@article { author = {Bagheri, Saman and Hadidi, Ali and Bastami, Nasrin}, title = {Determination of Slip Load of Friction Dampers Based on Target Ductility in Different Stories of Building Frames}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {45.2}, number = {79}, pages = {1-11}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {Friction dampers are one of the most widely used types of energy absorbing devices to control vibrations and to reduce the structural responses subjected to dynamic loads. The most important parameter of the design of these devices is slip load of the damper. The proper selection of this parameter has an important effect on the seismic behavior of the structures equipped with friction dampers. Several different methods have been proposed in the literature to determine the slip load [1-3]. Among them, the best known is based upon the development of design slip-load spectra [1, 4]. In this paper, a new method for the selection of the slip load of the dampers in different stories of the moment resisting building frames is proposed so that a uniform height-wise distribution of ductility demand is achieved. Results of the proposed method are compared with the usual design method using design slip-load spectra.}, keywords = {Friction damper,Slip load,Ductility,Earthquake,Nonlinear analysis}, title_fa = {تعیین مشخصه بار لغزش میراگرهای اصطکاکی در طبقات مختلف قاب‌های ساختمانی بر اساس شکل‌پذیری هدف}, abstract_fa = {میراگرهای اصطکاکی یکی از پرکاربردترین ابزار جاذب انرژی برای کنترل ارتعاشات و کاهش پاسخ سازه در برابر بارهای دینامیکی هستند. مهم­ترین مشخصه در طراحی این میراگرها بار لغزش ‌آن­هاست که انتخاب مناسب آن تأثیر فراوانی بر رفتار لرزه‌ای سازه‌های مجهز به این نوع میراگرها دارد. در این مقاله روشی برای توزیع یکنواخت تقاضای شکل‌پذیری در ارتفاع ساختمان‌های قاب خمشی مجهز به میراگر اصطکاکی ارائه می‌شود تا با استفاده از آن بار لغزش میراگرهای طبقات مختلف به ‌دست آید. نتایج حاصل از روش پیشنهادی با روش معمول طیف طرح بار لغزش مقایسه می‌شود. با تعیین مشخصه بار لغزش میراگرهای طبقات مختلف بر اساس الگوریتم پیشنهادی در مدل‌های قاب خمشی فولادی 3، 5 و 10 طبقه مجهز به میراگر اصطکاکی، مشاهده شد که رفتار هیسترزیس میراگرها بهبود یافته و میراگرهای تمامی طبقات به‌ طور مؤثری در اتلاف انرژی زلزله مشارکت می‌کنند. همچنین با یکنواخت شدن توزیع نیاز شکل‌پذیری در سازه، احتمال تشکیل طبقه نرم کاهش یافته و شاخص خرابی سازه به‌ طور چشمگیری کاهش می‌یابد.}, keywords_fa = {میراگر اصطکاکی,بار لغزش,شکل‌پذیری,زلزله,تحلیل غیر خطی}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3836.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3836_c93614c83894620adc11679668891b99.pdf} } @article { author = {Badv, Kazem and Aliashrafi, Hadi}, title = {Laboratory Investigation of Geotechnical and Geoenvironmental Characteristics of Bentonite-Enhanced Sand Mixtures as Landfill Liner Material}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {45.2}, number = {79}, pages = {13-23}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Landfill liner,Bentonite-enhanced sand mixture,Hydraulic conductivity,Diffusion,Strength}, title_fa = {ارزیابی آزمایشگاهی‌ خصوصیات ژئوتکنیکی و ژئوزیست ‌محیطی ترکیبات ماسه-بنتونیت جهت استفاده در آستر کف مدفن‌های زباله}, abstract_fa = {در مدفن­های مواد زائد جامد، اغلب از آسترهای متراکم رسی (CCLs) به دلیل نفوذپذیری پایین، تراکم­پذیری و مقاومت کافی، به عنوان سیستم مانع انتقال آلودگی استفاده می­شود؛ لیکن ترک­های انقباضی ممکن است در آسترهای رسی ایجاد شده و منجر به نشت شیرابه گردند و کارآیی آستر را در طول عمر خود کاهش دهند. ترکیبات