per
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
2014-10-23
44.2
75
1
9
2499
بهینهسازی راههای دسترسی در معدن زغالسنگ تخت با هدف کمینه نمودن آسیبهای زیستمحیطی
Optimization of Access Routes in Takht Coal Mine for Minimizing Environmental Damages
سیدمحمداسماعیل جلالی
jalalisme@shahroodut.ac.ir
1
علی آزاد
ali_azad1362@yahoo.com
2
مهدی نوروزی
mnoroozi.mine@gmail.com
3
فرخ فروهنده
f.forouhandeh@shahroodut.ac.ir
4
محمدرضا آزاد
5
دانشکده مهندسی معدن- نفت و ژئوفیزیک، دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشگاه صنعتی شاهرود
مهندسی استخراج معدن، دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشکده ریاضی، دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشکده مهندسی معدن- نفت و ژئوفیزیک، دانشگاه صنعتی شاهرود
امروزه جادهسازی بدون رعایت ملاحظات زیستمحیطی بنابر اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، از عوامل کاهش مساحت جنگلهای کشور معرفی شده است. معادن به دلایل مختلف به ویژه به دلیل نیاز به احداث جادههای دسترسی متعدد به نقاط مختلف یک معدن، یکی از عوامل جدی آسیب به منابع طبیعی و جنگلها محسوب میشود. به همین دلیل در طراحی معادن، بهینهسازی جادههای دسترسی در یک محدوده معدنی به طوری که کمترین آسیب در منابع طبیعی و جنگل بروز نماید، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله، هدف تعیین مسیر بهینه برای احداث جادههای دسترسی در معدن تخت با هدف کمینهسازی هزینه و کاهش آسیب به پوشش گیاهی و زمینهای کشاورزی منطقه معدن است. برای این منظور، شبکه احتمالی راهها به صورت یک گراف، مدلسازی شده است. الگوریتم کروسکال برای یافتن کوتاهترین و کم هزینهترین مسیرها بین نقاط کلیدی در شبکه معدن (گمانه اکتشافی، تونل استخراجی، محل اسکان پرسنل یا نقطهای خاص) تا نقاط معلوم دیگر استفاده شده است. با یافتن چنین مسیری و احداث جاده در راستای آن اولاً دسترسی به تمام نقاط شبکه میسر شده و ثانیاً کمترین آسیب زیستمحیطی به منطقه وارد خواهد شد. در این مقاله پس از حل گراف مدلسازی شده شبکه راهها توسط الگوریتم کراسکال، مسیر کلی بهینه به ارزش 331 به دست آمد. این مسیر کلی شامل 15 مسیر بین نقاط کلیدی است که 6 مسیر آن بر روی جاده احداث شده از قبل در منطقه قرار دارد و بنابراین عواقب زیستمحیطی ندارد، 4 مسیر، از منطقه با پوشش گیاهی خیلی متراکم، 3 مسیر، از منطقه با پوشش گیاهی خیلی ضعیف و 2 مسیر، از منطقه با پوشش گیاهی ضعیف عبور میکند.
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_2499_7493af6b1d97e24937cadd0f9e6baba7.pdf
محیط زیست
مسیر بهینه
پوشش گیاهی
الگوریتم کراسکال
معدن تخت
Environment
Optimal route
Kruskal algorithm
Takht coal mine
per
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
2014-09-22
44.2
75
11
19
2500
مدلسازی قابهای مختلط خمشی RCS و تأثیر رفتار اتصالات بر روی رفتار کلی این قابها
Numerical Modeling of RCS Frames and Effect of Joint Behavior on the Overall Response
محمدحسین حبشی زاده اصل
m_habashi@sut.ac.ir
1
محمدرضا چناقلو
mrchenaghlou@sut.ac.ir
2
کریم عابدی
k_abedi@sut.ac.ir
3
حسن افشین
hafshin@sut.ac.ir
4
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهند
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهند
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهند
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهند
در این مقاله، مدلسازی قابهای خمشی مختلط ویژه RCS توصیف گردیده و تأثیر مدلسازی رفتار مدلسازی اتصالات بر روی رفتار کلی این قابها مورد بررسی قرار گرفته است. قابهای خمشی مختلط ویژه RCS نوع جدیدی از قابهای خمشی ویژه هستند که در آنها از ترکیب ستونهای بتنی و تیرهای فولادی استفاده میشود. در این سیستم سازهای، مزیتهای قابهای معمول بتنی و فولادی با هم ترکیب میشوند. در نوعی از قابهای RCS، تیر فولادی به صورت ممتد از درون ستون بتنی عبور میکند و تمرکز اصلی در طراحی قابهای RCS، روی اتصال بین تیر فولادی و ستون بتنی (اتصال RCS) میباشد که تحقیقات انجام یافته در مورد این سازهها بیشتر بر روی اتصالات مرکب آنها بوده که منجر به تدوین آییننامههایی برای طراحی این اتصالات شده است. در این تحقیق، نحوه مدلسازی قابهای RCS و همچنین تأثیر مدلسازی رفتار اتصال بین تیر فولادی و ستون بتنی، روی رفتار کلی این قابها به وسیله مقایسه با اتصال RCS، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج کلی این بررسی نشان میدهند که مدلسازی اتصال RCS، ظرفیت جانبی قاب را افزایش میدهد.
