@article { author = {Ayan, Vahid and Nasr Azadani, Seyed Masoud and Khavandi, Alireza and Aminfar, Mohammad Hossein and Alizadeh Someeh, Javad}, title = {Laboratory Investigation of Recycled Concrete Aggregates for Use in Subbase Layer of Roads}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {44.4}, number = {77}, pages = {1-11}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Natural aggregate,Recycled concrete aggregates,Pavement,Subbase,Construction wastes}, title_fa = {بررسی آزمایشگاهی استفاده از بتن بازیافت‌ شده در لایه زیراساس روسازی‌های راه}, abstract_fa = {پسماندها که از بدو پیدایش تمدن بشری همواره با انسان­ها بوده­اند، محدودة وسیعی از مواد را در بر می­گیرند. در سراسر جهان، امروزه حجم وسیعی از مصالح سنگ­دانه­ای برای ساخت و ساز از منابع طبیعی کوهی و رودخانه­ای تهیه می­شوند. استخراج مصالح طبیعی تأثیرات زیست محیطی مخرب داشته و استفاده از آن­ها باعث مصرف منابع طبیعی محدود می­گردد. نتایج به دست آمده در این تحقیق برای حدود اتربرگ، ارزش ماسه­ای، سایش لوس آنجلس، CBR و آزمایش ساندنس ترکیبات مختلف مصالح طبیعی و بتن بازیافتی حاکی از این است که به غیر از آزمایش ساندنس با سولفات سدیم بقیۀ نتایج در بازه­های خواسته شده است. طبق مطالعات انجام شده، جهت آزمایش ساندنس باید سولفات منیزیم جایگزین سولفات سدیم گردد. بنابر این استفاده از بتن بازیافتی به تنهایی و همچنین ترکیبات آن با مصالح طبیعی از نظر انطباق با مشخصات فنی جهت استفاده در زیراساس راه­ها بلامانع است. ملاحظه می­گردد که بازیافت نخاله­های بتنی می­تواند علاوه بر مزایای اقتصادی باعث کاهش مصرف انرژی، کاهش تولید CO2 و ایجاد صنعت سبز در بخش ساخت و ساز شود.}, keywords_fa = {بتن بازیافت‌ شده,لایه زیراساس,روسازی,پسماند ساختمانی}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3547.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3547_40f515465b3d94a304444e238dee11b5.pdf} } @article { author = {Afsoos Biria, Hamed and Lashteh Neshaei, Mir Ahmad and Ghabraia, Ataollah and Mehrdad, Mir Abdolhamid}, title = {Numerical Study of Submerged Groynes Impact on Wave Pattern (Case Study: Dahane SAR Sefidrood)}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {44.4}, number = {77}, pages = {13-24}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Submerged and non-submerged groynes,Wave pattern,Dahane Sar Sefidrood,Crest height}, title_fa = {مطالعه عددی اثر آبشکن‌های مستغرق بر الگوی امواج (مطالعه موردی: دهنه سر سفیدرود)}, abstract_fa = {ساخت آبشکن­های مستغرق یکی از جدیدترین روش­ها در تثبیت سواحل بوده و کمتر مورد توجه محققین قرار گرفته است. دانش عملی طراحی آبشکن­های مستغرق و اثرات آن بر موج انتقالی، جریان و تغییرات خط ساحلی کافی نبوده و در حال توسعه می­باشد. تاکنون تحقیقات زیادی برای درک بهتر الگوی امواج برای آبشکن­ها صورت گرفته است، اما مطالعات در مورد آبشکن­های مستغرق در یک محدوده ساحلی، کمتر مورد توجه بوده است. از آن­جایی که مسئله تثبیت و احیای سواحل از اهمیت بالایی برخوردار می­باشد، ضرورت مطالعات بیشتر در این زمینه احساس می­شود. بنابر این دستیابی به پارامترهای موج در محدوده منطقه دهنه سر سفیدرود با استفاده از مدل­سازی عددی می­تواند اطلاعات مفیدی در زمینه طراحی و جانمایی آبشکن­ها، ملاحظات محیط زیستی، رسوب و فاکتورهای عمده در اختیار قرار دهد. در این پژوهش، با شبیه­سازی عددی الگوی امواج به کمک نرم­افزار  Mike 21 در اطراف آبشکن­های مستغرق و مقایسه آن با آبشکن­های غیر مستغرق، به مطالعه استهلاک انرژی ناشی از تشکیل چرخابه­ها و بررسی ارتفاع امواج تشکیل شده در حوالی سازه پرداخته شده است. در این مطالعه، هدف اصلی بررسی تأثیر ارتفاع تاج آبشکن بر ارتفاع امواج بوده است که نتایج بیانگر این هستند که با افزایش تراز تاج آبشکن در بالادست سازه با افزایش ارتفاع امواج روبرو هستیم و در محدوده میان آبشکن­ها این ارتفاع کاهش یافته در نتیجه می­تواند سبب تجمع بیشتر رسوبات گردد.