپوست بر اساس نتایج هر دو ماتریس و با عنایت به ماهیت پسماندهای شهری تبریز، بالاترین الویت را برای جایگزینی با دفن غیر بهداشتی دارا است.
ارزیابی اثرات زیست محیطی,پسماند شهری,ماتریس ارزیابی,تبریز
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6520.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6520_afc3845b1024363e4f63c3ab11e39f4f.pdf
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
47.2
87
2017
08
23
ارزیابی پارامترهای خوردگی آرماتورها جهت تحلیل احتمالاتی تیرهای بتن مسلح
89
99
FA
بهروز
کشته گر
استادیار گروه مهندسی عمران دانشگاه زابل
bkeshtegar@uoz.ac.ir
آرش
محمدی فارسانی
گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فارسان
حسین علی
رهدار
گروه مهندسی عمران، دانشگاه زابل
rahdar@uoz.ac.ir
خوردگی میلگردها در تیرهای بتن یک فرایند پیچیده بوده که موجب کاهش سطح مقطع فولاد و زوال مقاومت سازه میگردد. تیرهای بتنی تحت خوردگی انواع مختلفی از عدم قطعیت در فاز خوردگی دارند که بایستی مطابق با یک مدل احتمالاتی در تحلیل قابلیت اعتماد لحاظ گردند. پارامترهای خوردگی مانند زمان شروع خوردگی، مقدار انتشار یونهای مخرب و نرخ خوردگی در خوردگی وابسته به زمان تیرهای بتن آرمه تاثیر گذارند. در این مقاله بر اساس انواع خوردگی کلی و موضعی تحلیل آماری با توجه به رویه حداکثر درست نمایی صورت پذیرفته و بهترین تابع توزیع احتمال پارامترهای خوردگی از میان توابع نرمال، لوگ- نرمال، گامبل، وایبول و گاما با استفاده از آماره مربع کا انتخاب گردیده است. در انتها با توجه به تحلیل آماری انجام شده یک تیر بتن مسلح تحت بار گسترده مطابق با تابع شرایط حدی خمشی بر اساس روش شبیهسازی مونت کارلو، تحلیل قابلیت اعتماد گردیده است. در این تیر اثر قطر میلگردها و همچنین دوره زمانی خوردگی کلی و موضعی بررسی شده است. نتایج حاکی از آن هستند که پارامترهای خوردگی از تابع توزیع احتمال لوگ-نرمال پیروی میکنند و پوشش آرماتورها نقش بسزایی در میزان کاهش سطح میلگردها دارد. افزایش دوره خوردگی بیشتر از 30 سال و کاهش قطر میلگردها کمتر از 18 میلیمتر موجب افزایش احتمال خرابی تیر بتنی تحت خوردگی میگردند.
شبیهسازی مونت کارلو,تحلیل آماری,تحلیل قابلیت اعتماد,بتن آرمه,خوردگی
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6521.html
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_6521_4c0f11737bc659f3276cabd9526837bf.pdf