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_2500_de24da24312fc05aa1e9da58e8ae1c17.pdf
قابهای خمشی مختلط RCS
تحلیل استاتیکی غیرخطی فزاینده
اتصالات RCS
منحنی ظرفیت
RCS composite moment frames
Non-linear static analysis
RCS joints
Capacity curve
per
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
2014-09-22
44.2
75
21
33
2501
بررسی عملکرد و کارائی روش برنامهریزی بیان ژن در برآورد عمق آبشستگی پایههای پل در بسترهای با خاک چسبنده و غیر چسبنده
The Efficiency of Gene Expression Programming Method to Estimate the Scour Depth in Cohesive and Non-Cohesive Soil Beds at the Bridge Piers
کیومرث روشنگر
roshangari@tabrizu.ac.ir
1
محمدتقی اعلمی
mtaalami@tabrizu.ac.ir
2
شبنم میرحیدریان
shabnam_shm15@yahoo.com
3
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز
پیشبینی عمق آبشستگی پایه پل برای طراحی ایمن و اقتصادی پل ضروری است. در واقع، آبشستگی نوعی فرسایش در اطراف پایه میباشد، که در اثر جریانهای پیچیده گردابی رخ داده و به صورت کلی باعث ایجاد یک گودال در اطراف پایههای پل میشود. تاکنون، تحقیقات آزمایشگاهی و صحرایی در زمینه آبشستگی اطراف پایههای پل، منجر به ارائه روابط متعدد برای برآورد حداکثر عمق آبشستگی شده است. ولی به دلیل عدم قطعیت در عملکرد، نتایج حاصل از روابط موجود جامع و قابل قبول نمیباشد. روش برنامهریزی بیان ژن (GEP) روش تکاملی نوینی است که به دلیل بالا بودن سرعت همگرایی محاسبات و دقت شبیهسازی، در اکثر پدیدههای طبیعی میتواند مورد استفاده قرار گیرد. در این تحقیق، روش GEPبرای تخمین میزان آبشستگی پایههای پل در بسترهای با خاک چسبنده و غیر چسبنده مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاصل از شبیهسازی نشان دادند که برنامهریزی بیان ژن (GEP) در تخمین عمق آبشستگی پایههای پل در بسترهای با خاک چسبنده و غیر چسبنده، در مقایسه با معادلات غیر خطی موجود عملکرد مؤثر و کارائی بهتری دارد. همچنین بین معادلات موجود، معادلهCSU برای بسترهای با خاک چسبنده و غیر چسبنده و معادله Hancu برای دادههای بستر با خاک چسبنده منجر به نتایج بهتری شده است. بر اساس نتایج تحلیل حساسیت، عدد فرود پایه بیشترین تأثیر را بر میزان عمق آبشستگی برای بستر با غیر چسبنده در حالت بیبعد دارد، اما برای دادههای میدانی عمق جریان مؤثرتر است.