}, keywords_fa = {آبشکن مستغرق و غیر مستغرق,الگوی امواج,دهنه سر سفیدرود,تاج آبشکن}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3462.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3462_e522e7ace7f5f7445f145e90f0e0d276.pdf} } @article { author = {Hajhoseyni, Javad and Moradlou, Javad}, title = {Comparison of Near-Filed and Far-Filed Earthquakes on Nonlinear Response of Concrete Gravity Dams}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {44.4}, number = {77}, pages = {25-38}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Concrete gravity dam,Near-field earthquakes,Far-field earthquakes,smeared crack,Nonlinear analysis}, title_fa = {مقایسه اثرات زلزله‌های میدان دور و نزدیک بر پاسخ غیر خطی سدهای بتنی وزنی}, abstract_fa = {بررسی ایمنی سدهای بتنی وزنی به خصوص در شرایط بارگذاری شدید همانند زمین­لرزه در مقیاس MCL همواره موجب نگرانی عمده بوده و بررسی رفتار غیر خطی این سازه­ها با احتساب اندرکنش­های مختلف با آب و پی نیازمند مطالعات بیشتری است. ماهیت و نحوه اعمال نیرو در رکوردهای میدان دور و نزدیک زلزله بر سازه­ها متفاوت است. در این مقاله، ابتدا معیارهای مختلف تقسیم­بندی زلزله­های میدان نزدیک و دور مورد بررسی قرار گرفته و سپس دو رکورد میدان نزدیک و دو رکورد میدان دور برای تحلیل­ها انتخاب شده­اند. دو رکورد میدان دور انتخاب شده بر اساس حداکثر شتاب افقی به رکورد میدان نزدیک متناظر مقیاس شده­اند. سد کوینا به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده است. در تحلیل­ها، پی سد در دو حالت پی صلب و پی بدون جرم مدل شده و اندرکنش دینامیکی کامل سد و مخزن لحاظ شده است. رفتار غیر خطی بتن با دیدگاه ترک پخشی مدل شده است. نتایج نشان می­دهند که در مدل پی صلب جابجایی افقی تاج سد کمتر، اما ترک خوردگی در پاشنه سد بیشتر از مدل پی بدون جرم است. در مورد زلزله بم، جابجایی افقی تاج سد و ترک خوردگی مقطع سد تحت اثر زلزله میدان نزدیک بیشتر از نتایج تحت رکورد مقیاس شده بوده است. در مورد زلزله منجیل، جابجایی افقی تاج سد و ترک خوردگی مقطع سد تحت اثر زلزله میدان نزدیک کمتر از نتایج تحت رکورد میدان دور مقیاس شده است که این مسئله به دلیل دانسیته انرژی معین و محتوای فرکانسی رکورد­های میدان نزدیک و مقیاس شده می­باشد. در مقایسه تحلیل­های غیر خطی با یکدیگر مشخص شد که مدل سد روی پی صلب با حداکثر جابجایی­های کمتر و زودتر از مدل سد روی پی بدون جرم به خرابی رسیده و همچنین در مدل سد روی پی صلب، آسیب­دیدگی المان­ها و رشد ترک در پاشنه بالادست بیشتر و در محل شکستگی شیب پایین­دست کمتر از مدل سد روی پی بدون جرم بوده است.}, keywords_fa = {سد بتنی وزنی,زمین‌لرزه میدان نزدیک,ترک اندود,تحلیل غیر خطی}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3548.