ماسه-بنتونیت (BES) با داشتن نفوذپذیری پایین و عدم آسیب­پذیری ناشی از ترک­های انقباضی، می­توانند جایگزین مناسبی برای آسترهای رسی در مدفن­های مهندسی باشند. در این تحقیق، برخی از مهم­ترین خصوصیات ژئوتکنیکی و ژئوزیست­محیطی چهار ترکیب ماسه-بنتونیت با درصدهای بنتونیت 10، 20، 30 و 40 بررسی گردید. این آزمایش­ها شامل آزمایش نفوذپذیری سه محوری با جداره انعطاف­پذیر، آزمایش انتشار مولکولی خالص، آزمایش برش مستقیم و آزمایش فشاری نامحصور بود. نتایج آزمایش­های نفوذپذیری سه محوری و انتشار مولکولی خالص نشان دادند که با افزایش درصد بنتونیت در ترکیبات، ضرایب نفوذپذیری و انتشار مولکولی به طور محسوس کاهش می­یابند. از آزمایش­های برش مستقیم و فشاری نامحصور مشخص شد که ترکیبات ماسه-بنتونیت دارای مقاومت برشی و تک­محوری قابل قبولی برای استفاده در آستر مدفن می­باشند. با توجه به نتایج به دست آمده از آزمایش­ها، می­توان گفت که ترکیبات ماسه-بنتونیت عملکرد مناسبی به عنوان آستر مدفن مهندسی دارند و از میان چهار ترکیب ماسه-بنتونیت، ترکیب 20 درصد بنتونیت و 80 درصد ماسه، بهینه­ترین ترکیب به عنوان جایگزین آستر رسی در کف مدفن زباله می­باشد.}, keywords_fa = {آستر مدفن زباله,ترکیب ماسه- بنتونیت,نفوذپذیری,انتشار مولکولی,مقاومت}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3837.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3837_3a47aa590ec1388dfee2209739898e8a.pdf} } @article { author = {Tabe Bordbar, Ali and Raeesi Estabragh, Ali and Ghaziani, Fatemeh}, title = {Removal of MTBE Contaminated Clayey Soil by Electro Kinetic Process}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {45.2}, number = {79}, pages = {25-33}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {There are many techniques for the remediation of contaminated soil. One of these methods is electrokinetics. The electrokinetics technique is comprised of three major processes such as: electro-osmosis, electro osmosis and electrolysis. Electropheresis is referred to the process that causes the movement of colloid sized particles under an electrical field within the soil moisture. Electro-osmosis is the process of movement soil moisture from anode to cathode. The electrolysis is only due to the movement of ions and ion complexes in soil. The electrokinetics method is recognized as an effective technique in remediation of metal contaminated soils. Recently researchers showed that showed that it is possible to use this technique to remove a range of water soluble organic contaminates from soil. A review of the literature shows that the treatment of soils contaminated with MTBE has not beenstudied. Therefore,the aim of this work is to investigate the remediation of a soil contaminated with MTBE using the electrokinetic method}, keywords = {MTBE,Kaolinite clay,Electrokinetic,Electrical potential difference,EDTA}, title_fa = {استفاده از روش الکتروکینتیک در پاکسازی یک خاک رسی آلوده به MTBE}, abstract_fa = {MTBE (متیل ترشیو بوتیل اتر) یک ماده آلی اکسیژن­دار است که امروزه به صورت گسترده در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان جایگزین سرب در سوخت اتومبیل­ها جهت کاهش آلودگی ناشی از وجود سرب استفاده می­شود. اما علی­رغم مزایای استفاده از این ماده، با توجه به استفاده بیش از حد MTBE و همچنین جذب خیلی سریع این ماده توسط آب و خاک، این آلاینده تبدیل به یکی از آلوده­کننده­ترین مواد در خاک­ها و منابع آب زیرزمینی شده است. یکی از تکنیک­های مؤثر در حذف آلاینده­ها، روش الکتروکینتیک می­باشد که ضمن داشتن هزینه کم و راندمان پاکسازی قابل توجه، از نظر زمانی نیز مقرون به صرفه است. در تحقیق حاضر، پاکسازی یک نمونه خاک رسی آلوده به MTBE، به روش الکتروکینتیک مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور نمونه­های خاک آلوده به MTBE تهیه شدند و در یک سلول ساخته شده قرار گرفتند و در آن از آب مقطر و محلول کمپلکس­ساز EDTA (که تا کنون بیشتر برای حذف فلزات سنگین و آلاینده آلی قطبی استفاده شده است)، به عنوان الکترولیت استفاده گردید. آزمایشات تحت اختلاف پتانسیل الکتریکی و مدت زمان­های مختلف انجام شد. نتایج نشان دادند که راندمان پاکسازی خاک تابعی از نوع الکترولیت، گرادیان پتانسیل الکتریکی و مدت زمان آزمایش می­باشد. همچنین در نهایت مشخص گردید که استفاده از EDTA به عنوان الکترولیت به منظور حذف MTBE (به عنوان نماینده آلاینده آلی غیر قطبی) از خاک رس کائولینیت، علی­رغم ارتقاء بازده پاکسازی نسبت به استفاده از آب مقطر، گزینه ایده­آلی نمی­باشد و تحقیقات بیشتری به منظور ارتقاء بازده پاکسازی خاک آلوده به MTBE با استفاده از شوینده­ها و الکترولیت­های مناسب نیاز می­باشد.}, keywords_fa = {MTBE,رس کائولینیت,الکتروکینتیک,اختلاف پتانسیل الکتریکی,.EDTA}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3841.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3841_73b06a7d2a3ed9e82c5fd0ea573aa6a4.pdf} } @article { author = {Sadeghi, Arjang}, title = {Assessing the Simultaneous Effects of Horizontal and Vertical Components of Earthquakes on the Double Layer Barrel Vaults}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {45.2}, number = {79}, pages = {35-45}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Horizontal and vertical components,Double layer barrel vaults,Nonlinear Behavior,Accellerogram,Seismic response}, title_fa = {بررسی رفتار چلیک‌های دو لایه در مقابل اثر مؤلفه‌های افقی و توأم افقی- قائم زلزله}, abstract_fa = {     سازه­های فضاکار و بالاخص چلیک­های دو لایه در پوشش فضاهای بزرگ کاربرد بسیار وسیعی یافته­اند. در مورد رفتارهای مختلف استاتیکی و دینامیکی این سازه­ها تحقیقات قابل توجهی انجام یافته است. اما در زمینه بررسی رفتار این سازه­ها تحت اثر توأم مؤلفه­های عمودی و افقی زلزله کار چندانی صورت نگرفته است. هدف از این تحقیق بررسی اثر توأم دو مؤلفه قائم و افقی زلزله بر روی چلیک­های دو لایه می­باشد. برای این کار چلیک­هایی با نسبت خیز به دهانه 1/0، 2/0، 3/0، 4/0 و 5/0 با نرم­افزار SAP2000 طراحی شده و بعد از طراحی چلیک­ها برای بارهای مرده و زنده، با استفاده از نرم­افزار ANSYS این چلیک­ها تحلیل مقادیر ویژه و تحلیل غیر خطی دینامیکی شده­اند. در کلیه تحلیل­های غیر خطی شرایط غیر خطی هندسی و مصالح منظور شده­اند. برای منظور کردن اثر زلزله شتابنگاشت زلزله­های قوی نورث ریج آمریکا، چی چی تایوان و نهانی کانادا در نظر گرفته شده­اند. از مشخصات بارز این شتابنگاشت­ها دارا بودن PGA بیش از 0.5g در جهت عمودی و نیز افقی می­باشد. نمودارهای تغییر مکان گرهی و کمانشی دینامیکی سازه تحت نیروی زلزله­های مذکور ابتدا جداگانه برای مؤلفه­های افقی و عمودی رسم و بررسی شده است. و در آخر رفتار چلیک­های دو لایه در مقابل مؤلفه­های عمودی و افقی توأم زلزله ارزیابی شده است.}, keywords_fa = {چلیک‌های دو لایه,مؤلفه قائم و افقی زلزله,رفتار غیر خطی,شتابنگاشت}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3838.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3838_494a19f1c6149bd4c2327eedf3e5fdf1.pdf} } @article { author = {Fazli, Majid and Kaviani, Mohammad Ali}, title = {Investigation of Changing the Width of Flood Plains and Discharges on Secondary Flow in Prismatic Compound Channel}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {45.2}, number = {79}, pages = {47-58}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {     Velocity in a main channel is much higher than the floodplain in compound channels. This leads to the transfer of momentum between the main channel water and that of the floodplain. The relative “pull” and “drag” of the flow between faster and slower