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_2501_0a970c42bcb4512e4ded81466966874e.pdf
آبشستگی موضعی
پایه پل
خاکهای چسبنده
خاکهای غیر چسبنده
برنامهریزی بیان ژن
دادههای میدانی
Local scour
Bridge pier
cohesive soils
Non-cohesive soils
Gene expression programming
per
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
2014-09-22
44.2
75
35
45
2502
ارزیابی مراحل گیرش بتن تازه حاوی خاکستر پوسته شلتوک برنج با استفاده از روش اولتراسونیک
Evaluating the Setting Process of fresh Concrete Containing Rice Husk Ash using Ultrasonic Method
رحمت مدندوست
1
سیده فاطمه شهابی
f_s_h990@guilan.ac.ir
2
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه گیلان
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه گیلان
گیرش از خواص مهم بتن تازه در سنین اولیه محسوب میشود که بر رفتار آن در دراز مدت اثر میگذارد. آزمایشهای استاندارد تعیین زمان گیرش، تنها بر روی خمیر سیمان و ملات قابل انجام هستند و مستقیماً روی بتن انجام نمیشوند. در این مطالعه از روش اولتراسونیک در ارزیابی مراحل گیرش بتنهای معمولی و همچنین بتنهای حاوی خاکستر پوسته شلتوک برنج (5-20 درصد) در نسبتهای مختلف آب به مواد سیمانی (4/0، 5/0 و 6/0) استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان دادهاند که روش اولتراسونیک برخلاف روشهای موجود تصویر کاملی از مراحل گیرش بتن ارائه میدهد. در طی مراحل گیرش بتن، منحنیهای سرعت امواج اولتراسونیک-زمان برای همه ترکیبات مشابه بوده و شامل سه مرحله کلی میباشند. در مرحله اول که دوره غیر فعال نامیده میشود، سرعت بسیار ناچیز و تقریباً ثابت است. در مرحله دوم با افزایش محصولات هیدراتاسیون و افزایش حجم مواد جامد، سرعت به طور ناگهانی افزایش مییابد و پس از چند ساعت با آغاز مرحله سوم و با پیدایش شبکه جامد به هم پیوسته، روند افزایش سرعت کاهش مییابد. افزایش نسبت آب به سیمان و خاکستر پوسته شلتوک برنج روند فرایند هیدراتاسیون و تشکیل ریزساختار بتن را با تأخیر همراهمیسازد. همچنین با بررسی نتایج آزمایش مقاومت نفوذ انجام شده بر روی نمونهها به نظر میرسد که میتوان ارتباط مناسبی بین نتایج آزمایش اولتراسونیک و مقاومت نفوذ در تعیین زمان گیرش بتن پیدا نمود.
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_2502_67ba41d0b61e23e0d9e31f799791a44a.pdf
بتن
گیرش
اولتراسونیک
مقاومت نفوذ
خاکستر پوسته شلتوک برنج
Concrete
Setting
Ultrasonic
Penetration resistance
Rice husk ash
per
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
2014-09-22
44.2
75
47
55
2503
بررسی مقاومت و رفتار تیر پیوند به ستون در مهاربندهای واگرا به روش اجزای محدود
Assessment of Resistance and Behavior of Link Beam in Eccentric Braced Frames by Finite Element Method
موسی مظلوم
mazloom@sru.ac.ir
1
علی سینا صالح پور
sinasalehpour@gmail.com
2
دانشکده عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
دانشکده عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
در سیستم قابهای مهاربندی شده برون محور (واگرا یا EBF (Eccentric Braced Frame))، شکلپذیری مورد نیاز قاب، و نیز بخش عمدهای از جذب و استهلاک انرژی تحمیل شده به سیستم، توسط تیر پیوند (Link) تأمین میگردد، که مقدار آن بستگی به مشخصات و جزئیات هندسی این تیر دارد. بهترین حالت جهت تأمین سختی و شکلپذیری مطلوب، هنگامی ایجاد میشود که تیر پیوند در برش عمل نماید. در این حالت، نقش ضخامت بال، جان و سخت کنندههای (Stiffener) تیر اهمیت زیادی پیدا میکند. در این مقاله، به بررسی رفتار اتصال تیر پیوند به ستون به روش اجزای محدود در نرمافزار Abaqus پرداخته شده است. پارامتر متغیر در این مطالعه، ضخامت صفحات تشکیل دهنده تیر پیوند میباشد. در نهایت، با مقایسه نتایج تأثیر ضخامت هر یک از اجزای تیر پیوند بر روی رفتار نهایی آن، بررسیهای مقتضی انجام گردید که نشان میدهد با وجودی که افزایش ضخامت جان نقش تعیین کنندهای در قدرت باربری تیر پیوند دارد، اما مقدار آن باید به حداکثر نصف ضخامت بال محدود گردد تا شکلپذیری مورد انتظار از تیر پیوند تأمین گردد. همچنین برای رسیدن به یک عملکرد بهینه در مکانیسم گسیختگی در تیر پیوند، باید از سخت کنندههایی با ضخامت بیشتر از ضخامت جان استفاده کرد.