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3548_acec51a5aca5a854ad65938afa52d2ec.pdf} } @article { author = {Hassanzadeh, Yousef and Kardan, Nazila and Hakimzadeh, Habib}, title = {3D Numerical Studying into Combined Models of Pier Shape and Slot in Reducing the Bed Shear Stresses Starter of Scouring around the Bridge Pier}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {44.4}, number = {77}, pages = {39-50}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {آبشستگی پدیده­ای است که در اثر اندرکنش آب و خاک در مجاورت سازه­های هیدرولیکی به وجود آمده و منجر به تخریب آن­ها می­گردد. لذا روش­های مختلفی برای کنترل این پدیده پیشنهاد شده است. استفاده از شکاف در پایه پل­ها، یکی از روش­های نوین در کنترل آبشستگی موضعی می­باشد. در پژوهش حاضر، شبیه­سازی عددی سه­بعدی میدان جریان اطراف پایه­های پل با مقاطع دایره­ای، مستطیلی با دماغه نیم دایره­ای، بیضی و عدسی، در حالت بدون شکاف و شکاف­دار، به کمک نرم­افزار فلوئنت انجام شده است. عرض شکاف­ها 25/0 قطر (عرض) پایه و طول آن­ها دو برابر عرض انتخاب شده اند. در تمامی حالات شکاف در مجاورت بستر قرار دارد. به منظور تعین میزان تأثیر مقطع هندسی پایه­ها و ترکیب آن­ها با شکاف، گستردگی ناحیه تنش­های برشی آغاز کننده آبشستگی موضعی پیرامون پایه­ها و نیز بیشینه مقدار آن­ها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می­دهند که پایه با مقطع هندسی عدسی، با کاهش 43 درصدی تنش برشی بحرانی نسبت به پایه دایره­ای ساده، مؤثرترین شکل پایه به شمار می­رود. همچنین نقش حفاظتی شکاف در پایه مستطیلی با دماغه نیم دایره­ای بیشتر می­باشد؛ لیکن در مدل­های ترکیبی مقطع هندسی پایه و شکاف، ترکیب مقطع عدسی با شکاف مستطیلی مجاور بستر، مؤثرترین مقطع در کاهش تنش­های برشی بحرانی و به طبع آن کاهش عمق آبشستگی معرفی می­گردد.}, keywords = {Scouring,Cross section of pier,Slot,Fluent,Turbulence models}, title_fa = {مطالعه عددی سه‌بعدی مدل‌های ترکیبی شکل پایه و شکاف در کاهش تنش‌های برشی آغاز کننده آبشستگی پیرامون پایه‌های پل}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {آبشستگی,مقطع هندسی پایه,شکاف,نرم‌افزار فلوئنت,مدل آشفتگی}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3411.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3411_5d595b0d17ebbe9c8c3cc299e87ee22b.pdf} } @article { author = {Rajaee, Taher and Zeynivand, Akram}, title = {Modeling of Groundwater Level using ANN–Wavelet Hybrid Model (Case Study: Sharif Abad Plain)}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {44.4}, number = {77}, pages = {51-63}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Sharif Abad plain,Groundwater level,Artificial neural network,wavelet transform,Multiple linear regression}, title_fa = {مدل‌سازی تراز آب زیرزمینی با بهره‌گیری از مدل هیبرید موجک- شبکه عصبی مصنوعی (مطالعه موردی: دشت شریف‌آباد)}, abstract_fa = {منابع آب زیرزمینی یکی از مهم­ترین منابع تأمین آب می­باشند، از این­رو مدل­سازی آن­ها بسیار حائز اهمیت می­باشد. ارزیابی و پیش­بینی تراز آب زیرزمینی به پیش­بینی منابع آب زیرزمینی کمک می­کند. هدف این مطالعه ارزیابی عملکرد سه مدل رگرسیون خطی چندمتغیره (MLR)، مدل هیبرید موجک- شبکه عصبی (WNN) و شبکه عصبی مصنوعی (ANN) در پیش­بینی سطح آب زیرزمینی (GWL)، بر مبنای دو معیار ریشه خطای مربع متوسط (RMSE) و ضریب کارایی نش- ساتکلیف (E) می­باشد. داده­های استفاده شده در این پژوهش مربوط به دو حلقه چاه مشاهده­ای در حوضه آبریز شریف­آباد استان قم هستند. مدل­سازی تراز آب زیرزمینی چاه­ها با استفاده از داده­های تراز آب زیرزمینی 15 سال و 6 ماه، برای پیش­بینی تراز 19 ماهه دوره آزمون انجام شده است. نتایج نشان داده­اند که مدل موجک- شبکه عصبی تطابق بهتری با مقادیر مشاهده­ای تراز آب زیرزمینی دارد.