moving sections of a compound channel, complicates the momentum transfer between them. This momentum transfer also causes a secondary flow in compound channels. Considerable research on physical models for the behavior of the compound channels with different widths of the main channel and floodplain have been done by Shiono and Knight [1], and Myers and Lines [2]. These researches help to understand the complex pattern of flow and boundary shear stress that has a significant role in momentum transfer between main channel and floodplain. Extensive studies have been for combination parameters of flow field in curved channels with compound channels as well as done in a sinusoidal compound channels.Toebs andsooky Studies in this direction can be pointed out [3]. In addition to compound channel, another locations that the secondary flow has an important effect on behavior of flow filed are in the channels and rivers bends. Some of flow characteristics such as secondary flow power and vortices power can assist to better understanding of flow filed in bends. Despite of expanded using of these characteristics in bends, they haven’t used in compound channel too much. In this research, the flow filed was simulated using different turbulence models and verified by experimental data in prismatic compound channel. Then the secondary flow power and vortices power of secondary flow in compound channel were computed.}, keywords = {Compound channel,Vorticity,Secondary Flow,Flow filed,Turbulence models}, title_fa = {بررسی اثرات تغییر دبی و تغییر عرض ناحیه سیلاب‌دشت بر جریان عرضی در کانال‌های مرکب مستطیلی منشوری}, abstract_fa = {رفتار هیدرولیکی کانال­های مرکب به دلیل اندرکنش بین کانال اصلی و سیلابروها نسبت به کانال­های ساده پیچیده­تر می­باشد. با توجه به تفاوت عمق جریان و تفاوت جنس در کانال اصلی و سیلابرو، تفاوت قابل ملاحظه­ای در سرعت در راستای اصلی جریان بین آن­ها وجود دارد. این اختلاف سرعت سبب تبادل ممنتوم و تشکیل جریان عرضی در کانال مرکب می­گردد. از آن­جا که عرض سیلاب‌دشت در کانال مرکب می­تواند بر ابعاد و گسترش ناحیه کم سرعت اثرگذار باشد، بنابر این تغییرات عرض می­تواند بر الگوی جریان در کانال مرکب تأثیر گذارد. جریان عرضی برخی از پارامترهای مؤثر بر الگوی جریان در این کانال­ها را تغییر می­دهد که می­توان به معیارهایی همچون قدرت جریان عرضی و قدرت گردابه­های ایجاد شده در اثر جریان عرضی اشاره نمود. در این تحقیق ابتدا الگوی جریان در کانال­های مرکب منشوری شبیه­سازی عددی گردیده و ضمن مقایسه نتایج شبیه­سازی عددی با نتایج آزمایشگاهی بهترین شرایط شبیه­سازی و نیز مدل آشفتگی مناسب پیشنهاد می­گردد. در ادامه با تغییر عرض ناحیه سیلاب‌دشت الگوی جریان در کانال مرکب پپیش­بینی گردیده و تغییرات قدرت جریان عرضی و قدرت گردابه­های ناشی از جریان عرضی در ناحیه اتصال کانال اصلی به سیلاب‌دشت نسبت به تغییر عرض ناحیه سیلاب‌دشت بررسی می­گردد. همچنین با ثابت نگه داشتن ابعاد هندسی کانال مرکب و تغییر در دبی جریان، به بررسی اثر تغییرات دبی بر این پارامترهای الگوی جریان پرداخته خواهد شد.}, keywords_fa = {کانال مرکب,مدل آشفتگی,میدان جریان,جریان عرضی,گردابه}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3847.