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_2503_967de677f3cb97f26994f3a687c9a6dc.pdf
تیر پیوند
بادبند EBF
اجزای محدود
بارگذاری چرخهای
Link
EBF
Cyclic loads
finite element method
per
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
2014-09-22
44.2
75
59
68
2504
ارزیابی پایداری و نشست خاکریز میانگذر دریاچه ارومیه
Assessment of Stability and Settlement of the Urmia Lake Causeway Embankment
کاطم بدو
k.badv@urmia.ac.ir
1
بهرنگ دیلمقانی
b.dilmaghani@urmia.ac.ir
2
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه ارومیه
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه ارومیه
در این مقاله پایداری خاکریز میانگذر دریاچه ارومیه در دو مقطع عرضی واقع در کیلومتر 500+10 و کیلومتر 000+4 در وضع موجود، شکلهای اصلاحی و شکل نهایی مورد بررسی قرار گرفته است. محاسبات با ترازهای مختلف ارتفاع آب دریاچه، در حالتهای استاتیکی و دینامیکی و همچنین با در نظر گرفتن اثرات بارهای بهرهبرداری با استفاده از نرمافزار SLOPE/W و به دو روش اجزای محدود (FEM) و تعادل حدی (LEM) انجام شده است. نتایج مطالعات پایداری انجام گرفته نشان میدهند که در صورت اعمال بارهای زلزله، خاکریز عموماً ناپایدار بوده و این ناپایداری اکثراً از نوع محلی و در ناحیه پاشنه شیروانی خاکریز رخ داده و گسیختگیهای کلی در خاکریز صورت نخواهد گرفت. نتایج دو روش اجزای محدود و تعادل حدی تطابق خوبی با همدیگر داشته و گسیختگیهایی از نوع موضعی را بیشتر تأیید میکنند. همچنین نشست خاکریز در دو مقطع فوقالذکر و در یک دوره زمانی صد ساله پس از احداث، با نرمافزار SIGMA/W بررسی شده و نتایج نشان دادند که فشار آب حفرهای افزوده شده ناشی از اجرای خاکریز در دو مقطع مورد بحث به ترتیب حدود kPa 206 و kPa 385 میباشد. بر اساس این ارزیابی، مقدار نشست خاکریز در پایان صد سال در کیلومترهای 000+4 و 500+10 به ترتیب 15/2 متر و 2/3 متر به دست آمده و فشار آب حفرهای اضافی در پایان صد سال به طور کامل زائل نشده و تحکیم به طور کامل صورت نخواهد گرفت.
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_2504_b49529c79a19b727678a57666f811bdc.pdf
دریاچه ارومیه
خاکریز میانگذر
پایداری
نشست
گسیختگی موضعی و کلی
Urmia lake
Causeway embankment
Stability
Settlement
Local and general failure
per
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
2014-09-22
44.2
75
69
79
2505
تأثیر تراکم طولی و عرضی در آلودگی ناشی از ترافیک در محیط GIS (مطالعه موردی: شهر مشهد)
The Effect of Length and Width Density on Traffic Air Pollution Using GIS
محمد شکوهیان
mshokouhian222@yahoo.com
1
روزبه شاد
rouzbeh_shad@yahoo.com
2
محمد قاضی نژاد
m_ghazinezhad@yahoo.com
3
گروه مهندسی عمران (مهندسی محیط زیست)، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد
گروه مهندسی عمران (مهندسی GIS)، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