}, keywords_fa = {دشت شریف‌آباد,تراز آب زیرزمینی,شبکه عصبی مصنوعی,تبدیل موجک,رگرسیون خطی چند متغیره}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3412.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3412_ce6e35a0d47d838865bca8ee0a5d41de.pdf} } @article { author = {Severi, Armaghan and Masoudian, Mohsen and Kordi, Esmaeil and Roettcher, Klaus}, title = {Experimental Investigation on Discharge Coefficient and Energy Loss amount Changes of a Cylindrical Weir-Gate with Vertical Movement}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {44.4}, number = {77}, pages = {65-78}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Energy loss,Movable cylindrical structure,Cylindrical weir-gate,Discharge coefficient}, title_fa = {بررسی آزمایشگاهی تغییرات ضریب دبی و افت انرژی در سرریز- دریچه استوانه‌ای با حرکت قائم}, abstract_fa = {     کاربرد سازه استوانه­ای نسبت به سازه­های با اشکال دیگر دارای مزایایی چون هزینه کم، طراحی آسان، سهولت ساخت و ضریب دبی بالاتر می­باشد. تحقیق حاضر بر هیدرولیک جریان عبوری از سازه استوانه­ای متحرک در راستای عمود بر جهت جریان که با جابه­جایی آن سه سازه سرریز، سرریز- دریچه و دریچه استوانه­ای نمود می­یابند، متمرکز شده­است. آزمایش­ها در یک کانال آزمایشگاهی مستطیلی به طول 5/7 متر، عرض 4/0 متر بر بستری صاف و صلب با شیب طولی 0001/0 در آزمایشگاه هیدرولیک دانشگاه اوستفالیا- آلمان، انجام شده­اند. نتایج حاکی از آن هستند که تغییرات ارتفاع بازشدگی دریچه با تغییرات ضریب دبی و افت انرژی جریان عبوری از سازه رابطه عکس داشته، به گونه­ای که با جابه­جایی سازه استوانه­ای، بیش­ترین ضریب دبی و افت انرژی در سرریز استوانه­ای و کم­ترین ضریب دبی و افت انرژی در دریچه استوانه­ای مشاهده شده است. به علاوه تغییرات قطر سازه با تغییرات ضریب دبی رابطه عکس و با تغییرات افت انرژی رابطه مستقیم داشته است. همچنین برازش­های تجربی جهت به کمیت درآوردن رفتار ضریب دبی ارائه شده است.}, keywords_fa = {افت انرژی,سازه استوانه‌ای متحرک,سرریز- دریچه استوانه‌ای,ضریب دبی}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3413.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3413_5a8fa6285207f5704fec26d2f047232a.pdf} } @article { author = {Bagheri, Saman and Babazadeh, Vaheedeh}, title = {Seismic Evaluation of Steel Frames with Different Connection Conditions of X-braces}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {44.4}, number = {77}, pages = {81-92}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Steel frame,X-brace,Connection,Nonlinear analysis,Seismic analysis}, title_fa = {ارزیابی رفتار لرزه‌ای قاب‌های فولادی با شرایط متفاوت اتصال مهاربندهای ضربدری}, abstract_fa = {قاب‌های فولادی مهاربندی شده با مهاربندهای ضربدری عموماً به ‌منظور تأمین سختی و مقاومت جانبی ساختمان‌های با ارتفاع کم تا متوسط در برابر باد و زلزله استفاده می‌شوند. فرض رایج برای اتصال مهاربند به‌ صورت مفصلی است. ولی در عمل با توجه به جزئیات اتصال ممکن است اندکی گیرداری حاصل شود. همچنین در مهاربندهای ضربدری معمولاً یک قطر به‌ صورت پیوسته و قطر دیگر در وسط به ‌صورت منقطع اجرا می‌شود، به‌ طوری‌که اتصال