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3847_6902c76e9db7b6e0b226b09ecd5cdfdb.pdf} } @article { author = {Ghorbani, Mohamad Ali and Hosseini, Seyyed Hasan and H. Kashan, Mahsa and Abbasi, Habibeh}, title = {Evaluation of Alavian Reservoir Operation Performance under the Condition of Future Climate Change}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {45.2}, number = {79}, pages = {59-72}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {Evaluation of the impact of climate change on water resources is one of the main tasks of researchers in the world. Considerable efforts have been done to study the hydrological processes and effects of climate change on water resources. Iran is a developing country where more than 85 percent of its total water is used in agriculture. The Urmia Lake located in the North West of Iran has lost a lot of its water. This is because of building several dams in the basin areas and also climate changes. Although several studies about the effects of climate change on the basin rivers flows [1] and also simulations of the reservoirs operation [2] have been separately carried out, few studies have examined the operation of reservoirs under climate change conditions. Moreover, most of the studies have used a simple climate model, HadCM3, and less attention has been paid for evaluating other climate models. The main objective of this study is to evaluate the effects of future climate change on the hydrological response of the Sufichay River basin located at upstream of the Alavian Dam and also the reservoir operation for supplying drinking, industrial, agricultural and the environmental water demands for the next two periods of 20 years, around the years 2020 and 2055, using the reliability criterion.}, keywords = {Alavian reservoir,Box plot,Climate Change,reliability,System dynamics}, title_fa = {ارزیابی عملکرد بهره‌برداری از مخزن سد علویان در شرایط تغییر اقلیم آتی}, abstract_fa = {در سال‌های اخیر تغییر اقلیم، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و بررسی اثرات آن بر منابع آبی یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های تحقیقاتی در سرتاسر جهان محسوب می‌شود. تغییر در رژیم جریان ورودی و میزان تبخیر از سطح مخازن سدها، به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع آب مناطق نیمه خشک، در کنار افزایش تقاضای آب، عملکرد آن را دچار چالش خواهد نمود. در این تحقیق، عملکرد مخزن سد علویان واقع بر رودخانه صوفی‌چای، تحت شرایط اقلیمی دو دوره 2030-2011 و 2065-2046 به وسیله معیار قابلیت اطمینان کمی‌سازی گردید. برای پیش‌بینی جریان از دو مدل IHACRES و برنامه‌ریزی ژنتیک، و به ‌منظور شبیه‌سازی ذخیره مخزن از ابزار پویایی سیستم استفاده شد. با فرض عدم افزایش میزان تقاضا، وقوع تغییر اقلیم تحت سناریو انتشار B1 و A2 در دوره اول باعث پایین آمدن قابلیت اطمینان متوسط نیازهای مختلف به جز نیاز شرب می‌شود. با این حال، با توجه عدم تغییر مقادیر میانه تغییرات، به نظر می‌رسد تغییر اقلیم اثرات بسیار شدیدی را بر قابلیت اطمینان نیازهای مختلف برای این دوره نخواهد داشت. برای دوره دوم، با افزایش نیاز شرب به میزان پیش‌بینی شده در افق طرح و رساندن نیاز زیست­محیطی به حد قابل قبول مونتانا، مقادیر میانه تغییرات نیز در برخی ماه‌ها پایین‌تر از حدود قابل قبول قرار می‌گیرد. در مجموع می‌توان گفت حتی تحت سناریو انتشار B1 که کاهش جریان کم­تری را برای اواسط قرن پیش‌بینی می‌کند، مخزن توانایی لازم برای تأمین نیاز پر اهمیت شرب را بر اساس مبانی طراحی مخزن در برخی ماه‌ها نخواهد داشت.}, keywords_fa = {پویایی سیستم,تغییر اقلیم,سد علویان,قابلیت اطمینان,نمودار جعبه‌ای}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3839.