در ایران به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه، رشد سریع شهرها، افزایش روز افزون تعداد وسائط نقلیه و نیاز به تردد برای رفع نیازهای روزمره، باعث آلودگی شهرهای بزرگ و متوسط شده و در نتیجه یکی از دلایل اصلی به مخاطره افتادن سلامت شهروندان میباشد. اکسیدهای نیتروژن، منواکسید کربن، دیاکسید کربن، ترکیبات آلی فرار، ذرات معلق و ازون از جمله آلایندههای اصلی با منشأ ترافیکی هستند که اثرات زیانبار آنها در زندگی شهروندان هزینههای زیادی را بر جامعه تحمیل میکند. در این مقاله با هدف ارزیابی آلودگی ترافیکی و کاهش اثرات سوء آن در جامعه، سعی بر آن است که نقش شکل هندسی شبکه معابر مناطق چهاردهگانه شهر مشهد در دو بعد طولی و عرضی در محیط سامانه اطلاعات جغرافیایی مدلسازی شده و بر این اساس سهم هر منطقه شهری در میزان انتشار آلودگی ترافیکی تخمین زده شود. بدین منظور، ابتدا با بررسیهای آماری و میدانی عواملی مانند نوع وسیله نقلیه، سفرهای درون شهری و برون شهری، زیرساختهای موجود و حجم آلایندهها، ظرفیت معابر محاسبه و مطابق آن طرحی جامع و مکانمند به منظور سهمبندی تراکم هندسی مشخص میگردد. نتایج نهایی نشان دهنده آن هستند که نواحی 1، 11 و 10 دارای بیشترین سهم بوده و نواحی 13 و 3 کمترین سهم را از نظر توزیع هندسی شبکه به خود اختصاص دادهاند که بدین ترتیب در هر منطقه شهری محلها و مشخصات قابل ساماندهی تراکم طولی و عرضی، به منظور بهبود وضعیت آلایندهها توسط برنامهریزان قابل شناسایی خواهد بود.
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_2505_8cb3378302150a2cecadec16fe7961dd.pdf
ترافیک
سامانه اطلاعات مکانی
شبکه معابر
آلاینده
عوامل
Traffic
GIS
Streets networks
Pollutants
Criteria
per
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
2014-09-22
44.2
75
81
93
2506
مطالعه پایلوتی امکان استفاده از تهنشین کننده لولهای به عنوان حوض تهنشینی ثانویه در تصفیه فاضلاب
A Pilot Study for Application of Tube Settler as a Secondary Clarifier for Wastewater Treatment
افسانه فرجی
faraji_afsane@yahoo.com
1
غلامرضا اسدالله فردی
asadollahfardi@yahoo.com
2
عباس شویدی
a_shevidi@yahoo.com
3
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی تهران
گروه محیط زیست، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی تهران
گروه مهندسی آب، دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور تهران
حوضهای تهنشینی ثانویه، که از اجزای فرآیند لجن فعال در تصفیه فاضلاب به شمار میروند، فضای زیادی را اشغال میکنند و نمیتوانند ذرات ریز را به خوبی حذف کنند. در این مطالعه امکان استفاده از تهنشین کنندههای لولهای به عنوان حوض تهنشینی ثانویه در تصفیه فاضلاب بررسی شد. نتایج مطالعات پایلوتی صورت گرفته نشان دادند راندمان حذف ذرات معلق و کدورت از زمان ماند 20 دقیقه به بعد در لولهها کاهش قابل توجهی ندارد. تهنشین کننده لولهای در زمانِ ماندِ بسیار کوتاه نسبت به حوض تهنشینی تصفیهخانه مورد مطالعه، میتواند خروجی در محدوده استاندارد محیطزیست ایران برای تخلیه به آبهای سطحی را ایجاد کند. میانگین درصد حذف ذرات معلق برای واحد تهنشین کننده لولهای در مقدار MLSS (mg/l) 5/1402 برابر با 6/97 درصد و برای حوض تهنشینی تصفیهخانه 2/98 درصد گزارش شده است. در طول آزمایشها، تجمع جامدات و گرفتگی ناشی از آن در لولهها مشاهده نگردید.