میانی قطر منقطع می‌تواند شرایط اتصال متفاوتی داشته باشد؛ در حالی‌که در مدل‌سازی مهاربندهای ضربدری فرض می‌شود قطرها پیوسته هستند. از طرف دیگر بار کمانشی مهاربند متأثر از ضریب طول مؤثر کمانشی مهاربند می‌باشد که این ضریب نیز متأثر از شرایط انتهایی عضو است؛ از این‌رو تغییر شرایط اتصال مهاربند بر روی ظرفیت کمانشی آن تأثیر می‌گذارد. در این مقاله، قاب‌های فولادی ساده دو بعدی سه و پنج‌ دهانه با تعداد طبقات سه، پنج و ده، با لحاظ کردن شرایط مختلف اتصال مهاربندهای ضربدری مورد مطالعه قرار گرفته‌اند تا حساسیت رفتار قاب‌های ساختمانی به شرایط اتصال مهاربندها ارزیابی شود. نتایج حاصل از تحلیل استاتیکی غیر خطی و دینامیکی تاریخچه ‌زمانی غیر خطی نشان می‌دهند که تغییر ضریب طول مؤثر مهاربندها تأثیر بیشتری بر روی رفتار قاب‌ها دارد و صرفاً تغییر قیدهای اتصال چندان در رفتار قاب‌های مورد مطالعه مؤثر نیست.}, keywords_fa = {قاب فولادی,مهاربند ضربدری,اتصال,تحلیل غیر خطی,تحلیل لرزه‌ای}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3414.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3414_fd5e51af5cd35746828424c60606db7f.pdf} } @article { author = {Seyedkazemi, Ali and Hoseinali Beygi, Morteza}, title = {Seismic Retrofitting of Steel Ordinary Moment Frame Buildings}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {44.4}, number = {77}, pages = {93-98}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Seismic retrofitting,Strengthening,Steel moment resisting frame}, title_fa = {بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های فولادی قاب خمشی معمولی}, abstract_fa = {در این مقاله، بهسازی لرزه­ای ساختمان­های فولادی قاب خمشی معمولی طراحی شده با آیین­نامه 2800 ایران مورد بررسی قرار می­گیرد. این کار از طریق طراحی چندین نمونه و کنترل قاب بحرانی آن­ها بر اساس روش­های مختلف دستورالعمل بهسازی لرزه­ای (استاتیکی غیر خطی، دینامیکی خطی طیفی و تاریخچه زمانی) تحت بهسازی مبنا انجام می­شود. در ادامه، اعضای پذیرش نشده با مقاطع بالاتر مورد پذیرش، جایگزین شده و درصد افزایش وزن سازه­های بهسازی شده به دست می­آید. طبق نتایج این پ‍ژوهش در کنترل و بهسازی ساختمان­های تا 6 طبقه، روش استاتیکی غیر خطی مناسب­تر از روش دینامیکی خطی است. اما در ساختمان­های بالای 6 طبقه توجه به روش­های دینامیکی ضروری است. با این وجود، هر روشی برای بهسازی اتخاذ شود، درصد اضافه وزن سازه­های بهسازی شده (در این تحقیق) حداکثر به 14% می­رسد.}, keywords_fa = {بهسازی لرزه‌ای,مقاوم‌سازی,قاب خمشی فولادی}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3415.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3415_a089729bc3ba3c924180e2b302005be0.pdf} } @article { author = {Zoroufchi Benis, Khaled and Fatehifar, Esmaeil and Ahmadi, Javad and Mohammadi, Meysam}, title = {Simulation of Pollution Distribution around the Tabriz Oil Refining Company by using ISCST Model}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {44.4}, number = {77}, pages = {99-106}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Air pollution,Modelling,ISCST,Tabriz Oil Refining Company}, title_fa = {مدل‌سازی پخش آلودگی هوا با استفاده از نرم‌افزار ISCST در اطراف شرکت پالایش نفت تبریز}, abstract_fa = {یکی از منابع عمده آلودگی هوا، دودکش­های صنایع نفت و گاز و همچنین صنایع مرتبط می­باشد. موقعیت جغرافیایی شرکت پالایش نفت تبریز، این شرکت