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3839_06b68c389715650d9a7a2d19cc06a2bd.pdf} } @article { author = {Geramia, Mohsen and Abdollahzadeh, Davood}, title = {Seismic Demand Estimation of Steel Moment Resisting Frames in Near Field of Fault}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {45.2}, number = {79}, pages = {73-86}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {Forward directivity effects in near field of fault causes the creation of long-period pulse-like records with low effective duration and high amplitude at velocity time history of ground motions that lead to increase in ductility demand for structures [1-3]. Because of widespread use of linear methods for structural design in order to estimate and control the structural drift by engineers and according to standing some of the Iran's cities in near field of fault [3], in this study the base shear and relative displacement demand of steel moment frame are studied under the effects of forward directivity with height changes in near and far field of fault. The seismic demand of 5 steel moment-resisting frames under 20 earthquake records is determined for estimating forward and neutral directivity effects on the demand of steel moment-resisting frames (base shear and relative displacement of stories), using linear static, linear dynamic and nonlinear dynamic methods. Then the accuracy and correctness of linear methods for the estimation of structural demands are discussed, comparing results of demands obtained from linear methods with nonlinear dynamic method in near field and far field of fault. At last, based on the far field of fault's data some relations are proposed for estimation of base shear and drift demand of steel moment frames in near field of fault.}, keywords = {Forward directivity,Neutral directivity,Far-field of fault,Base shear,Drift,Static analysis,Dynamic analysis}, title_fa = {تخمین نیاز لرزه‌ای قاب‌های خمشی فولادی ویژه در حوزه نزدیک گسل}, abstract_fa = {در حوزه نزدیک گسل، اثرات جهت­پذیری پیش­رونده باعث ایجاد نگاشت­های پالسی شکل پریود بلند با مدت زمان مؤثر کوتاه و دامنه بزرگ در تاریخچه زمانی سرعت حرکت زمین می‏شود که این مسئله باعث افزایش نیاز شکل­پذیری برای سازه­ها می­شود. به دلیل رواج استفاده از روش­های خطی برای تحلیل و طراحی سازه­ها به جهت تخمین و کنترل تغییر شکل­های سازه توسط مهندسین و با توجه به قرارگیری تعدادی از شهرهای ایران در محدوده نزدیک گسل، در این مطالعه نیاز برش پایه و تغییر مکان نسبی طبقات قاب­های خمشی فولادی تحت اثرات جهت­پذیری پیش­رونده در حوزه نزدیک گسل با تغییرات ارتفاع مورد بررسی قرار گرفته است؛ به طوری که با استفاده از روش­های استاتیکی خطی، دینامیکی خطی و دینامیکی غیر خطی، نیاز لرزه­ای 5 مدل قاب خمشی فولادی 3، 5، 7، 10 و 15 طبقه تحت 20 نگاشت زلزله حاوی اثرات جهت­پذیری پیش­رونده و جهت­پذیری خنثی بررسی شد. مقایسه نتایج روش­های خطی با نتایج حاصل از 100 تحلیل دینامیکی غیر خطی نشان داد نسبت برش پایه حوزه نزدیک به دور از گسل با افزایش پریود تجربی سازه با شیب 40% افزایش می­یابد. همچنین روش­های خطی دقت کافی برای تخمین نیاز تغییر مکان قاب­های خمشی را ندارند. چنان که به طور میانگین 14% و حداکثر 50% تخمین غیر محافظه­کارانه­ای در حوزه نزدیک گسل ارائه می­دهند. در پایان، روابط تجربی برای تخمین تقریبی نیازهای لرزه­ای قاب­های خمشی و اصلاح جابجایی نسبی طبقات در حوزه نزدیک گسل ارائه شده است.}, keywords_fa = {جهت‌پذیری پیش‌رونده,جهت‌پذیری خنثی,حوزه دور از گسل,برش پایه,تغییر مکان نسبی طبقه,تحلیل استاتیکی,تحلیل دینامیکی}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3884.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3884_d40f7fe68ae9b77cd51c20b9c1f26365.pdf} } @article { author = {Mohammadi, Yaghoub and Nouri Sadat, Mirislam}, title = {Investigation of Nano-silica Effect on Compressive Strength of Concrete Containing Glass Fiber Subjected to Freeze and Thaw Cycles}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {45.2}, number = {79}, pages = {87-95}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {One of the major destruction of concrete in cold region is due to freeze and