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_2506_bc127b8567245217355354a6f5d751fc.pdf
تهنشین کننده شیبدار
کدورت
ذرات معلق
ارتقای حوض زلالساز
Inclined tube settler
Suspended solid
Turbidity
Upgrade of clarifier
per
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
2014-09-22
44.2
75
87
93
2507
روشی ساده برای محاسبه مقدار نشت از پی سدهای خاکی با وجود بلانکت و دیوار آببند
A Simple Method to Calculate Seepage from the Foundation of Earth Dam with Combination of Cut off Wall and Blanket
علی قنبری
ghanbari.khu@gmail.com
1
سجاد زریابی
2
گروه مهندسی عمران، دانشگاه خوارزمی
گروه مهندسی عمران، دانشگاه خوارزمی
با توجه به محدودیتهای اجرایی و آییننامهای جهت آببندی پی سدهای خاکی، استفاده از ترکیب سیستمهای آببندی، راهکاری مناسب برای کنترل نشت محسوب میشود. با این حال در آییننامهها و مراجع معتبر برای طراحی ترکیب سیستمهای آببندی، منحنیهای طراحی و یا تجربی ارائه نشده است. بر این اساس طراح باید الزاماً از نرمافزارهای تحلیل نشت استفاده کرده و یا بر اساس قضاوت مهندسی تراوش از پی را تخمین بزند. در این مقاله یک رابطه ساده برای محاسبه کاهش نشت از پی سدهای خاکی که در آن آببندی بر اساس ترکیب بلانکت و دیوار آببند است، ارائه شده است. به منظور یافتن این رابطه از نتایج تعداد 540 تحلیل عددی حاصل از برنامه Seep/w استفاده شده است. در همین راستا تأثیر مشخصات فیزیکی و هندسی بلانکت و دیوار آببند مانند نفوذپذیری، ضخامت دیوار آببند، طول و ضخامت بلانکت مورد بررسی قرار گرفته است. سپس با توجه به تأثیر پارامترهای ذکر شده نتایج تحلیلهای عددی با نرمافزار SPSS 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از رابطه پیشنهادی با دادههای نرمافزاری مقایسه شدهاند. مقایسه مذکور نشان میدهد که اختلاف نتایج رابطه پیشنهادی با تحلیلهای عددی ناچیز است.
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_2507_990cb4975d1827682edfc4bed9e780fd.pdf
سد خاکی
دیوار آببند
پوشش بالادست
کنترل نشت
آببندی پی
Earth dam
Blanket
Cut off wall
seepage control
Foundation seepage control
per
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
2008-7918
2717-4077
2014-09-22
44.2
75
95
103
2508
ارزیابی اثرات زیستمحیطی شهرک صنعتی هادیشهر (مطالعه موردی)
Environmental Impact Assessment of Hadishahr Industrial Town
(A Case Study)
محمد مسافری
mmosaferi@yahoo.com
1
اکبر غلام پور
2
پرویز نوروز
nowrouzp@gmail.com
3
رضا روشن
4
مرکز کشوری مدیریت سلامت (NPMC)، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
بخش محیط زیست شرکت شهرکهای صنعتی استان آذربایجان شرقی
دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
مهندسین مشاور پیچاب کاووش
احداث شهرکهای صنعتی جزء ملزومات توسعه اقتصادی در هر شهری بوده با این حال اثرات زیستمحیطی و آلودگیهای ناشی از این شهرکها میتواند به محیط زیست آسیب برساند. در این میان ارزیابی اثرات زیست محیطی برای شناسایی اثرات احتمالی بر روی محیط زیست و ارائه برنامه مدیریت زیستمحیطی در کاهش مشکلات مربوطه نقش مهمی دارد. ارزیابی زیستمحیطی شهرک صنعتی هادیشهر در شمالغرب ایران در این راستا در سه گزینه عدم اجر و اجرای طرح با و بدون رعایت ملاحظات زیستمحیطی به تفکیک فاز ساخت و ساز و فاز بهرهبرداری انجام گردید. اطلاعات مورد نیاز جمعآوری و برای تجزیه و تحلیل ماتریس لئوپولد همراه با چکلیست لوهانی و تان استفاده شد. بر اساس نتایج ارزیابی، امتیاز گزینه اجرای طرح با رعایت ملاحظات زیستمحیطی، بدون رعایت ملاحظات زیستمحیطی و عدم اجرا به ترتیب 283+، 173 - و 200 - بود. مشخص گردید که هر دو فاز طرح حتی با رعایت ملاحظات زیستمحیطی دارای اثرات ناسازگار و اجتنابناپذیر میباشند که البته از طریق اعمال سامانه مدیریت زیستمحیطی قابل کنترل و به حداقل رساندن میباشند.
https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_2508_0a323d26c6ccc8bd8ae6afe990a4f2b2.pdf
ارزیابی اثرات زیستمحیطی
شهرک صنعتی
هادیشهر
مدیریت زیستمحیطی
EIA
Effects
Industrial town
Environmental consideration
Iran