را به عنوان یکی از منابع عمده آلودگی هوای شهر تبریز و به­خصوص منطقه غرب این شهر مطرح کرده است. در این تحقیق نحوه پخش آلاینده­های CO و SO2 در اطراف شرکت پالایش نفت تبریز مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور از نرم­افزار ISCST و اطلاعات منابع و منطقه مورد مطالعه و همچنین داده­های هواشناسی استفاده شده است. نتایج مدل­سازی برای دو روز با شرایط متفاوت از لحاظ هواشناسی و گازهای خروجی از دودکش، نشان می­دهند میزان غلظت آلاینده­ها بر روی سطح زمین می­تواند به بیش از μg/m3 60 برای SO2  و تا  μg/m340 برای CO برسد. بیشترین غلظت آلاینده­ها بر روی سطح زمین در دو روز مورد مطالعه در فواصل 1800 متر و 5800 نسبت به منابع رخ داده است که منطقه شهری سردرود و منطقه صنعتی غرب تبریز را در بر می­گیرد. با این حال میزان غلظت هر دو آلاینده پخش­شده در منطقه از منابع مورد نظر شرکت پالایش نفت تبریز، پائین­تر از استاندارد­های هوای پاک ایران می­باشد. در صورتی که میزان آلودگی در منطقه بیشتر باشد، بایستی تأثیر صنایع دیگر موجود در منطقه مورد بررسی قرار گیرد.}, keywords_fa = {آلودگی هوا,مدل‌سازی,ISCST,شرکت پالایش نفت تبریز}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3416.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3416_482ece78c69238cdcd8d02c1a8247ad6.pdf} } @article { author = {Mohammadnejhad, Bayram Ali and Parchami, Navid and Behmanesh, Javad}, title = {Eutrophication Simulation of Mahabad Dam Reservoir by Using CE-QUAL-W2 Two Dimensional Model}, journal = {Journal of Civil and Environmental Engineering}, volume = {44.4}, number = {77}, pages = {107-115}, year = {2015}, publisher = {Dean of Faculty of Civil Engineering}, issn = {2008-7918}, eissn = {2717-4077}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Eutrophication,CE-QUAL-W2,Mahabad dam,Water Quality}, title_fa = {شبیه‌سازی تغذیه‌گرایی مخزن سد مهاباد با استفاده از مدل دو بعدی CE-QUAL-W2}, abstract_fa = {پیشرفت­های صنعتی و روی آوردن به کشاورزی مدرن ممکن است که به بعضی از مسائل جوامع بشری پاسخگو باشد؛ ولی عدم توجه به اصول بهره­برداری، پسماندها، فاضلاب­ها و رهاسازی آن­ها به داخل منابع آب­های شیرین می­تواند نتایج جبران­ناپذیری داشته باشد. امروزه، تغذیه­گرایی یکی از مشکلاتی است که مخازن سدها به علت ورود آلودگی­های صنعتی و کشاورزی با آن روبرو می­باشند. تغذیه­گرایی فرایندی است که به سبب تجمع املاح در اعماق آب دریاچه­ها باعث پایین آمدن کیفیت آب می­شود. هدف این تحقیق، شبیه­سازی دو بعدی تغذیه­گرایی مخزن سد مهاباد با استفاده از مدل CE-QUAL-W2 است. به منظور شبیه­سازی دما و پارامترهای کیفی مخزن در سال­های 1389 و 1390 مدل مذکور مورد استفاده قرار گرفت. واسنجی و صحت­سنجی مدل بر اساس دما و پارامترهای کیفی شامل PO4, NO3، فسفر کل و نیتروژن کل، برای دوره بهمن 1389 تا شهریور 1390 در سه مقطع مخزن انجام گرفت. طبق تحلیل حساسیت مدل بر پایه دما و پارامترهای کیفی، نتایج نشان دادند که انطباق خوبی بین داده­های مشاهداتی و شبیه­سازی شده وجود دارد. همچنین نتایج نشان دادند که تغذیه­گرایی و شرایط خطرناک بر مخزن سد مهاباد حاکم بوده و فسفر تغذیه­گرایی را در مخزن محدود می­کرد.}, keywords_fa = {تغذیه‌گرایی,CE-QUAL-W2,سد مهاباد,کیفیت آب}, url = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3417.html}, eprint = {https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3417_3fb47b72bc18d1744916473bc2e16a39.pdf} }