thaw cycles. Resistance to freeze and thaw cycles depends on high stress in concrete particularly when water in the pores of aggregates freezes. This leads to a volume change and resulting in more cracks in concrete and loss of durability. Nano-silica in the mix not only activates pozzolanic reaction but also acts as filler which in turn improves micro-structure of concrete paste. Use of glass fiber can help to bridge the gap initiated due to frost action [1]. In this study the effect of different replacement percentages of nano-silica with cement and fiber glass, and the number of freeze and thaw cycles on concrete strength was evaluated.  }, keywords = {compressive strength,Nano-silica,Freeze and thaw cycles,Glass fiber}, title_fa = {بررسی تأثیر نانوسیلیس بر مقاومت فشاری بتن حاوی الیاف شیشه‌ای در برابر سیکل‌های انجماد و ذوب}, abstract_fa = {یکی از دلایل اصلی تخریب بتن در نواحی سردسیر ایران به خصوص در مناطق غربی و شمال غربی، سیکل­های انجماد و ذوب می­باشد. بدین منظور در تحقیق حاضر برای بالا بردن مقاومت فشاری بتن، چهار درصد مختلف نانوسیلیس جایگزین سیمان (0، 1، 2، 3 درصد) و چهار درصد مختلف الیاف شیشه­ای (GFRC)، (0، 2/0، 4/0، 6/0 درصد) جایگزین سیمان در دو حالت نمونه­های شاهد و سیکل­دار مورد بررسی قرار گرفت. در مجموع 288 نمونه تهیه گردید که 144 عدد از این نمونه­ها تحت آزمایش انجماد و ذوب بر اساس استاندارد ASTM C666 B بعد از 45، 100 و 150 سیکل قرار گرفتند. 144 نمونه دیگر به عنوان نمونه شاهد در سنین 28، 56 و 74 روزه (هم­زمان با اتمام سیکل­های 45، 100 و 150) استفاده شدند. در بررسی اثر اختلاط نانوسیلیس با الیاف (GFRC) بالاترین مقاومت فشاری به ازای 1 درصد نانوسیلیس و 6/0درصد (GFRC) حاصل شد.}, keywords_fa = {نانوسیلیس,الیاف شیشه‌ای (GFRC),سیکل‌های انجماد و ذوب,مقاومت فشاری}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3840.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3840_e202f3d58ef2bc08d6c8243a5d1872f1.pdf} } @article { author = {Pashazanousi, Samaneh and Ayati, Bita and Ganjidoust, Hossein}, title = {Investigating the Capability of Ultrasonic Method in Sludge Mass and Volume Reduction from Wastewater Treatment Plants}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {45.2}, number = {79}, pages = {99-105}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Sludge disintegration,TSS,sCOD,SBR}, title_fa = {بررسی قابلیت روش اولتراسونیک در کاهش جرم و حجم لجن تصفیه‌خانه‌های فاضلاب}, abstract_fa = {در تصفیه­خانه­های فاضلاب حجم زیادی لجن مازاد بیولوژیکی تولید می­شود که هزینه فرایند تصفیه و دفع آن تقریباً نیمی از کل هزینه بهره­برداری را شامل می­شود. در این تحقیق، سعی بر آن بود تا به کمک امواج اولتراسونیک میزان حجم و جرم لجن کاهش داده شود. در بخش اول، سه مجموعه لجن با درصد جامدات کل 5/0، 1 و 2 در معرض امواج اولتراسونیک تحت فرکانس 20 کیلوهرتز و دامنه­های 6، 8 و10 میکرومتر در زمان­های 0، 120، 180، 240 و 300 ثانیه قرار گرفت. در شرایط بهینه TS معادل 2 درصد و دامنه 8 میکرومتر کاهش حجم لجن معادل 45 درصد پس از 3 دقیقه به دست آمد. در بخش دوم، با راه­اندازی پنج سیستم SBR (یکی شاهد)، 10، 20، 30 و 40 درصد از کل لجن تولید شده در هر سیستم، تحت شرایط بهینه به دست آمده از بخش اول آزمایش­ها قرار گرفت. طبق نتایج حاصل، حداکثر 13 درصد کاهش تولید لجن به دست آمد که بیانگر قابلیت روش اولتراسونیک در کاهش جرم و حجم لجن می­باشد.}, keywords_fa = {جامدات کل,گسیختگی,sCOD,SBR}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3846.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3846_4482605b5ef322a6f2aac9709d256107.pdf} } @article { author = {Zakeri, Jabbar Ali and Esmaeili, Morteza and Kasraei, Ahmad}, title = {Numerical Investigation of Effect of Improved Shoulder with Concrete Asphalt whit Emphasis on Lateral Resistance Increasing of Ballasted Track}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {45.2}, number = {79}, pages = {107-112}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {Buckling and geometric variation of railway track are the phenomena that threaten railway stability. The lateral resistance is the factor that maintains stability of railway track against them. In ballasted tracks, there are some regions that lateral forces increase, for example, in areas with high differences in temperature or in curves with low radii. In these places, the train speed will be restricted for keeping lateral stability. This approach will decrease the capacity of passengers and freight train transition. A lot of investigations by different researchers were carried out by using beam model or Euler theory Such as Kerr 1999 and Kish et al [1]. Other experimental and field studies have been done by Plasser and Theurer studies, Le pen and some Msc Dissertations in School of Railway engineering (SRE) of Iran University of Science and Technology (IUST). In this school a lot of bachelor and master thesis with this base defined and carried out. In related with numerical study of lateral resistance, there are limited studies like an article with subject “A numerical study of the lateral ballast resistance in railway tracks” presented by Kabo [2]. The technical investigation showed that different parameters affect the lateral resistance such as type and weight of sleeper (winged sleeper, frictional sleeper etc.), ballast density, fouling, extent and material of ballast layer. This paper presents an innovative approach with using concrete asphalt in ballast shoulder that will increase lateral stability of railway. In this approach ballast material in shoulder substitutes with concrete asphalt and performance of shoulder will be evaluated.  }, keywords = {Lateral resistance,Ballasted railway track,Track stability,Concrete asphalt,Improved ballast}, title_fa = {بررسی عددی تأثیر شانه‌های تقویت شده با بتن آسفالتی با هدف افزایش مقاومت جانبی خط بالاستی}, abstract_fa = {کمانش خط آهن و تغییر هندسه آن پدیده­ای است که پایداری جانبی خط آهن را تهدید می­کند و مقاومت جانبی خط آهن عاملی است که در مقابل این تغییرات، پایداری خط را حفظ می‌کند. در خطوط بالاستی، مناطقی که نیروی جانبی به دلایلی چون تغییرات زیاد دما یا وجود قوس­های با شعاع کم، زیاد می­باشد، پایداری جانبی خط با محدود کردن سرعت سیر تأمین می‌گردد. این راهکار باعث کاهش ظرفیت جابه­جائی بار و مسافر می­گردد. راهکارهای متعدد دیگری برای تأمین سختی جانبی وجود دارد. در این مقاله، یک روش ابتکاری با استفاده از بتن آسفالتی در مقطع شانه بالاست ارائه شده است که با این کار پایداری جانبی خط آهن در برابر نیروهای جانبی اعمالی تأمین خواهد شد. همچنین در این مقاله خط آهن بالاستی با نرم­افزار اجزای محدود ABAQUS به صورت سه بعدی مدل شده و سپس خط بالاستی و خط تقویت شده توسط بتن آسفالتی در سه منطقه: 1) قسمت شانه بالاست، 2) قسمت مثلثی شیب شیروانی، و 3) مجموع قسمت­های 1 و 2 بررسی شده است. با توجه به این که بتن آسفالتی نسبت به دما حساس می‌باشد اثر بتن آسفالتی در دما­های 0، 15 و 30 درجه سلسیوس مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که خط آهن تقویت شده مقاومت جانبی بیشتری نسبت به حالت معمول خط بالاستی از خود نشان داده است.}, keywords_fa = {مقاومت جانبی خط بالاستی,بتن آسفالتی,روش اجزای محدود,بالاست تقویت شده}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3865.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3865_44b0c741c86ea7fb17468670d8afdbb5.pdf} }